Hooiruif konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Hooiruif konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 18:17

Hallo,

Ivm aankomende vakantie tijd ben ik opzoek naar wat tips.
Ik pas 3 weken op het huis van vrienden en kan niet elke dag thuis komen.

Ik wil graag een grote bak oid maken voor het hooi.
Er is iemand die de konijnen voert tijdens deze weken maar ik weet dat hooi helaas niet altijd gegeven wordt.
En dat is nu juist het belangrijkste.....

Dus dacht ik als ik nu een grote bak maak voor hooi en dan om de dag kom.
Maar nu moet ik dus iets hebben waar ze wel uit kunnen eten maar niet in kunnen om te plassen ed.

Tips ?

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:59

Wij hebben in ons konijnenhok een soort van bloemenmand gehangen tegen de muur. Het lijkt een beetje op deze :
http://www.2dehands.be/tuin/tuinaccesso ... 85986.html. Bij ons zijn de openingen wel groter, de verticale spijlen staan verder van elkaar en wij hebben ook horizontale tussenverdelingen. De vakken zijn groot genoeg zodat de konijnen makkelijk het hooi eruit kunnen halen en niet te groot zodat alles er uit valt.

Wij hebben zowel een hangende ronde bloemenmand als een driehoekige die tegen de muur geschroefd is. De bloemenmanden lagen enige tijd geleden bij de winkel van cranebroek in België voor slechts enkele euro's per mand. De driehoekige mand is ongeveer 50 a 60 cm hoog in totaal, de hangende ronde bloemenmand heeft een diameter van 50 cm en een diepte van 20 cm.

Als we de driehoekige mand vol doen met hooi, komen ze er toch wel een poos mee toe. Wij hebben 3 konijnen: 1 klein konijn, 1 haaskonijn en 1 vlaamse reus.
Ik moet er wel bij zeggen dat de driehoekige mand meer geliefd is dan de hangende, vermits ze voor de hangende mand moeite moeten doen om er aan te komen en de driehoekige mand met de punt op de grond rust.

Lianne86

Re: Hooiruif konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:05

Extra puntje bij de "oppassers" maken? Iets maken kan heel leuk zijn, maar heb jij knoeiers die het als "ondergrond" gaan gebruiken, eten ze het ook niet meer op...

Kunnen de konijnen anders niet mee?

pingu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:33

Ik heb nog even gezocht naar een betere afbeelding van het exemplaar dat wij hebben:

http://nl.made-in-china.com/co_miugarde ... ugrng.html

De mand in bovenstaande link is rond, wij hebben dit dus in driehoekig model voor tegen de muur en dan een volledig rond model die met een ketting aan het plafond bevestigd is.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:14

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:20

misschien een andere oppas zoeken die wel secuur is met je konijnen te voeren? Ik neem aan dat als jij tegen je oppas zegt dat hooi enorm belangrijk is dat ze dat niet vergeten als het een goede oppas is. Desnoods nog een briefje boven/naast het hok of op de ton van de biks bijv. dat ze hooi niet mogen vergeten.

Hier doe ik het in een ruif en heb een hooi bal aan de tralies hangen. Zo hebben ze altijd vers hooi tenzij ze het er zelf uit plukken. Dat vinden ze wel een leuke bezigheid hier als ze zich vervelen.