Beste maatje voor Husky?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GreenRider

Beste maatje voor Husky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 12:10

Hoi hoi,

nu heb ik 2 honden, een husky van 1 jaar en een mengelmoesje van 11. Mijn Husky heeft ontzettend behoefte aan een speelmaatje maar mijn oude hond ziet dat echt niet meer zitten. Ik zit er dus aan te denken een derde erbij te nemen (dit is allemaal mogelijk voor mij) Maar ik wil er dan wel gelijk een goede bij nemen. Dus mijn eisen zijn:

- erfhond
- speels karakter voor een lange tijd
- geen 'agressief' ras. (daarmee bedoel ik dat als ze vechten ze ook gelijk goed kunnen vechten)
- niet te klein niet te groot

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

anneliesdj

Re: Beste maatje voor Husky?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:15

Bij erfhond en speels tot hoge leeftijd denk ik aan bullen en dogachtigen, maar die zullen wat jou betreft wel onder agressief vallen. Wat onzin is maar daar gaat het hier niet om.
Waarom heb je een husky genomen? Zou je niet nog een husky kunnen nemen?

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:20

Wij hebben 7 jaar onze husky teefje Nika

En samen met onze 4 jaar cocker spaniel teefje Sara

Gaat super goed samen en spelen ook elke dag samen

De Husky is de baas -:)

De Cocker Spaniel is de clown :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:41

@sporten: Een Cocker is alleen geen erfhond...

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:47

gabyfedde schreef:

Een husky met erfhond gaat niet samen

Een husky wil altijd baas zijn van de roedel en een erfhond wil baas zijn van het terein

Een maatje voor een husky moet een hond ras zijn die geen baas wil zijn
Laatst bijgewerkt door sporten op 10-06-13 12:53, in het totaal 4 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:47

ik weet niet of je een asiel hond wilt? anders moet je daar gewoon eens gaan kijken en informeren

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:51

sporten schreef:
gabyfedde schreef:

Maar ze wil een erfhond en dat is een Cocker zeker niet ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:55

Een erf type hond hoeft zeker niet altijd de baas te zijn en ook niet alle husky's zullen dat willen,
los van het ras of type is het karakter het belangrijkste wat voor ras of type Ts ook wil het karakter moet passen bij haar hond.

Wat voor karakter heeft je husky met wat boor karakters kan deze goed overweg?
Laatst bijgewerkt door Seven op 10-06-13 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:56

Inderdaad kijk eens in het asiel! Dan heb je gelijk een volwassen of jonge hond en weet je het karakter en kun je ook gelijk kijken of het klikt met je eigen hond en of die andere hond niet dominant is.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:59

Ik ga ook zeker naar het asiel, maar zelfs dan kijk ik ook een beetje wat voor ras er in zit :) Ik ben me er heel goed van bewust dat pit bulls en al die zogenaamde 'agressieve' honden eigenlijk helemaal niet agressief zijn! Maar mijn Husky is best een pittige. Hij is ontzettend speels, uitdagend en redelijk dominant bij andere honden dus ik wil dan een ras die -stel het wordt een keer vechten- niet gelijk ook kei hard er tegen aan gaat. Nu ga ik er sowieso niet van uit dat er gevochten word hoor! Maar ik ben er niet altijd om ze in de gaten te houden en mijn jonge hond is nu op zo'n leeftijd dat hij enorm uitdagend is.

Bedankt allemaal al voor het mee denken! Die Cocker spaniels zijn geweldig ja!

Over dat erfhond gedoe... Ik wil graag een beetje een erf hond die niet snel zelf er eventjes tussen uit glipt (zoals husky's :P ) We hebben hier ontzettend veel land (18 hectare) dus hij kan lekker rondsnuffen maar hij moet niet verder gaan. Mijn Husky zit al altijd vast en het zou fijn zijn dat deze iets betrouwbaarder is (nu is mijn husky echt absoluut geen wegloop hond en luistert hij geweldig maar de boeren geven commentaar)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:28

Cockers zijn zeker leuk, mijn moeder fokt ze (www.pallander.nl). Ze hebben wel een echt jachtinstinct, als ze een dier zien gaan ze er hard achteraan en laten zich dan niet afleiden door een roepende baas.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:59

hmm dat is niet zo handig met al die schapen hier. Ze zitten sowieso in een ren maar moet ze wel af en toe los kunnen laten in het weiland :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:01

sporten schreef:

Een husky wil altijd baas zijn van de roedel en een erfhond wil baas zijn van het terein

Een maatje voor een husky moet een hond ras zijn die geen baas wil zijn

Dat zou betekenen dat een husky ook niet met een andere husky kan.
Het is gewoon een kwestie van karakter van het individu.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:05

Lees hierboven iemand met husky en cocker, imo klinkt dat wel als een goede combi.
Je wil eigenlijk een vrij ongecompliceerde hond, niet snel beledigd enz. Dat is gewoon zoeken.
Border collie (kruising)zou misschien ook wel wat zijn, sommige dan, lang niet allemaal zo leuk

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:07

ja dat klinkt redelijk goed, ik ga het gewoon zien! Mijn oude hond is een border collie kruising, geweldig dier! Maar kan niet spelen

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:07

Een labrador! Die redden zich prima buiten, zijn graag buiten en zijn speels. (Tenminste, zo zijn mijn 2 labjes.)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:34

GreenRider schreef:
hmm dat is niet zo handig met al die schapen hier. Ze zitten sowieso in een ren maar moet ze wel af en toe los kunnen laten in het weiland :-)

Schapen zullen niet het probleem zijn. Het zijn geen drijvers zoals Border Collies. Wilde dieren (vogels, hazen etc) zijn daarentegen wel èrg aantrekkelijk. En dan hebben ze die lange oren niet om mee te luisteren...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:17

gabyfedde schreef:
Schapen zullen niet het probleem zijn. Het zijn geen drijvers zoals Border Collies. Wilde dieren (vogels, hazen etc) zijn daarentegen wel èrg aantrekkelijk. En dan hebben ze die lange oren niet om mee te luisteren...

Jachthonden kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn voor schapen (als het vlucht is het prooi), zoals een geripte ooi van een buurman van mij kan getuigen, behoorlijk bloederig voorval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:22

Het blijft oppassen natuurlijk, maar over het algemeen zullen schapen toch niet veel problemen geven bij cockers en andere kleine spaniels. En daarnaast is bijna alles te leren, ook aan een jachthond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 23:46

GreenRider schreef:

En je husky geeft geen problemen op dat vlak? Een bekende van me hier heeft een husky die absoluut niet los kan (maar ik besef dat die niet kenmerkend hoeft te zijn voor alle husky´s).

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:34

Bij ons op stal hebben ze een golden retriever als erfhond. Dier loopt altijd los, blijft dicht bij huis, slaat aan als er een vreemde op het erf komt, maar loopt er dan naar toe om een knuffel te halen.
Is ook een speelvogel, hoewel het beestje ondertussen toch al oud begint te worden. Staat ook niet gekend als een door-bijter. En hij komt eigenlijk nooit binnen, tenzij in de winter om in het stro te slapen.