Kat in de tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pina22

Kat in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 19:37

:wave:

Oke, droge titel, ook een beetje een raar topic, maar ik ben toch wel benieuwd...

De laatste tijd komt er in de tuin vaak een kat (poes). Nu hou ik van katten, dus aai ik haar soms, ik vind het wel gezellig :P

Maar ik vroeg me wat dingen af, misschien kunnen de kattenbokkers die beantwoorden :)

- Ze loopt vaak zo, niet perse tegen iets/iemand aan, toevallig op de foto bij mijn fiets :P
Afbeelding
Waarom doet ze dit? Omdat het 'lente is'? (:Y)) Ze is volgens mij best jong, ik weet niet of dat wat uitmaakt?
- En hoe zou ik kunnen weten of ze een baasje heeft? Ze heeft geen halsbandje, maar om nou briefjes op te gaan hangen alsof ze vermist is... Ik hoef het niet perse te weten, maar ik ben wel nieuwsgierig :)
- *Ik denk niet dat iemand deze vraag kan beantwoorden, maar ik stel hem gewoon* Is de kans groot dat ze vlooien heeft ofzo? Ze is volgens mij wel vaak buiten, omdat ze dus vaak bij ons in de tuin zit.

Alvast bedankt!

LoveBodin

Re: Kat in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:47

Met de staart & kont zo omhoog doen die van ons ook erg vaak. Geen idee waarom eigenlijk. Meestal als ze aandacht willen (maar dan drukken ze vrolijk hun kont in je neus :') ). Kan geen kwaad ofzo.

Vlooien kan. Je weet 't niet. Als 't een zwerver is, is de kans groot. Als hij een baasje heeft, waarschijnlijk niet. Je kan wat briefjes ophangen in de super, of in de buurt (bij andere katteneigenaren bijvoorbeeld) even rondvragen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:48

Kijk eens op amivedi of huisdier vermist, misschien zoekt iemand haar. Het kan zijn dat ze krols is, dus niet geholpen en dekrijp. De kans is er zeker dat ze vlooien heeft, wil niet zeggen dat ze verwaarloosd word oid maar dieren die buiten lopen hebben kans op vlooien.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 19:52

@LoveBodin bedankt voor je reactie :) haha, klopt, als ik haar dan aai houd ze op :P

@Tinkermuts Ik heb daar op gekeken, ze stond er niet op volgens mij. Ik dacht dat krolse poezen heel hard miauwen? want dat doet ze helemaal niet...

Ik had naar de symptomen van vlooien op internet gekeken, maar die heeft ze niet echt volgens mij... Wel verhaart ze best wel, maar het is natuurlijk ook lente...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:55

- Staart omhoog betekend vaak dat voorwerp waar ze met de kont naartoe staan besproeit wordt met urine. Dus gemarkeerd, zodat andere katten het ruiken en weten van de andere kat.
- Ook katten met eigenaar kunnen vlooien hebben.
- Als het een poes is en ze is krols, dan hoor je dat vaak wel aan het gemiauw dat ze doen. Aan je buren vragen of de kat van hen is, is ook een optie.
- Suc7.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:59

rainbow8, mijn hoofd is nog nooit besproeid met urine. :') gelukkig.

Sproeien doen dacht ik alleen katers echt, en dan allleen de ongecastreerden. Heb het onze poezen (hebben er veel gehad) en gecastreerde katers nog nooit zien doen ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:02

Geen urine hoor gelukkig veel subtieler luchtje, maar wel geur afzetten dus. De kat claimt datgene waar hij langs strijkt als 'van mij'.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:12

Maar ze raakt het dus niet echt aan (het 'iets' waar ze met haar kont naartoe gaat :P)... En ze sproeit gelukkig ook niet (het is dus een poes, geen kater).

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:25

niets aan de hand hoor, waarschijnlijk is dit gewoon de buurkat die op zoek is naar gezelligheid ;)
dat "schuren" tegen voorwerpen is inderdaad terreinafbakening, mijn ex-kater doet het ook maar er komt dan geen urine uit. Vraag anders eens rond in de straat of de kat van je buren is!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:28

Geur af zetten:P
Ga haar alleen niet te veel aanhalen.
Ik werk via de dierenambulance en heb dit soort dingen erg vaak. Op een geven moment gaan ze niet meer terug naar hun eigen huis. Zijn ze dan niet gechipt en ze worden opgehaald kost het erg veel moeite de echte eigenaar te achterhalen. This ook niet zo fijn voor de eigenaar.
Een kat heeft helaas geen baas maar een slaaf. :P

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:28

Katten vinden het gewoon fijn om op hun onderrug geaaid te worden en daarom gaan ze dan met hun kont omhoog. Wrijven langs objecten doen ze om hun geur erop af te zetten (dit meestal beginnend bij hun hoofd want daar zitten klieren waarmee ze een rustgevend geurtje afgeven, maar het hele lijf volgt meestal). Sproeien doen inderdaad alleen katers, ook gecastreerde katers kunnen dit blijven doen als het een gewoonte is geworden. Mijn gecastreerde kat sproeit niet, heeft hij nooit geleerd, maar hij trilt wel eens met zijn staart zoals katers die sproeien dat doen. Maar dat is niet gerelateerd :D

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:31

Ze hebben geurklieren in de mondhoeken, op de kop, en voor bij de staart aanzet. Ze vinden het zo fijn dat je ze daar kriebelt omdat je dan hun geur op je hebt en ze je nu als hun eigendom hebben. :P Ze zijn wel slim.
Sproeien kan ook geurloos en niet voor het blote oog te zien. Neem eens een blauwe lamp. Dan schrik je, je dood! :O

Edit: Het castreren werkt inderdaad wel in die zin dat ze de drang niet zo enorm erg hebben :P

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 20:33

Bedankt voor de reacties allemaal!

@Minx ahw :( ik vraag inderdaad wel even rond, als ze toch geen baasje heeft kijk ik of er iets te regelen valt met mijn ouders :D :P Maar ik denk wel dat ze een baas heeft, anders zou ze niet zo aanhankelijk zijn, of wel?

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:38

Maakt niet uit. We hebben regelmatig zwerfkatten die geboren zijn als boerderij kat. Ze worden dus niet gemist en kruipen overal door een kattenluik om te eten. Ze raken gewend aan aanraking en zien dat ook als een must. Omdat ze de mens nodig hebben voor hun eten, dak en warmte. Het klinkt rot, maar negeren is echt het beste. Ze ziet er te goed uit om geen eigenaar te hebben. En katten gaan echt overal bij langs. Omdat ze een mens niet zien als een baas maar als een slaaf. Ze zoeken voor hun het beste uit. :P
Ik zie vaak genoeg dat eigenaren er echt kapot van zijn dat hun dier weg is en gewoon een paar huizen (ja echt soms zelf letterlijk bij de buren) al jaren op de bank hangt.
Je kan idd nog dingen in de gaten houden als amivedi of mijndieriszoek. Maar ze ziet er erg goed uit. Ik denk dat ze wel een baasje heeft maar dat ze lekker komt buurten. Mijn kat had ook 4 adresjes waar hij at en sliep. En ik maar zijn dierenarts betalen XD

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 05:53

Haha, nou, ik vind het niet erg om de slaaf van een kat te zijn :P Maar ik wil inderdaad ook niet (dat zou ook nooit mogen) dat ze hier half komt wonen, de eigenaren maar zoeken... Dus ik ga gewoon kijken van wie ze dan is :)