Jonge dieren aanschaffen, egoïstisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Jonge dieren aanschaffen, egoïstisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 19:25

Bij deze vraag ik jullie de volgende tekst met een Open Mind te lezen, dus wanneer je bij de titel meteen al verschoot, zet 't even van je af en probeer even rustig na te denken hierover voordat je reageert. Bedankt daarvoor :)

Wat zijn nou precies de redenen van het feit dat men over het algemeen bij de aanschaf van een hond, kat, konijn ect. veelal voor een jong dier gaan?
Tuurlijk, niemand hoeft een ander te vertellen hóe schattig een 8 weken oude puppy is met z'n onnozele acties en fluffy uiterlijk. Het is ook normaal bevonden dat het schattig is. Maar dat schattige schaffen ''wij'' dus wel puur voor onszelf aan, omdat ''wij'' het leuk vinden, en we maken onszelf wijs dat we het dier in kwestie een goed tehuis bieden en met de juiste opvoeding naar ''de hand'' te zetten is (met alle goede bedoelingen uiteraard), maar 't is toch vooral omdat het zo schattig is, nietwaar?
Ik ben van mening dat veel dieren veelte vroeg van hun moeder worden verwijderd, en gelukkig spelen goede fokkers (met name honden- en kattenfokkers) vandaag de dag daar steeds meer op in en worden pup's vanaf 10-12 weken pas afgestaan en kittens vaak nog later. Maar eerlijk is eerlijk, de reden waarom dieren vaak rond 8 weken naar een nieuwe eigenaar gaan is omdat ze gewoonweg op z'n schattigst zijn. Bekijk een pup van 12-14 weken maar eens, die begint al behoorlijk uit proporties te raken en is al niet meer die lekkere dikke pluizebol.
Dus, om er niet meteen een ellenlang verhaal van te maken, de vraag waar het om gaat: zou een volwassen dier niet minstens zoveel plezier kunnen bezorgen? het moet toch goed voelen een dier wat bij z'n vorige gezin niet meer welkom is om wat voor reden dan ook, een nieuwe kans te bieden? dat moet toch een beter gevoel geven dan een jong dier aan te nemen, die na enkele weken z'n fluffyvacht inruilt voor z'n wilde haren, waar je je handen vol aan hebt?

Ik denk dat het goed is dat meer mensen hierover nadenken, en zich afvragen waarom ze nou precies een jong dier willen in plaats van een (wat) ouder zieltje op te vangen, mede omdat ik merk dat het bij mensen vaak gewoonweg ''ingeprent'' is een jong dier ''te kopen'' bij de fokker of iemand die een ''pretnestje'' heeft.

(Het volgende verhaal is niet van belang voor de stelling, maar laat ik weten hoe ik op deze stelling uitgekomen ben)
Zelf ben ik opgegroeid met het idee dat wanneer een dier overlijdt en je wilt een nieuwe, ga je een jong dier halen. Zo is het thuis altijd gegaan en ik heb in mijn leven dus de groei van 3 pup's meegemaakt en aardig wat katten, waaronder zelf een nestje van onze eigen kat zo'n 10 jaar geleden, die we overigens wel zelf gehouden hebben. Maar dit is om jullie een beetje een idee te geven, dat dit vaak gewoon is hoe het gaat, ook bij mij thuis. Maar gelukkig is inmiddels anders. We hadden een bijna tweejarige hond bij iemand opgehaald die er naar eigen zeggen geen tijd meer voor hand. Het was best triest gesteld met de hond, op geestelijk niveau, maar we zagen iedere dag verbetering bij de hond, en langzaamaan begon de hond zich ook weer te gedragen zoals je van een hond mag verwachten. Het was prachtig om mee te maken, en noem het antropomorfisch, maar als ik zie hoe de hond in kwestie zich gedraagt, ik zie, ik voel dankbaarheid. Dus in die zin, die je het ook nog steeds voor jezelf (maar wat doe je nou eigenlijk niet in het leven om jezelf beter te voelen) in dit geval heb je z'n dier een nieuwe kans gegeven. Sinds kort hebben we een hond erbij, deze komt uit het dierenasiel, uiteraard volwassen, en wat is het fijn dat deze al zindelijk is, z'n basisopvoeding al gehad heeft en een speelkameraad op niveau voor de andere hond. Ik zou niet anders meer willen, al mijn toekomstige dieren zullen altijd dieren zijn, die om welke reden dan ook, niet meer bij hun eerdere eigenaar konden blijven :)

Goof

Re: Jonge dieren aanschaffen, egoïstisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:58

Het aanschaffen van een dier is sowieso eeen egoïstische beslissing, want je neemt ze voor je eigen plezier, of ze nou klein of volgroeid zijn ;)
Je antwoord heb je zelf al gegeven denk ik; men koopt ze klein omdat dat schattig is en ze te vormen zijn.

Ik heb bewust gekozen voor een volwassen hond, ik had namelijk geen zin om er 's nachts uit te moeten komen en om het helemaal op te moeten voeden van 0 af aan :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:00

ik denk dat mensen vooral gaan voor het schattige, en impulsaankopen.
Natuurlijk kan een herplaatser evenveel plezier verschaffen (hebben zelf een berner uit het asiel gehaald, schoonmoeder een mechelaar). MAar toch is het anders. Je zit nog altijd met het verleden, beide honden zjn niet 100 % te betrouwen (berner vooral tegen vreemden, mechelaar in het algemeen). Je zit toch met een hoop bagage.
Een pup is blanco, die zet je zoals je zelf wil.

Ik heb beide optie's gehad en meegemaakt, en zou niet specifiek voor het een of het ander kiezen. MAar , met het oog op mijn 2 katten, sta ik een beetje sceptisch tegen een herplaatser (hond). Zeker omdat ik een groot ras wil, en de meeste honden die in het asiel belanden hebben geen ideale start gehad, of geen ideale opvoeding. Imo is het risico wat te groot om bv een amstaff die ik niet volledig ken eventjes bij mijn katten te zetten ... Dat zal voor mij zorgen dat ik eerder naar een pup toeneig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:11

Ik vind het juist erg leuk om een jong dier vanaf kleins af aan op te voeden. Alle dingen zelf leren.
Maar ik heb hier in huis ook een herplaatser.
Ik heb dus twee katten. Een vanaf kitten en een vanaf dat ie een jaar oud is.

Het gaat heel goed met de herplaatser dus,...jah ik zou het niet uitsluiten voor de toekomst.

Als echter een van de katten komt te overlijden dan zou ik wel specifiek voor een bepaald soort type kat gaan (Noorse Boskat of Maine Coone)
Als er opdat moment geen herplaatsers van dat ras beschikbaar zijn zou ik dus wel weer voor een kitten kunnen gaan.

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:14

Tja, het hoge 'schattigheids-gehalte' ( :o da's geen nederlands...) van een jong dier doet menig hart smelten. Volgens mij moet je wel een hele koele kikker zijn om daar niet voor te bezwijken!
Ik heb geleerd dat een pup een inprentingsperiode mee maakt tussen de 8 en 12 weken. Alles wat hij in deze vier weken meemaakt is bepalend voor zijn reacties in de toekomst. Heeft hij bijv. in deze periode nauwelijks verkeer of drukte meegemaakt, zal dat in de toekomst ook een probleem kunnen worden.
Wij hebben ivm een verhuizing onze pup opgehaald toen hij 13 weken was. Het enige waar hij 'de mens' van kende was tatoëren van oren, toedienen van medicatie en het neerleggen van voer. Hij was in de kennel met andere dieren opgegroeid.
Zijn hele leven is hij wat wantrouwig naar mensen gebleven én was altijd dol enthousiast naar andere dieren; katten, kippen, konijnen, paarden - het maakte hem niet uit; dat was feest én betekende spelen in zijn beleving.

Wij hebben zowel oudere als jongere dieren in huis gehaald. Bij oudere dieren heb je inderdaad te maken met een onduidelijk verleden. Maar dat hoeft een band niet in de weg te staan; als je je hart maar openstelt voor het dier :j

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:22

Die herplaatsers die niet te vertrouwen zijn (welk dier is dat wel 100%?) zijn ook puppy's geweest die men dacht naar hun hand te kunnen zetten. Helaas kan niet iedereen dat en bovendien voelen die mensen zich totaal niet schuldig of verantwoordelijk en dumpen zo'n dier.

Als je echt iets voor het dier, en minder voor jezelf, wilt doen, ga je voor een herplaatser. Uit Nederland of uit het buitenland, waar dieren schandelijk behandelt worden.

Nog een discussiepunt vind ik bepaalde rashonden. Dit zijn gefokte dieren die aangeboren afwijkingen hebben maar omdat wij mensen het uiterlijk zo leuk vinden, worden ze zo gekneed. Voorbeeld, de Franse Buldog. In mijn directe omgeving eentje, echt een schat van een dier. Maar ze moest wel geopereerd worden voordat ze enigszins normaal kon ademen. Het is nog niet volledig goed en als ze in het water terechtkomt, verdrinkt ze vanwege haar bouw. Dat is ook net zo triest.......

We nemen ze trouwens allemaal uit egoïsme, wij vinden het leuk en daarvoor zijn ze huisdieren gemaakt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:27

Het vormen van het dier vind ik persoonlijk heel belangrijk. Dat was voor ons ook de reden om een pup te nemen. En omdat ik het opvoedproces van begin af aan wilde meemaken. De tweede wordt weer een pup, maar nu uit noodzaak. Asielhonden hebben we geprobeerd, maar nze hond accepteert geen anderevolwassen honden doordat ze zelf een aantal keer is gegrepen. Eerlijk gezegd had ik het proces van zindelijk maken nu wel over willen slaan :o

Wat betreft de leeftijd om weg te gaan: van katten heb ik geen verstand, maar bij honden hoor ik heel wisselende verhalen. Rond de 10-11 weken is de eerste fase van inprenting voorbij en komen ze juist in een fase waarin ze angst leren. Veel honden hebben daardoor meer stress bij het verhuizen dan een hondje dan bijvoorbeeld 8 weken. Dat kan een reden zijn om juist zo vroeg te laten verhuizen...

Wat betreft rashonden ben ik het grotendeels met margee eens. Ik heb wel een rashond, maar in mijn keuze mee overwogen dat het een gezond ras moest zijn en geen duitse herder, bernersenner, cavalier enz.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:33

ik heb hier een engelse staff reu van 5,5 jaar die ik al vanaf zn 7 wkn heb
dus helemaal door mijzelf afgericht
ik wou er een chihuahua bij en omdat ik dus eigenlijk geen zin meer had in een pup (binnenplassen en die lastige dingen) ging ik voor een knapperd van 1.5 jaar oud
ik heb hem gekocht als zijnde (kattenbak) zindelijk
wetende dat een chihuahua erg aan zn baasje hangt, had ik er natuurlijk rekening mee gehouden dat ie heust wel een keer binnen kon plassen en daarom gingen mn hondjes toch zeker wel 3 tot 4 x per dag mee naar buiten
dit heb ik zo een maand of 6 volgehouden en toen toch maar de knoop doorgehakt en een goed huisje voor de chihuahua gezocht waar hij alleen is (geen andere honden in huis)

ondanks dat hij zoveel buiten kwam piste hij nog mn bank en tafelpoot vol

en daarom komt er bij mij nooit geen ouder beestje meer in huis
mijn voorkeur blijft bij een pup als er ooit weer een hondje bij komt en dus NIET omdat ze er dan zo schattig uit zien

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:36

Ik vind het juist wel knap dat mensen zoveel energie en tijd kunnen steken in het opvoeden van een pup. Ik heb uit puur egoisme destijds juist gekozen voor een volwassen hond, ik moet al vaak genoeg mijn bed uit voor mijn kinderen en heb gewoon geen zin om dat ook nog eens voor een pup te moeten doen :=

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:38

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:40

voor mijn staff heb ik nooit mijn bed uit hoeven komen
en toen ik die chihuahua in huis had was mijn zoontje rond de 2,5 dus dan is een bankvolzeikende chihuahua wel het laatste wat je dan in huis wil hebben ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:43

Ik en mijn vriend zullen volwassen honden uit het asiel halen. Pups komen er toch vaak wel.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:46

om voor mezelf te spreken heb ik ervaring met alle 2,zowel volwassen herplaatsers als met pupjes ,van de 18 honden zijn er 7 als pup gekomen en dus 11 volwassen herplaatsers..

moet wel zeggen dat ik puppen geweldig vind,ik vind dat baby zijn echt helemaal geweldig ,plus wat ik merk is dat in de roedel de hondjes veel makkelijker opgroeien als volwassen honden die ertussen gezet worden...

de volgende hond die hier komt zal weer een puppy zijn,maar mocht erom wat voor reden dan ook een hond in nood zijn en op ons pad komen,en die zou passen in een roedel is ook een volwassen hond welkom.

en ja met honden die al ouder zijn kan je net zo'n band opbouwen als met pupjes..

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:49

ik heb mijn kat ook gehaald als kitten. Niet alleen omdat die leuk was maar ook omdat het een zorgen kindje was. Altans volgens zijn eigenaar zou hij het niet halen. En ze hadden 3 nestjes met kittens allemaal leuk schattig druk en wild.
Maar deze koos mij eigenlijk uit. Die kwam op me schoot zitten en ging niet meer weg. En elke keer weer als ik daar kwam

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:54

Mijn eerste hond is een herplaatster, heel bewust gedaan. We wouden graag een hond opvangen, omdat er al zoveel asiels vol zitten en onze eerste hond zou worden, dus nog veel moesten leren. Bij mijn thuis ben ik tot mijn 18de opgegroeid met honden maar een "eigen" hond is toch anders :-)
We hebben Spike nu 2 jaar hij is nu 7, en sinds een jaar hebben we er een nieuwe hond bij. Bij de nieuwe hond hebben we heel bewust voor een pup gekozen. Ivm acceptatie door onze eerste hond.
Ik wou ook heel graag een pup opvoeden, en dat proces ervaren. Was erg zwaar, vooral het in de nacht opstaan,
maar we hebben nu wel 2 super honden waar ik mega trots op ben! Ben ook bezig met hondencurcusen waar we veel plezier mee beleven!

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 20:57

Dit vind ik ook. Wij hebben regelmatig kittens. Vaak hebben we mensen die ze rond 6 week willen komen ophalen. Bij ons gaat dat niet door. Vanaf 8.5 week mogen ze weg. Het liefst houden we ze nog tot 9.5 voor de algemene ontwikkeling, maar 6 week is echt te vroeg!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:02

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan het dier, maar ik hoef niet per se een jong dier. De reden dat ik mijn huidige huisdier (witbuikegel) wel als jong heb aangeschaft bij een fokker is omdat ik niet nog een keer (of iig niet zo direct erna) wilde beginnen aan een herplaatser. :) Mijn eerste had ik namelijk wel van iemand overgenomen, maar die is door verwaarlozing van de eerdere eigenaar bij mij na korte tijd gestorven, ze was al ziek (de organen waren vanbinnen al kapot zodat er niks meer aan te doen was :( ).
Dus ja, mijn kleine mannetje was een ontzettend schatje helemaal toen hij zo klein was en toen ik de foto zag was ik meteen verliefd <3 maar dat was niet direct de hoofdreden dat ik voor een jong dier koos. :)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:03

heb al vele honden gehad maar allemaal herplaatsers en nooit een hond vanaf pup gehad.
De jongste hond die ik heb gehad was 6 maanden.
Ik vind een pup natuurlijk ook leuk en schattig maar de asiels zitten overvol met leuke vaak jonge honden en die gun ik nog veel liever een goed baasje.
Momenteel 2 honden in huis die uit een asiel komen; de 1e was ong 6 maanden oud en de 2e was 9 maanden oud(en wij waren al het 3e baasje :()
een herplaatser is nog veel meer werk qua opvoeden en trainen als een pup maar het geeft zoveel meer voldoening in de wetenschap dat je een hond; een leven hebt gered :)

Jette

Wij hebben bewust onze 2 honden als pup in huis gehaald. Ten eerste omdat we persé een vizsla met stamboom wilden en die zitten nou eenmaal niet tot nauwelijks in het asiel. Daarnaast wonen we midden in de stad met op dat moment 3 jonge (3, 6, 8 jaar) kinderen en veel mensen over de vloer. En ontzettend veel honden in de buurt en in het bos. Dus een goede opvoeding was cruciaal.

Bij nummer 2 zijn de kids wat ouder en wilde ik, als oudste dochter van nu 16, gaan trainen met de hond. Omdat we er jachtproeven mee willen doen. Deze zijn moeilijk en het is dus heel fijn als je hier als pup al mee kan beginnen.

Deze punten zijn bij een volwassen hond toch moeilijker. En zeker uit een asiel weet je niet precies wat je in huis krijgt.

Bij katten vind ik dat overigens al weer een ander punt, deze zijn meer op zichzelf en hoeven niet mee het bos in of naar de training. Deze zou ik dus wel uit een asiel halen.

Aroha

Wij hadden vroeger altijd bassetten (van de huspuppy schoenen). Die kwamen altijd uit het asiel, of gewoon van mensen die zagen dat we er al een hadden en die dan vroegen of we die van hun ook wilde overnemen. Waren altijd moeilijke honden (is een heel moeilijk ras, maar heel lief). Als puppy zijn ze heel leuk dus veel mensen kochten ze dan als puppy en merkte dan dat die beesten gewoon echt niet luisteren :+ en moesten er dan dus weer vanaf.. Ik heb zelf 2 bassetten echt bewust meegemaakt. Mijn ouders hebben voor mij ook verschillende bassetten gehad.

Bijna 10 jaar terug hebben we een Hovawart pup genomen omdat we nu eens even geen probleem hond wouden.. Mijn vader heeft vroeger een van de eerste Hovawarts in Nederland gehad, vandaar.. En nu hebben we sinds kort weer een Hovawart puppy.

We waren gewoon een beetje moe van de moeilijke en verpeste honden. Het waren schatten van beesten maar we hadden onze handen er echt vol aan!

Imo is het alleen maar goed om asiel honden nog een kans te geven.. Zoveel mensen nemen een puppy puur omdat het schattig is en willen er dan weer vanaf..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:27

Ik ben helemaal kapot van de franse bulldog. Altijd pups gekocht, inmiddels ook een aantal gefokt en ik vind het gewoon heerlijk om me pups om te gaan! Herplaatsers vind je van dit ras niet zoveel (de enkeling is herplaatser met een reden) en aangezien we al drie exemplaren hebben zou ik ook niet snel het risico willen lopen op problemen met de bestaande roedel icm een herplaatser. Dus als er uiteindelijk eentje sterft komt er weer een pup.

Overigens is de fb helemaal niet zo'n ongezond ras als mensen soms wel denken. De onze zijn hartstikke fit, nooit operaties nodig gehad en kunnen zwemmen als de beste. Da's een kwestie van juist selecteren.

Egoïstisch? Ja natuurlijk! Altruïstische daden bestaan sowieso niet dus ik geef mijn geld lekker uit aan het houden van dieren, ook al is dat an sich natuurlijk zo egoïstisch als wat. Overigens zou ik in mijn volgende leven best terug willen komen als één van onze honden; die hebben een paradijselijk leventje :D dus ze hebben er zelf ook nog wat aan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:05

Ik persoonlijk vind puppy's helemaal niet schattig ( eerder irritant eigenlijk ) en zou er dan ook nooit voor kiezen. Doe mij maar een lelijke/oude/bange herplaatser uit het asiel, die anders toch nooit een baasje vind. :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:13

princesmax schreef:
Ik persoonlijk vind puppy's helemaal niet schattig ( eerder irritant eigenlijk ) en zou er dan ook nooit voor kiezen. Doe mij maar een lelijke/oude/bange herplaatser uit het asiel, die anders toch nooit een baasje vind. :j

Als jij je daar lekker bij voelt; super toch!

Overigens zijn puppies inderdaad ook vaak irritant. De onze zijn ook met 8 weken naar hun baasje gegaan. Niet omdat ze zo schattig zijn maar omdat moeders ze dan spuugzat is (de laatste keer had ze gewoon kapotte wangen omdat de pups daar zo graag in hingen en zij veel te lief voor ze was) en omdat ze tussen 8 en 12 weken juist de perfecte leeftijd hebben voor het leren van zindelijkheid of om bijvoorbeeld het alleen thuis zijn op te bouwen. Dat is praktisch gezien gewoon erg lastig als je 6 honden in huis hebt, laat staan dat je een nest van 10 pups hebt.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:45

Mijn eerste hond kwam met 14 weken oud uit het asiel, kende nog niks, dus alles moest geleerd worden.
Toen ik haar vorig jaar moest laten inslapen, heel plotseling wilde ik weer een hond.
Heb toen een 2 ? Jarige Kruising opgehaald. Zwaar ondervoed, kon niet aan de riem lopen, kende totaal niks. Maar wat je wel kon zien is dat ze 1 of meerdere nestjes heeft gehad.
Het heeft een behoorlijke tijd geduurd voordat ze er weer goed uit zag en de normale dagelijkse dingen snapte. Ook ben ik met haar op cursus gegaan, en dat begint nu een beetje te werken.
Toen ik haar ophaalde kreeg ik een entboekje in mijn handen gedrukt, thuis zag ik dat ze uit Bosnië kwam.
Ik ben daar dus helemaal niet voor, en het was echt niet mijn keus geweest, maar het is wel een heel dankbare hond. Ze is een echte mensenhond en andere drukke honden vind ze totaal niks. Die grijpt ze als ze de kans heeft. Erg vervelend omdat ze gewoon niet los kan lopen.

Ik zou er niet snel weer aan beginnen, niet zon hond. Een hele oude ook niet, omdat je er dan toch minder lang plezier mee hebt, al zal je er wel een heel dankbare hond voor terug krijgen, maar je kan soms ook echt met de pijnhoop van een ander te maken krijgen wat je er niet of zeer moeilijk uitkrijgt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:49

puppies zijn geweldig :+:

echt een heerlijke tijd die veel te snel voorbij gaat... en puppies gaan toch altijd rond de 7 a 8 weken weg? is een normale leeftijd hoor..

en ik heb 1x een echt oudje uit het asiel gehaald een 11,5 jarige rottweiler,en wat was dat een geweldig wijffie zeg...en wat een verdriet toen ze 6 maanden later overleed,nee ik zou het daarom nooit meer doen..de tijd die je dan met zo'n hond hebt is echt veel te kort...