kat heeft aanvallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

merelj93

kat heeft aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:40

Hoi,

Ik maak me ernstig zorgen over onze kat van 3 jaar.
Afgelopen donderdagnacht heeft hij een of andere aanval gekregen, ik werd wakker en door het schokken is hij tussen mijn bed en nachtkastje vast komen te zitten.
Ik schrok me dood en heb het natuurlijk meteen daar losgemaakt en op de grond gezet, hij heeft ongeveer 30 seconden op zijn zij rondjes liggen draaien, klapperen met zijn bekje en er zat allemaal schuim om zijn mond.
Na de aanval heeft hij nog een paar minuten ontzettend lopen hijgen, daarna is hij weer gaan slapen....

Vrijdag viel het heel erg op dat hij niet zichzelf was, ontzettend sloom en hij waggelde meer dan dat hij liep. Ook sprong hij 2x mis toen hij van de bank op de tafel wou springen (ongeveer 30 centimeter van elkaar, dezelfde hoogte)
Verder at en dronk hij wel gewoon goed, maar hij kon zijn voerbakje zelf niet meer vinden, je moet het echt voor zijn neus zetten.
Urenlang liep hij rondjes door de kamer, naar de keuken een rondje om de tafel, en weer terug. Soms bleef hij in een hoekje staan, daar stond hij dan minutenlang gewoon te staren, alsof hij niet meer wist waar hij was of waar hij heenkon.
Ook viel het ons op dat hij de hele tijd met zijn snorharen aan het trekken was...
Dit gedrag heeft heel de dag geduurd, vrijdagnacht heeft hij waarschijnlijk weer een aanval gehad, ik zat helemaal onder de plas en mijn bed ook.

Zaterdagochtend om 11.00 kreeg hij weer een vrij heftige aanval waarbij hij van de tafel is gevallen (ongeveer 1 meter), ik vindt het heel erg dat hij van de tafel heeft kunnen vallen, ik was zelf niet thuis.
Zaterdag overdag weer hetzelfde gedrag als vrijdag, en 's avonds rond 7 uur kreeg hij weer een aanval, deze was gelukkig een stuk minder heftig dan die van 11.00.
Zaterdagnacht, zondag en maandag heeft hij geen aanvallen meer gehad.

Gisteren zijn we naar de dierenarts geweest, die wist het eigenlijk ook niet, het zou epilepsie kunnen zijn, maar ze vond het vreemd dat zijn pupillen klein bleven als ze zijn ogen open en dicht deed.
Er zou ook iets in zijn koppie kunnen groeien, dit zou een scan kunnen laten zien, maar dat kost 1000 euro en dit vonden mijn ouders toch wel iets te veel.....
Ze heeft nog wat onderzoekjes gedaan maar daar kwam allemaal niks uit, wel was hij uitgedroogd.
We hebben besloten dat hij 2 dagen kreeg om zich beter te gaan voelen, lukt dat niet dan moeten we hem helaas uit zijn lijden gaan verlossen....
Ik hoop nu zo ontzettend dat hij misschien een muis met rattengif ofzo heeft gegeten, de ochtend voor al die aanvallen lagen er namelijk 2 uitgekotste muizen voor de deur...

Gisterenavond kreeg hij rond 22.00 een lichte aanval, waarbij hij ook zijn ontlasting liet lopen, en daarna om 22.45 weer een lichte aanval van allebei 10-15 seconden.
Daarna heb ik hem in zijn mandje gelegd, ik dacht echt dat het gebeurd was, hij zat zo zwaar adem te halen en hij kwam niet overeind....
's nachts rond 2.00 kreeg hij weer een aanval.

De rest van de nacht was "rustig", vanmorgen ben ik wel naar mijn werk gegaan, toen ik net thuiskwam lag alles onder de kots, inclusief de kat zelf.... Waarschijnlijk heeft hij weer een aanval gehad.
Nu is hij weer een beetje door de kamer aan het waggelen.

Ik vroeg mij af of mensen dit herkennen bij hun kat? Zouden we nog epilepsie-medicijnen kunnen proberen ondanks dat epilepsie niet heel waarschijnlijk is?
Mijn moeder dacht dat hij misschien een beroerte of hersenbloeding ofzo heeft gehad, is daar nog iets aan te doen?

Ik weet niet wat verstandig is nu, gisterenavond dacht ik echt, het was beter als de DA hem meteen een spuitje had gegeven.
Maar nu loopt hij wel weer rond.... Ik wil niet dat ik altijd blijf afvragen, wat als ik dit en dat nog had geprobeerd...???

Ik hoop met heel mijn hart dat iemand de gouden tip heeft, al is dit niet heel waarschijnlijk....
De kat is om een hele speciale reden gekomen, en ik zou het verschrikkelijk vinden als hij komt te overlijden....
Alvast bedankt...
Laatst bijgewerkt door merelj93 op 29-05-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Papegara

Re: kat heeft aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:43

Epilepsie zou ik zeggen, wij hebben een teckeltje gehad die precies hetzelfde had, uiteindelijk ingeslapen omdat het dagelijks terug kwam (Begon met eens in de maand, toen een paar keer in de week, tot elke dag).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:44

Mijn kat (12 jaar) heeft dit een maand terug 1x gehad, mijn dierenarts denkt wel aan epilepsie. Ik ben toen met spoed naar de arts gegaan en daar is direct ook bloed geprikt voor een algeheel bloedbeeld, gezien de epileptische klachten ook samen kunnen hangen met dingen die ze in het bloed terug kunnen zien en met dieetvoeding kunnen worden verholpen. Ik weet niet of jouw kat ook een test heeft gehad?

Bij mijn kat is het gelukkig bij 1x gebleven, zij is weer helemaal de oude.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 12:49

Ongeveer 5 weken geleden zijn we al met hem naar de DA geweest, hij viel af en was niet zichzelf, dronk veel en plaste veel.
Ze heeft toen allerlei testen gedaan waar niks is uitgekomen, behalve dat hij uitgedroogd was.
Ze heeft ook bloedgeprikt maar kwam ook niks uit.
We konden hem toen verder laten onderzoeken in utrecht, maar omdat de rekening bij de DA voor de paar onderzoekjes al 300 euro was zagen mijn ouders dit niet zo zitten.....

Het valt wel op dat de aanvallen minder heftig lijken te worden, het is nog steeds wel vreselijk om te zien....
Zou het zin hebben om medicijn voor epilepsie te vragen?
Laatst bijgewerkt door merelj93 op 29-05-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:50

Tjee, lastig... Ik heb geen flauw idee wat het kan zijn... Veel sterkte iig.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:54

Tja, het lastige is dat iedereen hier nu iets kan suggereren maar meten is weten. Zolang je ouders dus niet naar de kliniek willen blijf je gissen. Die pupillen duiden op neurologische problemen. Maar neurologische problemen hoeven niet per sé een oorzaak te hebben in de hersenen maar kunnen ook door bijvoorbeeld problemen met de lever komen...

Wat ik alleen niet helemaal begrijp; hij was 5 weken geleden niet lekker en jullie zijn toen naar de da gegaan. Op dat moment zijn er bloedproeven gedaan. Is dat echter ook gebeurt na de aanvallen van jou kat?

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:18

Rytir schreef:
Tja, het lastige is dat iedereen hier nu iets kan suggereren maar meten is weten. Zolang je ouders dus niet naar de kliniek willen blijf je gissen. Die pupillen duiden op neurologische problemen. Maar neurologische problemen hoeven niet per sé een oorzaak te hebben in de hersenen maar kunnen ook door bijvoorbeeld problemen met de lever komen...

Wat ik alleen niet helemaal begrijp; hij was 5 weken geleden niet lekker en jullie zijn toen naar de da gegaan. Op dat moment zijn er bloedproeven gedaan. Is dat echter ook gebeurt na de aanvallen van jou kat?

Na de aanvallen is er geen bloedonderzoek meer geweest, de DA zei dat als er iets te zien zou zijn in het bloed, dat 5 weken geleden ook te zien zou moeten zijn....
Mijn moeder denkt dat er iets in zijn hersenen aan de hand is, ze zegt dat we wel een scan kunnen laten maken, maar mocht er iets te zien zijn, een tumor of wat dan ook, dan ga je toch geen hersenoperatie bij een kat doen?

Heel erg lastig.... Ik zou zo opgelucht zijn als we wisten wat er aan de hand was, en of we er nog iets aan kunnen doen, dat ik niet hoef te denken wat als....
Maar dat idiote bedrag.... ik kan het moeilijk zelf gaan betalen van m'n uitkering.... |(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:51

In 5 weken tijd kan een bloedbeeld er totaal anders uitzien dus dat is niet waar wat de dierenarts zegt.

Ook hartproblemen kunnen een oorzaak zijn. Hartfilmpje, echo enz. is niet zo prijzig maar zo eerst een zeer uitgebreid bloedbeeld laten makken. Ook best vreemd dat dat niet gedaan is.

merelj93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 17:22

Morgen gaan we weer naar de DA om nog wat onderzoeken opnieuw te laten doen.... en dan hopen we dat daar iets uitkomt.

We hebben net besloten dat we epilepsie medicijnen willen gaan proberen, mits hij dan nog wel een diervriendelijk leven heeft...
Heeft iemand hier een idee van de kosten van die medicijnen, of verschilt dat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:24

filmen filmen en filmen. Dus film zo'n aanval dan kan de DA zien hoe de aanval er precies uit ziet. Probeer ook de ogen/pupillen goed in beeld te krijgen of laat iemand de kat filmen en iemand moet kijken wat de ogen doen. Gaan ze knipperen. Wordt de pupil groot/klein? Gaan ze hevig draaien? Wat dan ook!

Als hij nooit wat gehad heeft en nu opeens zoveel aanvallen heeft zou ik zelf gokken op een vergiftiging met iets waardoor hij nu dit heeft of dat er iets groeit in zijn kop. Epilepsie kan ook maar komt zelden opeens zo hevig op zetten voor zover ik weet.

In elk geval 1 tip maak dat hij NIET naar buiten kan komen. Dat hij niet op straat een aanval gaat krijgen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:26

nare vraag, maar heeft de DA hondsdolheid al uitgesloten?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:28

Een vriend van me, zijn kat deed dat ook.
Die had dus een tumor, en is ingeslapen uiteindelijk.

Dus zou toch wel kijken of het mogelijk is om een scan te maken.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:33

Klinkt als epilepsie. Belangrijk om te weten is denk ik nog wanneer de aanvallen optreden. In rust of bij inspanning/stress en of de kat bij bewustzijn blijft.
Indien het toch epilepsie is ga je helaas een heel traject in als je de oorzaak wilt vinden en diagnose/therapie is hierbij helaas niet gegarandeerd. Er zijn een aantal wat goedkopere onderzoeken die een deel van de oorzaken kunnen uitsluiten/bevestigen (zijn ook al genoemd hier) en dat kan je eventueel nog doen. Starten met epilepsie medicatie kan helpen maar heeft niet altijd het gewenste resultaat want realiseer je ook dat je de symptomen onderdrukt van een oorzaak die je niet kent. Maar niet geschoten is altijd mis en ik zal dan ook zeker de medicatie proberen voordat je voor euthanasie kiest.
Mochten de aanvallen frequenter voorkomen, meer diagnostiek niet mogelijk is (financieël) of de medicatie onvoldoende helpt dan zou je goed moeten nadenken over het welzijn van de kat op dit moment en/of euthanasie geen betere opties is, hoe moeilijk ook.....
Sterkte in ieder geval!