kip met vleugel uit de kom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

kip met vleugel uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 16:42

Dag bokkers

1 van onze kippen heeft haar vleugel uit de kom gehad. Ik heb hem er terug 'ingeklikt'. Maar hoe voorkom ik nu dat haar vleugel nog eens uit de kom raakt?
Bij mensen met een arm uit de kom wordt er een verband aangebracht zodat hij zijn arm niet kan bewegen dus dacht ik dat bij mijn kipje ook te doen. Maar hoe doe ik dat nu het beste? Met tape of verband? De vleugel apart inwikkelen en daarna aan het lichaam bevestigen of de vleugel in 1 keer aan het lichaam 'vast hangen' (dus zonder de vleugel apart in te wikkelen)? En hoelang moet ze dit aanhouden voordat haar vleugel weer los kan?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:36

Ik vind je idee heel lief, maar zou er persoonlijk niets aan doen. Denk dat je het dier meer stress geeft als je met verbandjes of tape gaat werken. Een kip wil toch lopen, scharrelen, ergens op springen (althans de mijne wel) en met verband om zijn lijfje beperk je hem daar bij.

Zou het gewoon zo laten, en hopen dat het vanzelf geneest. De vleugel zit nu weer goed, dus zou het even aanzien.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:39

Ik ben het met Pinto eens, zo'n kip wil helemaal geen verbandje of tape'je om z'n lijf.
Gaat alleen maar irriteren en gaat ze eraan lopen trekken en rare fratsen uithalen.
Zou alleen maar meer kans op een nieuwe dislocatie geven.

D__S

Re: kip met vleugel uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:26

De vleugel is er op korte tijd al enkele keren uit de kom geweest. Als het dan nog eens gebeurt moet ik hem er dan telkens terug inklikken en dan zo laten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 05:54

Als je wat wilt doen zou ik de hele vleugel tegen het lijfje aandoen en daar verband omheen draaien en vastzetten met leukoplast (het verband natuurlijk). Of even overleggen met een vogelarts wat zij eraan doen normaal.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 05:58

Ik denk dat je of een vogelarts moet raadplegen of de vleugel moet laten. Vogelbotjes zijn hol en breekbaar ik denk dat je meer beschadigd heb dan dat je goed gedaan heb met het terugduwen. :o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:44

Als de vleugel al een aantal keer eruit is geweest vrees ik eigenlijk dat er wat is beschadigd en dat je of naar de da moet of zelf zijn leven beeindigen.. Kippen geven heel weinig aan dat ze pijn hebben en ik kan me niet voorstellen dat dit niet heel pijnlijk is.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 08:27

Oke bedankt voor de info

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:28

dollyspikkel schreef:
De vleugel is er op korte tijd al enkele keren uit de kom geweest. Als het dan nog eens gebeurt moet ik hem er dan telkens terug inklikken en dan zo laten?

Oke, ik dacht dat dit de eerste keer was dat de vleugel er uit geplopt was.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:47

pipo schreef:
Ik denk dat je of een vogelarts moet raadplegen of de vleugel moet laten. Vogelbotjes zijn hol en breekbaar ik denk dat je meer beschadigd heb dan dat je goed gedaan heb met het terugduwen. :o

Ja, vogelbotjes zijn hol, maar nee ze zijn bepaald niet breekbaar. Het is onwaarschijnlijk dat de TS schade heeft aangericht met het reponeren, als de vleugel inderdaad is teruggepopt in het gewricht is dat het beste wat ze had kunnen doen.