Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:18

Waarom geen konijnen meer in dierenwinkels?

Hierom: http://www.konijnen-knaagdieren.nl/ !

Wij hebben niet mee gewerkt aan het onderzoek (zijn niet benaderd) maar hier worden op jaarbasis ook heel wat konijnen door de dierenambulance gebracht.

Ook worden hier ontzettend veel konijnen van een leeftijd van 6 - 18 maanden afgegeven. Gewoonweg omdat mensen:
- er geen tijd meer voor hebben.
- erop uitgekeken zijn.
- plots allergisch zijn geworden.
- kinderen geen zin meer hebben om ze te verzorgen.
- ze groter geworden zijn dan ze verwachten hadden.
- verhuizing.
- studie.
- werk.
- Vakantie (!!!) Jaja, er zijn echt mensen die dat als reden geven. Want ja 'wij willen ook op vakantie gaan maar dat gaat niet met 2 konijnen'.

Dit zijn dus ook van die schattige konijntjes die ooit in die etalages zaten, maar nu gegroeid zijn en geen baby's meer zijn.
90 % van die dieren komen allemaal uit dierenwinkels, er zitten vaak paspoorten bij en vanalles. Waarop dus ook het adres vaak staat van de dierenwinkel zelf.
Ze zijn vaak als impulsaankoop gekocht. Dochter ziet konijn in hok zitten en wil graag een konijn!

Daarom ben ik ook zo tegen het fokken van pretnesten. Als je graag meer konijnen wilt, in opvangen zitten er genoeg! En elk jaar worden het er meer en meer.
Laatst bijgewerkt door Laptopmuis op 03-06-13 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:20

Is dat alles?
Interessant, en vooral nuttig topic zo! :j +:)+

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:20

Tja, mijn konijnnen komene er ook van maar ik zal het NOOIT meer doen

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:21

ik snap sowieso niet waarom mensen een konijn kopen en dan weer dumpen!
Dat zou ik dus niet kunnen ik heb 3 konijnen hier en wat er ook gebeurd gedumpt gaan ze echt niet worden!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:22

ben ik met carr_friesje eens.

en niet iedere dier uit een dierenwinkel word zo behandelt

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:23

Ik zal het echt niet weten
Maar nij een dierenwinkel hadden wij konijn gehaald
Bleek dat hij ernstig ziek was
Dus ander gehaald bij zelfde winkel
Had het konijn hazentanden
Dus wij gevraagd hoe dit allemaal kan
Bleek dat ze bij een fokker allemaal zieke konijnen hadden gehaald
Maar bij andere winkel ging het goed en die leeft nog steeds
Nu al we'll 6 jaar gelede n

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:23

en vaak is het zelf(perongeluk) gefokte nestjes die zo behandelt worden

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:26

doezel2 schreef:
ben ik met carr_friesje eens.

en niet iedere dier uit een dierenwinkel word zo behandelt

Maar. Meeste mensen weten niet dat als ze een konijn in de dierenwinkel kopen ze ook de broodfokkerij steunen.
De ouderdieren zitten in vieze kleine hokken op draad (want hokken schoonmaken is teveel werk, de poep valt door de roosters en die worden 1 keer per half jaar schoongemaakt. Enige doel is daar jongen kweken en geld verdienen. bodembedekking kost teveel.
Moeders krijgen nestje na nestje en als ze niet meer genoeg jongen produceren gaan ze de pot in en worden ze vervangen door nieuwe.
Er wordt ook enorm veel aan inteelt gedaan. Daardoor vele konijnen met gebitsproblemen.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:28

Klopt maar er zijn ook vele dierenwinkels en tuincentra's die geen dieren van broodfokkers verkopen!
de 3 konijnen die wij hebben en de andere konijnen die wij hebben gehad komen of bij de Welkoop weg,
De fokker van de konijnen is een jongen die zelf ook in de winkel werkt!
Hij heeft thuis 3 koppeltjes konijnen waar hij zo nu en dan een nestje bij fokt.
Dus dat er alleen maar dieren bij broodfokkers weg komen is ook niet helemaal waar!
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 03-06-13 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:28

Misschien eerst informeren bij de dierenwinkel zelf?

Ik heb bij een dierenwinkel stage gelopen waar de konijnen en cavias gewoon van hobbyfokkers afkwamen waar ze gewoon buiten rond het huis liepen. En de oudere konijnen werden soms verkozen boven de kleintjes omdat deze tammer waren(werden er regelmatig ook expres uitgehaald en aangehaald).
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 03-06-13 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:29

Maar... Niet elke dierenwinkel is zo. Ik koop mijn vissen ook niet in de speciaal zaak, maar in de bouwmarkt, omdat er personeel rondloopt met geweldig veel ervaring (en zelfs weigerde vissen te verkopen aan iemand die een te kleine bak had!). Natuurlijk zijn vissen geen konijnen en komen niet in de opvang terecht, maar ik wil daarmee aangeven dat het echt niet per definitie slecht is. Er zijn ook dierenwinkels die hun konijnen niet bij de broodfokker weghalen en wel weten wat ze verkopen en goede voorlichting geven.

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:31

Echt een goede site!
Ik zou ook nooit een konijn uit de dierenwinkel nemen.
Maar bij een opvang voor gedumpte konijntjes.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:36

Ik had mijn eerste 4 konijnen bij fokkers (voor shows) vandaan.
Later heb ik zelf de groep compleet gemaakt door te fokken. Hierna
heb ik alle rammen laten castreren en heb ik de groep onderhouden door af en
toe eens een voedster door een ram van iemand anders te laten dekken..

Pretnesten dus.. Maar liever zelf mijn groep compleet fokken als konijnen uit allerhande opvangen halen.
Zo vergroot je alleen maar de kans op insleep van ziekten en je weet nooit of de konijnen in het koppel kunnen. Als ze er van jongs af aan tussen lopen gaat het eigenlijk altijd goed.

Ik spreek nu wel over een groep van +/- 16 konijnen. Als ik ooit 1 of 2 konijntjes voor de lol zou kopen zou ik een opvang wel overwegen, maar mijn voorkeur gaat uit naar Vlaamse reuzen en Rode Nieuwzeelanders. Een Vlaamse reus zou ik nooit bij een opvang halen omdat veel van deze dieren gruwelijk doorgefokt zijn en hierdoor erg vatbaar zijn voor ziekten en aandoeningen. Bij de fokker waar ik ze vandaan haal wordt voornamelijk op gezondheidskenmerken gelet.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:39

Nou 95 % van de dierenwinkel heeft personeel rondlopen die geen idee hebben wat een konijn allemaal nodig heeft. Ze verkopen mannetjes als vrouwtjes en andersom, verkopen er nog een mooie kleine kooi bij die groot genoeg is voor het konijn, ...

Dit is bijvoorbeeld het leventje van een fokkonijn voor de dierenwinkel:
Afbeelding

@ Elise, je had dus wel 12 konijnen kunnen helpen uit een opvang. Hier komen ook grote konijnen binnen, zoals nu een Lotharinger voedster. Gekocht voor de dochter voor de communie, maar werd veel te groot voor het hok. Kind keek er toch niet meer naar om dus werd er afstand van gedaan.
Bij opvang Frankie zitten momenteel heel veel grote dames en kerels te wachten, de Californian dames zitten zelfs als langer als een jaar...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:44

Om te werken in een dierenwinkel heb je toch een opleiding nodig voor dierenverzorging. In tuincentra en bouwmarkten wellicht niet, maar ik mag aannemen dat ze in een dierenwinkel echt wel het verschil weten tussen een vrouwtje of mannetje

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:45

Laptopmuis schreef:
Nou 95 % van de dierenwinkel heeft personeel rondlopen die geen idee hebben wat een konijn allemaal nodig heeft. Ze verkopen mannetjes als vrouwtjes en andersom, verkopen er nog een mooie kleine kooi bij die groot genoeg is voor het konijn, ...

Dit is bijvoorbeeld het leventje van een fokkonijn voor de dierenwinkel:
[ Afbeelding ]

@ Elise, je had dus wel 12 konijnen kunnen helpen uit een opvang. Hier komen ook grote konijnen binnen, zoals nu een Lotharinger voedster. Gekocht voor de dochter voor de communie, maar werd veel te groot voor het hok. Kind keek er toch niet meer naar om dus werd er afstand van gedaan.
Bij opvang Frankie zitten momenteel heel veel grote dames en kerels te wachten, de Californian dames zitten zelfs als langer als een jaar...

Zoals ik al zei vind ik het een te groot risico i.v.m. de insleep van ziekten. En ook vooral met de vlaamse reus is het extra oppassen omdat deze dieren vaak doorgefokt zijn en daardoor niet sterk genoeg. Ook is het lastig in te schatten of ze in de groep zouden passen. Ik heb een stuk slootkant (150 m2) en 2 ruime hokken en nog een voormalige geitenstal. Daar moeten ze het mee doen.. Ik had een hele rustige groep die goed met elkaar kon opschieten. Ooit heb ik wel eens een vlaamse reus van een vriendin overgenomen, die paste niet goed in het koppel (continue ruzie) en heb ik vervolgens na 3 maanden ineens dood gevonden. Nadat de veearts hem onderzocht heeft bleek dat ze een erfelijke afwijking aan het hart had..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 19:47

moonsparkle schreef:
Om te werken in een dierenwinkel heb je toch een opleiding nodig voor dierenverzorging. In tuincentra en bouwmarkten wellicht niet, maar ik mag aannemen dat ze in een dierenwinkel echt wel het verschil weten tussen een vrouwtje of mannetje

Voor de dierenwinkel?
Dit diploma heb je nodig: VMBO of MBO in een commerciële richting/detailhandel/dierverzorging;

Dus je kan net zo goed met een diploma detailhandel beginnen in de dierenwinkel zonder opleiding dierverzorging te hebben gedaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:48

Er zijn veel mensen die de opleiding dierenverzorging volgen. Ik denk dat de dierenwinkels het daardoor voor het uitkiezen hebben qua mensen die daar goed in zijn opgeleid :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:49

Als de dierenwinkels ze niet meer verkopen dan gaan mensen wel via marktplaats pretnest konijntjes kopen. Ik denk dat het het probleem verleggen is. Zou liever zien dat er op toegezien wordt dat de konijntjes in de dierenwinkel van eerlijke fokkers afkomen die goed voor hun dieren zijn.

Kinderboerderijen fokken ook vaak met de konijnen omdat de kleintjes zo leuk voor de kinderen zijn. Ik heb nu een tweede gevonden rammetje bij mijn voedster zitten. De eerste is overleden. Van de tweede bestaat het sterke vermoeden dat hij ontsnapt is van de kinderboerderij, broodmager was hij omdat hij in het wild niet kon overleven.

SamIceBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:51

moonsparkle schreef:

Helaas niet. Het vrouwtje wat ik heb (inmiddels 8 jaar) komt uit een dierenwinkel. Ik wist toen niet beter.. Toen ik haar kocht, is er door iemand van de winkel gekeken en me verteld dat het een mannetje betrof. Daarom heet ze nog steeds Harry. Pas toen ik met haar bij de dierenarts kwam voor castratie, werd duidelijk dat het een vrouwtje was.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:55

muireann schreef:
moonsparkle schreef:

Helaas niet. Het vrouwtje wat ik heb (inmiddels 8 jaar) komt uit een dierenwinkel. Ik wist toen niet beter.. Toen ik haar kocht, is er door iemand van de winkel gekeken en me verteld dat het een mannetje betrof. Daarom heet ze nog steeds Harry. Pas toen ik met haar bij de dierenarts kwam voor castratie, werd duidelijk dat het een vrouwtje was.

Dat is wel heel vreemd.. Een voedster aanzien voor een ram..
Andersom kan ik het me nog wel voorstellen..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:55

En alles okay als het om bijvoorbeeld hamsters of cavia´s gaat...?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:56

Ik vind dat je niet alles over 1 kam moet scheren.. De konijnen wie hier zitten in de omgeving worden prima verzorgd en er is niks mis mee. Goed advies, en dat is niet alleen bij 1 winkel zo. Ik heb ervaring met meerdere en met geen enkele problemen gehad met een konijn :)

Edit: Hier in de omgeving moet je richting dierverzorging hebben gedaan om in de dierenwinkel te werken of op de afdeling :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 15:28

De tekst van dat je ook met een diploma detailhandel kan werken is van pets place.
Dus één van de grote ketens.

Ik ken maar heeeeeeeeeeel weinig goede dierenwinkels. Bij Dobey hier in buurt bijvoorbeeld liggen om de haverklap jonge ratjes in de vitrine die daar dus geboren worden. Heb daar ook al eens een nest jonge konijnen open en bloot zien liggen. Andere jonge konijntjes huppelde er vrolijk overheen.

Toppunt vind ik nog dat nu iemand op een konijnenforum is die dus half wilde konijntjes gekocht heeft in de dierenwinkels als zijnde kleine dwergjes. Diertjes zijn nu aantal maanden oud en onhandelbaar geworden door hun 'wilde' instinct. Zo'n dieren verkoop je dus niet met een mooie binnenkooi erbij.

Noem mij maar eens een paar goede dierenwinkel ketens op.
In de meeste dierenwinkels zitten bijvoorbeeld cavia's allemaal in hokken zonder huisjes. Terwijl hun natuurlijke instinct vluchten is.. maarja dan kunnen de mensen ze niet meer zien.

Urbanus

Re: Konijntjes kopen in de dierenwinkel, waarom niet:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:30

Wij hebben een hele fijne pet's place in Alkmaar, meisje is bezig om de dierenhandel stop te zetten. Ze vindt het niet meer van deze tijd en zielig. Hartstikke top.