nieuwe hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dor1987

nieuwe hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 20:30

Ik had even een vraagje.
Wij hebben momenteel een reu van een jaar oud nu zijn wij aan het kijken voor een hondje
Er bij alleen dan willen wij een teefje. Nu is mijn vraag hoe doen jullie het met in de gaten houden en zo zeg maar
We willen het teefje op den duur wel laten steriliseren maar ja zo ver is het nog niet want we willen een pup.
Nu zou ik graag willen weten hoe jullie het aan (hebben) gepakt tot dat jullie teefje is ge steriliseert of als dat niet is gebeurt hoe doen jullie dat dan elke keer met loops heid enz enz

Ik hoop dat jullie mij die dingen kunnen vertellen dan kunnen wij na denken of we het wel willen/kunnen doen

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:33

Een pup kun je al voor de eerste loopsheid laten steriliseren, dus het lijkt mij niet dat er wat kan gaan gebeuren. En hoe eerder je steriliseert, hoe minder kans op baarmoederkanker ofzo, dus als je toch geen puppies wilt, kun je bij de inentingen beter meteen om info vragen bij de DA.

Ons teefje is al voor de eerste loopsheid gesteriliseerd igg.
Laatst bijgewerkt door MyHu op 23-05-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

amyz

Re: nieuwe hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 20:36

Bij mijn weten is steriliseren tussen de 1e en 3e loopsheid het handigst, maar ik kan me natuurlijk vergissen :) Iig heb ik altijd meegekregen dat je dan de kans op tumoren etc enorm vermindert...

Zou idd gewoon even informeren bij de da hoe je dat het beste kunt aanpakken :)

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:07

Kan je nu al zovast niet de reu laten castreren?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:08

Het is niet verstandig al voor de eerste loopsheid te castreren of te steriliseren daar het een belangrijke fase is in het volwassen worden.

Ik zou dan gaan voor een castratie waar alles weg genomen word anders heb je nog steeds kans op baarmoederontsteking en vermeert tumoren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:09

begrijp ik nou goed dat je van je huidige hond en het teefje wat je erbij wilt nemen pups wilt en daar van 1 wilt houden? en daarna steriliseren?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:10

Ik lees even mee, wij hebben een reutje van 13 en krijgen dit weekend een pup erbij (teefje). Het reutje is te oud om te castreren dus het teefje moet straks gesteriliseerd worden, maar wanneer het beste is... hoop ik hier te leren ;)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:30

waarom willen mensen meteen alles stereliseren? het is toch een kleine moeite om ze 2x per jaar hooguit even goed bij elkaar vandaan te houden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:32

Nee, dat is geen moeite, maar het geeft je reu en teef minimaal 2x per jaar een hoop stress vanwege hormonen, zeker als je ze in hetzelfde huis houdt. Wel elkaar ruiken, maar niets kunnen doen, een beetje sneu...

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:35

Plus dat je de kans op baarmoederontsteking en mamatumors echt verkleint of zelfs wegneemt. Dat is voor mij de reden om in de toekomst teefjes meteen te laten steriliseren. Ondertussen van de 5 teefjes al 3 gehad met baarmoederontsteking en 3 met mamatumors. Mijn hondje had melkkliertumors en uiteindelijk baarmoederontstekingen en ik ben haar eraan verloren, ze kon niet meer geopereerd worden omdat haar hart te slecht was, en ab helpt amper en maar kort. Ander hondje met baarmoederontsteking is geopereerd maar ontzettend slecht uit de narcose gekomen en heeft er lang last van gehad. Heeft nu ook mamatumors... Echt geen pretje hoor...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:37

nou dat vind ik echt onzin.. ken heeeel veel mensen en ook fokkers die reuen en teven hebben, en die honden zijn verre van gestresst hoor
zo kan je alles wel weg halen, een nier want daar komt ook veelvuldig kanker in voor, bij vrouwen maar meteen de borsten af hakken? daar komt nl ook veelvuldig kanker voor, de milt bij de hond ook een beruchte plek voor kanker cellen tsja zo kan je dus alles wel weghalen want o misschien krijgen ze wel kanker

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:39

Ik heb mn vorige hond meerdere keren moeten laten opereren aan mamatumoren, die krengen bleven terugkomen. Uiteindelijk hebben we haar daarom ook moeten laten inslapen.
Voor mij dus heel simpel; iedere teef die hier in huis komt wordt tussen de 1e en 3e loopsheid geholpen.

Bovendien merk ik toch dat het fijner is hoor... Mijn hond is geholpen (was ook keiharde eis aangezien ik voor een herplaatser ging en dus die 3e loopsheid al gepasseerd was) maar die van mn vader nog niet, net loops geweest voor het eerst.. Hield zichzelf keurig schoon, maar toch loop je steeds met een doekje in de rondte. Wij willen toch niet ''fokken'' en voor de hond zelf is het ook rustiger...dus waarom niet?

Edit; daar wil ik niet mee zeggen dat niet helpen ónrust geeft, maar er zijn al zoooo veel oepsnestjes etc... Als er geen concrete, realistische en verantwoorde fokplannen zijn, waarom dan niet een hoop ellende voor proberen te zijn en een hond laten helpen?
Laatst bijgewerkt door amyz op 23-05-13 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:41

Ik heb mijn teef ook niet gesteriliseert of gecastreert, voor de ziektes zou ik het ook niet doen.
Overigens slaat je vergelijking met nieren of milt echt helemaal nergens op, als je niet gaat fokken zijn baarmoeder ed nergens voor nodig, dus als je risico op ziektes kunt uitsluiten snap ik best dat er mensen zijn die het weg laten halen. Milt en nieren zijn iets belangrijker.. Vrouwen laten niet voor niets ook vaak de borsten preventief afzetten op het moment dat ze horen een verhoogd risico te hebben op borstkanker. Kijk naar recentelijk angelina jolie.

En honden hebben wel degelijk vaak stress, want de natuur wil gewoon dekken. Niet voor iets dat honden over omheiningen klimmen om maar bij een reu/loops teefje te komen. Dat je het niet bij iedere hond merkt is een tweede. Dat zou ik een hond iig nooit aan willen doen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:52

sorry maar jij leeft echt in een doosje...
op het nieuws gehoord dat angelina jolie haar borsten uit voorzorg heeft laten verwijderen dus dat komt ineens vaak voor?
dat slaat wel ergens op want veel mensen laten de baarmoeder verwijderen omdat er eng gedaan word over kanker, en die kans is met de baarmoeder net zo groot als met een milt of een nier ;)

daarnaast, SOMMIGE honden hebben stress ja maar ze zijn echt niet allemaal zo oversext als jij beschrijft hoor ;) :+

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:54

Ik denk dat het voor iedereen anders is.
Zelf zal ik ook gewoon de hond steriliseren na de 1e loopsheid.
Als je er toch geen puppy's mee gaat fokken.
Het is ook fijner voor de omgeving en het teefje zelf.
En je hebt er zelf ook geen last van, dat je steeds alles moet opruimen

Ook denk ik niet dat je het met een persoon kan vergelijken.
Een persoon beslist over zichzelf dat kan een huisdier niet doen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 21:57

essiesilly schreef:
waarom willen mensen meteen alles stereliseren? het is toch een kleine moeite om ze 2x per jaar hooguit even goed bij elkaar vandaan te houden?

Totdat je een teef hebt die kost wat het kost bij de reu wil komen en deurklinken en kozijnen kapot vreet.
Reu in kwestie trekt zich (nog) nergens wat van aan. En dan is de teef nog niet eens op de top van haar loopsheid..

Als de honden zich goed laten scheiden is het probleem niet zo groot, in andere gevallen kan steriliseren een oplossing zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:00

essiesilly schreef:
sorry maar jij leeft echt in een doosje...
op het nieuws gehoord dat angelina jolie haar borsten uit voorzorg heeft laten verwijderen dus dat komt ineens vaak voor?
dat slaat wel ergens op want veel mensen laten de baarmoeder verwijderen omdat er eng gedaan word over kanker, en die kans is met de baarmoeder net zo groot als met een milt of een nier ;)

daarnaast, SOMMIGE honden hebben stress ja maar ze zijn echt niet allemaal zo oversext als jij beschrijft hoor ;) :+

Je moet mijn zin opnieuw lezen... Ik zeg niet dat het vaak voorkomt, ik zeg dat vrouwen het vaak laten doen als ze een verhoogd risico hebben, dat is iets heel anders. Zegt niets over de prevalentie verder.
Dat de kans met een baarmoeder net zo groot is met een nier is prima, maar een nier is belangrijker dan een baarmoeder (er vanuit gaand dat er dus niet gefokt wordt).
W.b. Dat laatste, blijkbaar hebben wij beide andere ervaringen daarin, prima. Blijkbaar heeft esther dezelfde ervaring als mij, en een hoop met mij. Uitzondering bevestigd de regel en als jij een uitzondering hebt is dat prima, maar ik zou daar niet op gaan afwachten.

En het is niet nodig om dan meteen persoonlijk te worden, zegt meer over jou dan over mij...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:42

Ik ben voor castratie van teven en tegen dat van reuen. Waarom? omdat baarmoederontsteking en mammatumoren ontzettend veel voorkomen. Was bij ons in de praktijk toch wel 1 van de meest voorkomende operaties. Ook zelf ervaring mee helaas bij eigen teven. Inmiddels 2 met ernstige baarmoederontsteking en ook 2 met tumoren. 2 daarvan zijn in de fok ingezet.

Heb zelf een kennel en honden die niet in de fok gebruikt worden, worden na de 1e loopsheid gecastreerd of na hun laatste nest.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:57

hier worden al jaren alle teven voor de eerste loopsheid gecastreerd...en niets geen problemen met volwassen worden :n

ik doe het ter preventie,bij castratie voor de eerste loopsheid 0,0 kans op mamma tumoren,en aangezien ik een (asiel)hond heb gehad die aan zo'n uitgezaait kreng dood is gegaan,zie ik niet in waarom een teefje wel dat risico te laten lopen,plus die schijnzwangerschappen na elke loopsheid :n

ik fok niet dus binnenboel gaat er met een maand of 8 uit bij een teefje...

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 07:06

AdnerB schreef:
begrijp ik nou goed dat je van je huidige hond en het teefje wat je erbij wilt nemen pups wilt en daar van 1 wilt houden? en daarna steriliseren?

Nee dat begrijp je niet goed. Ik heb nu een reu van net een jaar en wil er een teefje bij.
Fokken met het teefje doe ik niet met de reu weten we nog niet.
Ik las ook 1 over bij elkaar weg houden dat gaat hier zo ie zo niet. Helaas geen ruimte voor.

Ik heb nog een vraag.

Die reu van 1 jaar kan ik die ook nog aan een bench laten wennen. Zo ja hoe het beste.

Iedereen alvast bedankt voor de reactie's die jullie hebben gegeven.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 13:55

Nee niemand die mij wat kan vertellen over de bench.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:00

Door een bench heen kunnen ze ook dekken ;)

Mijn teef is nu een maand of 8 en word ook gecastreerd. Maar pas als ze rond de 2 jaar is. Eerst maar eens lichamelijk en mentaal uitgroeien. Mijn volle reu en de teef ga ik scheiden dan. Mocht het niet lukken dan regel ik opvang voor 1 van de 2 op de dekrijpe dagen :)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 14:03

Jawel hoor, dat kan je gewoon leren, net als bij een pup.
Wij hebben het gedaan met de hond van mijn moeder via hetzelfde principe als met een pup.
Gewoon even googlen op benchtraining.
Succes