Kip broeds :) maar wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Kip broeds :) maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:20

Mijn kip is nu zo'n 7 á 8 jaar oud en heeft nog nooit kuikentjes gehad maar nu is ze broeds.
Vandaag rond 1 uur was ze gewoon buiten aan t scharrellen maar om 3 uur zat ze gewoon weer op haar nest toen ik kwam kijken.
Er liggen heel veel veertjes en naast haar liggen 2 eieren waar ze niet op broedt, ik weet niet op hoeveel eieren ze wel broedt jammer genoeg!
Sinds dinsdag kwamen we er achter dat ze aan het broeden was.
Als je in het hok komt gaat ze niet klokken oid. maar ze is dan ook niet heel bezitterig ofzo, want ze was dus vanmiddag gewoon buiten met de haan.
Ik durf haar niet van het nest te halen om met een zaklamp door de eieren te schijnen..
Want ik wil zo graag kuikentjes, en ben dus bang dat ze er niet meer op gaat zitten dan.
Zal ze wel écht broeds zijn en kuikentjes krijgen?
En ik had nog een paar vraagjes:
Moet de haan apart als de kuikentjes er zijn? (alle andere kippen zijn overleden wegens ouderdom!)
Moet ze nu speciaal voer krijgen?
En wat moeten de kuikentjes evt. krijgen?

_Tara_

Re: Kip broeds :) maar wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:23

Je kunt de eieren gerust even schouwen hoor. Gewoon rustig maar wel snel doen. Dan broedt ze daarna gewoon door :)
De haan kan er voorlopig nog bij blijven. Als de kuikentjes er zijn, zul je moeten kijken hoe 't dan gaat. De hen zelf hoeft nu geen apart voer te krijgen. Voor kuikentjes heb je wel speciaal kuikenvoer. Maar daarvoor zou je ook op 't kippenforum even kunnen zoeken. Daar staat vast meer informatie.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:26

Oké heeel erg bedankt!
En wat zeg jij er over dat ze steeds van haar nest af gaat? En dat ze geen klok geluiden maakt?
Dankjewel! :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:43

De meeste kippen gaan 1 of 2 keer daags even van het nest om te eten, te drinken en te poepen.
Dat is niets raars.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 15:53

Als ze echt steeds van haar nest af gaat, is ze waarschijnlijk niet broeds. Maar 1-2 keer per dag is inderdaad normaal. Ze moeten toch even wat eten enzo.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:20

nee haha ze gaat niet enorm vaak van het nest af!
ik hoop het :=