Help kitten van 2,5 week groeit niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

elinesikko

Help kitten van 2,5 week groeit niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:59

We hebben sinds 2,5 weken weer een nestje kittens,
het 3de nest van moeder dus ze weet hoe het werkt en is zeer zorgzaam.
Het zijn 4 kittens (waren 5 maar eentje was misvormd geboren)
1tje is een stuk lichter als de rest dus willen we hem bijvoeren,
maar wat voor mengseltje kan je hem geven dat hij een even flink gaat groeien?
het liefst iets wat je zelf makkelijk kan maken, maar natuurlijk is zijn alle tips welkom.

BigOne

Re: Help kitten van 2,5 week groeit niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:02

Ga eerst een regelmatig kijken of het kitten wel voldoende bij de moeder drinkt, zwakkere kittens worden zo van de tepel afgeduwt ondanks dat de moeder er goed voor zorgt. Leg zelf het kitten regelmatig aan bij de moeder. Ook kan er met dit kitten wat mis zijn aangezien er al eentje in het nest zat die ook afwijkingen heeft. Natuur is hard en soms moet je niet te veel willen ingrijpen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:02

Weet je ook de reden waarom hij niet groeit ?
Ik heb in een nest pups een pup gehad die nauwelijks groeide en die bleek een overbeet te hebben.
Vraag advies aan je dierenarts en eventueel om kittenmelk.
Laatst bijgewerkt door moyra op 04-06-13 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:05

ik heb altijd milkodog van de dierenarts werkt fijn en de kittens doen het er goed op.

hou in de gaten of hij niet in gewicht afvalt dat is het belangrijkst,
gebeurd dit wel kun je wellicht beter langs de dierenarts gaan.
ook is het belangrijk dat de kitten geen ondertemperatuur heeft, meet de temp ook af en toe om het kitten in de gaten te houden
hebben ze iets onder temp dan drinken ze ook al slechter omdat ze dan te weinig kracht hebben

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 16:19

de natuur is inderdaad hard, we hebben al vaker gehad dat een kitten het gewoon niet redde,
maar ik hoopte nu iets te kunnen doen om er vooraan te zijn.
Het kitten drinkt wel regelmatig bij de moeder, maar weet natuurlijk niet of hij de kracht nog heeft om er ook daadwerkelijk melk uit te zuigen

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:02

je kunt de DA even laten checken of er iets mis is

zelf vond ik KMR wel heel fijn om te geven, wel duur maar wel fijn dat het kant en klaar is. Kocht ik bij de DA

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:17

ik zou het eens tijd vinden moeder te laten helpen dan heb je ook deze problemen niet meer! Verder kan je het makkelijkste bijvoeren met kittenmelk poeder te halen bij een dierenarts bijv. Als je daar toch bent om die poeder te halen kan je gelijk een 10 ml spuitje vragen (uiteraard alleen het spuitje geen naald erbij) want dan kan je met het spuitje langzaam in de bek spuiten.

Al zou ik net zo hard zijn als de natuur en of het aan blijven zien en kijken of het kitten niet verslechterd of ermee naar de dierenarts en controle of gelijk in laten slapen. Als het hele nest het goed doet en deze wil niet groeien en er zat al een misvormd kitten bij dan zou ik hier niet mee gaan klieren. Immers misschien dat je hem met bijvoeding erdoor sleept nu en dat hij altijd een zwak katje blijft of door zoveel problemen het alsnog niet red. Iets is er niet goed als hij niet zelfstandig wil groeien en de rest van het nest doet dat wel. Het is namleijk ook geen extreem groot nest dat hij dus niet aan zijn eten kan komen zou je denken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:23

Hij heeft geen open verhemelte? Dat had 1 van mijn oepskittens.