Honden, wel of niet inenten - meningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

Honden, wel of niet inenten - meningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:30

Ik zou graag eens de meningen van bokt willen horen over het wel of niet inenten van honden.
Ik heb zelf honden, en ken daardoor veel honden eigenaren, het valt me op dat heel veel mensen hun honden enten "omdat het gebruikelijk is / zo hoort" en er verder niet echt bij stil staan.

Ik ken persoonlijk een aantal mensen die bewust er voor kiezen om hun honden niet meer te laten enten omdat ze er ziek van worden.

Maar wat is de mening van bokt?

Ik zelf vind dat pups in ieder geval wel de entingen moeten hebben omdat die vrij kwetsbaar zijn (in mijn ogen) maar met volwassen honden ben ik er nog niet over uit.

kleinvosje

Re: Honden, wel of niet inenten - meningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:33

Als je je hond in de vakanties in pension hebt, dan moeten ze verplicht geent zijn, ook Kennelhoest. Dat hebben wij altijd gedaan. Nu, dit jaar, gaat ons oude beestje niet meer in pension, hij is vandaag 16 jaar geworden en omwille van hem blijven we in Nederland zodat hij mee kan. Hij heeft dit jaar dus geen enting meer gekregen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:36

Aangezien ik regelmatig de grens overga met hond lief (wandelen in Ardennen of Eiffel) heb ik hem altijd netjes geënt :j Niet voor kennelhoest (daar geloof ik niet zo in :o) maar wel voor hondsdolheid en de gewone hondenziektes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:38

Kady1 schreef:
Ik ken persoonlijk een aantal mensen die bewust er voor kiezen om hun honden niet meer te laten enten omdat ze er ziek van worden.

En van Parvo gaan ze dood.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:39

Ik ent mijn honden ook puur vanwege vakantie. Als ik niet wegga en de honden blijven thuis bij ons dan sla ik gerust een enting over. Ik ben inderdaad wel van mening dat puppy's gewoon geënt moeten worden omdat ze vele malen kwetsbaarder zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:40

ik laat mijn hond enten omdat ik in het bos woon en hij ontzettend veel in contact komt met andere honden en eventueel bosdieren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:46

Wij laten onze honden enten.
Ze zijn er gelukkig nooit ziek van geworden.
Zeker aangezien ze in slootwater zwemmen, wil ik absoluut het risico niet lopen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:48

Onze honden komen nooit het erf af en zijn ook nog nooit geënt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 15:50

Kuggur schreef:
Kady1 schreef:

En van Parvo gaan ze dood.

De kans dat een hond in NL parvo krijgt is niet heel erg groot hoewel het natuurlijk wel voor komt. Een van de gevallen die ik ken haar hond krijgt een zwaar allergische reactie op de huid waardoor het diertje weken met jeuk kale plekken ed loopt. Iedere keer na de enting sinds ze niet Meer enten nergens Meer last van.
Dus in zulke gevallen kan ik de keuze voor niet te enten wel begrijpen

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:54

Als ik de omschrijving van parvo lees, zou ik dat echt liever willen voorkomen dan proberen te genezen.... :P

Parvo wordt ook door een virus veroorzaakt. Dit virus geeft hele ernstige maagdarmklachten waarvan de opvallendste en bekendste de ernstige bloederige stinkende diarree is. Ook kan dit virus soms schade van de hartspier geven waardoor de dieren (soms jaren later) ernstige hartklachten kunnen krijgen.
Wanneer een hond parvo heeft is hij zeer besmettelijk voor andere honden en de zeer intensieve zorg moet dan ook onder strikte quarantaine gebeuren!!
Het parvo virus kan ook heel lang in de omgeving blijven bestaan, dus wanneer er bijvoorbeeld in het bos 'parvo-diarree' ligt, kan dit nog jaren voor besmettingen zorgen!!
Ook dit virus zien we het vaakst bij jonge dieren en sommige rassen zijn extra gevoelig (dobermann, rottweiler, Duitse herder
)

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:55

ik ent mijn oudste hond niet omdat hij als pup al een verkeerde reactie gaf op de enting en we hem bijna al kwijt waren voordat hij bij ons kwam. De jongste wordt puur in geënt omdat die overal mee naar toegaat, was dat niet het geval geweest dan werd hij ook niet geënt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:03

Onze hond (en beide katten) hebben hun basisentingen gehad en zijn de eerste jaren wel regulier gevaccineerd. Omdat de hond niet al te beste nieren heeft en al wat ouder is intussen, heb ik een aantal jaren geleden besloten haar niet meer te laten enten. De katten komen niet buiten of in contact met andere katten, dus die zijn ook niet meer gevaccineerd de laatste jaren.

Ze mogen hierom niet mee de grens over en zijn niet welkom in een dierenpension, dus wij zoeken andere oplossingen daarvoor. We proberen ze verder met goede voeding en leefomstandigheden een gezonde basis te geven voor een optimale weerstand.

Mocht ik een jongere hond hebben die vaker mee zou gaan op uitjes (binnen NL) dan zou ik kiezen voor titeren in combinatie met enten wanneer nodig op basis van die uitslag.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:07

Wij kunnen onze hond niet meer laten enten door een ziekte die hij bij zich draagt, maar wanneer de mogelijk der is zou ik ze laten enten. Voorkomen is imo beter als genezen maar moet erbij zeggen dat ik een hond nog nooit ziek heb zien worden van een enting...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:08

Mijn 7-jarige Boxer wordt niet (meer) geënt wegens allergieën. Ook de Shar Pei, die altijd een dikke poot kreeg als reactie, wordt vanaf dit jaar waarschijnlijk niet meer gedaan, hij wordt dit jaar 5 en hem wil ik laten titeren. Op die manier kun je laten testen in hoeverre de vorige entingen nog werkzaam zijn en op basis daarvan besluiten wat je doet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:09

Ik laat mijn hond titeren. Zo kunnen we zien hoeveel antistoffen er nog in het bloed zitten en of enten dus nodig is of niet. Pas geleden nog geweest en de hoeveelheid antistoffen was zo hoog dat we pas over een aantal jaar opnieuw moeten titeren.

Als ik wel zou enten, zonder titerbepaling, zou ik maar 1 keer in de 3 jaar gaan. Zolang zijn de meeste vaccins geldig, behalve Weil. Dit wordt door de fabrikant aangegeven, maar sommige DA's geven ze liever alsnog elk jaar.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:10

onze honden zijn beide geënt
helaas is 1 van de 2 na de enting doodziek geweest met verlammingsverschijnselen en al
dat ik haar dus niet meer laat enten gelukkig gaat mijn hondenpension hiermee akkoord omdat ze zo ziek was.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:10

het is niet zo zwart wit, wel of niet enten.
Ligt aan de leeftijd en waar je mee ent. Er zijn diverse mogelijkheden.
Onze jongste hond, is als pup, later geënt in overleg met de dierenarts, er zat meer tijd tussen de entingen.
Onze oudere honden, worden al jaren niet meer geënt omdat zij voldoende entstoffen voor de rest van hun leven binnen hebben.
We gaan er de laatste jaren ook niet meer mee naar het buitenland.
Met de paarden item dito, de veulens krijgen een basis mee, de paarden die niet naar wedstrijden gaan, slaan we jaren over.
In veel landen zijn we imo, doorgeslagen met enten, beschermen is goed, teveel enten, imo, onzinnig.
ik ben niet voor of tegen enten, ik ben voor, bewust enten!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 16:15

Helemaal mee eens. Met paarden doe ik het zelfde als hier boven mijn pony van 25 wordt echt niet meer geënt die gaat het erf zelden nog af. Mijn honden zijn nu 3 en 2 denk dat ik ze voortaan ook laat onderzoeken en als het nodig dan weer enten.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:10

Mijn vroegere Rottweiler heeft Parvo gehad en is maanden heel erg ziek geweest.... Gelukkig hersteld en nog 13 jaar geworden :D . Ik ent al mijn honden, ik heb gezien wat een ziekte kan.
Zou het mijzelf nooit vergeven als ze ziek zouden worden door iets wat zo simpel te voorkomen is. Ik heb persoonlijk nog nooit een probleem gehad met enten, hondjes hebben er geen last van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:15

Hier hebben alle drie de honden hun puppy entingen gehad, daarna niks meer. Onze honden komen eigenlijk nooit het erf af en er komen ook geen honden hier op het terrein.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:21

Kentaro schreef:
Als ik de omschrijving van parvo lees, zou ik dat echt liever willen voorkomen dan proberen te genezen.... :P

Parvo wordt ook door een virus veroorzaakt. Dit virus geeft hele ernstige maagdarmklachten waarvan de opvallendste en bekendste de ernstige bloederige stinkende diarree is. Ook kan dit virus soms schade van de hartspier geven waardoor de dieren (soms jaren later) ernstige hartklachten kunnen krijgen.
Wanneer een hond parvo heeft is hij zeer besmettelijk voor andere honden en de zeer intensieve zorg moet dan ook onder strikte quarantaine gebeuren!!
Het parvo virus kan ook heel lang in de omgeving blijven bestaan, dus wanneer er bijvoorbeeld in het bos 'parvo-diarree' ligt, kan dit nog jaren voor besmettingen zorgen!!
Ook dit virus zien we het vaakst bij jonge dieren en sommige rassen zijn extra gevoelig (dobermann, rottweiler, Duitse herder
)

Uit ervaring spreek ik dat je dit inderdaad liever wilt voorkomen dan genezen ;)

Onze hond heeft als pup zijnde wel entingen gehad, inmiddels is hij net een weekje 1 jaar en zou dan weer moeten volgens mij. Denk dat ik dat ook gewoon doe. Door dat parvo is hij al zeer gevoelig voor alles.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:22

Ik vind het gewoon 'onnodig' als ze niet mee op vakantie gaan of in kennels met andere honden. Puur omdat ook mijn honden reactie geven op entingen en ik ga zelf ook niet jaarlijks een enting ofzo halen. Daarnaast vind ik het trouwens ook belachelijk hoeveel je moet betalen voor een enting!!! Als het nou om 20 euro zou gaan dan hoor je mij niet zeuren maar moest vorige keer ruim 130 euro betalen voor 2 honden, schrok me dood. Ben verzekerd maar dit wordt dan weer niet vergoed natuurlijk.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:05

Sowieso is ieder jaar inenten vreselijk achterhaald. Nog genoeg dierenartsen die je ieder jaar terug willen laten komen voor de cocktail DHP dat terwijl zelfs de fabrikant aangeeft dat 1x in de 3 jaar genoeg is! Enige wat wel jaarlijks 'moet' is weil en kennelhoest. Ik ben er hier nog niet helemaal over uit. Mijn teef heeft vorig jaar nog DHP gehad dus die hoeft voorlopig niet. Voor mijn reu is het nu precies 3 jaar geleden. Wil graag laten titeren maar heb nog geen dierenarts gevonden.

Inenting tegen weil laat ik wel ieder voorjaar zetten, apart van de cocktail. Kennelhoest doe ik niet aan, is niet dodelijk en mijn honden lopen geen verhoogd risico.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:10

Ieder jaar sowieso voor parvo en weil. Rabiës alleen als we naar het buitenland gaan, en dat wordt volgens mij iedere twee/drie jaar herhaald. Ligt aan het vaccin.

Maar in dit soort gevallen is het echt bij mij: better safe than sorry...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:15

Hier ook geënt en tevens ook altijd het paspoort bij me en het pasje van de NDG. :j Wij wonen nog een 500 meter van de grens en gaan vaak in het buitenland wandelen.