Konijn alweer ziek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Konijn alweer ziek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 20:28

Zucht, zit voor de zoveelste keer met mijn konijn in de maag.
Een maand of twee geleden stopte hij met eten, ik merkte dat doordat hij zijn stukje brood niet bij de deur kwam halen.
Ze lopen los door de hele tuin.
Het is een inteeltkonijn, zijn vader is tevens zijn broer.
Ik heb zijn moeder en zogenaamd zusje toendertijd opgehaald, maar zusje bleek al gauw broertje te zijn.

Thomas zit sinds hij die twee maanden geleden ziek is geweest niet lekker in zijn vel maar kom er niet achter wat het nou is.
Hij is twee keer voor een paar dagen bij de dierenarts geweest waar hij medicatie en dwangvoer kreeg en tevens diverse onderzoeken.
Zo is de urine gecontroleerd, foto's gemaakt van tanden en buik en tanden iets bijgewerkt waar nodig leek.
Er kan niets echt gevonden worden en na de tweede keer heb ik besloten het verder thuis te doen.
Toen at hij weer en leefde weer op, paar weken later leek het weer slechter te gaan en besloot het even aan te kijken.
De volgende dag leefde hij op en zo gaat het nu steeds op en af, echter nu vandaag vind ik hem erg lusteloos.
En ik weet ook echt niet meer wat ik moet en heb een voorgevoel dat het niet goed gaat komen dit keer.
Ik wil de nacht weer afwachten en anders morgenvroeg meteen naar de dierenarts en dan zal hij waarschijnlijk ingeslapen worden.
Ik wil niet dat hij door honger moet sterven.
Zelf heb ik toch het idee dat er ergens inwendig iets fout is bij dit konijn, hij is bijna 6 jaar.
Echter op de rontgen laatst was niks te zien, maar goed niet alles kun je daarop zien.

Bah ik vind dit zo ellendig, Thomas is hier geboren en zo'n lief konijn.
Het heeft al ontzettend veel geld gekost, maar hij lijkt gewoon niet 100% op te knappen.

Herkend iemand dit???

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:55

Helaas heel erg herkenbaar, in mijn geval was het dan geen konijn maar een nestje inteelt gerbils, ook ik ben vaste klant bij mijn dierenarts. Van de 4 zijn er bij mij nu 3 overleden door mysterieze gezondheidsproblemen, dierenartsen konden niks vinden, medicatie hielp niet, opname in de dierenkliniek hielp ook niet, bij 2 hebben ze ook nooit de onderliggende oorzaak kunnen vinden. De gerbil uit het nest die nog wel leeft, heeft momenteel een voor haar acceptabele gezondheid. En heel eerlijk... ik vraag me niet af óf ze zal verslechteren, maar ik vraag me af wanneer, en hoe lang ik nog van haar lieve karaktertje mag genieten. Want ze is zo lief, en het is zo oneerlijk.

Ik kan mij er alleen maar een voorstelling bij maken wat er op dit moment door je heen gaat, en ik wil je veel sterkte wensen.

Faniek

Re: Konijn alweer ziek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 22:42

Pff wat ontzettend lastig zeg.
Kan me voorstellen dat je even met je handen in het haar zit en goed afwegingen aan het maken bent.
Het enige wat nog zou kunnen is bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek. Waarbij je bij het eerste moet denken wat ga je aantreffen, kan je iets aan gaan treffen waar je wat aan kan doen.
Ik had laatst ook een mysterie van een konijn, weken gedwangvoerd opgegeven moment, maar werd slechter en slechter. Rontgenfoto, ontlastingsonderzoek er kwam allemaal niks uit. We hebben hem in laten slapen en sectie laten doen hieruit kwam een vergrote gele lever, wat weer diverse oorzaken kon hebben waar we niks aan konden doen. Dat konijntje was ook mogelijk inteelt (weten we niet, waren gedumpt) en was nog maar 1 jaar oud.

Alleen met een bloedonderzoek waren ze daar achter gekomen, maar of het de oorzaak is konden ze niet 100% zeker zeggen.
Wil niet zeggen dat het bij jou dit het geval is, maar er waren wel wat dingen wat ze aan de hand van bloedonderzoek weer konden verhelpen mbt de lever bijvoorbeeld.

Een ander konijntje wat ik pas heb laten inslapen was 8 jaar en at ook steeds minder, maar met vlagen ook meer. Ik had haar toevallig een aantal maanden terug laten helpen aan haakjes en dacht die zullen er dan wel weer zitten dus weg gebracht voor haakjes onder narcose.. Bleken de haakjes wel mee te vallen, maar had ze een tumor in de keel en dat was niet te verhelpen helaas..

Oftewel er zijn nog legio oorzaken dan de reguliere, ik weet niet of hij voor de tandjes/kiezen al onder narcose is geweest? Haken op de kiezen zijn zonder narcose eigenlijk niet te zien namelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:20

Volgens mij is onlasting ook gecontroleerd, ze hebben die dagen dat hij in de kliniek was veel onderzocht.
Ook bij hem was er weinig aan te merken op de tanden, hij was onder narcose.
Maar dingen die eventueel voor problemen konden zorgen zijn weggevijld.
Op dit moment is hij zich vrolijk aan het wassen, iets wat hij gister niet deed en net was hij een spriet hooi aan het eten.
Dus nu lijkt de lucht weer opgeklaard, maar ik vind het heel raar.
Steeds lijkt hij een dag niks tot weinig te eten om vervolgens weer gewoon zitten te knabbelen.
Maar sinds hij toen zo flink ziek was is hij nooit helemaal meer geworden wat het was.
Hij is minder enthousiast en eet lang niet zoveel als voorheen.
Ze hebben altijd hooi en gras, hebben een onze hele tuin ter beschikking altijd.
Iedere dag verschillende groentes en fruit.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 11:00

Heb je weleens naar suikers gekeken? bij een van mijn dieren vermoedden ze, achteraf toen het dier helaas al overleden was, dat het diabetes zou hebben gehad. Maar dit was achteraf, te laat dus, en ook iets waar ze niet op gecontroleerd hadden omdat ze het niet verwachtten omdat het niet veel voor zou komen bij de diersoort.

Natuurlijk wil ik niet zeggen dat dit het geval is bij jou, maar sommige dingen in je verhaal herken ik, soms niks tot weinig willen eten en dagen dat het wél gewoon goed lijkt te gaan. Mijn diertje hield op slechte dagen ook de oogjes niet goed open, en dronk aanzienlijk meer dan de rest. Misschien dat je hier iets in herkent, en dat je er nog wat aan hebt? wel heel fijn om te horen dat het vandaag wat beter met hem lijkt te gaan! Had je vanochtend nog een afspraak gemaakt bij de dierenarts of kijk je het nog even aan nu het weer wat beter lijkt te gaan?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 16:59

Ik herken verder geen symptomen van wat jij noemt Telpeva, hij drinkt niet meer en ook dat met die oogjes niet.
Maar goed dan zou het evengoed nog kunnen natuurlijk.
Maar dan zouden ze dat vaak toch in zijn urine terug moeten kunnen vinden??

Vandaag eet hij weer goed en hubst weer over het gras, raar beest.
Nou ja ik kijk het weer eens aan, vond het ook al raar het is een doordeweekse dag.
Normaal word hier alles savonds of in de weekenden ziek :?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 20:46

UPDATE: Thomas is vanavond toch gestorven.
Het ging de hele dag al weer minder goed.
Vanavond nog contact met de dienstdoend da gehad.
Ik kon het met pijnstilling de nacht aankijken, maar bij geen verbetering morgen toch een beslissing maken.
Een uur na het geven van de pijnstilling was hij al dood, hij had blijkbaar niet veel meer nodig.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:53

He bah wat naar ;( . Veel sterkte met het verlies van je lieve vriendje!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 14:54

sterkte