Red een legkip, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Red een legkip, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:06

Over een tijdje wil ik een paar kipjes aanschaffen, gewoon voor de gezelligheid en af en toe een eitje.. Nu was ik eens rond aan het kijken, en kwam ik de stichting 'red een legkip' tegen, waar je legkippen kan redden van de slacht. Dat vind ik eigenlijk wel een mooi idee, om zo'n mishandelde kippen nog een mooi en vrij leven te geven :)
Nu vroeg ik me af wie hier ervaring mee heeft. Worden deze kippen niet om het minste al ziek omdat ze niks gewend zijn? En zijn er nog nadelen aan zo'n kippen? Hebben ze eigenlijk nog het instinct om te schuilen voor roofvogels, en kunnen ze gewoon lekker buiten in de wei loslopen?

_Tara_

Re: Red een legkip, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:24

Die site is al best uitgebreid toch? Kun je daar geen informatie vinden?

Ik denk dat deze kippen juist minder snel ziek worden. Ze worden ingeënt enzo wat de meeste mensen echt niet met hun kippen doen. M'n ouders hebben wel eens via een kennis kippen van een legbatterij gehad. Je merkt in 't begin wel dat ze bv een zitstok niet kennen maar verder hebben we daar nooit problemen mee gehad. Waren prima kippen die goed leggen.
Als er wel plek is voor ze om zich te verstoppen voor roofvogels, zullen ze dat wel doen hoor. 's Nachts zou ik ze wel opsluiten. Anders heb je grote kans dat ze opgegeten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:27

Wat een super initiatief! Heb net de ervaringen op de site gelezen, als ik ooit kippen neem ga ik ze daar ook weghalen!!!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:28

Ik zit nu ook op de site te snuffelen. Geen ervaringen mee. Maar wij willen misschien kippen en als we er dan toch aan toe zijn, dan denk ik dat we ze daar vandaan halen! :D

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:35

Hoe het met de kippen van die website zit zou ik niet weten, maar ik heb ook wel afgedankte batterijkippen gehad. Die mankeerden nooit wat. Ze werden alleen een keer in de zoveel tijd ontwormd. Ik kreeg ze half kaal, ze zagen er niet uit. Maar na de rui kregen ze een prachtig roodbruin verenpakje en ze hebben zeker nog wel 5 jaar geleefd én gelegd! Ook zijn ze nog heel tam geworden. Jammer alleen dat de snavels uiteraard niet meer aangroeien, al redden ze zich er prima mee. En het natuurlijk instinct waren deze kippen niet verloren hoor!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:16

Ik ben niet zo'n voorstander voor deze organisatie. Omdat er een aantal dingen niet kloppen. Vooral met de prijzen.
Maar als je graag kippen een nieuw leventje geeft, gewoon doen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:36

Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar. Zou je daar wat meer over kunnen uitleggen? Eventueel via pb als je 't liever niet in 't topic wil zetten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:31

Fijn dat de ervaringen toch goed zijn!
Laptopmuis, ik ben ook wel benieuwd wat er niet klopt volgens jou. Vind je dat ze te veel geld vragen voor een kip?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 11:03

Mag ook via pb, laptopmuis :)

Verder nog mensen met ervaringen?

Het zal nog wel even duren voordat ik kippen kan gaan halen, eerst een groot en degelijk hok maken. Maar ik heb er wel al een mooi plekje voor :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:10

Tip. Neem niet zo'n mooi planken hokje dat je in de winkel kan kopen. Dat zijn nl in de zomer ideale broedplaatsen voor bloedluizen en die zijn echt super moeilijk te bestrijden. Er is bijna geen middel meer in de handel te verkrijgen dat echt werkt om ze uit te roeien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:16

En als aanvulling op het bericht van Petraaken, die zijn vaak ook veel en veel te klein. De 'ren' die erbij zit iig. Maar dat staat ook op de site van redeenlegkip.nl zag ik.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:16

7.50 voor een kip is me te duur voor toekomstige soepscharrels.
Vrije smaakmakers rechtstreeks van de boer zijn voor 5 euro te krijgen.
Met zijn allen de wettelijk geregelde "winkelscharreleieren" weigeren en rechtstreeks van de boer halen, haalt meer uit.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:27

Dat is juist erg goedkoop. De kippen kosten het driedubbele vanaf hun geboorte tot ze aan het leggen gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:01

Dat is wel een goede tip, over het hokje. Wat voor soort hok is minder aantrekkelijk voor bloedluis? Ik wil wel sowieso zelf iets in elkaar zetten. Vroeger hadden we een soort hondenhok op pootjes voor mijn kip (is alweer zo'n 15 jaar geleden), maar ik wil nu wel iets groters maken, met een apart leggedeelte en een slaapgedeelte. Het hok zal alleen voor de nacht zijn. Overdag mogen ze lekker los lopen.

slokkie, kippen worden sowieso niet verkocht als ze later alsnog geslacht worden staat op de site.
€ 7,50 vind ik niet veel, aangezien die organisatie waarschijnlijk zelf ook geld kwijt is aan verzorging, dierenarts, benzine enz enz. Een kat uit het asiel krijg je ook niet gratis mee. En ze willen natuurlijk mensen weren die goedkope kippen zoeken voor in de soep. Hoeveel kost een doosje vrije uitloop eieren in de winkel? 3 euro? Dan heb je die 7,50 er na een maand uit :Y)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:10

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:13

ik heb wel eens een oude legkip ontleed op school zaten nog genoeg eieren in. Dus ik denk dat het wel goed moet komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 12:22

Bedankt voor de link, Tara :)
Jee wat een forum, daar wordt nog meer met modder gegooid dan hier op bokt af en toe :+ Veel mensen die roepen dat de stichting het alleen om het geld doet, en er rijk van wordt.. maar als ze echt geld wilde verdienen dan verkochten ze die kippen gewoon aan iedereen, en niet alleen de mensen die voldoen aan alle eisen.. toch?

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:24

Ja wij hebben er twee van Red een legkip. :-)
Ik zou thuis wel een uitgebreider verhaal typen met foto's,
Ik zit nu namelijk op mijn telefoon.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:24

PocoGaucha schreef:
ik heb wel eens een oude legkip ontleed op school zaten nog genoeg eieren in. Dus ik denk dat het wel goed moet komen.

:+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:25

Hoe minder kieren in de wanden hoe minder kans op broedplaatsen voor de bloedluis. Dus een hok met wanden uit een stuk of gladde wanden is te verkiezen boven zo'n plankenhokje. Regelmatig de slaapstok inspecteren op bloedluis en mocht je er vinden de slaapstok die dan even insmeren met een of ander olie. (gebruikte frituurolie of zo).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:35

TS, wie weet zijn ze, als puntje bij paaltje komt, wat minder streng met die eisen? Vraag me ook af in hoeverre ze dat allemaal gaan controleren. Komen ze dan steeds langs om te kijken of kip X en Y nog leven? Lijkt me overigens ook sterk dat dat juridisch gezien mag. Dan zou jij ook, stel je verkoopt je pony, mogen zeggen dat ze nooit met hem mogen springen bv.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:40

Oude leghennen kun je bij elke pluimveehouder (aan het einde van de legperiode) ophalen.
Soms gratis en anders ligt de prijs tussen de 0,50-1,00 Euro per stuk.
De boer krijgt er zelf (bij afvoer) tussen de 15 en 35 cent voor (ligt aan het gewicht en of het volière /vrije uitloop/ biologische hennen zijn).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:45

Overleg even met een kippenboer in de buurt joh. Veel makkelijker. Wij krijgen zo af en toe ook nieuwe kippen via de boer. Wij krijgen dan jonge kippen, die de boer ook nieuw binnekrijgt. Maar je kan als je wilt ook wel voordat ze weg gaan paar oude ophalen. Kost een stuk minder dan via zo'n stichting!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:02

_Tara_ schreef:
TS, wie weet zijn ze, als puntje bij paaltje komt, wat minder streng met die eisen? Vraag me ook af in hoeverre ze dat allemaal gaan controleren. Komen ze dan steeds langs om te kijken of kip X en Y nog leven? Lijkt me overigens ook sterk dat dat juridisch gezien mag. Dan zou jij ook, stel je verkoopt je pony, mogen zeggen dat ze nooit met hem mogen springen bv.

Joh die herkennen die kippen toch niet. :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:06

Nee, dat was mijn hele punt idd ook :P