Ik wil graag nieuwe kippen introduceren, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Ik wil graag nieuwe kippen introduceren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 17:11

Hai,

Nu er nog maar 2 kipjes in het hok zitten (de vriendinnen zijn gesneuveld door ouderdom), begint het toch wel heel erg te kriebelen om weer kipjes erbij te nemen. Ik vind het onwijs gezellig om 's ochtends door de dames begroet te worden, ze dolblij zien worden als ik weer aankom met de meelwormen en vooruit dat ze af en toe een eitje produceren is ook wel heel tof. Maar 2 kipjes vind ik ook zo weinig en voor de dames lijkt mij het ook wel zo gezellig dat ze weer met z'n vieren zijn.

Wat is verstandig? Kan ik ook kuikens erbij zetten (want het lijkt mij onwijs leuk om handtamme dieren te krijgen. Deze huidige dames wensen niet betast te worden :') ) Welk ras is vrij rustig en wordt niet echt groot (en is ook makkelijk eraan te komen)? Hoe introduceer ik de nieuwe dames? (De vorige keren heb ik ze gewoon erbij in het hok gezet, maar is dat met kuikens ook wel veilig?)

Set_Elkol

Re: Ik wil graag nieuwe kippen introduceren, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:14

Introduceren kan je het best gewoon doen door ze in het donker erbij te zetten, of met schemer. Dan slapen je andere dames en bij ons is het 's ochtends dan meestal ook goed, gek genoeg. :) Kipjes kan je tam kopen van mensen die ze zo houden of al wat oudere kuikens waarbij het geslacht duidelijk is, als je niet echt grote kippen wil kan je ook kriel nemen, zoals bijvoorbeeld de Wyandotte kriel die hebben een heel mooie maat :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 17:17

Kuikens kan je er niet gewoon bijzetten. Kuikens kunnen zich nog niet verdedigen, dus de grote kippen zullen ze pikken tot bloedens toe. Kuikens van een maand of 5-6 kunnen er natuurlijk wel bij.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 17:21

Goh, dat is handig! Klinkt heel logisch om ze erbij te zetten als de andere dames al op stok zitten. Accepteren ze dan ook de jongere kipjes? Heb er altijd volwassen kippen bij gezet, dus daar was ik niet zo bang voor bij gevechten voor de pikorde.
(Echt de hele jonge kuikens hoef ik ook niet, heb nu geen plek om ze te laten opgroeien in huis. Alhoewel dat wel leuk is voor het tam maken natuurlijk... Dus dat zou nog kunnen)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 19:37

Wat Laptopmuis zegt, iets oudere kuikens er bij zetten, idd van een maand of 6/7. Die zitten ook tegen de leg aan.
's Avonds is de beste tijd om ze er bij te zetten. Het liefst als de andere dames al op stok zitten. Andere morgen lopen ze met elkaar de ren in. De pikorde opnieuw vast stellen moeten ze altijd, maar de jongere dames gaan de ouderen wel uit de weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-13 17:32

Vandaag gaan wij kijken naar nieuwe dames :) ben benieuwd!

Ik neem het advies iig mee :)

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:28

Mijn hen is paar weken geleden ook overleden, heb de zelfde dag nog 2 nieuwe hennetjes 9 week oud gehaald en bij schemer er in gezet... Volgende dag 1 happy famely.... Wij doen dit al jaren zo en nooit problemen gehad in de 40 jaar dat men ouders kippen houden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:39

bij ons in een hen aankomen lopen van de buren, was de laatste die over was bij hun en vond t wel gezellig klinken hier, heeft een paar uur voor t hekje ge ijsbeert en is er toen overheen gevlogen. moest een dik uur wachten voordat ze t nachthok in mocht van de rest, maar was sindsdien geaccepteerd. buren wilden haar niet meer terug, en sindsdien woont ze hier. Haan is gek op dr omdat ze de godsganse dag achter z'n hol aanloopt. De wyandotte hennen die we hebben zijn veel zelfstandiger en ook wat dominanter dan de haan.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:43

Als de andere op stok zijn, en slapen, de nieuwe erbij zetten. Als de nieuwe kipjes nog heel jong zijn zitten ze onderaan de pikorde. Dat moet je wel even in de gaten houden. Dat trekt wel bij als ze ouder worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 13:49

Dat zei de fokker inderdaad ook al :j vooral omdat de kuikens gelijk erg onderdanig zijn (nu hebben wij ook nog maar 2 kippen over dus de pikorde is zo klaar wat dat betreft ).

Dus wij hebben ook (oudere) kuikens meegenomen: ze zitten nog wel binnen in huis omdat ik ze eerst tam wil maken en 1 zit nu in de rui dus vind ik net iets kwetsbaarder nog. Zo kunnen ze gelijk aan de kat wennen! De andere kippen zijn de kat allang gewend wat dat betreft en de kat loopt erg vaak voor het hok haha en wil ook wel eens in het hok lopen als ik bezig ben daar.

Ik ga ze ook gewoon in het hok zetten als de rest op stok zit of als het lang duurt tegen de schemering aan.