pup eerste weken op slaapkamer, praktische vragen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

pup eerste weken op slaapkamer, praktische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:21

Eigenlijk nog veel te vroeg maar toch al handig misschien om me erin te verdiepen.

Onze huidige hond hebben we als pup twee weken mee naar boven genomen naar de slaapkamer in de nacht. Dit is ons goed bevallen en willen we met de nieuwe pup (volgend jaar) ook gaan doen. Maar de situatie is nu dus anders als toen.

1. wat te doen met de volwassen hond? ook maar mee naar bed die tijd? wil de pup niet voortrekken met meenemen naar boven eigenlijk. Do mag nu soms ook boven slapen maar niet altijd.
2. wij hebben een hele grote bench welke niet zo handig is om steeds mee naar boven te slepen. Bij Do stond de grote bench beneden en hebben we boven gebruik gemaakt van een konijnenkooi en daarna een bench geleend van schoonouders. Do mag nu gewoon los in de kamer lopen als we er niet zijn maar pup zal waarschijnlijk toch een tijd in de bench moeten als we weg gaan om zo slopen te voorkomen. Grote bench van Do zal dus beneden komen te staan maar wat is wijsheid om te gaan kopen? Net zo'n grote bench zodat als we op vakantie gaan ze beiden wel hun eigen bench hebben maar in de puppytijd dat ze een bench boven en eentje beneden heeft? Maar is zo'n grote bench (1.09 x 70) niet te groot voor een pup? Voordeel is dat ik nu wel marktplaats al in de gaten kan gaan houden voor goedkopere tweedehands. Maar ja zoek ik naar een grote bench of toch een tussenmaat voor de puppytijd.

Ook voor deze hond is de bedoeling dat hij uiteindelijk ook gewoon in de woonkamer of gang kan blijven als we weg zijn. Helaas hebben we geen kamer waar we ze in kunnen laten waar het niet uitmaakt als ze iets slopen waardoor we helaas toch moeten terugvallen op een bench.

Anneert

Re: pup eerste weken op slaapkamer, praktische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:23

Je zou een benchverkleiner kunnen gebruiken, of iets anders om de bench kleiner mee te maken. is ook makkelijker met het zindelijk maken. Zelf hebben we onze pup meteen in de grote bench gelaten en er beneden 2 nachten bij geslapen, toen was het piepen over en kon ze de hele nacht alleen beneden.
Ik zou je pup in de bench bij je ander hond laten slapen, maar heb hier geen ervaring mee.
Succes!

Btw, wat voor je ras ga je kopen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:26

Ik ben bang dat als je een te grote bench neemt, de pup in een hoekje zijn behoefte zal gaan doen. Ik weet niet hoe groot de pup is? Wij hadden onze pup onder een groot krat zitten, benches waren nog niet echt bekend hier, en dat werkte prima!

Edit; had het antwoord hiervoor nog niet gelezen maar is een goede optie!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:27

Ik zou het gewoon niet doen. De pup van toen was alleen, maar de nieuwe pup zal de oude hond als gezelschap hebben. Gewoon beneden laten, krijg je geen jaloerse gezichten van de oude hond en geen gedoe met de pup straks aan te leren dat hij toch beneden moet blijven.

Ik kan me niet herinneren dat er bij ons ooit een pup boven heeft geslapen de eerste tijd. Gewoon beneden in de bench.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:30

Ik Zou kijken wat voor een pup je mee te maken krijgt, is het een redelijk zelfstandige zelfverzekerde pup en gaat het meteen goed met de andere hond, zou ik ze lekker samen beneden in beide hun eigen bench doen.
Een bench grote bench is prima hoor, honden bevuilen hun "nest" niet als ze gewoon de kans krijgen het ergens anders te doen (dus regelmatig uitgelaten worden)

Maar als je er zelf een fijner gevoel bij hebt om hem boven te laten slapen zou ik de andere hond zijn reactie even afwachten. Je gevoel volgen in dit soort situaties is vaak toch het beste.
Maar meestal gaat het goed bij een andere hond, dan hebben ze immers wel "iets" om zich heen, en zijn ze niet helemaal uit de "roedel".

Succes :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:39

We hebben nu een boxer en als tweede hond zijn we aan het denken aan een engelse springer spaniel reutje.
Teefje wat we nu hebben is een plakker bij me. Ze wil het liefst altijd bij me zijn daar ben ik dus heel erg benieuwd naar hoe ze het vindt om de aandacht van mij te gaan delen.

Maar het klopt idd de eerste was helemaal alleen dus is niet echt ineens helemaal alleen in de wereld.
Bij Do ging ik in de nacht steeds gelijk naar buiten met haar als ze wakker werd. Dat zou voor mij dan nog een reden zijn om toch erbij te zijn met slapen om gelijk actie te kunnen ondernemen als ze wakker worden om zindelijk te krijgen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:43

Wij hebben de pup destijds 2 nachten op de slaapkamer gehad, toen een nacht op de overloop, een nacht onderaan de trap en dan op de vasteplek. Overdag ging de pup wel af en toe in de bench op de vaste plek. 's nachts 1 keer eruit voor een plasje en verder geen problemen gehad. Misschien dat het met een andere hond erbij wel anders is, omdat die ook bij de nieuwe roedel hoort. 2 weken lijkt me sowieso overdreven

Edit: wij gebruikten een grote kartonnen doos voor boven met nestgeur-knuffel en een badhanddoek en voor beneden eerst een benchverkleiner

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 14:51

Wij hebben net sinds 3 week een nieuwe pup.
Oudere hond is 10, een kruising labrador. De pup een frans bulldogje.
We hebben haar direct de eerste nacht beneden gelaten. in de bench, andere hond gewoon los.
1 nacht gekrijst, volgende nacht al bijna de hele nacht stil.
Zou ze sowieso niet alleen los doen met zijn 2en (zonder toezicht bedoel ik dan), de grote honden spelen vaak veel te wild met die kleine pups.
Maar wel gewoon beneden laten met de andere hond, en laat maar een nachtje piepen.
Daarna is het wel over, zodra ze weten dat het geen zin heeft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 14:53

Lag meer aan ons dan de hond die twee weken. Wel was het zo dat ze de tweede week toen we aangaven kom naar bed ze uit zichzelf beneden de bench in wandelde zo van dan ga ik hier slapen. Ook gewoon overdag oefenen met alleen zijn hebben we zeker gedaan.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:39

Ik zou het eigenlijk omdraaien: slaap zelf (eventueel elkaar afwisselen) beneden op de bank of op een matras.
Zo leert de pup beneden slapen, kun je 's nachts makkelijk even naar buiten en leert je boxer ook niet aan dat ze toch op de slaapkamer kan slapen (want als het een plakker is, zal ze dat vast een goed nieuw idee van jullie vinden! :D )

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:53

Dat idee van Sassol vind ik wel een goeie :) veel succes en plezier in ieder geval met de kleine pup!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:03

Do gewoon in haar ritme laten en de pup mee naar boven nemen. Hier gaan nieuwe honden en oppas honden altijd mee de slaapkamer in. Mijn eigen honden ook als ze duidelijk iets mankeren en echt niet lekker in hun vel zitten. Echter als de ene hond mee gaat dan kan de andere wel gewoon slapen in de bijkeuken daar doe ik niet moeilijk over en de honden nog minder. Ze zijn het dan ook gewend en trekken nog geen scheve wenkbrauw. i.p.v. dat ik dan 's ochtends begroet word begroeten ze elkaar uitbundig en dat is het enigste verschil. Ik hoor de gezonde hond die in de bijkeuken slaapt ook niet eens overeind komen, janken, piepen of lopen als ik in de keuken (daar naast gelegen) wat klaar moet maken of schoon moet maken als de zieke hond dat bevuild heeft of nodig heeft.

De problemen zijn/worden net zo groot als dat je ze zelf maakt ;)

Voordeel van eerste tijd regelmatig scheiden is dat ze het snel gewoon zijn dat ze niet altijd samen zijn. Ik neem aan dat je ook niet elk uur of nog vaker als je naar buiten gaat met de pup de volwassen hond mee neemt? En andersom vast ook niet. Dan de pup uitlaten en wat moe maken .De bench in met wat lekkers te knagen en als hij moe is lekker gaan lopen met de volwassen hond. Je kan het niet snel genoeg leren. Het zal in het begin even wennen zijn maar hier is het ook gelukt. Met 6 maanden leeftijd van de jongste hond kon hij los in huis blijven terwijl ik met de oudste weg ging. Nooit is 1 van beiden in paniek geraakt want als ze in paniek raken omdat je met de andere weg gaat dan doe je iets fout naar mijn idee. Gewoon rustig en beheerst op bouwen.