Wilde konijnen-kenners??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Wilde konijnen-kenners??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 15:53

Mijn hond was zojuist in mijn weiland heel enthousiast aan het graven en dat bleek een konijnenhol te zijn. Uit schrik zijn 2 mini-rabbits uit het hol gerend, waarvan er 1 in de bek van mijn hond belandde. Ik heb het hier over een hele grote hond versus een heel klein konijntje, maar hond was meer nieuwsgierig, want anders was het hap, slik, weg konijntje geweest en in dit geval kan mr. konijn het nog na vertellen *\o/* . Nu ligt alleen dus het hol overhoop, zijn 2 konijntjes naar dichtbij gevlucht en kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om dat zo te laten zonder te weten of dit goed gaat komen.

Konijntjes zijn zeker een 10 centimeter lang, hebben de ogen open, huppelen en lopen en waren zelfs al aan het graven. Gaat moeder-konijn terugkomen en haar kinderen verzamelen of zijn deze mini-konijnen nu aan hun lot overgelaten? Ik heb ze niet met blote handen aangeraakt, maar eentje is dus wel in aanraking geweest met mijn hond. Als moeder-konijn niet terug gaat komen en ze zijn zeker nog niet oud genoeg om zichzelf te redden, dan vang ik ze nog liever zelf op om ze vervolgens weer los te laten of ik (laat) er nu humaan een einde aan te maken, zodat ze niet hoeven te lijden aan honger, dorst en kou :brr: .

Mijn broer (een jager) zegt dat moeder-konijn terug gaat komen en de jongen weer bij elkaar zal roepen, dus dat het prima in orde gaat komen met die beestjes, maar wilde het hier ook nog even vragen. Zijn er kenners die raad weten?

Bluebontje

Re: Wilde konijnen-kenners??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:40

Niet mee bemoeien, moeders komt haar kids weer halen!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:42

Bluebontje schreef:
Niet mee bemoeien, moeders komt haar kids weer halen!

Yup, mee eens :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:45

Jammer dat je hond zo nodig moest graven.

Gewoon laten gaan, de moederkonijn zorgt er voor, maar komt natuurlijk niet in de buurt als jullie er rond blijven hangen.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:51

Zeg, het is een hond hoor en dat beest mag best graven in een zandheuvel op eigen erf als hij daar lol in heeft :j . Als ik had geweten dat er een konijnenhol zat had ik uiteraard wel ingegrepen.

Ik ben al lang en breed weg en de honden ook, dus ik hoop dat mams inmiddels haar kinderen weer verzameld heeft. Dank voor de antwoorden!

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:00

Ja jammer dat die hond zo nodig moest graven, kom op zeg.. :+

Ik denk dat mama konijn ze alweer bij elkaar heeft. :j

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:04

Holen van konijnen hebben meerdere ingangen, je hond zal dus ook vast niet echt in het hol zijn belandt, ik denk dat dat behoorlijk diep zit. :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:08

Je zei in een weiland nu zeg je ineens in een zandheuvel op eigen erf? dat is toch heel anders.

Van een weiland kan je verwachten dat er daar vogels broeden en konijnen en of hazen kleintjes hebben, zeker in deze tijd.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 18:18

Ik zei in mijn weiland waar zandhopen liggen omdat het land opgehoogd moet worden = mijn erf. Mijn honden mogen dagelijks op de weilanden rennen en spelen en zijn de meeste konijnen en vogels ed. slim genoeg om in de houtwallen langs de weilanden de holen en nesten te hebben. Immers, lopen de honden er niet, dan de paarden wel.
En verder vind ik je behoorlijk veroordelend overkomen.

Had even snel een foto gemaakt en hierop kan je zien dat hij behoorlijk diep ging. Volgens mij is hij echt tot op het nest gekomen, maar snappen doe ik het ook niet, want dacht ook altijd dat konijnen meerdere gangen ed. hebben en dus gemakkelijk weg kunnen komen.
Afbeelding

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:19

een weiland kan ook eigen erf zijn. tjonge wat een felle reactie..

gewoon laten, moeders komt wel terug als de rust is weder gekeerd.

jonge konijnen moeten nog van alles leren zoals vluchten.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-05-13 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:19

De kleintjes weten de uitgang soms nog niet, ligt er aan hoe oud ze zijn
Maar geen nood 'predatie' is ook iets natuurlijks

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:52

Hoe is het afgelopen?

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:54

Moeder konijn verlaat het hol overdag vaak maar komt altijd terug. Gewoon zo laten!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:58

Gewoon morgen checken of je die kleintjes nog ergens ziet morgen, denk het niet en dat moeders er wel voor zorgt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 07:11

Helaas, toen ik gisterochtend het toch niet kon laten om te gaan kijken, trof ik 1 kleintje, die een meter van het hol zat dood aan, dus nummer 2 die iets verder weg was gevlucht zal het ook niet overleefd hebben :( . Het hol zelf heb ik maar met rust gelaten.

Niets aan te doen, de natuur is soms erg hard, maar k*t is het wel.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:16

He wat vervelend joh dat het ukje dood is, maar de kans is groter dat het ukje dood is gegaan doordat er inwendig wat gebeurd is.
Als ze al echt weg kunnen vluchten zijn ze over het algemeen oud genoeg om ook zelf zonder moeder te kunnen. Gemiddeld zijn ze dan rond de 4 weken en dan kunnen ze als het moet zonder melk.
Je hebt je best gedaan, de natuur is soms hard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:11

Jij hebt tenminste wel aandacht voor en kijkt of alles goed gaat.

Niks meer aan te doen.