Voor alle duidelijkheid: onze dieren komen allemaal van goede fokkers en particulieren (dus we doen niet mee aan broodfok). De dieren hebben ruime,propere kooien, krijgen uiteraard iedere dag verse voeding (van een goede kwaliteit, dus de betere merken, en naar behoefte, dieren die groenvoer nodig hebben krijgen dat ook gewoon) en verzorging.
Hierover zou ik dus ook liever geen discussie openen/uitlokken, indien er vragen zijn mag dat gewoon gesteld worden via pb
.Nu, ik heb momenteel een zwartstaartprairiehond, een mannetje. Leuk beest, beetje eigenwijs karakter. Zat eerst in een van de kleinere chinchillakooien (1 m², 1.80 m hoog). Echter zat hij daar niet echt gelukkig en verveelde zich gauw. Daar de fretten er een tijd niet geweest zijn is de prairiehond verhuisd naar de grote chinchilla/frettenkooi. (ong 4 m², met langs de lange zijde een plateau waar hij over heen kan rennen, ingericht met een stenen plateautje waar hij onder, in en op kan kruipen. En een voederbal waar hij de brok uit moet rollen. Krijgt regelmatig nieuw hout, kartondozen, hooi etc tegen de verveling.
Dus, mijn baas vertelde me vandaag dat hij twee koppeltjes besteld heeft, die normaal woensdag binnenkomen (2 jonge mannetjes, 2 jonge vrouwtjes). Toen ik begon met werken kende ik eigenlijk bitter weinig van prairiehonden, heb het meeste geleerd door observatie en door fouten te maken (inclusief gebeten te worden
). Ik heb wel gemerkt dat ze tegenover elkaar redelijk lief zijn, maar ik moet daar ook bij zeggen dat dat meestal jonge dieren waren die samen toekwamen.Deze prairiehond is ook toegekomen met andere, maar die dieren zijn ondertussen verkocht, en hij zit nu een maand of 5 alleen (daar er geen andere te verkrijgen waren).
Kan ik die nieuwe dieren gewoon bij hem in de kooi plaatsen, of zal dit problemen opleveren? (hou er rekening mee dat de nieuwe dieren supergestresst zijn, dus het niet echt ideaal is om ze eerst op een neutrale plaats te laten kennismaken en dan nog eens over te plaatsen naar de kooi. De kooi waar hij nu in zit is ook de enige echt grote kooi dat ik ter beschikking heb.)
ik heb het dan voornamelijk over de relatie tov van de jongere mannetjes. ik zit niet echt te wachten op een half of heel kapotgebeten prairiehondje.
)