Twee poesjes bij elkaar: haat en nijd of geen probleem?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sylvia

Twee poesjes bij elkaar: haat en nijd of geen probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 14:37

Enige tijd geleden is onze Koekie overleden op 11 jarige leeftijd. Haar broertje mist wat aanspraak merk ik, hij zoekt nog steeds ontzettend. Erg sneu om te zien.

Nu is het zo dat ik op dit moment 4 flessenkittens in huis heb. Uit drie nesten overigens. Eentje zit nog in een couveusebak en de andere drie zitten bij elkaar, die drie komen uit twee nesten maar zijn even oud. Op één van die kittens was ik op slag verliefd... Een poesje dat me ontzettend aan Koek laat denken, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. Los daarvan is het echt een prachtig kitten. Mijn vriend was eigenlijk ook meteen al om.

Vanwege het leeftijdsverschil met mijn andere kat én de eisen die de stichting waarvoor wij opvangen, zouden we twee kittens moeten nemen als we dit poesje houden. Er is een kitten dat even oud is uit een ander nest wat we eventueel ook zouden willen houden, maar dat is ook een poesje.

En daar zit de crux. Vanuit de stichting wordt geadviseerd geen twee poesjes samen te plaatsen, maar ofwel twee katertjes, ofwel een katertje en een poesje. Het schijnt op den duur haat en nijd te worden met een hoop stress voor beide poezen. Zelfs bij moeder-dochter. Er zijn gastgezinnen die die ervaring ook hebben en het dus inderdaad niet doen, er zijn ook gastgezinnen die poesjes wel samen plaatsen en dat schijnt fantastisch te gaan. Zoveel mensen, zoveel meningen...

Alternatief zou zijn om een ander kitten, een katertje, vanuit de stichting in huis te nemen.

Graag hoor ik jullie ervaringen met twee poesjes (zonder familieband). :)

Anoniem

Re: Twee poesjes bij elkaar: haat en nijd of geen probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:39

Nog nooit van gehoord.

Hier lopen 3 poezen en 1 kater rond. En niks geen problemen. Ook van verschillende leeftijden. Wel eens geblaas naar elkaar. Maar voor de rest zijn het dikke vriendjes. In het begin wel wat ruzie gehad.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:11

sorry maar hele aparte stichting als ik het zo hoor....

Waarom moet je 2 kittens nemen? Bij ons is dat alleen een moeten als mensen hele dagen weg zijn door de week. dan moeten ze 2 kittens nemen (1 volwassen kat mag wel maar kittens onder de 6 maanden dan 2) omdat ze anders snel weg kwijnen EN de eerste maand moet er dagelijks iemand een half uur/uur tussen de middag bijv. de kittens animeren zodat ze even aandacht krijgen van mensen en meestal gaan ze dan ook eten/drinken (veel kittens eten en drinken alleen als ze echt wakker zijn en slapen makkelijk uren door als er geen reden is om wakker te worden). Overigens als men hele dagen werkt en al een kat heeft dan kan 1 kitten erbij gerust.

Verder mag gerust 1 kitten zonder problemen aangeschaft worden i.p.v. 2 of meer. Ik ben wel benieuwd dus naar de reden waarom jij er 2 zou moeten nemen.

2 poezen of 2 katers gaan heel goed samen. Meerdere dan 2 van hetzelfde geslacht ook. 2 katers en 1 poes bijv. is ook geen probleem of wat je ook bedenkt. Het is niet afhankelijk van het geslacht of het goed gaat. Het is afhankelijk van karakter of het klikt of niet. Geen 2 even dominante katten bij elkaar zetten dan krijg je problemen. 2 schuwe katten bij elkaar zetten raden wij ook af omdat ze vaak naar elkaar toe gaan trekken en als de ene weg duikt voor mensen dan zal de andere ook snel geneigd zijn dat te doen. 1 schuwe en 1 hele makkelijke is weer wel een goede optie. Dan kan de schuwe zich aan de vrije kat op trekken. Echter die vrije kat moet heel stabiel zijn dat niet hij/zij mee getrokken wordt richting schuw gedrag ;)

Wij hebben nu bijv. een poes die we uit de ene losloopruimte gehaald hebben omdat ze alle andere katten daar het gaas in jaagde en geen kat mocht rond lopen. We hebben ze in de andere losloopruimte gezet. Daar zat al een kater die enorm druk en zo gek als een deur is. Ik was voorbereid dat het zeker met deze kater niet goed zou gaan (beiden zijn uiteraard geholpen!) echter hun zijn binnen een paar uur al de dikste maatjes en nu na 3 dagen onafscheidelijk (en nee, ze hebben elkaar 100% zeker nooit eerder gezien) alles doen ze samen. Helaas is dat naast zeer veel spelen en gek doen en slapen en eten/drinken ook andere katten pesten dus hebben ze nu samen een ruimte. Deze katten zijn niet dominant maar zo enorm speels en energiek dat ze de andere katten tot wanhoop drijven en daardoor spanningen ontstaan die ze dan weer niet uit de weg gaan.

Dit is nu bij ons toevallig een poes en kater maar wij hebben even makkelijk 2 katers of 2 poezen die zo aan elkaar hangen (momenteel ook een duo katers die alles samen doen en altijd in de knoop met elkaar liggen te slapen). Hier zou ik me dus geen zorgen over maken als onderling de verhoudingen maar duidelijk zijn.

Succes met kiezen!

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:14

wat een rare opmerking van die stichting...
Ik heb hier 4 poezen rondlopen en nog nooit problemen mee gehad

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:19

En ik heb juist wel die ervaring waar de stichting bang voor is....
Wij hebben 2 zusjes in huis. Bij ons geboren en bij ons gebleven. Daarnaast loopt en nog een oudere poes (16) en een jongere ex-kater (5) de zusjes zijn 8 jaar oud, en gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Zolang ze op minimaal 2 meter afstand van elkaar blijven gaat het goed, maar zodra ze dichterbij komen is het knokken en een hoop geschreeuw. Ze hebben elkaar tot ongeveer 'n jaar leuk gevonden, daarna was het helemaal over.
Doordat we redelijk ruim wonen hebben ze genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, maar in de winter blijven ze liever binnen waardoor ze elkaar dus vaker tegenkomen. Een brul is genoeg om ze weer te laten stoppen, maar of ze echt gelukkig zijn dat ze samen wonen? Nee, 'k denk het niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:25

Ik heb 3 (ex) zwerfkatjes geadopteerd van de stichting Zwerfkat in Nood in 2011. Ook 3 dametjes, 2 zusjes gelijktijdig en nog een 3e een maand of 2 later...allemaal poesjes dus :j Ik had ook al een kater van 14 jaar rondhuppelen, waarvan ik dacht dat ie het misschien niet zo heel leuk zou vinden, dat jonge grut..maar niks was minder waar ! Hij was na een tijdje zelfs apetrots op zijn '' harem '' :D
Tussen de poezen onderling echt geen enkel probleem gehad. De 2 zusjes hebben wel elk hun aparte zetel om te slapen, maar voor de rest spelen en ravotten ze gezellie met z'n 3 !

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:26

hier ook 2 poezen en 1 "kater" (en díe is overigens wel bang als die poes beweegt _O- )
maar niks aan de hand :)

overigens heb ik mijn kat van de fokker (het was een fokkat) en al hun poezen lopen bij elkaar. geen problemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:52

Nikki__ schreef:
En ik heb juist wel die ervaring waar de stichting bang voor is....
Wij hebben 2 zusjes in huis. Bij ons geboren en bij ons gebleven. Daarnaast loopt en nog een oudere poes (16) en een jongere ex-kater (5) de zusjes zijn 8 jaar oud, en gunnen elkaar het licht in de ogen niet. Zolang ze op minimaal 2 meter afstand van elkaar blijven gaat het goed, maar zodra ze dichterbij komen is het knokken en een hoop geschreeuw. Ze hebben elkaar tot ongeveer 'n jaar leuk gevonden, daarna was het helemaal over.
Doordat we redelijk ruim wonen hebben ze genoeg ruimte om elkaar te ontlopen, maar in de winter blijven ze liever binnen waardoor ze elkaar dus vaker tegenkomen. Een brul is genoeg om ze weer te laten stoppen, maar of ze echt gelukkig zijn dat ze samen wonen? Nee, 'k denk het niet.

maar dit is niet omdat het zusjes zijn dit is omdat ze beiden willen hebben wat de andere ook wil hebben. Immers met de andere katten gaat het wel goed het is dus zeer aannemelijk dat ze zusjes beiden even dominant zijn en steeds in een machtsstrijd verwikkeld zijn onderling. Zeker omdat ze het ook niet uitgevochten krijgen immers iets wat duidelijk is hoeft niet om gestreden te worden want als er geen problemen zijn gaan ze echt geen problemen maken. Ik zou in jou geval dus ook niet de zusjes samen gehouden hebben maar ergens tussen 1 en 2 jaar leeftijd al een ander thuis gezocht hebben voor 1 van de 2. Puur omdat het mij niet gezellig lijkt om een dier, als het oud mag worden, vele jaren in stress te laten leven. Tenzij het goed te doen is en ze beiden hun eigen weg vinden en maar zelden mot hebben. Heb hier 1 jaar 2 katten gehad. Deze moesten elkaar niet maar ze waren ook nooit aan het vechten. Echter als de ene ergens was dan maakte de andere dat die daar niet was dus ze ontliepen elkaar. Daar kan ik goed mee leven ze hoeven geen vrienden te zijn maar als hun ervoor hadden gekozen elkaar steeds in de haren te gaan vliegen dan was de kat die er het laatst bij gekomen was (voor mijn plezier) toch terug gegaan naar haar vorige eigenaar. Gelukkig was het niet nodig!!! ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:05

nog nooit gehoord, ik heb 6 poezen en 2 katers en er is eigenlijk nooit ruzie, ook niet met mn honden, gewoon doen, komt goed :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:19

Het is toch net als met mensen; je ligt elkaar of je ligt elkaar niet, geslacht doet er dan niet toe. Zo zal dat bij katten ook zijn.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 21:07

Mogelijk wel ja. Ik heb geen ervaring met meerdere poezen bij elkaar, dus ik weet niet of het dominantie is f inderdaad niet liggen.
Qua recente voorbeelden Zijn er vanuit de stichting twee poesjes geplaatst die elkaar met rust laten, maar zichzelf wel helemaal kaal likken en twee poezen die niet in dezelfde ruimte kunnen.

De poesjes waarin we geïnteresseerd zijn zitten op dit moment in hetzelfde nest, maar ze hebben een André moeder. Zit een dag tussen. Het gaat op dit moment heel goed en daarom hoop ik eigenlijk ook dat ze gewoon samen hier kunnen blijven (mits de andere kat ze gaat accepteren in elk geval). Wat ik hier lees vind ik in elk geval erg positief!

Ik wil in elk geval absoluut voorkomen dat ik in het beste geval twee ongelukkige poezen heb en in het slechtste geval twee poezen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Als ik ze hou blijven ze ook tot ze dood gaan... :) En dan kan ik beter een katertje erbij uitzoeken als het doomed to fail is...

Maar vooralsnog positieve reacties, top!

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:16

Hier 5 poezen en 2 katers,geen problemen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:40

Ik heb twee poezen die met elkaar opgegroeid zijn en die moet je niet uit elkaar willen halen... en ze worden in augustus 6. Het zou me toch erg verbazen als dat alsnog mis zou gaan. Dus ook hier alleen maar positief...

Ken je ze nog?

AfbeeldingAfbeelding

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:44

Drie poezen een kater verschilende rassen en leeftijd gaat prima heel soms een beetje blazen naar de kater maar dat is ook een boef :D .

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 14:20

Och ja, de poesjes van Prrrr heb ik al eens vaker gezien. :D Leuk dat het zo goed gaat met ze!

Ik geloof dat de kogel door de kerk is. De twee rode dames gaan (waarschijnlijk samen) weg, de andere twee dames blijven. De twee roden zijn overduidelijk zusjes, stoeien leuk samen en slapen vaak bij elkaar. De twee die wij willen houden is qua 'gelijkheid' een slechte combi, de grootste is ruim 200 gr zwaarder dan de kleinste. Maar de grote is heel voorzichtig met het kleine katje. En ook zij slapen vaak bovenop elkaar. Dus dat lijkt prima te gaan... :)

Bedankt voor alle reacties!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:22

Ik heb twee poezen en die zijn echt niet bij elkaar weg te slaan, zijn elkaar de hele dag aan het poetsen en kroelen en spelen heel veel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:44

Gefeliciteerd met je gezinsuitbreiding :)