Voedingsadvies hond!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Voedingsadvies hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 11:17

Hoi bokkers,

Dit gaat om mijn 6jarige franse bull kruising, Buddha. Ik heb nog 2 honden, en allemaal krijgen zij KVV. Voornamelijk Lotgering, en soms als overbrugging tot Lotgering weer bezorgd wordt Smuldier.

Toen ik Buddha uit het asiel haalde 3 jaar geleden stond hij op brok. Hier krijgen de honden vlees, dus hem ook over gezet. Buddha is in alle opzichten vooruit gegaan; een schoner gebit, een goed gewicht en een mooie vacht. Toch blijft hij erg gevoelig op zijn darmen. Eens in de zoveel tijd heeft hij last van diarree en overgeven. Vaak laat ik hem óf een dagje vasten, óf hij krijgt wat gekookte kip. Ook geef ik hem dan een paar dagen pro biotica (Puur).

Toch vraag ik mij af waar het nou precies door komt. Zou ik hem dan over moeten zetten op een ander merk?

Alle tips zijn welkom! :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 11:20

Wanneer geeft hij over, en hoe ziet dat dan uit? Mijn hond wil ook wel eens overgeven, 's morgens vroeg, net voordat ze voer krijgt. Dit komt dan omdat de maag leeg is en de sappen beginnen wel al te werken = gal overgeven. Dit voorkom ik door 's avonds voor het naar bed gaan nog een klein handje brokken (smolke) te geven. Ik geef trouwens carnibest

Marloes__

Re: Voedingsadvies hond!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 11:25

Hij is inderdaad ook wel bekend met gal spugen 's morgens vroeg wanneer hij nog niet heeft gegeten. Maar op dagen dat hij echt niet lekker is, eet hij vaak niet, of hij kotst zijn vlees kort daarna weer uit.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 14:55

Wil je absoluut vlees blijven voeren? Ik bedoel sluit je brok op voorhand uit?
Als Buddha deze problemen niet had op asiel brok dan zou het voeren van een goede kwaliteit brok misschien een oplossing kunnen zijn.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 15:00

Ik wil het liefst wel vlees blijven voeren ja. Het nadeel is dat ik ook niet weet hoe hij het op brok deed. Hij heeft maar 3 weken in het asiel gezeten, en contact met zijn vorige eigenaren he ik ook niet. Ik ben ook verder echt niet thuis hoor in brok...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:06

Misschien een tijdje op brok zetten om te kijken hoe hij het daar op doet? Mocht het niet minder worden of zelfs erger dan kan je altijd weer terug naar vlees :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:07

Ik heb persoonlijk niets tegen vleesvoederen, als de hond het er goed op doet. En dat gaat voor Buddha niet op. Probeer gewoon eens een van de betere merken brok uit voor een paar weken en kijk hoe het gaat.

En bedenk, de vooruitgang van Buddha nadat je hem uit het asiel hebt gehaald kan ook veel met alle andere positieve veranderingen in zijn leven te maken hebben.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 15:13

Maar dan wil ik wel een brok voeren waar zo veel mogelijk vlees in zit en zo min mogelijk granen en andere nare 'dierlijke bijproducten'... Voor welke brok zou ik dan kunnen kiezen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:33

Staar je niet te blind op het rauw vlees gospel. Granen zijn in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt prima verteerbaar, en een goede leverancier van energie voor honden. Maar je wilt het natuurlijk niet als "eerste ingredient". Zeker honden die erg actief zijn hebben kunnen koolhydraten prima gebruiken (moet daar nog ergens een link naar een interessant artikel hebben, zal eens zoeken).
Er zijn honden die allergisch zijn voor bv gluten (net als sommige mensen), maar allergie voor bepaalde dierlijke proteinen komt veel vaker voor...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:37

Ik kom met mijn hond bij een arts die doet accupunctuur, is heel heel goed. Zij ziet ook veel honden met maag en darm klachten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:41

Dat is leuke business voor die arts, maar het werkt verder niet. Het geeft de betreffende baasjes natuurlijk wél het fijne gevoel dat ze álles voor hun dieren overhebben.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:41

Je zou inderdaad homeopathie kunnen proberen. Als je een brok zoekt zonder granen en toevoegingen kun je op zooplus.nl Acana, Orijen, Taste of the Wild en Lukullus bestellen. Hoe vaak voer je nu per dag?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:45

Reusje0504 schreef:
Je zou inderdaad homeopathie kunnen proberen.

Gewoon water laten drinken, bevat net zoveel werkzame stof (en is signifikant goedkoper).
Ik denk dat de TS beter geholpen is met nuchtere voedingsadviezen/ervaringen, dan een opsomming van het bestaande kwakzalverij aanbod.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:47

Dat jij er niet in geloofd wil niet zeggen dat de TS ook niet er in geloofd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:48

Het is geen kwestie van geloven Marleen. Dat doe je in de kerk en aanverwante religieuze instellingen.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:50

Kuggur schreef:
Reusje0504 schreef:
Je zou inderdaad homeopathie kunnen proberen.

Gewoon water laten drinken, bevat net zoveel werkzame stof (en is signifikant goedkoper).
Ik denk dat de TS beter geholpen is met nuchtere voedingsadviezen/ervaringen, dan een opsomming van het bestaande kwakzalverij aanbod.

Ik denk dat de TS dat zelf wel kan beslissen of zij het kwakzalverij vindt of niet, ik geef gewoon advies wat ik zou doen, gezien homeopathie mijn hond al wel meerdere keren heeft kunnen helpen. Verder geef ik haar ook tips over goede brok. Prima dat je tegen bent, maar geef dan je mening ipv de TS woorden in de mond te leggen

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 15:50

welk vlees van lotgering bestel je?
heb je een uitsluitdieet van lotgering al eens besteld.. bij voorkeur rund?
ik heb namelijk ook een hond die erg gevoelig is op de darmen, en een glutenallergie heeft..
die doet het wel goed op lotgering, maar dan enkel en alleen het uitsluitdieet... ik bestel 2x rund, en dan 1x lam.. ik merk dat ze met het lamsvlees eerder last heeft van haar maag.. wellicht doordat het lamsvlees vetter is..

als eerste zou ik als ik jou was even contact opnemen met lotgering.. die helpen je graag verder met de keuze van het voer.. mocht dat nu geen verandering geven kun je altijd verder kijken..
mogelijk kun je tijdelijk een maagbeschermertje halen bij de dierenarts voor twee weken, en kijken of het dan beter gaat met jouw hond.
dan weet je of het aan de maag, of aan het eten ligt...

succes ermee..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:20

Een hond hoeft er ook helemaal niet in te geloven, zou ook een beetje moeilijk worden.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 17:24

Marloes__ schreef:
Maar dan wil ik wel een brok voeren waar zo veel mogelijk vlees in zit en zo min mogelijk granen en andere nare 'dierlijke bijproducten'... Voor welke brok zou ik dan kunnen kiezen?

Orijen is een van de betere merken met, als ik mij niet vergis, 80% of meer vlees in de brok ipv 'rommel'.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-13 21:48

@Keshia: Ik bestel altijd die kratten met 6 verschillende soorten totaalvoer. Dus zo'n uitsluit dieet zou ik wel eens kunnen proberen inderdaad. En volgens mij is de vlees compleet van Smuldier ook gluten vrij.

Bedankt voor de verdere tips die gegeven zijn!

Kuggur, ben benieuwd naar dat artikel waar je het over had :j.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 09:26

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:03

Medisch alles in orde? Is hij al eens op giardia getest? Ik zou in plaats van een uitsluit dieet van lotgering eigenlijk eens willen zien hoe hij het op een ander merk doet. Ik heb geen ervaring met lotgering maar lees er veel verschillende meningen over qua hygiene, het zou niet mijn eerste keuze zijn als ik een gevoelige hond had. Als je andere honden het er goed op doen zou ik lekker doorgaan, maar misschien eens je gevoelige hond een ander merk proberen? Dan denk ik aan carnibest, haaksbarf, alaska, carnivoer, maar er zijn er nog meer natuurlijk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:07

Heb het vluchtig doorgelezen maar je geeft vlees ,hoevaak per dag? kan je het niet in 2 keer doen of zelfs in 3 keer zodat zijn maag bezig blijft?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 14:25

Sommige honden kunnen niet goed tegen 1x per dag vlees of grote hoeveelheden. Dan is het dus verstandiger om 2x ('s ochtends en 's avonds) eten te geven of zelfs 3x. Juist honden met gevoelige darmen doen het vaak beter op kleinere maaltijden.
Ook kan het met KVV zo zijn dat de hond het in 1x wegschrokt, waar zijn gevoelige maag en darmen missschien ook niet goed tegen kunnen. Dit kan je verminderen door het eten in een kong te geven.

Ik zou zelf dan ook eerst deze opties uitproberen voor je overstapt van voer. Als je een elminatiedieet wilt proberen zul je een diersoort moeten geven wat de hond nog niet/zelden gehad heeft. En dus niet een smaak van Lotgering die hij regelmatig tegen komt.
Ook kun je bijhouden of hij misschien altijd kotst/ziek is na bijvoorbeeld bepaalde smaken. Een dagboekje bijhouden dus.

En inderdaad, niet alle honden kunnen tegen vlees. Maar het is wel een HEEL klein aandeel wat tegen geen enkel soort vlees kan. Vaak is het dan een kip-rund-lam intollerantie/allergie. En die diersoorten kun je natuurlijk omzeilen.