Nieuwe baby eendjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arankeng

Nieuwe baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 21:17

Ik heb vandaag 3 pullen mee naar huis genomen, ze komen uit de broed machine uit een bejaarde tehuis en zijn 1 1/2 week oud.
Super leuke beestjes!

Maar wat moet ik doen om ze te verzorgen? Ze zitten nu in de kippen ren. Ik heb nu vermalen kippenvoer gemengd met water waar ze heerlijk van snoepen, en een pote baadje staan.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:22

Leuk! Heb je foto's?

Niet vervelend bedoeld, maar heb je nou eendjes meegenomen zonder dat je weet hoe je ze moet verzorgen?

Minx2000

Re: Nieuwe baby eendjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:07

Heb je je wel ingelezen voor je ze mee naam? Eendjes zijn hele moeilijk en als snel ten dode op geschreven. Ik heb ze ook vaak zat half dood omdat mensen er meer aan prutsen en als ze dan pas echt zien dat het mis is pas ingrijpen. Zonde van al die leventjes.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 06:52

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 16:34

Klopt. Ik heb de opleiding ook . :P
Als voer kun je ook universeelvoer met een beetje brinta, eivoer en insecten patee mixen met wat water om er een papje van te maken. Daar doen ze een moord voor!
Heb je wel een warmte lamp?
Eenden kunnen de boel echt super ranzig maken dus houd maar rekening met je muren enzo dat die beschermt zijn.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 08:16

Ok dat gaan ik eens proberen thanks.
Ik heb geen warmtelamp nodig, ik heb een kip waar ze onder liggen :P

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:56

Leuk, ik heb een aantal jaar geleden ook 6 baby eendjes gehad. Die van mij zaten wel onder een warmtelamp in een grote caviakooi.
Ze kregen speciaal voer waar ik water aan moest toevoegen ik weet alleen niet meer wat voor voer het was. Verder altijd schoon drinkwater in een ondiep bakje( ze zijn best vies dus dit moet je echt minimaal 4x per dag schoonmaken ) en ik haalde kroos uit de sloot wat ik in een apart bakje deed.
(ondiep bakje omdat ze nog niet waterdicht zijn!! )
Naarmate ze ouder worden geef je ze steeds een dieper bakje water, ik deed dit zelf alleen onder toezicht in de tuin om ze goed in de gaten te houden.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:43

Water in het hok hou ik niet van. Is ook super veel werk met schoonmaken. Ik doe ze een paar keer in bad. Ik vind het bad ook makkelijker schoon te houden.
Met kippen moet je wel wat meer op passen. Kippen hebben een prikorde om de rangorde te bepalen. Dat hebben eenden niet en die kunnen daar lelijk door verwond worden omdat ze soms niet snappen wat ze nou moeten doen.
Zijn het wilde eendjes? Nee toch..

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 16:40

De kuikens doen het super tot dusver, en ze hebben een familie dag met allemaal kleine nichtjes en neefjes ook weer overleefd. Ik krijg hun broertje/zusje er ook nog bij, want de gene die hem mee had had toch niet zoveel tijd als ze dacht.

De kippen hebben tot dusver niets gedaan, maar ik ga ze in de gaten houden ;)
Ik heb een ondiepe bak met water staan waar ze net in kunnen pootje baden. Daar doe ik elke dag schoon sloot water in, met kroos. (Ze lopen buiten in de kippen ren en die is al een bende :+ ).

Ze komen niet uit het wild hoor :D De eieren kwamen van mijn school en die werden uitgebroed in de broedmachine in het bejaarde huis waar wij een project hebben met de klas. Toen heb ik me aangeboden als nieuw thuis.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:54

arankeng schreef:
Minx2000 Ik leer ervoor op school dus weet wat ik doe. Maar uit ervaring weet ik dat de lessen van school niet altijd overeen komen met de werkelijkheid. Dus vraag ik advies, gewoon van die kleine tips.

Foto:
https://m.facebook.com/#!/photo.php?fbi ... 2916620482

Lekker dan, als de lessen niet overeen komen met de werkelijkheid. Maar waarom heb je nu dan precies kuikens?

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:10

Nimfee schreef:
arankeng schreef:
Minx2000 Ik leer ervoor op school dus weet wat ik doe. Maar uit ervaring weet ik dat de lessen van school niet altijd overeen komen met de werkelijkheid. Dus vraag ik advies, gewoon van die kleine tips.

Foto:
https://m.facebook.com/#!/photo.php?fbi ... 2916620482

Lekker dan, als de lessen niet overeen komen met de werkelijkheid. Maar waarom heb je nu dan precies kuikens?

Het is en blijft een MBO, ik ken weinig scholen in de omgeving die kwalitatief goede lessen geven. Het is een grote blubber zooi.
Die pullen hadden een huis nodig, niemand had de ruimte en tijd dus heb ik ze meegenomen. Ik ben een tussen adres, als ze groot genoeg zijn vind ik een goed tehuis voor de pullen. Hier lopen ze toch niet in de weg.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:28

Wat zijn pullen, daar heb ik nog nooit van gehoord!

Om die reden ben ik ook geen dierenverzorging oid gaan doen, het is veel te tegenstrijdig. Ik verbaas me altijd zo erg over dat ze op die scholen slechte informatie geven. Wel goed dat jij in elk geval beter weet, ieder ander zou alles voor waarheid nemen (helaas).

Ik vind het toch wel eng hoor, als je baby eendjes in huis neemt. Als ze net uit het ei komen kunnen ze toch al zwemmen? Of lukt dat niet zonder moedereend erbij? Met dit weer kunnen ze toch wel buiten in een zwembadje oefenen denk ik.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 19:46

Nimfee schreef:
Wat zijn pullen, daar heb ik nog nooit van gehoord!

Om die reden ben ik ook geen dierenverzorging oid gaan doen, het is veel te tegenstrijdig. Ik verbaas me altijd zo erg over dat ze op die scholen slechte informatie geven. Wel goed dat jij in elk geval beter weet, ieder ander zou alles voor waarheid nemen (helaas).

Ik vind het toch wel eng hoor, als je baby eendjes in huis neemt. Als ze net uit het ei komen kunnen ze toch al zwemmen? Of lukt dat niet zonder moedereend erbij? Met dit weer kunnen ze toch wel buiten in een zwembadje oefenen denk ik.

Je moet het allemaal hebben van je stage. Daar leer je ontzettend veel.
Pullen zijn kuikens van de eend ;)
Ik heb net geleerd dat pullen een vet laag krijgen van moeders die hun veerendek beschermt tegen het water. Doordat ze uit de machine komen hebben ze die niet en moeten ze die langzaam opbouwen.

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:01

Ja klopt, maar als je ze lang genoeg zelf houd doen ze het ook zelf. Maar ze moeten het wel even leren. Moeders helpt inderdaad bij de eerste opzetjes.