Honden die jagen/beestjes vangen, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jette

Honden die jagen/beestjes vangen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:08

Naar aanleiding van een foto hier op Bokt en de stortvloed aan reacties hierop dit topic.

Hoe denken jullie over honden die mollen/duiven/ratten/etcetera vangen? Kan dit, of is het nu een muis maar over een week een lammetje?

En de gereguleerde jacht? Kan dat dan wel? Of zijn we tegen het afschieten, want dit is slechts voor de lol van de jager?

Ikzelf, met 2 jachthonden waarvan ik er eentje nu zelf aan het opleiden ben, heb tegen beide niets. Mijn honden staan strak onder appel en zullen NOOIT een dier vangen wat groter is dan een duif zonder mijn commando. Zelfs al ziet hij los herten, hij blijft bij me. En ook heb ik niets tegen de gereguleerde jacht, omdat dat in het overvolle Nederland met alle dieren die uitgezet zijn het nodig hebben, anders zou de biodiversiteit sterk afnemen en het niet goed komen met de aangelegde natuurparken.

Ik ben erg benieuwd naar de mening van Bokt!

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:16

Ik heb ook met beiden geen problemen. Ik heb jaren een jachthond gehad die alles tot de grootte van een eend probeerde te vangen, maar ook goed onder appél stond.

Nederland is wat dieren betreft overvol en ik vind dat de natuur zijn gang moet kunnen gaan, eventueel gereguleerd door de jacht. Ik geloof dat hiermee het meer in evenwicht blijft. En dat Bokt valt over een hond die beestjes vangt, ach ja.. Overdrijven is ook een kunst :')

_Tara_

Re: Honden die jagen/beestjes vangen, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:21

Ik heb met beiden geen probleem. M'n vader jaagt zelf dus tja, ben er mee opgegroeid. Ik merk dan ook wel dat mensen die vaak roepen dat 't zielig is/alleen voor 't plezier van de jager er vaak gewoon geen verstand van hebben.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:23

Dit kon nog wel eens een pittig topic worden vrees ik. Er is toch een grote groep mensen die redelijk buiten de natuur is opgegroeid en vlees als iets ziet dat uit een fabriek komt en al in paniek raakt als ze een visje met ogen voorgeschoteld krijgen want dan is het wel zieleg..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:23

lonneke_ schreef:
Ik heb ook met beiden geen problemen. Ik heb jaren een jachthond gehad die alles tot de grootte van een eend probeerde te vangen, maar ook goed onder appél stond.

Nederland is wat dieren betreft overvol en ik vind dat de natuur zijn gang moet kunnen gaan, eventueel gereguleerd door de jacht. Ik geloof dat hiermee het meer in evenwicht blijft. En dat Bokt valt over een hond die beestjes vangt, ach ja.. Overdrijven is ook een kunst :')

Ik ben vrijwel de enige die viel over dit punt geloof ik, niet zozeer omdat de hond een mol ving. Ik vind namelijk dat dit heel normaal is en inderdaad de natuur. Maar ik vind wel dat dit niet een mooi foto moment is waar je een topic over maakt. En ik denk dat iedereen regelmatig kadootjes krijgt van zijn of haar 'roofdier' maar ik heb tot op de dag van vandaag nog maar 1 topic hierover gezien en dat is het mollen topic.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:26

Waarom mag een kat wel buiten los lopen en alles uitmoorden en honden niet?

Mijn teckel is altijd druk met uitgraven van ongedierte, maar uitmoorden doet ze niet want ze ziet ze niet omdat ze zo druk aan het graven is :')

Grotere dieren zoals katten zal ze wel uitmoorden als ze kans krijgt....is het aard van het beestje. Ik probeer haar de kans niet te geven.....

Bekenden van mij hebben ook jachthonden(ook actief in de jacht). Die hebben tamme kwakers los gelaten........dat is in mijn ogen bruut en vragen om problemen.
Er zijn dan ook al 2 vermoord...met het gevolg dat de honden niet meer los mogen lopen..

Een jachthond is gefokt om te jagen, en je kan het hem ook niet kwalijk nemen als hij dat doet.
Hij kan nog zo goed onder appél staan.....het kan altijd gebeuren.

En jacht is niet doodleuk beesten ondersteboven knallen....komt wel wat meer bij kijken en is echt niet alleen voor het plezier.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:26

troi schreef:
Dit kon nog wel eens een pittig topic worden vrees ik. Er is toch een grote groep mensen die redelijk buiten de natuur is opgegroeid en vlees als iets ziet dat uit een fabriek komt en al in paniek raakt als ze een visje met ogen voorgeschoteld krijgen want dan is het wel zieleg..

Helaas is dat inderdaad de realiteit... http://www.nu.nl/gezondheid/3492776/bri ... eding.html

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:29

Dit was mijn topic.
Ik heb dit topic gemaakt, omdat het volgens mij erg bijzonder is dat een hond een mol vangt, en helamaal op zijn manier. Het is niet omdat ik trots ben dat hij dieren dood. Hij doet ons er wel een plezier mee, dat scheelt ons weer mollenvallen enzo. En daarbij nog: de mollen zijn allemaal in een klap dood, ze hebben niet geleden, en er is geen druppel bloed aan te pas gekomen.

Ook is het absoluut geen ongeleid projectiel, en luisterd hij uitstekend. Daarbij vind ik dat als je zulke dingen zielig vind, je maar gelijk moet stoppen met vlees eten enzo.
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 07-06-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:30

troi schreef:

Hier een meisje die vol in de natuur is opgegroeid, heel wat dooie beesten heeft gezien en uit elkaar gesneden(voor de honden, ik eet geen vlees).
Dode reeën, eenden ganzen enz enz

Maar een vis met ogen -O- vreselijk....ik krijg de kriebels als ze mij zo aan liggen te staren. En kan er niets mee doen.
Heb hier 3 kilo sprot in de vriezer voor mijn hond(mag alleen vis)...maar echt, walgelijk. Wordt helemaal gek.

Heb mijn vader gevraagd ze te onthoofden...maar hij vindt dat ik mij niet moet aanstellen... -O-

Beetje offtopic :P
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 07-06-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 15:30

Gisteren heeft Gláma, mijn border collie, onderweg een jonge weidevogel gesnackt, ik hoorde een PIEP, en zag de pootjes nog net uit haar bek steken...Tsja, barf au naturel.
Een lam grijpen daarentegen is volkomen onacceptabel, ze weet dat ze dat niet mag, zou ze één van onze aanvallen zou zware correctie volgen. Als ze één van de buren zou doden is dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de betreffende hond.
Maar ik hoef me daar niet echt zorgen over te maken, ze is een getrainde drijfhond, en weet hoe ze zich heeft te gedragen tav schapen, paarden etc.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:04

Als het geen andere dieren van andere mensen zijn.
Daar in het topic ging het om mollen, hier worden de mollen weggevangen met klemmen. Het is ongedierte die je hele tuin overhoop haalt.

Op een caviaforum was er iemand wiens cavia's doodgebeten waren door een kat. Dus.. volgens de forumleden moest die kat maar afgemaakt worden.

Het is nou eenmaal hun natuurlijke instinct.

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:25

Mijn honden vangen al het ongedierte..mollen , ratten, muizen..helemaal top en niks zieligs aan ze grijpen het ,schudden, en is over en uit.
Gisteren rammelde ze onder de regenwater opslagtank in het hok een nestje ratjes helemaal leeg.
Vond overal baby's in de stallen ,maar die worden niet meer volwassen denk ik maar.
Hop, op de schep en de mesthoop op.
Nee alles laten kapot vreten(met alle gevaren en ellende van dien), nee hoor het doet me niks als ze iets te pakken hebben.
Ik ga wel op tilt als ze een egel hebben, want dat is werkelijk waar te bruut voor woorden, die trekken ze helemaal uit elkaar en trekken het stekelvelletje zo over zijn koppie, dus word levend gevild . Vreselijk gewoon.
Dus daar let ik goed op, als ze met zijn allen ergens op af stormen ,met een piepgeluidje wat die teef altijd maakt als ze ergens van opgewonden raakt, dan zijn ze de mijne.
En zijn zelfs de honden verbaasd hoe snel ik ben.
Katten kunnen ook beter uit de buurt blijven want daar zijn ze ook geen fan van. Verder zijn ze wel lief eigenlijk.
Het is nu eenmaal hun instinct en ja kan ze moeilijk opsluiten.

rosaprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:31

heidy_wilco schreef:
Dit was mijn topic.
Ik heb dit topic gemaakt, omdat het volgens mij erg bijzonder is dat een hond een mol vangt, en helamaal op zijn manier. Het is niet omdat ik trots ben dat hij dieren dood. Hij doet ons er wel een plezier mee, dat scheelt ons weer mollenvallen enzo. En daarbij nog: de mollen zijn allemaal in een klap dood, ze hebben niet geleden, en er is geen druppel bloed aan te pas gekomen.

Ook is het absoluut geen ongeleid projectiel, en luisterd hij uitstekend. Daarbij vind ik dat als je zulke dingen zielig vind, je maar gelijk moet stoppen met vlees eten enzo.

Ik ben vega ;)
Haha

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:34

Ik heb niks tegen de jacht. maar een hond die overal achteraan jaagt vind ik niet ok..... Als je hond weg denkt te gaan bij je dan moet je hem aanlijnen! in je eigen tuin ergens achteraan jagen is nog tot daarantoe, maar in het bos bijvoorbeeld vind ik echt not done!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:52

troi schreef:

Waar mijn vlees vandaan komt heeft toch niets te maken met hoe mijn hond zich gedraagt?? :?

Mijn hond heeft nooit het recht om achter een ander dier aan te gaan, ze doet dit dan ook niet. Konijnen, fazanten, schapen, alles kan veilig passeren. Ik heb helemaal geen behoefte aan een hond die andere dieren wil grijpen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:04

Als we over mollen/ratten/muizen en duiven praten heb ik er niet zo'n problemen mee.
Ik vind mollen en muizen bvb heel schattig maar ook ongelooflijk vervelend. Zou willen dat de mollen hier weggevangen worden.
Er zijn zo veel erfhonden die hun dagen vullen met beestjes vangen. Als ze dat op eigen erf doen zie ik niet wat daar verkeerd aan is.
Als ze echter ook achter de dieren van de buren gaan (laatst zo een kat van kennissen doodgebeten, beestje lag in eigen tuin te zonnen toen een vreemde hond de tuin indook en vol op de kat sprong, met zo'n dingen zou ik niet kunnen lachen) of regelrecht op strooptocht gaan, gaan ze wel een brug te ver en is het aan de eigenaars om hun honden binnen de perken te houden.
Ik geloof er verder niet zo in dat een hond steeds verder gaat 'eenmaal bloed geproefd'. De meesten houden het bij knaagdieren en vogels, als ze al jagen.
Heb zelf enkel katten, die zich amuseren met het uitdunnen van de plaatselijke muizenpopulatie. Zo lang ze ze niet levend binnenbrengen om vervolgens los te laten in huis (wat mijn katten dus zeer grappig blijken te vinden) vind ik het niet erg.
Zou willen dat ze mollen vangen, voor de katten is een molshoop een uitgelezen plekje om behoefte te doen *wat volgens mij toch ook wel een scare-away effect moet hebben :') * maar mollen vangen doen ze niet. Vogeltjes heb ik liever niet dat ze die vangen, probeer hen af te leiden *BOE, vogel vliegt weg, kat kijkt me zeeeeer verontwaardigd aan :+ * of vogeltje te redden als het nog niet te laat is.
Maar ook voor hen geld dat ze niet de visjes van de buren moeten gaan vangen en een kat die overdreven veel vangt zou ik bvb een belletje aandoen.
1 van m'n vroegere katten was zo'n overdreven jager. Die vrat alles op, inclusief m'n parkietjes en konijnen (in de loop van de jaren dat we hem gehad hebben). Vond ik niet zo leuk, gelukkig is hij nooit bij de buren gaan jagen. Maargoed, toen we een paar dikke ratten in de kelder hadden zitten had hij het probleem ook snel opgelost.
Onze oude hond (kruising teckel) heeft eigenlijk nooit gejaagd. Van de eigen katten kreeg ze een pak rammel, vreemde katten riep ik haar terug, muizen en ratten was ze te traag voor en die ene keer dat ze iets gevangen had was het een egel waarna ik 1 voor 1 stekeltjes mocht verwijderen. Ze heeft uiteindelijk maar toegegeven dat jagen niet haar talent was :P . Kon overal loslopen, ging nergens achteraan.
Haar zus was een ander paar mouwen. Even getalenteerd in de jacht maar ook een stuk debieler. Die liep als een ongeleid projectiel rond. Nooit wild gevangen maar die ging dus wel doodleuk de eigen kippen/ganzen/eenden etc doodbijten. Katten liet ze dan wel weer met rust.

Wat de georganiseerde jacht betreft, ik ben niet persé tegen. Zolang we het niet hebben over een paar idioten die na een paar schnapps teveel hun hond achter alles en iedereen sturen en zelf ook knallen op alles wat beweegt, inclusief eigen hond of jachtpartner. Dat is geen serieuze jacht. Gewone, gereglementeerde jacht die ook dusdanig gerespecteerd wordt, is niets mis mee.
Alleen everzwijnenjacht ben ik geen fan van, vooral niet van het onderdeel 'everzwijn'. Die beesten zijn staatsgevaarlijk. Meeste jagers hier in de buurten nemen geen honden mee op everzwijnenjacht, het zou niet de eerste hond zijn die verliest van een everzwijn. Ook niet de eerste jager trouwens. Maar dat is eigen keus. Zeker als ze de zwijnen ook nog eens voeren om extra grote beesten te hebben. Dan komen we terug in de categorie 'idiote jacht'.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:37

Nee, ik keur jagen niet goed bij mijn honden. Binnenshuis gaan ze goed met konijnen, buiten jagen ze het liefst overal achter aan als ze hun gang mogen gaan. In gebieden met wilde dieren hou ik ze dus bij me, desnoods aangelijnd. Gelukkig zijn ze niet erg gefixeerd op wild, ze kunnen meestal overal los, maar in bepaalde gebieden moet ik wel opletten dat ze niet te ver van me weg gaan om jagen te voorkomen.

Georganiseerde jacht(training)heb ik niets op tegen. Kan er erg van genieten om honden met hun baasjes bezig te zien, zou het erg gaaf vinden om in de toekomst met een retriever jacht en apporteertraining te volgen. Ik denk juist, door het aangeboren jachtinstinct van je hond te trainen, je meer controle hebt buiten.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:57

muizen ratten mollen ok, maar ik woon echt midden in de polder. daarom heb ik mijn hond zo opgevoed dat hij nergens achteraan mag, schapen lopen hier nog los , hij kijkt ernaar en daar blijft het bij

muizen en ratten vangen we met een ouderwetse vangkooi, en mollen hoe zielug met een klem :D

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 06:33

Een hond hoort niet achter wild aan te vangen. Dat heeft niks met zielig te doen maar met opvoeding.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 06:42

Maar bedoel je met wild dan ook muisjes enzo? Of konijnen/duiven/eenden? Want onze honden laten, ondanks dat 't jachthonden zijn, de eenden op de vijver enz enz echt met rust.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 06:53

Kuggur schreef:
Gisteren heeft Gláma, mijn border collie, onderweg een jonge weidevogel gesnackt, ik hoorde een PIEP, en zag de pootjes nog net uit haar bek steken...Tsja, barf au naturel.
Een lam grijpen daarentegen is volkomen onacceptabel, ze weet dat ze dat niet mag, zou ze één van onze aanvallen zou zware correctie volgen. Als ze één van de buren zou doden is dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de betreffende hond.
Maar ik hoef me daar niet echt zorgen over te maken, ze is een getrainde drijfhond, en weet hoe ze zich heeft te gedragen tav schapen, paarden etc.

Dit vind ik dus niet kunnen. Jouw hond hoort geen jonge weidevogels te vangen en op te eten. Veel van deze vogels zijn beschermd en hebben het al lastig zat.

Ja, voor jouw hond is het de natuur, maar je hebt de hond in huis genomen en dan zorg je ook maar dat je bepaalde delen van die natuur onder controle hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:57

Ik woon op het platteland. Jacht is hier heel normaal. Om de boel te regulieren moet het ook. Hier worden vooral hazen, duiven en vossen geschoten, reeen amper. De vossenjacht is hier wel heel erg, jonge nesten worden ook verzopen. Of dit allemaal volgens de regels gaat weet ik niet, hier zijn op een klein gebied 150 vossen dood geschoten. Als ze voor overlast zorgen en er overbevolking is prima, maar soms denk ik dat er naar believen vossen worden neergeschoten.

Honden wild laten vangen, vind ik not done. Zekers geen weidevogels, die men met moeite op peil probeert te houden. Waar buizerds voor worden vergiftigd, waar men rekening houdt met het inrichten van het landschap. Belachelijk dat je je hond die beestjes op laat vreten. Eenden en konijnen en hazen, moeten ze gewoon vanaf blijven, ronduit onopgevoed als je dieren deze dieren bejagen. De volgende stap kan idd wel eens een lam zijn, ik heb het vaker gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:58

_Tara_ schreef:
Maar bedoel je met wild dan ook muisjes enzo? Of konijnen/duiven/eenden? Want onze honden laten, ondanks dat 't jachthonden zijn, de eenden op de vijver enz enz echt met rust.

Konijnen, duiven en eenden vind ik echt not done. De volgende keer is het de haan of de kip van de buren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:14

Goof schreef:
troi schreef:

Waar mijn vlees vandaan komt heeft toch niets te maken met hoe mijn hond zich gedraagt?? :?

TS vroeg in de OP ook naar de meningen van mensen over de gereguleerde jacht :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:32

Kuggur schreef:
Als ze één van de buren zou doden is dat hoogstwaarschijnlijk het einde van de betreffende hond.

lijkt me ook verstandig ja :+