Vogel legt veel eieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Vogel legt veel eieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:31

Hallo!

Mijn vogeltje (een kakariki) legt de laatste tijd ontzettend veel eieren...
Nu is het daar natuurlijk wel de tijd voor, maar raakt ze hier niet uitgeput van? Er liggen nu een stuk of 10 eieren (of meer) in haar kooi...
Ze broedt er ook vaak op.
Wat moet ik er mee? Moet ik ze wel of niet weg gooien? De meest verse eieren laten liggen en de rest weg gooien?
Ik ben namelijk bang dat het gaat rotten := ze broedt op 3 eieren en de rest ligt verspreid in de kooi.

MerleSimone

Re: Vogel legt veel eieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:35

Heb je 1 vogeltje? Dan kunnen de eieren natuurlijk niet bevrucht zijn. Of heb je ook een mannetje in de kooi zitten?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:38

Nee, ze zijn sowieso niet bevrucht :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:08

Misschien de eitjes vervangen door nepeitjes.
Te veel eieren leggen is inderdaad niet goed voor de vogel. Zelf geen ervaringen mee, maar wel gelezen dat het wil helpen om ze niet meer over de rug te aaien en meer in het donker te zetten.

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:12

Ik lees even mee, wij hebben 2 vrouwtjes zebravinken die nu echt albsuper lang eieren leggen. Wat we ook proberen, ze houden niet op. Nepeitjes werken niet en ze langzaam maar zeker weghalen ook niet..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 21:30

Bedankt arabella2000! Dan ga ik haar sowieso niet meer over haar rug aaien en zou ik iets langer/ vaken een laken over de kooi doen :)

Jaa, dat heb ik dus ook. Echt irritant omdat je er dus vrij weinig tegen kan doen :')

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:24

Even googlenen op hormonaal gedrag vogel.. het kan namelijk verschillende oorzaken hebben, en daarbij horen verschillende oplossingen. 1 ding is iig zeker.. en dat is dat het je vogel niet ten goede doet..

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 17:53

Vriendin heeft 21 papegaaien en adviaeert het volgende

Ja stoppen met eivoer... Geen nest blok.. Geen hennepzaad geen trosgierst. En naar buiten afwisseling
En de vraag is of ze alleen maar in de kooi zit of ook gekortwiekt is. Sommige vogels gaan dit gedrag ook vertonen uit verveling. Te vergelijken met stalondeugd

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:02

Ze heeft bijna onbeperkt eivoer, en als ik er zo over nadenk is het erger geworden sinds ik eivoer geef. Dus zal dit maar minderen/ stoppen.
Nee, ze mag minimaal 2 uur per dag vrij. Maar als ik thuis ben, mag ze eigenlijk bijna altijd wel vrij dus ze is meestal wel vaker dan 2 uur per dag los. Maar zoals nu ook, kooi staat gewoon open en ze kiest er voor om op haar eieren te broeden... := Ze is ook niet gekortwiekt.
Wat bedoel je naar buiten afwisseling?

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:34

Nou echt naar buiten als je haar kortwiekt kan ze op je schouder mee naar buiten de wereld zien.
Wat is verder je voerschema?

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:46

fenja schreef:
Nou echt naar buiten als je haar kortwiekt kan ze op je schouder mee naar buiten de wereld zien.
Wat is verder je voerschema?

Dat moet je nooit doen!!
Ook al hebben ze gekortwiekte vleugels, dan nog kan het voorkomen dat de vogel door ene windvlaag opgetild wordt. Er zijn al genoeg vogeltjes vermist op die manier (en ook andere vogelsoorten).

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 18:50

oh zo, nee echt naar buiten kan niet aangezien ze niet is gekortwiekt. Wil wel graag een tuigje kopen (speciaal tuigje waarmee ze ook kunnen vliegen) zodat ik haar buiten ook kan laten vliegen. Maar zo'n ding is 50 euro en moet vanuit een ander land komen, en ik heb niet zo veel geld := (en ze moet dan nog beter naar de commando's luisteren). Kortwieken heb ik al wel vaak aan gedacht, maar aangezien het een redelijk actieve vogel is weet ik niet of ik haar er zo blij mee maak...

Ik geef haar gewoon 's ochtends standaard grof parkietenzaad, eivoer en water daar doet ze dan een hele dag mee. Heb op internet gelezen dat veel mensen dat doen. Verder geef ik soms nog wat groente/ fruit. Maar ze lust niet zo veel. Appel en sinaasappel bijvoorbeeld vindt ze niet lekker.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:08

Als je vogel uit de kooi is vliegt ze dan het meest van de tijd of klimt ze rond door gebruik te maken van haar snavel?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 15:38

Klimmen (zonder snavel :P) maar dat is ook (deels?) T ras.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 16:33

Oh wacht, verkeerd gelezen. Dacht dat je in de kooi bedoelde. Buiten de kooi vliegt ze vooral rond. Maar ze loopt ook veel en houdt van dingen onderzoeken. Dus gaat ook in alle hoeken en gaten dat ze ziet :j

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:49

Heb je nestmateriaal in de kooi? Zo ja, weghalen.
Heb je verder speeltjes als een spiegeltje in de kooi? Weghalen..
En zorgen dat de vogel maximaal 10 uur licht per dag krijgt, liever minder.
Verder inderdaad minder eivoer en je kunt de eitjes weghalen en nepeitjes neerleggen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 09:54

Nee allebei niet, maar ze krijgt wel meer dan 10 uur licgt. Ga dat vamfaag al.meyeen veranderen dan :)
Stond op eem site dat het slim was om een aparte kooi voor slapn te gebruiken. Doe je de vogel er om jalf 9 in, in een andere kamer (doek er overheen natuurlijk) en dan moetie slapen. Ga zo de kooi van mn nicht ophalen om uit te proberen. Als het goed werkt kan ik altijd nog een kleim kooitje extra kopen :)

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:24

Al verbetering? :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 21:13

Jaa! Sinds ik haar om half 9 haar in een andere kooi doe, laken+ handdoek erover heen en dan moet xe maar slapen, gaat t veel beter :)
En ik geef nu alleen nog op woensdag en zondag eivoer.
Gaat echt top! Ze heeft sinds toen geen ei meer gelegd :D *klopt af*
Ze broedt er nog we op, maarja dat maakt me veel minder uit.
Ze liet eerst ook veel paringsgedrag zien, dat heeft ze ook hrlemaal niet meer gedaan.

Het enige nu nog, is dat ze nog wel voor het broeden kiest ipv uit de kooi mogen en dat ze nog op de eieren broedt. Maar als ik de kooi dicht doe als ze vrij mag, is er geen probleem meer en vkiegt ze vrolijk de hele tijd rond. Ze gaat nu ook niet meer elk holletje in/ onder papieren zitten (las later dat dit er ook mee te maken heeft).

Heel erg bedankt voor alle tips dus!

Kan ik nog wat doen tegen het broeden op de eieren, of moet ik dat gewoon zo laten voorlopig?