Dierenarts(assistente's) die mij kunnen helpen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Dierenarts(assistente's) die mij kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:33

Ik heb een vraagje...
Ik ben afgelopen maandag met mijn kat naar de DA geweest omdat ik vermoedde dat hij blaasgruis had. Dit heeft hij vorig jaar ook gehad.
Na een onderzoekje en urine onderzoek konden ze niks vinden.
Hij zag er goed uit, ze kon goed aan zn blaas zitten en in de urine hebben ze niks gevonden.
Nadat ik de symptomen had uitgelegd ging ze er vanuit dat hij een blaasontstekingetje had of dat het stress was. (Ben een weekendje weggeweest)
Nu heb ik AB meegekregen voor 3 weken en ze zei dat ik voor de kuur was afgelopen ik weer ff urine moest inleveren om te checken.

Nu is mijn vraag:

Is dit wel nodig? Ze konden tenslotte afgelopen maandag al niks zien in zn urine, dus lijkt me dat er dan (en helemaal na de AB) weer niks te vinden is?
Is dit nu serieus nodig of is het meer geldklopperij??

Begrijp me niet verkeerd hoor, als ik nog vermoed dat mn kat nog last heeft hang ik sws aan de bel.. Maar vind dit een beetje tegenstrijdig?
Hoe denken jullie hierover?

Anoli

Re: Dierenarts(assistente's) die mij kunnen helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:35

Wij lieten ook altijd nog weer even urine checken daarna. Dat ze nu niks zien wil niet zeggen dat ze een volgende keer ook niks zien. Bij ons was een onderzoekje nog geen 10 euro, dus geldklopperij kan ik het niet noemen. (of bij jou moet het drastisch hoger zijn :) )

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:39

Mijn kat heeft blaasgruis en kreeg nadat ik een weekendje weg was ook blaasontsteking, hij plaste bloed. Ik heb veel natvoer , metacam en een ontstekingsremmer mee gekregen maar hoefde daarna niet terug te komen. Ik had bij het eerste bezoek uit voorzorg al wat urine mee genomen. Misschien wil de dierenarts kijken of de ontsteking helemaal weg is ?

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:41

In sommige gevallen kan het zijn dat hij wel last heeft van gruis maar dat dit niet word aangetoond in de urine die je op dat moment hebt opgevangen.
In dat soort gevallen heeft hij dus in niet zo'n mate last dat het tot een verstopping lijd, kan wel als je het signaal natuurlijk negeert!

Staat hij nog op het gruis dieet? Zoja is het ook verstandig om de natvoeding tijdelijk te geven in dit soort periodes (ook urinary van rc of hills).
Dit zorgt ervoor dat hij meer vocht binnen krijgt en het dus de blaas beter doorspoeld.

Antibiotica in dit geval vind ik wel erg drastisch aangezien er in de stick geen ontsteking is gevonden?
Een pijnstiller/ontstekingsremmer en zijn speciale voeding zou een betere optie zijn! Mocht je denken dat het stress gerelateerd is kan je is een feliway verdamper proberen, wij horen daar erg goede verhalen over. Geeft een stofje af: feromonen. Wat ze zelf ook afgeven door kopjes te geven en dergelijke. Alleen dit blijft in de omgeving hangen heeft een ontspannende/rustgevende werking.

Edit: de AB vindt ik geldklopperij en totaal niet nodig voor de kat zeker niet als het niet in de strip is aangetoond. Nu met het AB beleid in NL waar we streven om dit minder te geven wegens resistentie.
Een urine onderzoek over 2 a 3 weken vindt ik wel een erg goede optie, zeker bij een kat met zo'n verleden. Ik zou dan graag willen weten of er op dat punt als er geen klachten meer zijn om dan ook zeker te weten of er dan weer geen gruis word gevonden.
Laatst bijgewerkt door LauwtjuhLevi op 07-06-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:42

Ik ben dierenarts assitente ( in opleiding)
Dat er niks in urine te vinden is, is omdat dit naar mijweet maar 1 onderzoek dan is gedaan en dat is op blaasgruis. Er is dus niet onderzocht op blaasontsteking ( bacterie) en die kan er dus wel in zit. Beide is compleetander onderzoek . De volgende keer dat jij urine inleverd kijken ze dus niet op blaasgruis maar blaas ontsteking.

Wat zijnprecies de symptomen ?
Laatst bijgewerkt door Team_Sublime op 07-06-13 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:43

Urineonderzoek kost hier 17.50..
En kunnen ze ontstekingen zien in de urine?
Aangezien ze nu er maar vanuit ging dat het dat was..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:45

Team_Sublime schreef:
Dat er niks in urine te vinden is, is omdat dit naar mijweet maar 1 onderzoek dan is gedaan en dat is op blaasgruis. Er is dus niet onderzocht op blaasontsteking ( bacterie) en die kan er dus wel in zit. Beide is compleetander onderzoek . De volgende keer dat jij urine inleverd kijken ze dus niet op blaasgruis maar blaas ontsteking.

'enige' klacht is plassen in de kamer ipv kattenbak.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:47

Ontsteking kunnen ze zien. De leuco's (leucocyten) kleuren dan paars aan op de strip. En het bloed kleurt dan rood aan. Dit zijn de 2 belangrijkste die kleuren als er een ontsteking zit.
Ze hebben neem ik aan dus ook het sediment onderzoek gedaan? Want daaruit kunnen ze alleen zien of hij last heeft van gruis/kristallen etc.

Bij dit soort gevallen doen ze dus 2 onderzoeken : de strip daaruit haal je de ontsteking, zuurtegraad van de urine, de eiwitten etc.
Sediment is voor het gruis.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:49

Ik vin dhet dan wel erg raar als dat de rede is om antibioitca mee te geven. Blaasonsteking is meestal veelvudig plassen, telkens hele kleine beetjes en soms bloed bij urine en krom

Daarbij dacht ik altijd dat DA 's nooit zomaar meer antibiotica mochten geven bij slechts vage klachten ...

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:49

Plassen op andere plekken kan stress zijn, maar ook dat ze zich toch vervelend voelen vaneen ontsteking/gruis.
Zijn het kleine plasjes of grote plassen? en telkens op de zelfde plek of door de hele kamer?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:51

Ik heb geen idee.. Ik belde over de klachten en ik vroeg of ik evt gelijk weer aan de AB moest beginnen en voer of toch eerst urine inleveren, en toen zeiden ze dat ze wel eerst urine moesten controleren om te bekijken wat er echt aan de hand was. Of gruis of toch iets anders.
Maar hier kwam dus niks uit.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:53

LauwtjuhLevi schreef:
Plassen op andere plekken kan stress zijn, maar ook dat ze zich toch vervelend voelen vaneen ontsteking/gruis.
Zijn het kleine plasjes of grote plassen? en telkens op de zelfde plek of door de hele kamer?

Het zijn grote plassen. Zo 1a2x per 24u.
En tot nu toe op 2 verschillende plekken.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:56

Hoe oud is de kat ? Is er iets veranderd aan de kattenbak ?

Is het een ( gecastreerde) kater ?

Evt wat nog wel is werkt mocht er niks uitkomen is voer leggen op de plaatsen waar hij graag plast. Ze plassen namelijk nooit daar waar hun eten ligt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:57

Naamloos1 schreef:
LauwtjuhLevi schreef:

Het zijn grote plassen. Zo 1a2x per 24u.
En tot nu toe op 2 verschillende plekken.

Dan heeft je kat waarschijnlijk nergens last van, ze last hebben van een stressblaas dan plassen ze vaak op veel plekken met kleine plasjes. Hij is gewoon pissed off omdat je weg was.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:58

En het voer geef je nog steeds?
Ik vindt het echt zeer vreemd dat als ze niks vinden, ze dan er kwakkeloos AB in gaan gooien.

Nou grote plassen is bij zo'n kat met zo'n verleden in ieder geval een goed teken. Mochten ze kleiner worden en het zelfs druppels zijn is het spoed, want dan is er een verstopping aan de gang.

Dit kan dus of stress zijn, of toch ligt last van gruis, in het ergste geval kan hij ook iets anders medisch hebben aan zijn blaas, maar dan moeten de klachten zich veel vaker herhalen.
Sommige katten doen het express vanwege dominantie, aandacht trekken maar dit is bij hem niet het geval dan zou hij het namelijk door het hele huis doen en ook op spullen gaan doen, dus hij doet het niet om jullie te "pesten" als ik het zo uit jullie verhaal opmaak.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:59

bigone schreef:
Dan heeft je kat waarschijnlijk nergens last van, ze last hebben van een stressblaas dan plassen ze vaak op veel plekken met kleine plasjes. Hij is gewoon pissed off omdat je weg was.

Als hij pissed off zou zijn zou hij eerder op spullen gaan plassen zoals bank, schoenen, meubels. Katten zijn heel slim!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:00

Hij is net 4 geworden en idd gecastreerd.
Aan de kattenbak is niks veranderd. Hij poept er trouwens wel netjes op.
Ik denk zelf persoonlijk niet dat het stress is.. De laatste (en eerste) keer dat hij dus zo deed had hij blaasgruis.
Daarna gelijk weer netjes uit zichzelf op de kattenbak.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:12

Zou heel goed kunnen hoor dat het toch weer een sluipering van blaasgruis is.
In ieder geval niet boos worden op hem als hij in huis plast, dit kan het probleem verergeren.
Blaasgruis gaat soms gepaard met stress.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:15

Naamloos1 schreef:
Ik heb geen idee.. Ik belde over de klachten en ik vroeg of ik evt gelijk weer aan de AB moest beginnen en voer of toch eerst urine inleveren, en toen zeiden ze dat ze wel eerst urine moesten controleren om te bekijken wat er echt aan de hand was. Of gruis of toch iets anders.
Maar hier kwam dus niks uit.

Rare gang van zaken. Geen AB zonder urineonderzoek, maar als urineonderzoek niets oplevert wel AB meegeven. Ik zou mijn kat die AB niet zomaar willen geven maar eerst kijken of iets van blikvoer of vlees (in verband vocht) verbetering geeft.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:47

Naamloos1 schreef:
Team_Sublime schreef:

'enige' klacht is plassen in de kamer ipv kattenbak.

Één van de poezen van mijn broer doet dit ook. Kan meerdere redenen hebben. Dierenarts heeft hem toen behandeld tegen blaasontsteking. Sinds hij Royal Canin Urinary geeft is het gestopt.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:39

Onze James heeft sinds anderhalf jaar regelmatig last van bloedplassen door blaasgruis.. Hij krijgt tijdens zo'n episode loxicom om de pijn te verminderen maar geen AB.
De loxicom neemt ie altijd zonder problemen (is een vloeistof die je in het bekje spuit) hij lijkt het zelfs fijn te vinden.
We hebben hem op de RC high dilustion staan omdat hij bij ander voer gelijk reageert.

We hebben vorig jaar na een aantal episodes kort op elkaar een X-ray laten maken omdat er in de urine zelf geen gruis was te vinden. Maar hij had 5 flinke stenen die ze operatief hebben moeten weg halen...

Dat ze niks vinden in de urine is opzich niet zo heel vreemd want dat is bij James ook (bijna) nooit aanwezig, we hebben zelfs een periode elke maand een plasje gebracht om te controleren hoe het ging.

Op dit moment heeft ie net weer een episode erop zitten maar hij heeft daar weinig last van enkel het plassen zelf lijkt vervelend te zijn.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:43

Staat hij op een speciaal dieet voor blaasgeruis? Die AB vind ik een beetje vreemd. Zou eventueel nog even bellen om te vragen of ze wel een ontsteking hebben gevonden in de urine.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 14:32

Het voer ben ik een paar maanden na dat alles goed was mee gestopt. Ik hoefde er nu ook niet opnieuw mee te beginnen, omdat het nog niet in ernstige mate was..

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:37

Hmm,een kat mest blaasgruis moet zijn hele leven dat dieet houden, anders komt het terug.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 19:08

LauwtjuhLevi schreef:
Ontsteking kunnen ze zien. De leuco's (leucocyten) kleuren dan paars aan op de strip. En het bloed kleurt dan rood aan. Dit zijn de 2 belangrijkste die kleuren als er een ontsteking zit.
Ze hebben neem ik aan dus ook het sediment onderzoek gedaan? Want daaruit kunnen ze alleen zien of hij last heeft van gruis/kristallen etc.

Bij dit soort gevallen doen ze dus 2 onderzoeken : de strip daaruit haal je de ontsteking, zuurtegraad van de urine, de eiwitten etc.
Sediment is voor het gruis.

Dat klopt niet helemaal. Ten eerste zijn de leuco-aanduidingen op een urine strip niet 100% betrouwbaar, alleen aan de hand van een verkleurde strip (ik spreek dus over de leuco's niet over de ery's (=rode bloedcellen)) zou er dus nog niet een definitieve uitspraak over een blaasontsteking gedaan kunnen worden. Wel kan er dan een vermoeden uitgesproken worden. Het blijft nu eenmaal lastig dat beestjes niet kunnen praten... In een urine sediment kan niet alleen maar gezocht worden naar gruis of kristallen. Ook kan in hetzelfde sediment (aangekleurd of niet) gekeken worden naar leucocyten, erytrocyten, epitheelweefsel en bv bacterien.

Er is een vermoeden uitgesproken dat hij een blaasontsteking heeft, iets wat op dat moment niet aangetoond kon worden in de urine. 3 weken lang AB vind ik inderdaad ook wat overdreven. Het urine onderzoek zou ik persoonlijk wel even herhalen, vooral om toch even de pH en eventuele vorming van kristallen in de gaten te houden.