prairiehonden koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

prairiehonden koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:50

Zoals sommige misschien weten werk ik als knaagdierverzorger in een dierenwinkel.
Voor alle duidelijkheid: onze dieren komen allemaal van goede fokkers en particulieren (dus we doen niet mee aan broodfok). De dieren hebben ruime,propere kooien, krijgen uiteraard iedere dag verse voeding (van een goede kwaliteit, dus de betere merken, en naar behoefte, dieren die groenvoer nodig hebben krijgen dat ook gewoon) en verzorging.
Hierover zou ik dus ook liever geen discussie openen/uitlokken, indien er vragen zijn mag dat gewoon gesteld worden via pb :).

Nu, ik heb momenteel een zwartstaartprairiehond, een mannetje. Leuk beest, beetje eigenwijs karakter. Zat eerst in een van de kleinere chinchillakooien (1 m², 1.80 m hoog). Echter zat hij daar niet echt gelukkig en verveelde zich gauw. Daar de fretten er een tijd niet geweest zijn is de prairiehond verhuisd naar de grote chinchilla/frettenkooi. (ong 4 m², met langs de lange zijde een plateau waar hij over heen kan rennen, ingericht met een stenen plateautje waar hij onder, in en op kan kruipen. En een voederbal waar hij de brok uit moet rollen. Krijgt regelmatig nieuw hout, kartondozen, hooi etc tegen de verveling.

Dus, mijn baas vertelde me vandaag dat hij twee koppeltjes besteld heeft, die normaal woensdag binnenkomen (2 jonge mannetjes, 2 jonge vrouwtjes). Toen ik begon met werken kende ik eigenlijk bitter weinig van prairiehonden, heb het meeste geleerd door observatie en door fouten te maken (inclusief gebeten te worden :D ). Ik heb wel gemerkt dat ze tegenover elkaar redelijk lief zijn, maar ik moet daar ook bij zeggen dat dat meestal jonge dieren waren die samen toekwamen.
Deze prairiehond is ook toegekomen met andere, maar die dieren zijn ondertussen verkocht, en hij zit nu een maand of 5 alleen (daar er geen andere te verkrijgen waren).
Kan ik die nieuwe dieren gewoon bij hem in de kooi plaatsen, of zal dit problemen opleveren? (hou er rekening mee dat de nieuwe dieren supergestresst zijn, dus het niet echt ideaal is om ze eerst op een neutrale plaats te laten kennismaken en dan nog eens over te plaatsen naar de kooi. De kooi waar hij nu in zit is ook de enige echt grote kooi dat ik ter beschikking heb.)
ik heb het dan voornamelijk over de relatie tov van de jongere mannetjes. ik zit niet echt te wachten op een half of heel kapotgebeten prairiehondje.

Kuggur

Re: prairiehonden koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:52

Prairie honden, is dat een nieuwe mode...?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:56

Ik weet niet goed wat je reactie bijdraagt aan dit topic. Zoals ik aangegeven heb in mijn openingspost wil ik geen discussie uitlokken of dierenwinkels wel of niet goed zijn, of prairiehonden wel of niet geschikt zijn als huisdier, dit doet er hier niet toe. (alhoewel ik ze persoonlijk wel geschikt vind, als je het niet erg vind dat alles opgevreten wordt uiteraard, maar het zijn heel erg slimme en aanhankelijke dieren).
Wij verkopen al jaren prairiehonden (maar er is wel een tijd geweest dat ze plots op de lijst van verboden dieren stonden, en dan mocht het plots weer wel. Ik geloof dat ze in bepaalde landen (zoals frankrijk) niet verkocht mogen worden. Van nederland weet ik het niet. (wij zitten in belgie))
Maargoed, ontopic graag :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:57

Poeh wat lastig... Kun je de fokker waar je ze haalt niet om advies vragen?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:59

Aangezien prairie honden erg nieuwe huisdieren zijn kun je misschien wat informatie opvragen bij een dierentuin die ze heeft zitten? Als je de situatie uit legt zullen zij je misschien wel van informatie willen verschaffen.

Vind het trouwens heel erg goed dat je je inleest over de diertjes en er ook echt wat voor wilt doen, dit is bij de meeste dierenwinkels het geval toch niet echt.. Op deze manier kun je tenminste ook goede info geven als er mensen zijn die ze willen kopen ipv. ze maar mee te geven en we zien wel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 20:02

Dierentuin is idd een goede optie, had ik nog niet aan gedacht.
ikzelf heb dierverzorging gestudeerd, ben enorme dierenliefhebber, en wil ook meewerken om het slechte imago van dierenwinkels om te draaien (of beter gezegd om onze winkel beter te maken dan de rest :D)
Daarnaast wil ik de dieren niet de dupe laten worden omdat ik met mijn onnozele kop er twee samen zet die dat absoluut niet mogen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:27

Wispeltuur schreef:
Aangezien prairie honden erg nieuwe huisdieren zijn kun je misschien wat informatie opvragen bij een dierentuin die ze heeft zitten? Als je de situatie uit legt zullen zij je misschien wel van informatie willen verschaffen.

Vind het trouwens heel erg goed dat je je inleest over de diertjes en er ook echt wat voor wilt doen, dit is bij de meeste dierenwinkels het geval toch niet echt.. Op deze manier kun je tenminste ook goede info geven als er mensen zijn die ze willen kopen ipv. ze maar mee te geven en we zien wel.

Nieuwe huisdieren?
Prairiehonden zijn geen huisdieren. Ongelooflijk dat een dierenwinkel ze verkoopt.

We hebben jarenlang een koppeltje gehad van stichting aap. Gecastreerd mannetje en een gesteriliseerd vrouwtje. Hij is teruggegaan nadat zijn vrouwtje was overleden en is toen weer naar een dierentuin gegaan.

Zou zeggen, lees dit maar eens goed: http://www.aap.nl/wat-aap-doet/huisdier ... ehond.html
'Prairiehondjes zijn juist groepsdieren. Zij zijn erg eenzaam als ze in hun eentje bij mensen thuis zijn. Eén is al vreselijk in huis, laat staan een heleboel prairiehondjes. Ze hebben nog grotere graafklauwen dan grondeekhoorns en enorme beitels van tanden in hun mond. Er blijft niets van je spullen over met zulke huisgenoten.'

Daarnaast, de onze kwamen dus ook van een dierenwinkel en hadden jarenlang verkeerde voeding gehad. Maarja, die dierenwinkel raadde gewoon knaagdierenvoer aan. Fout dus.
Diertje had veel voedingsstoffen tekort en was daardoor al blind geworden en zat heel slecht in de vacht.

Hoop dat jij je ook goed gaat inlezen en dus niet in dezelfde fout maakt. Ze hebben heel wat meer ruimte nodig dan 4 m2, met tunnels etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 16:44

Kun je niet in het Engels zoeken naar informatie? Ik meen dat het houden van prairiehonden daar vaker voorkomt (Amerika)

Van Stichting AAP weet ik nooit zo goed of ik ze nou serieus moet nemen of niet of dat ze een beetje doorslaan in sommige dingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:54

Laptopmuis schreef:
Wispeltuur schreef:

Nieuwe huisdieren?
Prairiehonden zijn geen huisdieren. Ongelooflijk dat een dierenwinkel ze verkoopt.

We hebben jarenlang een koppeltje gehad van stichting aap. Gecastreerd mannetje en een gesteriliseerd vrouwtje. Hij is teruggegaan nadat zijn vrouwtje was overleden en is toen weer naar een dierentuin gegaan.

Zou zeggen, lees dit maar eens goed: http://www.aap.nl/wat-aap-doet/huisdier ... ehond.html
'Prairiehondjes zijn juist groepsdieren. Zij zijn erg eenzaam als ze in hun eentje bij mensen thuis zijn. Eén is al vreselijk in huis, laat staan een heleboel prairiehondjes. Ze hebben nog grotere graafklauwen dan grondeekhoorns en enorme beitels van tanden in hun mond. Er blijft niets van je spullen over met zulke huisgenoten.'

Daarnaast, de onze kwamen dus ook van een dierenwinkel en hadden jarenlang verkeerde voeding gehad. Maarja, die dierenwinkel raadde gewoon knaagdierenvoer aan. Fout dus.
Diertje had veel voedingsstoffen tekort en was daardoor al blind geworden en zat heel slecht in de vacht.

Hoop dat jij je ook goed gaat inlezen en dus niet in dezelfde fout maakt. Ze hebben heel wat meer ruimte nodig dan 4 m2, met tunnels etc.

Heb je mijn openingspost goed gelezen?
Zoja, heb je ook gelezen dat dit dier in de winkel zit, de grootste kooi heeft dat ik kan geven, zoveel mogelijk antivervelingsmateriaal krijgt, en momenteel alleen zit omdat er nergens prairiehondjes te verkrijgen waren (niet het seizoen). Er komen er dus 4 binnen deze week, en mijn vraag is dus: kan ik deze zonder problemen samen zetten, of zullen de mannetjes onderling problemen krijgen?
bedankt voor de link alvast, die spit ik even door :).

Amerikaanse sites bekijk ik ook even, alhoewel mijn engels niet zo heel goed is :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 19:01

Bij een mannetje kan je enkel wat anders zetten als die gecastreerd wordt. Maar denk niet dat er veel dierenartsen zijn die prairiehondjes castreren.

Openingspost heb ik inderdaad gelezen, maar dit is een forum en er staat nergens dat ik mijn mening over de verkoop van WILDE dieren in een dierenwinkel niet mag beschuldigen.

Zo komen dus al die dieren ook bij stichting aap terecht.

Leuk een wasbeer in je huiskamer.. tot die je het behang van de muur af trekt.

Een prairiehond heeft een hok nodig waar die in kan graven, met tunnels en gangen. Het zijn gravers en gronddieren. Dus aan een chinchillakooi van 1m2 heeft dat diertje dus totaal niets. Een hok van 4m2 is nog altijd veel te klein om twee prairiehondjes fatsoendelijk te huisvesten waar ze ook hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Het is niets voor niets dat ze ooit op de lijst hebben gestaan... het zijn gewoon geen huisdieren. Ze horen buiten in een grote ren, afgedekt en met veel graafmogelijkheden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:07

Laptopmuis schreef:
Bij een mannetje kan je enkel wat anders zetten als die gecastreerd wordt. Maar denk niet dat er veel dierenartsen zijn die prairiehondjes castreren.

Openingspost heb ik inderdaad gelezen, maar dit is een forum en er staat nergens dat ik mijn mening over de verkoop van WILDE dieren in een dierenwinkel niet mag beschuldigen.

Zo komen dus al die dieren ook bij stichting aap terecht.

Leuk een wasbeer in je huiskamer.. tot die je het behang van de muur af trekt.

Een prairiehond heeft een hok nodig waar die in kan graven, met tunnels en gangen. Het zijn gravers en gronddieren. Dus aan een chinchillakooi van 1m2 heeft dat diertje dus totaal niets. Een hok van 4m2 is nog altijd veel te klein om twee prairiehondjes fatsoendelijk te huisvesten waar ze ook hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen.

Het is niets voor niets dat ze ooit op de lijst hebben gestaan... het zijn gewoon geen huisdieren. Ze horen buiten in een grote ren, afgedekt en met veel graafmogelijkheden.

Maar ik had wel overduidelijk gevraagd om hier geen discussie te openen over dierenwinkels, en of ze wel of niet verkocht mogen worden. Dat is ook mijn vraag niet, vraag was: Kan ik twee jonge mannetjes bij mijn ouder (ong 1 jaar) mannetje plaatsen, en zoja, hoe pak ik dit het beste aan.

Castreren is idd geen optie voor ons (teveel kosten en teveel risico, het is nl niet de bedoeling dat de dieren bij ons lang in de winkel blijven zitten. Deze is een uitzondering omdat er gewoon geen vraag naar was (winter) in de zomer verkopen ze uiteraard een stuk beter.)
Gaan ongecastreerde mannetjes per definitie niet samen?(wat zijn de risico's?) of zijn er lapmiddeltjes waardoor ze wel gekoppeld kunnen worden?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:16

Er zijn volgens mij maar heel weinig diersoorten waar je ongecastreerde (iets oudere) mannetjes bij elkaar kan zetten in een veel te kleine ruimte.
Ik zou het dus niet doen.

Ik weet ook niet hoe groot de dierenwinkel is/ruimte er nog over is? Is het niet mogelijk een aantal hokken (je hebt toch ook van die tunnels voor hamsters) aan elkaar te maken? Hoe meer werk jullie stoppen in de huisvesting, hoe sneller een koper dat ook zal doen (waar het beest nog veel langer moet blijven in misschien wel een hok van 4m2, want ja jullie vonden het ook goed genoeg).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:40

Lasstig parket, ik begrijp beide kanten van het verhaal wel. Als medewerker van een winkel heb je natuurlijk niet zoveel mogelijkheden om iets beter te maken(en volgens mij steek je daar wel veel energie in, hulde!) maar aan de andere kant heeft een winkel wel een voorbeeldfunctie. En dan zou je voor een dier dat zo dicht nog bij de natuur staat eigenlijk wel een kooi moeten aanbieden met voldoende ruimte en de mogelijkheid om te graven...

Maar goed, volgens mij zijn er hier op bokt weinig mensen met verstand hiervan. heb je al een dierentuin gebeld? Alhoewel die je misschien ook neit echt kunnen helpen aangezien de verblijven daar veel groter zijn en de dieren kunnen vluchten voor elkaar dat gaat in jouw kooi nooit lukken natuurlijk.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:50

Ik heb geen verstand van prairiehonden, maar zou zeker even contact opnemen met een dierentuin

Ik vind het altijd zo grappig over hoe mensen vallen over het wilde dieren als huisdier maken.

ALLE dieren. Van muis tot paard en alles wat daar tussen zit zijn wilde dieren die wij tot huisdier hebben gebombardeerd.
Dus waarom niet ook de prairiehond??

Ook deze dieren zullen wennen aan gevangenschap, net als alle andere dieren die hem voor gegaan zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:55

kooien aan elkaar verbinden lukt niet. De hele installatie is sinds een tweetal jaar volledig nieuw. In principe werken wij gewoon met gigantische terrariums (uiteraard met een afzuigsysteem ivm verluchting). Op deze manier zit iedere diersoort (bv de fretten en chinchilla's) geurvrij naast elkaar, zodat er geen extra stress ontstaat, en is er minder risico dat er dieren ontsnappen. dingen zijn ook gemakkelijk te ontsmetten.
Het enige dat ik kan doen is ze om te koppelen de kooi openlaten dat ze kunnen loslopen (maar zoals ik zei weet ik niet of het een goed idee is ivm de stress voor de jonge dieren) en kunnen ze dagelijks een aantal uur loslopen. (maar eigenlijk moeten ze daarvoor eerst min of meer handtam zijn, anders riskeer ik teveel mijn vingers en hebben ze teveel stress als ik ze terug in de kooi plaats.)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:13

Kitty1985 schreef:
Ik heb geen verstand van prairiehonden, maar zou zeker even contact opnemen met een dierentuin

Ik vind het altijd zo grappig over hoe mensen vallen over het wilde dieren als huisdier maken.

ALLE dieren. Van muis tot paard en alles wat daar tussen zit zijn wilde dieren die wij tot huisdier hebben gebombardeerd.

Ook deze dieren zullen wennen aan gevangenschap, net als alle andere dieren die hem voor gegaan zijn.

Blijkbaar heb jij geen idee wat een prairiehondje is :(
http://www.dierenbescherming.nl/downloa ... P44_45.pdf

'Prairiehond Ianus werd door een particulier afgestaan aan het Natuurhulpcentrum Opglabbeek in België en is in september 2009 naar AAP gekomen. Ook Kempai kwam via NHC naar AAP in mei 2010 nadat hij zwervend op de straten werd gevonden. Een eerste samenvoeging van beide mannetjes bleek niet succesvol. Besloten werd om de dieren te castreren om agressie te verminderen. Gelukkig konden de dieren daarna goed met elkaar opschieten.'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 09:49

Honden en katten en alle andere dieren die als huisdier worden gehouden zijn ook ooit gedomesticeerd. Het verschil met prairiehondjes is alleen dat ze dat nog niet zijn. Of je ze moet willen domesticeren is een tweede...

Ik heb zelf ook een niet zo standaard huisdier, en volgens mij is Stichting AAP het daar ook niet zo mee eens. Die van mij is echter huisdiergefokt en komt zo als soort niet eens in het wild voor. "Dit en dit hoort niet in de huiskamer thuis" goh, geen enkel dier hoort in de huiskamer thuis als we zo gaan beginnen. :)
Alhoewel een prairiehond wel weer totaal iets anders is.

TS, lastig hoor! Ik zou als ik jou was ook even informatie inwinnen bij een dierentuin, die weten er waarschijnlijk meer van. Vind het wel goed dat je zo je best doet voor de beestjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:01

Eventjes een update:
De PD's zijn succesvol gekoppeld :D
(de leverancier zei dat ik het kon proberen, zolang ik het in de gaten hield. bij knaagdieren is het vaak wel zo dat als het in het eerste uur goed gegaan is er meestal geen problemen meer komen)
De geleverde dieren zijn nog vrij jong, dat zal ook wel een voordeel geweest zijn.
ik heb ze eerst met transportbak in de kooi gezet, en dikkie is komen snuffelen maar gaf geen agressief gedrag weer (klappertanden of in de bak bijten). Na enkele minuten was hij al weer bezig zijn huisje te slopen.
ik heb dan (uit voorzorg gewapend met dikke handschoenen, een houten plaatje (om ertussen te zetten indien nodig), een stok (om ze uit elkaar te duwen) en een vangnet) de transportbox open gezet.
Dikkie is er vrolijk middenin gesprongen en ...
beginnen de brokjes opeten ...

een van de jongen was iets minder gelukkig en heeft dikkie een paar grauwen gegeven, en daar kwam geen reactie op. Na een aantal minuten was dikkie terug zijn ding gaan doen, en kwamen de jongen een voor een uit de box. Zijn gedrag is me héél goed meegevallen, op het stressgedrag van een van de jongen kwam geen reactie, de rest ging hij een voor een hallo zeggen, en er zit eentje bij dat hem blijkbaar ziet als zijn nieuwe papa :)
hij wordt nu constant door die ene gestalkt, die hem overal spiegelt (er zit in de kooi een plateau, dat langs de ene kant omhoog gaat met een plank met traptreedjes op, en aan de andere kant een gladde plank waar ze kunnen afglijden, bij de fretten was dit een groot succes, en ook dikkie rent regelmatig omhoog om dan de glijplank te nemen.)
Stalkertje was omhoog geklommen, maar wist niet goed meer naar beneden te raken, waarop dikkie vrolijk omhoog gerend is, stalkertje meegenomen heeft naar de glijplank en het voorgetoond heeft. :D
Het was echt heel leuk om te zien, heb ze ongeveer een uur heel goed in de gaten gehouden en geobserveerd.
Als de kleintjes te opdringerig worden neemt dikkie ze even vast, duwt ze op hun rug, en negeert ze verder.

de hele middag is het nog wat rumoerig geweest, maar tegen de avond lagen ze allemaal samen in het hooi te slapen. Dus volgens mij is het een behoorlijk succes geweest :)

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:06

Als je nog meer info nodig wil, ik heb twee maanden lang in Denemarken deze dieren geobserveerd in een dierentuin.

Zag alleen je topic te laat.

Gelukkig dat het goed is gegaan, maar normaal gezien had ik het zelfde aangepakt als bij konijnen (vreemde omgeving, geen geuren etc.)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:09

Ga je eerst maar eens inlezen over wat domesticeren van dieren precies inhoud. Want naast dat je geen verstand hebt van Prairiehonden (wat je zelf aangeeft) Geef je nu ook aan daar geen verstand van te hebben.

Kitty1985 schreef:

En hoe je het ook wend of keert, als jij je geld verdient aan dieren is het belang van hun altijd op de 2e plaats. En het verkopen van prairiehonden in een dierenwinkel die daar al verkeerd worden gehuisvest is hier duidelijk een schoolvoorbeeld van. Ik persoonlijk mijd winkels als dat, ik wil niet een bedrijf sponsoren dat zulke dieren verkoopt. Ik loop zelfs eerst door een winkel heen, zitten de dieren er niet goed bij, dan ga ik lekker ergens anders heen.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:16

Ben een stille meelezer geweest, maar leuk dat het goed gaat! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:25

Benfan schreef:
Ga je eerst maar eens inlezen over wat domesticeren van dieren precies inhoud. Want naast dat je geen verstand hebt van Prairiehonden (wat je zelf aangeeft) Geef je nu ook aan daar geen verstand van te hebben.

Kitty1985 schreef:

En hoe je het ook wend of keert, als jij je geld verdient aan dieren is het belang van hun altijd op de 2e plaats. En het verkopen van prairiehonden in een dierenwinkel die daar al verkeerd worden gehuisvest is hier duidelijk een schoolvoorbeeld van. Ik persoonlijk mijd winkels als dat, ik wil niet een bedrijf sponsoren dat zulke dieren verkoopt. Ik loop zelfs eerst door een winkel heen, zitten de dieren er niet goed bij, dan ga ik lekker ergens anders heen.

En dan mag je me gerust eens uitleggen wat je verstaat onder dieren er goed bij laten zitten?
Als een dier een propere, ruime kooi heeft, de juiste voeding, en als de juiste voorlichting gegeven wordt. Wat moet er dan nog meer gebeuren??

nathalie_v schreef:
Als je nog meer info nodig wil, ik heb twee maanden lang in Denemarken deze dieren geobserveerd in een dierentuin.

Zag alleen je topic te laat.

Gelukkig dat het goed is gegaan, maar normaal gezien had ik het zelfde aangepakt als bij konijnen (vreemde omgeving, geen geuren etc.)

Bedankt! Meer informatie is altijd welkome!
Vreemde omgeving was al iets moeilijker (daar ik de jonge dieren ook niet teveel wilde stresseren).
Wat ik apart vond (let wel, het meeste heb ik geleerd door ook te kijken, wat in een kunstmatige omgeving niet evident is).
ik heb ontdekt dat ze elkaar begroeten door hun tanden over elkaars neus te zetten. Mijn vorige prairiehonden deden dit ook naar mij toe (over mijn vingers, meestal zij eerst, daarnaast moest ik het terugdoen), na de begroeting kon ik ze overal aanraken, strelen, masseren.
dit gedrag zag ik ook bij de kleintjes.
Echter doet Dikkie dit nooit. (sterker nog, zijn neus mag geen contact maken met mijn huid want dan bijt hij, hard genoeg dat ik het voel, gelukkig nog niet te hard, behalve een keer.) Als ik hem wil aanraken moet ik eigenlijk direct naar zijn kont gaan, en dan kan ik hem ook overal strelen, maar zijn neus moet ik vermijden. Naar de kleintjes deed hij ook niet de typische begroeting (zij mochten het doen bij hem, maar hij doet het niet terug). is dit normaal of is Dikkie gewoon wat asociaal?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:44

Het is inderdaad normaal dat ze hun "tanden aan elkaar laten zien".
Wanneer ze dit niet naar elkaar doen betekend dat die gene uit de buurt moet blijven, anders volgt er een waarschuwing door middel van een "snauw" .

Het kan zijn dat Dikkie niet in een grote groep heeft geleefd dat hij dit gedraag niet heeft over genomen van ander dieren, en dat hij dus op een andere manier is gaan communiceren...

Blijf een nieuwe groep heel nauwlettend in de gaten houden.
Vaak is er namelijk een duidelijke rangorde, en als een van de dieren de rangorde of communicatie niet begrijpt heb je de poppen aan het dansen.

Iets wat ze trouwens ontzettend lekker vonden in Denemarken is rode aardappel (ik geloof dat dat het is, ik kan geen vertaling vinden, en weet alleen hoe ik het uit moet spreken :+ )
Wat voeren jullie ze voor de rest?
Wij hebben laatst als verrijking gelatine met zaden gemaakt, daar waren ze echt helemaal weg van!

Ik ben echt verliefd op deze diertjes geworden, ze zijn echt geweldig!
Het geluid wat ze maken "whieeeeee" is zo leuk om te horen!

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het heel graag!!
Ook over eventuele andere dieren die ze in een dierentuin kunnen hebben kan ik je misschien verder helpen :-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:56

het enige dat we anders van "aparte" dieren hebben is de Koreaanse eekhoorn, degoe's en chinchilla's.
Voor de rest de gewone dieren (fretten,konijnen,cavia's,hamsters, gerbils, muizen)

een van de kleintjes heeft een overduidelijke snauw gegeven aan dikkie, en daarop is hij eigenlijk netjes uit de weg gegaan. Dus hij is alvast niet agressief naar de kleintjes. (behalve dat hij erop ging gaan zitten).
(Dikkie is nogal, dik). (het whieeee'en doet hij trouwens ook nooit)
Over het algemeen voer ik zoveel mogelijk groenten (behalve aan dikkie, want die eet niks van groenten of fruit, dus denk dat er inderdaad iets misgegaan is in de socialisatie, hij krijgt vooral hooi gevoerd en ik doe een klein handje chinchillabrok (chinchilla nature van versele laga) in zijn voederbal, zodat hij zijn voer moet zoeken. soms wordt zijn voer ook eens tussen het hooi in een kartondoos verstopt.

Groenten is hetgene dat ik kan vinden (wortels,witloof,selder,courgette,komkommer,knolselder,witte kool, etc) aangevuld met een beetje chinchillabrok en goed hooi. (dat is ook het enige dat ik als voedingsadvies kon terugvinden.)

gelatine met zaden dan nog, een soort van drilpudding dan?
(ik dacht net dat PD's redelijk sober gevoerd moesten worden, dus absoluut vetten zoals in zadel vermijden?)

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:12

Benfan schreef:

Kitty1985 schreef:

O ik weet echt wel hoe domesticeren werkt. Wees maar niet bang.

Maar euh....zullen we maar niet beginnen over het belang van de dieren op een 2e plaats zetten?....dat is tot slot wat wij hier op bokt ALLEMAAL doen.
Wij willen allemaal dat een paard/hond/kat/cavia zich aan ons gezag onderwerpen. Dus a.u.b niet zo hypocriet he :)

Mijns inziens doet TS haar best om er het beste van te maken. En wat ik zo lees, doet ze het goed.