hond loopt weg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lightielight

hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:50

Al hoewel ik al wel een soortgelijk topic ben tegengekomen, wil ik toch wat advies, specifiek voor ons probleem.
We wonen buiten en hebben twee honden, een labrador en en stabij. Over de laatste gaat het, hij is ongeveer 7 en loopt weg. De honden lopen in principe op het erf, afgezet met een hek, en sloten...de sloten zijn dus geen afzetting want daar gaat ie zo doorheen. Het hele erf/perceel met een hek afzetten is niet te doen. Daarom hebben we destijds via petsafe een halsband aangeschaft die een stroomstootje geeft als hij te ver gaat (simpel gezet).Dit heeft in het begin geholpen maar na een paar jaar is ie er achter gekomen dat als ie heel hard rent, dat het even "pijn" doet, maar daarna is ie er vanaf. Hij gaat dus als een gek door de " grens" heen rennen. Eenmaal op ongrijpbare afstand van ons gaat ie er vandoor en blijft uren weg. Of staat tien meter van je af je uit te dagen: van pak me maar......
Maak me grote zorgen om andermans veiligheid (auto's e.d. die evt. moeten uitwijken) en natuurlijk ook de zijne, want op het erf is het een heel lieve, leuke hond.
Wat te doen? We hebben hem, als ie buiten is, al aan een ketting gehad, maar je kunt hem eigenlijk geen seconde loslaten, als ie een mogelijkheid ziet schiet ie weg, ook als bv de voordeur even openstaat..en tsja we wonen buiten...dus alles staat open en loopt buiten.
Buitenje bereik luistert hij van geen meter, binnen wel. Belonen helpt ook niet als hij komt. Twee minuten later is ie dan toch weg.....
Ok wat te doen....?

Noblesse_

Re: hond loopt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:51

Wij hebben ook een labrador, het is hier overal omheind, maar toch blijft ze erin slagen weg te lopen... Dus ik lees even mee

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:55

Ik kan me nog wel voorstellen dat je erf met een compleet hekwerk afzetten geen optie is, maar met 1 of 2 stroomdraadjes moet het wel lukken toch?

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 16:56

stroomdraadjes: erover heen..geen enkel probleem.......

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:57

Wij hebben hier overal rond een stroomdraadje gehangen, net boven de grond (omdat hij wel eens een put probeerde te graven om eronder te gaan). Tot er op een ochtend een egel in hing, dood natuurlijk. Dus dan hebben we de stroom afgezet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:59

Doen jullie verder dingen met hem? Wandelen, uitdagen? Kan het niet komen uit verveling?

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:01

Even kijken tot hoe hoog de hond wil gaan. Met een draadje lager bij de grond en de andere hoger zou ik denken dat het moet lukken. Als er een goede klap stroom op staat.... Hond hier kan blijkbaar over een hek van 1.30 springen 8)7 , maar voor stroomdraad heeft ze echt heilig ontzag }> .

Edit: Heb hier nog nooit geen dier dood aangetroffen in mijn stroomdraden. De konijnen, fazanten, eenden en andere dieren kunnen er gewoon onderdoor en de honden (en paarden) piekeren er echt niet over om in de buurt te komen.
Laatst bijgewerkt door Estera op 29-05-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:01

Noblesse_ schreef:
Wij hebben hier overal rond een stroomdraadje gehangen, net boven de grond (omdat hij wel eens een put probeerde te graven om eronder te gaan). Tot er op een ochtend een egel in hing, dood natuurlijk. Dus dan hebben we de stroom afgezet.

Bij ons is het nog zieliger, wij hebben ook stroomdraadjes maar dan komen er konijntjes in de tuin die er vervolgens niet meer uitkomen en op brute wijze worden vermoord door onze teckels. :Y)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:09

ik lees ook even mee!
mijn buren(waar ik elke dag voor de paarden ben) hebben een duitse herder, een spaanse vanalles en een soort labrador en de labrador loop altijd weg.
we hebben ook verschillende van die schrokbandjes gehad maar hij negeert het gewoon..
pas was hij achteraan de boomgaard door de sloot gegaan richting de provinciale weg....
moest ik hem midden op de weg in de auto trekken
-O-

EDIT: wij hebben rond om de tuin waar we altijd zitten enzo het hek(voor de paarden) lager gemaakt en naar de boomgaard zit nu gaas zodat ze wel naar buiten kunnen maar niet(moeilijk) kunnen ontsnappen.
weet niet hoe dat bij jullie is maar misschien een idee!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:28

Een vriendin van mij heeft alles echt alles geprobeerd (hekwerk, petsafe, hoger hekwerk etc) maar de hond vond altijd een weg erover, eronderdoor etc. Al moest hij een tunnel graven, hij vertrok. Uiteindelijk hebben ze de hond aan iemand anders gegeven die een kleine ommuurde tuin had en die veel met hem in het bos ging wandelen. Nu had die hond thuis wel te weinig aandacht en uitdaging; hij kwam met zijn baasjes weinig buiten het erf. Ik vermoed dat dat wel bijgedragen kan hebben aan het probleem.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:33

Aan de ketting :Y)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:38

Is ie gecastreerd? Die van ons deed dat ook (vergelijkbare situatie ook qua wonen) maar die werd iedere keer gek gemaakt door loopse teven hier uit de buurt. Die zaten voor het hek van het terras gewoon op hem te wachten.

Die van ons is ook 7. Vorige maand ie ie gecastreerd en hij blijft nu gewoon thuis. Ik kan zelfs het gek open laten staan. Verder dan naar de berm voor de oprit om een plasje te doen gaat ie niet meer terwijl hij voorheen soms een hele dag weg was.

Dus als het hier een reu betreft: castreren.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:39

Hij vindt het erg leuk om te rennen maar ja, hij kan niet los (fiets is geen optie) , wat hij super vindt is met de auto meerennen...fantastisch...en dan aan het eind lekker mee in de auto (dan komt ie dus wel), maar ja, het commentaar dat je dan krijgt.....overigens blijft ie dan helaas niet netjes naast de weg in de berm......dus ook niet zonder gevaar...
Helaas zijn stroomdraadjes niets, eronderdoor of erover heen..maakt niet uit........ het liefste zou ik weer zoiets als petsafe stroomband hebben, maar dan een die ik zelf kan bedienen. Bij onze halsband gaat er na 50 meter een piep af en als ie dan nog doorloopt een stroomstootje, maar is ie buiten bereik dan houdt het op....het zou mooi zijn als wij op het goede moment dat stootje zelf kunnen toedienen...hoe ruw dat ook klinkt...

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:40

maikeltje schreef:
Is ie gecastreerd? Die van ons deed dat ook (vergelijkbare situatie ook qua wonen) maar die werd iedere keer gek gemaakt door loopse teven hier uit de buurt. Die zaten voor het hek van het terras gewoon op hem te wachten.

Die van ons is ook 7. Vorige maand ie ie gecastreerd en hij blijft nu gewoon thuis. Ik kan zelfs het gek open laten staan. Verder dan naar de berm voor de oprit om een plasje te doen gaat ie niet meer terwijl hij voorheen soms een hele dag weg was.

Dus als het hier een reu betreft: castreren.

ja....toen ie jong was al.......

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:42

Ik zou hem ook vast leggen. Maar doe je ook leuke dingen met de hond? Mentaal moe maken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:43

Dit zit natuurlijk wel in de Stabij. Het is een jager en hij moet bezig gehouden worden, anders verzinnen ze zelf van alles.

Wij hebben zelf een Stabijtje, maar daar wordt erg veel mee ondernomen, alleen rondscharrelen op het erf is vaak niet genoeg voor dit ras. Onze Stabij loopt ook veel los rond huis, maar hij loopt niet weg.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:45

Hmmm hij gaat dus echt voor het avontuur...
Gaat ie weleens mee naar het bos ofzo voor de afwisseling? En gewoon een hek om je terras? Hebben wij ook. Hier het hele perceel omheinen is ook een te kostbare zaak maar een deel afzetten is dan misschien nog een mogelijkheid?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:54

Er was toch al een topic van jou over deze honden, daar zelfde verhaal als hier over de oplossingen.

Ik zou zeggen, als je het teveel moeite vind en niet handig zo en zo.

Dat je die labrador maar gewoon aan de ketting doet, niet leuk maar het is niet anders, heel simpel.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:19

duidelijk niet genoeg aan wat hij heeft. Hij heeft dus energie over voor dingen die niet horen en die dingen doet hij omdat hij zich verveeld. Ik zou hem eens meer uitdaging geven. Laat hem eens mee vliegen naast de fiets, laat hem eens elke dag een uur uit buiten het terrein en kijk eens of hij dan nog steeds weg wil lopen.

Ragdollcat: die labrador aan een ketting leggen om te maken dat de stabij niet weg gaat lopen lijkt mij een poging die niet gaat lukken...........

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:47

Lightielight schreef:
Hij vindt het erg leuk om te rennen maar ja, hij kan niet los (fiets is geen optie) , wat hij super vindt is met de auto meerennen...fantastisch...en dan aan het eind lekker mee in de auto (dan komt ie dus wel), maar ja, het commentaar dat je dan krijgt.....overigens blijft ie dan helaas niet netjes naast de weg in de berm......dus ook niet zonder gevaar...
Helaas zijn stroomdraadjes niets, eronderdoor of erover heen..maakt niet uit........ het liefste zou ik weer zoiets als petsafe stroomband hebben, maar dan een die ik zelf kan bedienen. Bij onze halsband gaat er na 50 meter een piep af en als ie dan nog doorloopt een stroomstootje, maar is ie buiten bereik dan houdt het op....het zou mooi zijn als wij op het goede moment dat stootje zelf kunnen toedienen...hoe ruw dat ook klinkt...

die van ons gaat handmatig! dan moet je zn kastje vast houden :+
zal eens vragen hoe die heet

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:19

gut daar zou ik echt knetter gek van worden :x
ik zou in jou geval een grote kennel bouwen dan kan hij toch vrij rond lopen maar niet weg

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:27

Wel fijn dat jullie allemaal meedenken, en misschien moeten we dan maar een klein gedeelte omheinen, hoewel ik dat liever niet doe(wil er niet aan denken hoe hoog dat moet worden)...het grootste probleem is dat hij never nooit niet luistert, onze Labrador gaat ook wel eens aan de scharrel, maar als ik roep komt die gwoon gelukkig. Je moet altijd zo opletten, omdat hij er anders weer tussenuit piept, en woon je op een flat is het wat makkelijker om hem binnen te houden...hier, met mensen die paardrijden en in en uit lopen is het zo moeilijk om hem " binnen" te houden.....

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:28

XjesLiess schreef:
Lightielight schreef:

dat zou fijn zijn...!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:44

maar als die nooit luisterd... is het dan geen idee om naar een goede cursus te gaan... O:) en daarnaast dan nog maatregelen treffen, maar blijkbaar vind hij jullie niet interessant/leuk genoeg om terug te komen als je roept ;)

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:49

Lightielight schreef:
XjesLiess schreef:

dat zou fijn zijn...!

app ik naar mn buurman hoe dat bandje heet krijg ik terug 'ik noem m altijd pietje!'

edit, ik zal je m even pb'en