Zwanger. Hoe hond erbij betrekken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

Zwanger. Hoe hond erbij betrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 17:29

Dit vroeg ik mij dus even af.

Wij hebben een Franse Bulldog reu van 3 jaar jong. Ongeloofelijk lief beest, soms zo koppig als de pest maar een echte knuffel! Nu zijn wij in verwachting van onze eerste kindje en ik vroeg mij af: zijn er bepaalde dingen die je het beste kan doen om je hond er zo goed mogelijk bij te betrekken? Banjo (de frenchie) is gék op kinderen (en dieren en eigenlijk alle mensen :+ hij is errug sociaal haha), persoonlijk denken we niet dat er problemen gaan ontstaan. Maar ik heb al vaker gehoord dat een hond jaloers kan worden na de komst van een baby in een huishouden. Wij willen het natuurlijk graag goed doen, dus ik ben erg benieuwd naar ervaringen en of jullie tips voor ons hebben.

Dus brand los zou ik zeggen :D

dierenfan

Re: Zwanger. Hoe hond erbij betrekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:39

niets bijzonders doen. Hooguit nu al gaan leren dat hij af en toe zichzelf moet vermaken en dat jij je dan niet met hem bezig houd. Dus dat hij even zelf moet gaan spelen, slapen, knagen op wat lekkers bijv.

Verder de baby niet angstvallig weg houden bij hem maar ook niet erg de nadruk op leggen. Hier mogen ze gewoon snuffelen als er baby's mee komen met bezoek en daarna weer naar hun plaats.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:42

idd zoals hierboven hebben wij het ook gedaan,
gewoon relaxt mee om gaan en er is niets aan`t hondje ;-)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 18:45

Bedankt voor je reactie dierenfan! Dat opzichzelf zijn, even spelen met een touw etc dat kent hij al en vind hij gelukkig ook helemaal prima. De baby bij hem weg houden is ook niet mijn bedoeling. Wil hem er wel bij betrekken, dus lekker af en toe laten snuffelen, keertje kijken in de box etc. Als ik hem bij de baby weg houd denk ik dat ik juist jaloezie omhoog laat komen bij hem. Maar zoals jij ook aangeeft dus ook niet teveel hem ermee bezig laten zijn. :)

Had ook gehoord van dingen als eerste poepluier etc laten snuffelen, zal dat ook nodig zijn?

Jij ook bedankt missanita! Gewoon relaxt blijven dus :D

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:49

wij hebben een duitse herder vanaf pup zijnde, hierna zijn er pas kinderen gekomen.
dus ook eerst alle aandacht voor hem en daarna moeten delen.
na de geboorte hebben wij bij thuiskomst uit het ziekenhuis de maxi cosi met baby in de keuken op de grond gezet en hem laten ruiken en likken, gezichtje was je wel weer schoon en hond heeft het kindje kunnen onderzoeken.
gaat prima, de oudste is nu 3 en het is echt 2 zielen 1 gedachte, waar zij is is de hond en andersom
de jongste is 5 mnd en ook dat gaat prima.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:50

wij nooit gedaan ook niet aan die onzin van placenta voeren enz getsie, nee gewoon betrekken bij de baby wanneer dat kan, en als ie wil kijken/snuffelen gewoon even toelaten , we hebben nooit de baby naar de hond toe gedaan enkel wanneer hij uit zichzelf kwam. gaat super met onze kids om (boerboel*rottweiler van nu 9 toen de oudste kwam was hij 3 jr)

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 18:54

Zo wou ik het dus ook gaan doen. Ik weet 100% zeker dat ik in het ziekenhuis beval en ik wil bij thuiskomt de maxicosi op de grond zetten en de hond er ff bij laten (blijf er zelf natuurlijk gewoon bij). Ik weet bijna wel zeker dat Banjo een kleine geweldig vindt hihi maar blijf het toch wel een beetje spannend vinden. Ben zo benieuwd :D Bedankt voor je reactie!

Oke missanita, dus luierruiken is niet iets wat nodig is dus. Placenta voeren was ik ook niet van plan, die mag lekker in het ziekenhuis blijven :+ Dus als Banjo wil ruiken gewoon ff lekker toelaten?!

Ach het zal vast ook wel goedkomen ga ik vanuit :D het is nu ook al een dikke kindervriend hihihi.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 18:59

Hond en kind niet alleen laten, mijn honden zijn kinderen gewend, vinden veel best, maar me hond heeft toch wel heel wat keren gegromd (hij gromt zacht, jippi...) en 1 keer gehapt (niet doorgebeten echt gewoon hap en los) maar dat mocht gewoon niet... Ja oke, kind zat op me hond, maar begrijpt natuurlijk niet dat grommen betekend: pas op, ik kan bijten en dat kan ik dus ook echt doen! dit vind ik niet leuk!

Natuurlijk wel behoorlijk op gestrafd, maar we hadden dus wel een huilend kind... En dan is dit nog een beetje onschuldig, zo'n kleine beet, maar kan altijd erger...

Dus niet zomaar alleen laten, al ga je naar de WC om te plassen, iedere seconde kan het fout gaan (zorg er dus voor dat hond BV in de bench zit of kind in de box).

Ik wil niet zeggen dat het altijd fout gaat, maar als het goed fout gaat, dan ben je zeker niet blij :n

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 19:54

Bedankt voor je reactie puppy1128! Alleen laten is ook niet mijn bedoeling. Als ik bijvb naar de wc zou moeten dan gaat ons dochtertje mooi de box in (bench hebben wij niet). Mocht ons dochtertje bijvb even niet in de box kunnen om wat voor reden dan ook dan loopt de hond maar mooi ff met mij mee. Zodra ze kan kruipen/lopen wil ik haar meteen duidelijk maken dat de hond ook zijn eigen plekje heeft en dat ze daar niet bij mag komen.

Wat vervelend zeg dat jou hond toen gebeten heeft zeg. Maar idd het kan altijd verkeerd gaan, dus doe zwaar me best ze nooit alleen te hebben met z'n 2en.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:03

hier nooit ergens aan poepluiers laten ruiken e.d.
Mijn ene hond is gek op kinderen en kan de hele dag zomaar liggen toekijken bij de kinderen. Gaan ze wat lopen en doen dan zal hij altijd bij hun in de buurt hangen. HIj is voor 99,9% betrouwbaar bij kinderen maar is nooit zonder toezicht bij hun. Het liefst geeft hij hun speelgoed en pakt hij hun speelgoed of geeft hij speelgoed en wacht totdat ze het neer gooien/ weg gooien en geeft het weer aan hun haha. De meeste neefjes en nichtjes vinden dit geweldig gaaf spelletje.

Mijn andere hond heeft niet zoveel met hun op. Hij begroet ze en daarna wil hij 9 van de 10x met rust gelaten worden. Ik heb ze ook geleerd dat ze de hond altijd met rust moeten laten als hij niet zelf komt naar hun en als hij op zijn plaats ligt dat ze dan geen toenadering moeten zoeken. zijn kussen ligt ook expres uit de looproute zodat niemand langs zijn kussen loopt. Ik weet namelijk dat hij gerust uit durft te vallen als hij slaapt en er komt iemand langs (meestal schrik omdat hij vast sliep en er komt iemand langs). Dit is niet alleen richting mensen hoor. Mijn andere hond kan er zelfs bij gaan liggen op het kussen zonder problemen maar alle andere dieren moeten niet proberen in zijn buurt te komen als hij op zijn kussen ligt want hij valt uit (hij pakt ze nooit).

Dit leer je vanzelf. Als er hier meerdere kinderen zijn en ik geen overzicht meer heb dan doe ik mijn oudste zodra hij weg wil van hun in mijn slaapkamer opsluiten met zijn kussen. Dan kan hij verder slapen en hebben we geen omkijken meer naar hem. Iedereen tevreden.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 20:09

Onze bullie kan soms ook uitvallen als hij ligt te slapen. Hij zal niet bijten maar gromt dan wel. Ook omdat hij zo vast slaapt en als je hem wakker maakt (na 10 x schudden want anders snurkt hij gewoon door :+ ) kan hij dus soms ietwat knorrig zijn. Ik heb expres zijn mand dus ook ergens anders neer gezet waar hij lekker kan liggen slapen. Maar zodra hij wakker is is het een echte knuffel en zoals eerder vermeld een echte kindervriend (heb dat al van meerdere frenchies gehoord dat ze goed met kids zijn trouwens). Ik wil onze dochter dus ook meteen leren (zodra ze het besef heeft zeg maar) dat ze Banjo in zijn mandje gewoon met rust moet laten. Denk dat het allemaal wel helemaal goed gaat komen maar was toch benieuwd naar ervaringen hihi.
Nogmaals bedankt voor je reactie dierenfan!!

Fjord29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:11

Ik heb nu een kleine van 10 maanden en een hondje van 2 (kruising stefford), toen ik thuis kwam na de bevalling heb ik haar gelijk even laten snuffelen, en haar nooit weg geduwd dat ze niet bij de kleine mocht kijken. Nu heb ik wel heel veel mazzel met zo n lieve hond, de kleine begint al te lachen als ze de hond aan ziet komen. Als dat later geen dikke vrienden worden....

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 20:25

Wij hebben verschillende kindjes in huis gehad (crisisgezin), waarvan 2 oudere van anderhalf en 3 baby's. We laten onze hond (boxer) altijd rustig snuffelen, dan is zij weer blij en accepteert ze het ook. De twee van anderhalf waren wel echte boefjes voor haar want die vonden geweldig om aan der oren te trekken of te bijten. Dan gaf ze een grom en dat was het. De 3 baby's die we gehad hebben werden allemaal helemaal wild zodra ze me hond maar zagen! trappelen en lachen gewoon echte liefde! <3

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 20:42

Als ik dit zo lees zal het bij ons vast ook helemaal goedkomen hihi! Aangezien het nu al zo'n lieverd is voor 'vreemde' kindjes. Hoop echt dat mijn dochtertje en onze hond vriendjes voor het leven gaan worden! :D

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 22:09

Hier hebben we niks bijzonders gedaan tijdens de zwangerschap. Mijn hond wist zich al goed te vermaken alleen en dit is gebleven na de bevalling.
We hebben geen poepluier laten ruiken oid. Wel laten we de hond aan mijn zoontjes handjes en voeten ruiken maar ze mag niet bij zijn gezicht komen. Het blijft een dier en ik heb afschuwelijke foto's gezien van kinderen die in hun gezichten zijn gebeten dus mijn zoontjes gezicht is verboden gebied en dat weet de hond. Verder gewoon naar de hond gedragen en handelen als altijd. Met de hond spelen en uitlaten net als toen je kindje er nog niet was. Hier gaat het erg goed met de hond en baby. Mijn zoontje lacht breed wanneer hij de hond ziet wat geweldig is om te zien en de hond likt heel zachtjes en voorzichtig aan het handje van mijn zoontje en gaat daarna weer wat voor d'r zelf doen.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 14:43

Dank je voor je reactie Carola! Gewoon normaal blijven doen dus. Bij het gezichtje laten zou ik zelf ook niet goed durven, heb idd ook verschrikkelijke foto's gezien. Hopelijk wordt ons dochtertje gewoon helemaal happy als ze de hond ziet en andersom net zo! :D