Huisgenootje zoeken voor mijn kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Huisgenootje zoeken voor mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:33

Bokt, help me even. Ik ben aan het dubben over een maatje voor mijn lieverdje, Olivier.

Wat informatie over mijn opaatje:

Olivier is 18 en weegt bijna 2 kilo. Hij is ontzettend mager en door de dierenarts geschoren omdat hij verwaarloosd was. Zijn haar groeit terug behalve op zijn ruggengraat. Hij is gezond op zijn nieren na. De afwijking was niet erg groot, maar in plaats van de blikjes gourmet krijgt hij nu rauw vlees en ik verwen hem met blikjes Almo Nature vis. Olivier blieft geen Hills KD voer. Verder is Olivier denk ik geen katten gewend maar zeker weten doe ik het niet. Olivier heeft ontzettend moeten wennen bij mij, is een hele tijd apathisch geweest. Inmiddels is het echt mijn vriendje, mijn grote knuffel.

Maar toch ben ik soms bang dat hij eenzaam is. Ik ben veel op pad voor school en ga s'avonds vaak nog even wat drinken of doen. Ik heb altijd katten samen gehad en ben heel erg gewend aan het beeld van 2 katten in 1 mandje. Ik voel me soms echt schuldig dat Olivier alleen is. Sinds ik een vriend heb mag hij ook niet meer in mijn bed slapen als mijn vriend er is. Snap ik heel goed, ik hoef de hond van mijn vriend ook niet tussen de lakens.

Maar... Olivier is zo oud, ik weet A) niet of het verstandig is, en B) wat voor maatje ik dan zoek. Mijn afwegingen:

Een jongere kat is misschien te druk maar kan ook een oudere kat 'verjongen'. Verder kan een jonge kat misschien in de verzekering wat eventuele kosten drukt.

Een oudere kat is misschien een beter vriendje maar ik weet niet of ik de dierenartskosten voor nog een bejaarde man kan betalen. Ik ben nu al aan het sparen voor wanneer Olivier straks echt pijntjes krijgt.

En wat doe ik met de 2e kat als Olivier het toch niet waardeert?

Nog even een foto van mijn mooie man:

Afbeelding

edit: De foto is een beetje groot. Hij is in het echt dus een klein katje :=

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Huisgenootje zoeken voor mijn kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:47

Merk je aan hem dat hij eenzaam is of denk je dit omdat je zelf gewend bent om meerdere katten te hebben?
Ik zou niet snel een andere kat bij een oudere kat zetten waarvan je niet weet of hij met andere katten kan. Daarnaast geef je aan dat hij erg moest wennen bij jou, dit zal waarschijnlijk ook bij een nieuwe kat zijn. En er kunnen kosten bij komen, ook bij een jonge kat waar je m.i rekening mee moet houden.
Zelf zou ik het dus niet snel doen tenzij je echt het idee hebt dat hij eenzaam is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 22:54

Hoe merk je dat aan een kat? Olivier komt wel vaak bij me mauwen omdat hij wil spelen en soms snap ik helemaal niet waarom hij mauwt. Omdat ik hem zo laat heb gekregen ken ik hem gewoon niet zo goed als een kat die ik vanaf kitten heb.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:54

Ik zou de stress etc. het hem niet meer aandoen.

De meeste oudere katten stellen een nieuwe huisgenoot niet op prijs. Nu heeft hij tenslotte alle aandacht voor zichzelf.
Ik denk dat hij zich daar veel fijner bij voelt :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:01

En kijken of je een oudje kan krijgen in het asiel met voorwaarde dat het goed gaat tussen de twee?

yaylavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:28

Tja ,dat is wel even moeilijk.
Ik denk toch echt dat je het wel aan een kat merkt aan de manier waarop ze reageert.
Ik heb een tijdje geleden een 2de kat gekregen Nouja voor me moeder (woon nog thuis ) en ik kan wel merken dat mijn kat hier eigenlijk weinig plezier uithaalt.
Ze spelen niet samen ,knuffellen ect..
Hoelang heb je hem in middels ?
Als het nog niet zo lang geleden is zou ik zeggen neem nog even de tijd om mekaar te kennen en vertrouwen dan kan een kat héél veel veranderen.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:40

Ik haal uit je verhaal dat Olivier nierfalen heeft? Ik heb 2 katten waarvan 1 is overleden aan nierfalen en ze miauwen allebei sinds ze nierfalen hebben, dit heb ik ook bij de dierenarts gehoord en gelezen.
Ik denk dat je het kan zien, wanneer hij ongelukkig is, heel erg aan je hangt, al valt het me op dat nierfalenkatten dat vaak doen zodra ze nierfalen krijgen als ik kijk naar mijn ervaring ook op stages.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 08:38

Hij heeft niet echt nierfalen nog, maar een lichte afwijking. Dus wel het begin van. Ik heb Ol sinds maart.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:17

Tja het miauwen kan daarvan komen, mijn ene kat die nog leeft hangt er tegenaan. Zijn waardes zijn wat verhoogd en sindsdien miauwt hij erg veel, verder is hij gezond. Heb je het gevoel dat hij eenzaam is/gezelschap wil if denk je dit omdat je meerdere katten hebt gehad?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:26

Voorlopig zou ik er zeker mee wachten; gewoon puur omdat hij zo mager is. Als hij dan ook nog stress van een andere kat krijgt dan komt hij die kilo's helemaal niet meer aan.

Ken je geen mensen die binnekort op vakantie gaan die een vakantieadresje nodig hebben voor hun kat? De nu 20 jarige kat van mijn ouders kwam altijd bij mij logeren en de mijne bij mijn ouders. Ze bliefte elkaar eigenlijk niet maar vonden elkaar wel interresant. Je merkte aan beide als ze weer thuis waren dat ze de andere miste. Vorig jaar hebben mijn ouders een kitten erbij gezet. De kat van mijn ouders is er wel van opgeknapt, die ouwe is nu soms zelfs aan het spelen en ze slapen samen op het kussen. Het is alleen heel afhankelijk van de kat, voor hetzelfde geld dit niet voor Olivier. Dus vandaar, kun je misschien een kat als vakantieopvanger nemen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:27

Heeft hij wel eens met andere katten geleefd?
Als hij er niet aan gewend is zou ik het niet doen. Een kat die altijd alleen is geweest, op die leeftijd, met gezondheidskwaaltjes moet je de stress van een nieuw dier niet aan willen doen.
Het geeft behoorlijk stress, een nieuwe kat in huis. Hoe oud of jong deze is. Ik heb zelf al meerdere katten gehad, waarvan er ook 1 altijd alleen is geweest. En dat is nooit goed gekomen met de andere kat (kat van 4, ook geen kitten). De accepteerden elkaar, maar achteraf denk ik dat ze alleen beter af was geweest.

Daarnaast heb ik ook de ervaring dat gezonde katten de zieke kunnen terroriseren. Uitstoten eigenlijk. Bij katten die van jongs af aan zijn opgegroeid is dat minder heftig, maar katten die elkaar alleen maar accepteren maar geen maatjes zijn kunnen echt heel vals zijn tegen elkaar.

Ik zou het niet doen en hem lekker alleen zijn oude dag geven, met rust en alle aandacht van jou.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:59

Ik antwoord later, heb bezoek maar waardeer jullie berichten!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 13:18

C_arola schreef:
Tja het miauwen kan daarvan komen, mijn ene kat die nog leeft hangt er tegenaan. Zijn waardes zijn wat verhoogd en sindsdien miauwt hij erg veel, verder is hij gezond. Heb je het gevoel dat hij eenzaam is/gezelschap wil if denk je dit omdat je meerdere katten hebt gehad?

Ik weet het echt niet. Hij mauwt zojuist ook en ik weet niet wat hij dan wil. Eten, spelen, knuffelen allemaal niet. Maar hij zit in z'n mand en mauwt naar me. :/ Ik heb soms wel het idee dat een andere kat hem wel zou begrijpen. Van de 2 nierwaardes die bij Ol zijn getest was er eentje wat verhoogd. Verder was zijn bloed goed.

Rytir schreef:
Voorlopig zou ik er zeker mee wachten; gewoon puur omdat hij zo mager is. Als hij dan ook nog stress van een andere kat krijgt dan komt hij die kilo's helemaal niet meer aan.

Ken je geen mensen die binnekort op vakantie gaan die een vakantieadresje nodig hebben voor hun kat? De nu 20 jarige kat van mijn ouders kwam altijd bij mij logeren en de mijne bij mijn ouders. Ze bliefte elkaar eigenlijk niet maar vonden elkaar wel interresant. Je merkte aan beide als ze weer thuis waren dat ze de andere miste. Vorig jaar hebben mijn ouders een kitten erbij gezet. De kat van mijn ouders is er wel van opgeknapt, die ouwe is nu soms zelfs aan het spelen en ze slapen samen op het kussen. Het is alleen heel afhankelijk van de kat, voor hetzelfde geld dit niet voor Olivier. Dus vandaar, kun je misschien een kat als vakantieopvanger nemen?

Vakantiekatten ken ik niet... Ik kan misschien wel het asiel bellen of ze een 'leenpoes' hebben?

Amanda schreef:
Heeft hij wel eens met andere katten geleefd?
Als hij er niet aan gewend is zou ik het niet doen. Een kat die altijd alleen is geweest, op die leeftijd, met gezondheidskwaaltjes moet je de stress van een nieuw dier niet aan willen doen.
Het geeft behoorlijk stress, een nieuwe kat in huis. Hoe oud of jong deze is. Ik heb zelf al meerdere katten gehad, waarvan er ook 1 altijd alleen is geweest. En dat is nooit goed gekomen met de andere kat (kat van 4, ook geen kitten). De accepteerden elkaar, maar achteraf denk ik dat ze alleen beter af was geweest.

Daarnaast heb ik ook de ervaring dat gezonde katten de zieke kunnen terroriseren. Uitstoten eigenlijk. Bij katten die van jongs af aan zijn opgegroeid is dat minder heftig, maar katten die elkaar alleen maar accepteren maar geen maatjes zijn kunnen echt heel vals zijn tegen elkaar.

Ik zou het niet doen en hem lekker alleen zijn oude dag geven, met rust en alle aandacht van jou.

Ik weet niets van Olivier. Zijn vorige vrouwtje is inmiddels overleden denk ik en de dierenarts wist niets. Maar wat jij zegt, daar ben ik ook bang voor. Dat ze elkaar niet accepteren en ik woon in een appartement tweehoog midden in de stad, ik heb ook niet de ruimte om ze elkaar te laten ontlopen.

Maar hoe merk ik dat een kat een andere kat mist?

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:13

Is Olivier nog heel druk? Of ontzettend aanhankelijk? Of als jij thuis komt wanneer je weg bent geweest heel druk?

Wij hebben hier ook een bejaarde poezel zitten sinds 3 maanden (ook 18 jaar) en daar weten we ook niet zo veel van. Baasje is waarschijnlijk inmiddels ook overleden. Voor zo ver wij weten was ze bij haar baasje alleen, maar in het asiel zat ze daar wel met meerdere katten, maar daar gaf ze ook niks om.
Onze poes ligt bijna de hele dag op de bank een beetje te slapen en hobbelt af en toe naar haar etensbakje en kattenbak en gaat 's avonds een beetje op ontdekkingstocht door het huis.
Wij merken aan haar zo heel goed dat er geen andere kat bij hoeft van haar, ze houdt niet zo van drukte.
Maar mauwen doet ze ook hoor :D en soms heb ik net als jij echt geen idee waarom ze mauwt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 11:31

Nee Olivier is alleen druk als ik zijn hengel tevoorschijn haal :') En hij komt s'avonds wel gezellig bij me zitten maar niet overdreven veel, hij ligt ook vaak heerlijk in de vensterbank of in zijn mand.

Dus dan laat ik het zo, blijkbaar is hij ook content zonder huisgenootje. Gelukkig!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 13:50

Zo te lezen mist hij geen maatje :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 14:00

Zo via internet kunnen wij niet bepalen of hij een maatje mist of niet, maar ik wil je nog wel met iets anders gerust stellen: hoe het is gekomen weet ik niet, maar het algemene beeld dat katten alleen eenzaam zijn klopt echt totaal niet. Er bestaat het idee dat katten groepsdieren zijn, maar dit zijn ze juist niet. In de basis zijn ze zelfs solitair, maar zijn ook prima in staat zich aan te passen aan samenleven. Een kat alleen houden is zelden tot nooit zielig, tenzij de kat nooit aandacht krijgt en niet kan spelen. Een kat heeft behoefte aan veiligheid, voorspelbaarheid, dagelijks even lekker spelen, hoge uitkijkplekjes en lekkere ligplekjes. Voldoe je daaraan, dan is het vrijwel nooit nodig om er een kat bij te nemen.
Dus lekker genieten van je oudje, en dat mauwen leer je vanzelf wel herkennen, kan van alles zijn.