Kattenaids

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

Kattenaids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:06

Onze jongste telg (vermoedelijk 6 maanden volgens DA, aanlopertje) is aan het eind van haar krolsheid ontsnapt en tja, je voelt 'm al...vermoedelijk zwanger thuisgekomen. Nu is dat zwanger niet zo'n probleem, daar ze aanstaande vrijdag 'geholpen' wordt, maar ik maak me meer zorgen over een mogelijke besmetting met het zogenaamde kattenaids, oftewel FIV. Zeker gezien de beide katers waarmee ze thuiskwam na twee nachten scharrelen. Een van de twee heeft nauwelijks nog oren, is half kaal en eerlijk gezegd ben ik daar toch wel een beetje van geschrokken. En van internet word ik al helemaal niet vrolijker: zelfs speeksel schijnt besmettelijk te zijn...en ik heb nog twee katten rondlopen. Hoe groot is nu daadwerkelijk de kans dat een poesje besmet raakt van één wippie? En kunnen ze na bevruchting weer een ovulatie krijgen voor een 2e bevruchting? Incubatietijd schijnt 8 weken te zijn, volgens mijn DA, dus zo lang onzekerheid??

Urbanus

Re: Kattenaids

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:13

Van wat ik zo op internet lees wordt het overgebracht op bijten en niet door seksueel contact. Dus als je katten allemaal buiten komen kunnen ze het allemaal oplopen op het moment dat ze vechten...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:15

Die kaalheid kan ook komen door mijten/schurft. Ik zou dat dus ook even goed na laten kijken.
Je kunt ook de vruchtjes weg laten halen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:16

Mijn andere katten komen wel buiten maar vechten niet. Komen de tuin niet uit, zijn niet van die helden. Het zijn overigens poezen, die zijn vaak wat minder vechtlustig :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:17

Dan is de kans dat ze besmet raken niet zo groot denk ik... Heb je je eigen DA al gebeld?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:17

Cayenne schreef:
Die kaalheid kan ook komen door mijten/schurft. Ik zou dat dus ook even goed na laten kijken.
Je kunt ook de vruchtjes weg laten halen.

Ze wordt vrijdag gecastreerd, en de DA kijkt dan meteen alles na, inclusief eerste onderzoek naar FIV.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:19

Kattenaids wordt niet overgedragen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het wordt overgedragen via bloed en speeksel.
Katten kunnen heel vaak bevrucht worden omdat hun eisprong plaats vindt als de kater zich terug trekt uit de poes, dan wrijft hij met weerhaakjes aan zijn penis, waardoor zij een pijn voelt. Vaak slaat de poes de kater dan en als je even pech hebt heeft hij haar ook gemept. Dus ja, ze kan besmet zijn, maar niet door de geslachtsgemeenschap. Ik zou haar laten testen en haar voorlopig uit de buurt van andere katten houden.

Wist je dat een poes drachtig kan raken van wel vijf of zes katers? :D Dan ziet een nest er dus heel anders uit telkens :D Mensen kunnen ook zwanger raken van twee mannen, maar dat is veel moeilijker omdat het bij ons anders werkt.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:19

lieveli schreef:
Dan is de kans dat ze besmet raken niet zo groot denk ik... Heb je je eigen DA al gebeld?

Als de jongste besmet zou zijn kan zij de andere twee besmetten. Als het werkelijk zó besmettelijk is als ik op internet lees, bijvoorbeeld wanneer ze uit elkaars bakje eten...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:21

Mijn kat heeft leukemie en mijn da vertelde mij dat kattenaids en leukemie niet overdraagbaar zijn door speeksel alleen door bloed en seksueel contact. Je zou de test ervoor kunnen laten doen bij de da, dan weet je het zeker. Maar het kan dus wel, wilt alleen niet zeggen dat het ook is gebeurd bij jou kat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:22

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:23

Hhilde schreef:
Kattenaids wordt niet overgedragen tijdens de geslachtsgemeenschap. Het wordt overgedragen via bloed en speeksel.
Katten kunnen heel vaak bevrucht worden omdat hun eisprong plaats vindt als de kater zich terug trekt uit de poes, dan wrijft hij met weerhaakjes aan zijn penis, waardoor zij een pijn voelt. Vaak slaat de poes de kater dan en als je even pech hebt heeft hij haar ook gemept. Dus ja, ze kan besmet zijn, maar niet door de geslachtsgemeenschap. Ik zou haar laten testen en haar voorlopig uit de buurt van andere katten houden.

Wist je dat een poes drachtig kan raken van wel vijf of zes katers? :D Dan ziet een nest er dus heel anders uit telkens :D Mensen kunnen ook zwanger raken van twee mannen, maar dat is veel moeilijker omdat het bij ons anders werkt.

Ik heb haar onderzocht op wondjes, niets gevonden, maar ik zit er eigenlijk vreselijk op te hopen dat de katers nog om haar aan het vechten waren en dat ze nog niet aan seks toegekomen zijn. Tja, was m'n voorlichting over veilig vrijen toch niet voldoende. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:23

Heb ( gelukkig ) geen ervaring met kattenaids, maar op de website van '' Zwerfkat in Nood '' kan je een heleboel info vinden omtrent kattenaids. Zij vangen ook katten met aids op in hun speciale '' huis '' hiervoor ! Zijn hele aardige mensen en je kan hen ook altijd mailen voor meer info hieromtrent !
Ik heb 3 (ex) zwervertjes van hun stichting geadopteerd ! :j

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:26

AaronYve schreef:
Mijn kat heeft leukemie en mijn da vertelde mij dat kattenaids en leukemie niet overdraagbaar zijn door speeksel alleen door bloed en seksueel contact. Je zou de test ervoor kunnen laten doen bij de da, dan weet je het zeker. Maar het kan dus wel, wilt alleen niet zeggen dat het ook is gebeurd bij jou kat.

Ik zou een andere DA zoeken als hij zegt dat het door seksueel contact kan komen :P
Het is niet voor niets dat bijna alleen ongecastreerde zwerfkaters kattenaids hebben.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 18:33

Nou voel ik me meteen een stuk beter, not! En nu zie ik net dat ze aan de diarree is...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:35

Hhilde schreef:
AaronYve schreef:

Ik zou een andere DA zoeken als hij zegt dat het door seksueel contact kan komen :P
Het is niet voor niets dat bijna alleen ongecastreerde zwerfkaters kattenaids hebben.

Ik denk dat zij er lang genoeg voor gestudeerd heeft ;)

Getsie -O- aan de diaree is ook niet goed. Door speeksel is het sowieso niet overdraagbaar want dan zou mijn andere kat het ook moeten hebben en die is getest en heeft het niet. Ik zou ook niet op internet opzoek naar info, heb ik ook gedaan en daar wordt je niet blij van. Beter kun je een da vragen en je kat laten onderzoeken als je er niet gerust op bent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:12

sorry voor iedereen die zegt dat via de dekking geen aids over gebracht wordt

Geen idee of jullie wel eens een dekking gezien hebben ? De kater bijt, ja BIJT flink in de nek van de poes, gewoon doorbijten om te dekken. Vaak wordt er ook meer dan 1x gedekt en als ze met 2 katers thuis kwam is die kans al helemaal groot. Dus de kans dat via gemeenschap ze aids gekregen heeft is zeker aanwezig. Wij maken het in het asiel helaas!! regelmatig mee.

Dekking gaat altijd gepaard met bijten in de nek dus vanzelf ook met bloed contact 9 van de 10x

Gelukkig als kittens aids blijken te hebben hoeft het niet zo te zijn dat al de kittens waarmee ze samen gezeten hebben het hebben. Dat zou voor een asiel erg moeilijk zijn. Wel is het vaak zo dat alle nestbroers en zussen het hebben echter ook dat hoeft weer niet zo te zijn. Aids is iets heel moeilijks. Meestal zijn kittens die het hebben ziek, medicatie en beter, andere ziekte, medicatie en beter, weer ziek en dan ga je merken dat er echt iets niet in orde is. Echter er zijn ook katten/kittens die gewoon opgroeien zonder problemen maar op ten duur komt het een keer uit en zelden worden aids katten oud.

Vandaar het op tijd laten helpen van katten en dus ook 1 van de redenen dat wij in de opvang aan vroegcastratie/sterilisatie (10 weken leeftijd) doen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 19:24

Het klinkt een beetje vervelend, maar waar ik vooral bang voor ben is dat ze het, mocht ze besmet zijn, overdraagt aan onze andere katten. Er wordt onderling niet gevochten, maar wel gespeeld, en gelikt. En aangezien het een redelijk lange incubatietijd kent, kan de DA morgen nog niet zeggen of de jongste het heeft (ze wordt morgen dus gesteriliseerd in plaats van vrijdag, zijn we ook meteen van het geschreeuw af...).

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:03

Dierenfan.. Dan wordt het dus overgedragen door de beet, niet door de geslachtsgemeenschap zelf. Dat is iets anders en dat er gebeten wordt tijdens de dekking klopt. Alleen dan hebben we het alsnog over het bijten, niet over de seks op zich. Bij mensenaids wordt het wel overgedragen puur en alleen door de seks.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:04

En AaronYve, helaas houdt dat argument heel wat slechte dierenartsen in de running :D En nee, ik zeg niet direct dat jouw dierenarts slecht is, maar kritisch kijken naar je dierenarts kan nooit kwaad.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:56

Ik zou je kat gewoon laten testen TS, misschien maak je je druk om niks. En tenzij je ze niet meer bij elkaar gehouden hebt, kun je er nu toch vrij weinig meer aan doen.

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:59

ik zou tot de test je katten toch gescheiden houden... het zou zonde zijn dat moest ze besmet zijn je andere katten ook gaat besmet en en helaas is er tot nu toe nog geen geneesmiddel voor gevonden..

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 14:45

Volgens de DA is de kans op besmetting gelukkig in het gebied waar ik woon erg klein, dus ik ben een klein beetje gerustgesteld. Ze ligt nu bij te komen van de castratie en narcose...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:49

Hhilde schreef:
Dierenfan.. Dan wordt het dus overgedragen door de beet, niet door de geslachtsgemeenschap zelf. Dat is iets anders en dat er gebeten wordt tijdens de dekking klopt. Alleen dan hebben we het alsnog over het bijten, niet over de seks op zich. Bij mensenaids wordt het wel overgedragen puur en alleen door de seks.

jep maar omdat bijten en geslachtsgemeenschap bij elkaar hoort bij katten heeft het geen nut het te onderscheiden. Dus ja, bij katten is bloed contact als er gedekt wordt dat bedoel ik maar dus zo hoort het wel samen. Erg zelden dat een kater zich niet flink vast bijt hoor in die nek.

TS kan je die kale kater niet proberen te vangen? bijv. in een ruimte waar hij niet weg kan als hij erg wild is en dan door de dierenambu op laten halen (die hebben een vangstok maar dan moet hij wel in een afgesloten ruimte zitten) is hij tam dan kan je hem altijd naar de DA brengen en een test laten doen als je het echt zou willen weten.

In elk geval mazzel dat het bij jou in de buurt niet veel voor komt! HIer een aantal plaatsen waar het helaas 'stikt' van de aids katten/kittens :(

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 10:59

Daar had ik ook al aan gedacht, maar de kater is in geen velden of wegen meer te bekennen. Ik sla een kruisje en hoop het beste ervan...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:14

Heb ik nog een vraag: de DA heeft haar een rompertje aangedaan, maar dit is niet zo'n succes. Ik kwam net thuis, lag ze op bed met haar voorpootjes door de 'armsgaten' heen gewurmd, en kon ze dus helemaal niets (nog afgezien van het feit dat het hartstikke warm is en ik het idee heb dat ze haar warmte niet goed kwijt kan). Alternatief is een kraag, ben ik ook niet zo'n fan van. Is het nu echt allemaal nodig? Ze krijgt ook al anti-biotica. Ik kan me van de castratie van onze andere poezen herinneren dat we gewoon een beetje moesten opletten. Die kregen geen kuur ('ter voorkoming van') noch kappen en rompertjes...