Kun je 2 katten gescheiden laten eten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Kun je 2 katten gescheiden laten eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:40

Na aanleiding van dit topic:

Naamloos1 @ [BB] Mijn kat heeft volgens mij Blaasgruis?

Zat ik te bedenken,

Zou het ook mogelijk zijn om mijn 2 katten apart te laten eten? Dus de gezonde gewoon het voer te laten eten wat hij nu ook altijd eet, en de 'niet gezonde' vanaf a.s. week het dieetvoer?

Je zou denken van wel, door de één bv in de keuken te laten eten en de ander op de gang, en 15 min. na het eten de bakjes weg te halen? Maar mijn katten hebben nu gewoon continu eten in hun voerbakjes zitten. 24/7. Dus kunnen ze echt eten wanneer ze willen.. Dan zou ik dit denk ik helemaal om moeten gooien?

Is dit wel een slim plan? En haalbaar?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:42

Goeie vraag, hier hebben ze ook constant eten.
Zou inderdaad apart gaan voeren, niet meer 24/7 maar wel beide genoeg uiteraard.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:48

tuurlijk kun je ze apart laten eten,, wij hebben 1 kater erbij die absoluut niet samen wilt eten en als er dan een andere bij hem komt eten eet hij gewoon niet meer en loopt die weg.
dus meestal ga ik er dan tussen staan of zet het verder weg, zodat hij niet gestoord kan worden door de andere katten

en dan gewoon in jou situatie gewoon op de tijd voeren zoals je bij de hond ook doet, het is een gedoe maar je moet er wat voor over hebben haha

succes ermee
Laatst bijgewerkt door bello2005 op 02-06-13 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:49

Ik bedenk me nu dat dit denk ik niet gaat lukken ivm mijn werk.
Ik werk of de hele week van 6.00 tot 15.00 of van 15.00 tot 00.00.. En dat om de week..
Dus dan zouden ze wel op hele rare tijden eten krijgen..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:50

Wij geven ze 2 x per dag een kleine portie zodat ze het gewoon op hebben en weer eventjes moeten wachten. 's ochtends bij het opstaan (liefst eerst wat anders doen anders weten ze het en gaan ze achter je aan lopen en zeuren) en s'avonds om 21:00. Dit werkt beter dan een hele volle portie in 1 x erin te gooien.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:55

Hoi bij mij staat altijd voer ik heb het zo gedaan dat ze allebei oplossend voor blaasgruis hebben gekregen in overleg met da omdat 98 % van de katten in meer of mindere mate er last van hebben dus ze kregen het gewoon allebei , en nu onderhoudend van het merk consult veterinaire voeding en ze vallen ervan af omdat er minder zout inzit. Een groene zak met bruin.

Agossie

Re: Kun je 2 katten gescheiden laten eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:58

Ik heb 3 katten en ze krijgen elk 3x per dag in hun eigen bakje brokjes. ('s ochtends, 's avonds en 's nachts voor het slapen gaan)
Ze weten inmiddels dondersgoed welk hun eigen bakje is en waar dat altijd staat. Soms "stelen" ze nog van de ander, maar dan roep ik een naam en lopen ze weer weg. Het is ze dus prima te leren. Blijf er in het begin gewoon even bij, dat is het beste.

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:04

He, ik zag de titel en moest terug denken aan iets dat ik op facebook gezien heb. Kwam het tegen doordat het gedeeld werd.
Misschien heb je er iets aan :-)

Citaat:
Kattengedragsadviesbureau heeft de foto van Dierenkliniek De Langstraat gedeeld.
24 april
Dit is Aagje. Aagje zit niet achter de tralies omdat ze stout is geweest, maar ze heeft een vriendje wat haar eten inpikt als ze niet snel genoeg is.
Gelukkig is het baasje van Aagje erg handig en vindingrijk, en daarom is dit hokje gemaakt met een kattenluikje wat chipnummers afleest, zodat alleen Aagje erin kan.
Heel erg slim bedacht en nog een extra goede reden om je dieren te laten chippen :D

Afbeelding

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 20:35

Piej: Hahaha goed bedacht zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:28

Ja hoor dat kan, toen wij een kitten uit het asiel bij mijn volwassen kat kregen, begon mijn volwassen kat heel erg te schrokken, omdat anders de kleine zijn eten op vrat. Ben toen op 2 borden gaan voeren, 3x per dag. 1e x moest ik de kleine aan zijn nekvel bij mijn grote kat zijn eten wegtrekken. 2e x was een tik over de neus genoeg om hem bij zijn eigen bord te houden.. 3e x was mijn voet ertussen genoeg, daarna nog een paar keer erbij blijven staan en toen ging het goed. Beide gingen ze weer rustiger eten en waren ze gewoon tegelijk klaar.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:04

Die van ons eten alledrie apart...
Ze weten hun plekje en de volgorde waarin ze eten krijgen. Het is een kwestie van aanwennen en dan leren ze het vanzelf. De foto van hierboven is ook een oplossing!
Wij hebben 3 katten waarvan er 1 op blaasgruisdieet zit. Die eet in de keuken, 1tje in et ene halletje en de andere in het andere halletje. :)

Edit; nog even over de foto hierboven..
Ik neem aan dat je dan het voer gewoon wil laten staan? Want dan heb je de kans dat ze van elkaars voer gaan eten, het voer wat buiten de "kooi" staat dan he.. Dan kan de kat met blaasgruis dus weer het "ongezonde" voer eten of de andere het blaasgruisvoer. Dat laatste is niet zo erg, maar een beetje zonde van het dure voer..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:11

Mijn katten eten los van elkaar uit dezelfde bak en dat gaat goed ze eten kleine beetjes uitzichzelf en komen vragen als het op is, als ik er dan in doe is het soms even grommen maar ze kunnen ook samen eten, etensbord

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:43

Naamloos1 schreef:
Ik bedenk me nu dat dit denk ik niet gaat lukken ivm mijn werk.
Ik werk of de hele week van 6.00 tot 15.00 of van 15.00 tot 00.00.. En dat om de week..
Dus dan zouden ze wel op hele rare tijden eten krijgen..

Kan toch prima? Kun je mooi 3x per dag voeren :) Het komt niet op een uurtje.. dus dan geef je gewoon 's morgens vroeg als je wakker wordt, 's middags rond 3 uur, en dan 's avonds net voordat je gaat slapen. Als je 3x voert kun je ook wat kleinere porties geven en hoef je niet zo lang te wachten.
Bij mijn ouders wordt ook apart gevoerd. De grotere, te dikke kat krijgt zijn eten op de grond.. de kleine bangere kat waarvan altijd het eten werd afgepakt krijgt het eten op een tafeltje waar die andere niet echt de moeite voor doet om op te kruipen :+ En dan gewoon 2x per dag.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:49

Ook hier eten de katten uit aparte bakjes. Ze hebben niet continu eten staan, maar krijgen 4x per dag een paar brokjes.
De ene eet op zijn slaapkist, en de andere gaat een plank hoger staan.
De bakjes op een andere plek zetten vinden ze niet leuk :))

Wij hebben ook een 3e kat gehad die op het blaasgruisdieet stond, die kreeg op een 3 plek binnen dezelfde ruimte eten :)
Is altijd goed gegaan :j

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 06:56

Hier ook een kat met blaasproblemen en dieet-voer. Wij hebben 2 katten.
De ene kreeg voer uit de supermarkt en de ander niet. Toen ze verschillend voer kregen, aten ze allebei het liefst wat de ander at, want dat moest wel beter zijn! Als wij thuis waren, konden we er op letten, waren we niet thuis of in een andere ruimte, wist je dat ze bij de ander gingen eten..
Sinds meer dan een half jaar eten ze beide dieet-voer, voor de kat zonder blaasproblemen is dat voer ook beter dan het supermarktvoer en de drang om uit het andere bakje te eten, is een stuk minder. Ze eten nog wel eens uit het verkeerde bakje, maar een stuk minder, en nu is het hetzelfde voer, dus iets minder erg.
Qua kosten denk ik dat het niet eens zo veel uitmaakt welke brokken ze eten. Met een zak van de dierenarts doen we een stuk langer.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:10

Ik heb 6 katten, waarvan een op blaasgruisvoer staat.

Gaat al vanaf het begin af aan bijzonder goed.
Voorheen hadden ze ook 24/7 brokjes tot de beschikking.
Nu krijgen ze 3 keer daags, soms vaker, hun brokjes aangeboden, de poes met speciaal voer rent al naar het halletje , ze had dat zo snel door !
Ze jengelen ook niet om hun eten, maar geven wel aan wanneer het tijd is :D

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:03

Oke bedankt voor de reacties! :)

Hier is het alleen zo dat er 2 voerbakjes staan in de keuken, dus allebei hebben ze een voerbakje, maar daar doen ze niks op uit haha.. Ze eten gewoon uit beide voerbakjes. Maar misschien moet ik het bakje dan van de 'blaasgruiskat' in de hal gaan zetten?

En hoelang zouden jullie het voer laten staan? (Ik weet bijna zeker dat die kat eerst een paar dagen in protest gaat tegen het voer)
En dan gewoon 3x p.d ongeveer voeren?
Vaste tijden maakt dus niet echt uit?

Edit: Spelfout

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:07

Ik moet mijn katten ook apart eten geven. De oudste is een ultravette brit die alles eet wat los en vast zit en dus alleen maar droge brokken mag. De jongste heeft een volledige kaakreconstructie gehad, is meerdere tanden en kiezen kwijt en eet nat voer....waar die dikke én mijn honden gruwelijk op azen. Daar zit ik vier keer per dag naast zodat ie wat eet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:08

Ik heb 4 katten, waarvan 1 dieet kat, 1 kat die slecht eet en 1 kat met een half gebit, dus 1 gewone :=

Ze eten 2x per dag, alle 4 apart uit hun eigen bakje. 3 in de woonkamer, 1 in de hal want die eet zichzelf tonnetje als hij de kans krijgt. Meestal zijn we met 5 a 10 minuutjes klaar, heeft ieder zijn bakje leeg.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:11

Hier hebben ze constant voer. Maar als ik blikvoer ga geven. Dan eten ze apart. Maar meestal is de ene sneller vol. En dat gaat de andere toch naar het andere bakje.
Als je het snapt.
Dus dat zet ik dan even op de aanrecht, Tot de kat weer wil eten.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 09:17

En hoeveel voer moet ik ongeveer per keer gaan geven?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:19

Ligt aan de kat. Aan het ras. En aan de heoveelheid hij nodig heeft.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:05

Je hebt speciale maatbekertjes, maar zolang kat goed op gewicht is, geef ik ze gewoon allemaal een gewoon bakje, wat ze niet lusten laten ze wel staan hier.

Hier ook 5-10 minuten is lang genoeg. Scheelt dat ik eigen baas ben, en dus niet hoef te haasten smorgens .

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 12:56

Ik heb vanavond een afspraak bij de DA, en zal hun ook even vragen over wat ik het beste kan gaan doen..

Word vervolgd haha.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:54

Mijn kater heeft onlangs ook blaasgruis gehad. Hij krijgt nu rc urinary s/o.
Aangezien mijn katten 24 u pd brokken hebben krijgt de poes ook gewoon dit voer.
Mijn katten krijgen overigens wel gevoerd uit een cat activity funboard, moeten ze iets meer moeite doen om aan de brokken te komen. Ik doen ongeveer 6 weken met een zak van 3,5 kg.