Hallo bokkers,
wij vangen cavia's op, die bij mensen vandaan komen die er niet meer voor kunnen of willen zorgen. Ze gaan bij ons niet meer weg, en fokken doen we er ook niet mee. De beestjes blijven hier de rest van hun leven. Als ze naar de dierenarts moeten, gaan we ook én doen wat we kunnen en wat reëel is.
Ik heb een hele kudde cavia's, en drie daarvan hebben plekjes rond hun ogen en op hun oren.
Met 1 ben ik naar de dierenarts geweest en er is een kweek afgenomen. 4 dagen geleden ben ik gebeld door de dierenarts dat het schimmel is.
Dus ik dacht, oké dat wordt al mijn cavia's wassen en alles goed schoonmaken, dat een keer of wat achter elkaar met tussen pozen.
Punt is dat ik voor 20 cavia's dus "spul" moet hebben. Blijkt dat er bij mijn dierenarts, alleen een medicijn te krijgen is wat op 200 euro komt. Mijn dierenarts beroept zich op Cascades, het diergeneesmiddelenbesluit en de diergeneesmiddelenregeling.
Ik weet hobby kost geld en het is er ook wel. Maar als alternatieve ook helpen, waarom dan niet gebruiken.
Zelfs na bellen met Utrecht is dat het enige wat ze "mogen" geven.... Dat van de dierenarts zouden druppels zijn, die ik in het bekje moet doen en dan nog 3x er na, met een paar dagen of weken tussen tijd. Niet zeker weten of de cavia's ze ook (genoeg)doorslikken en moet ik ook nog spul halen om de garage schoon te maken. Ze leven in een grote hoek van de garage, met een gat in de muur waardoor ze zelf naar buiten en binnen kunnen.
Nu heb ik zelf al het 1 en ander opgezocht op het internet.
Zo ook over Imaverol. Ik ken het spul want ik gebruik het wel eens bij de paarden. Maar goed, ik heb dus aan gegeven dat ik dat wil gaan gebruiken i.p.v de medicijnen die hun voorschrijven.
Over Imaverol zegt mijn dierenarts dat ik mijn cavia's daar mee (kan) vergiftigen....Vandaar ook mijn schuld gevoel.... Toch lees ik op veel forums dat het wel gebruikt wordt. De verdunning is 1 op 49 of 1 op 50. De ene zegt in een badje ermee, andere zeggen weer; vernevelen in een plantenspuit....
Ik wil dus mijn beestjes met Imaverol gaan wassen, 1 op 49 verdeling. Moet ik dan nog op gewicht van de cavia's letten?? Ik heb een jong van 3 maand er bij maar ook meiden van een bijna een kilo.
Met Imaverol kan ik ook gelijk hun binnen verblijf en al de andere spullen schoon maken.
Tips heel graag welkom!