Gezwel onder oog kat van 17 wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Gezwel onder oog kat van 17 wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:42

Hoi allemaal!

Ik ben in het bezit van een 17 jarige HTK kat. Op haar
ouderdomskwaaltjes na; Klein beetje dement, magertjes, veel slapen.
Is ze in een best goede conditie. Eet goed, komt nog buiten en is actief
en ziet er beest goed uit.

Wel heeft ze nu ongeveer een half jaar tot een jaar een klein gezwel ik gok 1 cm diameter
onder haar oog in de vorm van een zwart bultje. Vlak onder haar ooglid. Het is al die tijd
dezelfde grote geweest en veranderd ook niet. Het bultje is zwart en er groeit geen haar op.
Doordat het onder haar oog zit heeft ze er verder geen last van.

Ik heb toen het er net was advies gevraagd aan de DA en die gaf me antwoord het te laten
zitten als het niet vergroot omdat een kat van 17 niet al te best de narcose in en uitgaat op die leeftijd.

Nu zit het bultje er nog steeds en het is niet echt vergroot, misschien een heeel klein beetje maar dit kan ik
met het blote oog niet zien. Ik wil het haar niet aandoen om met haar naar de DA te gaan omdat ze het
absoluut niet op vreemde heeft en al snel in de stress is. Ook een operatie wil ik eigenlijk alleen als het echt niet
anders kan en het levens zou redden omdat ze al 17 is en ik niet weet hoe ze hier uit zou komen.

Wat denkt bokt hiervan? Kat lekker laten? Of toch naar de DA voor een operatie?

Shirley

Re: Gezwel onder oog kat van 17 wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:44

Ik zou gewoon het advies van je dierenarts opvolgen en het laten zitten :j

Als ze er last van gaat krijgen , kun je altijd nog verdere stappen ondernemen toch ?

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:49

Ik zou het lekker laten zitten, net wat de DA al zegt, op die leeftijd moet je een kat niet meer onder narcose laten gaan....zolang ie nergens last van heeft gewoon zitten laten en mocht ie er last van krijgen...overwegen/ met DA overleggen of het dan voor de kat misschien niet minder ellende geeft om in te laten slapen op die leeftijd.
Heb zelf eentje die ondertussen 18 is, heeft schildklierproblemen, medicatie reageert ie slecht op, dus geef ik niet meer, eet alleen nog blikvoer...heel veel door de snelle schildklier...is mager en dement..maar ligt nog heerlijk in het zonnetje te genieten...mocht ze nog wat erbij gaan mankeren of ergens last van krijgen...dan is het mooi geweest...niet aanmodderen met zo'n oudje...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:52

Nee precies, wil ook niet meer teveel ellende voor haar! Ze is nu gezond en geniet idd nog heerlijk van haar eten en in het zonnetje liggen. Maar vind het wel moeilijk om te merken of ze er pijn ofzo aan heeft. als ik haar vasthoud en ik raak het aan gaat ze wel grommen en mij proberen te krabben maar dit kan ook komen doordat het gewoon een oud chaggerijn is...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:55

Denk dat de meeste dieren het niet prettig vinden als je vlakbij de ogen komt met je vingers ;)

Onder last krijgen versta ik ook, dat haar oogje dicht gaat zitten of dat ze het openhaalt of openkrabt ...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:00

Oke, nee haar oogjes zijn gewoon mooi schoon en de huid eromheen ook ze krabt er nooit aan.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:03

Gewoon laten zitten als ze er geen last van heeft. Ws is de belasting en stress van naar de dierenarts gaan en evt een operatie te groot voor dr. Ik zou dus gewoon kijken hoe lang het goed gaat, en dan in laten slapen. Het dier is tenslotte 17, wat al erg oud is voor een kat. En als het niet hard groeit zou ik er niks aan doen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:09

Billy schreef:
Gewoon laten zitten als ze er geen last van heeft. Ws is de belasting en stress van naar de dierenarts gaan en evt een operatie te groot voor dr. Ik zou dus gewoon kijken hoe lang het goed gaat, en dan in laten slapen. Het dier is tenslotte 17, wat al erg oud is voor een kat. En als het niet hard groeit zou ik er niks aan doen.

Wij thuis delen deze mening eigenlijk ook wel. Zolang ze geen pijn heeft en vrolijk is mag ze doorgaan. Mocht ze idd last krijgen
wat niet simpel te verhelpen is krijgt ze een spuitje. Was wel benieuwd hoe andere dierenliefhebbers hier over dachten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:46

Aan oude beestjes dokter ik in principe zo weinig mogelijk eigenlijk. Hebben ze meer ellende dan voordeel van zo doorgaans.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 15:17

Oke, en mocht er nou toch een operatie nodig zijn voor als ze last zou gaan krijgen of het groeit idd ineens hard hoeveel kans is er dan dat ze zo'n operatie goed doorkomt?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:28

Bultje is waarschijnlijk iets van een wratje oid. Zolang het de oog niet beschadigd of gaat ontsteken:lekker laten zitten!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:31

lekker laten zitten. die narcose gaat ze misschien wel niet redden.

nu heeft ze er totaal geen last van zeg je, dus waarom zou je er iets aan doen?
geniet nog lekker van je kat en wanneer ze geen puf meer heeft om verder te leven, laat je haar dan lekker rustig inslapen. hiervoor hoeft de kat niet naar de DA, maar kan de DA ook naar jullie toekomen.