Kattengebit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Kattengebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:12

Hallo!

Mijn kater heeft ruim een half jaar geleden een flinke glijer gemaakt. Althans, we denken dat hij van een grote hoogte gevallen is, hij is niet zo slim wat dat betreft :o Toen heeft hij zijn kaak gebroken een een heel klein stukje van zijn snijtand was eraf. #)
Nu is hij al een hele tijd weer helemaal genezen :) maarrrrrr ik merk dat de tand waar een klein stukje vanaf is iets donkerder van kleur is en het lijkt wel of er verticaal een fractuur in zit..
Nu ben ik (mensen :D )tandartsassistente, en weet ik dat er wanneer een fractuur in de wortel zit de tand eruit moet... Maar heeft iemand enig idee hoe dit bij katten zit? Hij lijkt er overigens geen last van te hebben (gezien het een beginnende obese-patient is :+ ) ((Hij zit op dieet hoor :o ))
Dank!

Brievenbus

Re: Kattengebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 07:12

Anyone?

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:19

Van een kat zijn de wortels vaak vergroeid met het bot, dus soms lukt het gewoonweg niet om de tand met wortel te verwijderen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 07:26

Is het donkere geen tandplak?

BlueMilk, het kan zeker wel! Hoektanden zijn voor de dierenarts wel het vreselijkst om te verwijderen, maar natuurlijk kunnen ze gewoon met wortel eruit. :j Ik zou zeggen, let goed op of je kat er geen last van heeft, als hij er geen last van heeft, dan zou ik ook geen reden zien om hem eruit te halen. :n

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:03

Nee, het is geen plaque. Het is ook enkel die tand. En idd weet ik dat die tand het lastigst is, hele lange wortel. De tand heeft ook verticaal een donkere streep over het midden, vandaar dat ik dacht dat hij ook gebroken was..

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 12:11

1 van mijn katten heeft een verticale donkere streep over zijn beide hoektanden. Lijkt gewoon een kleurverschil. Ik vermoed dat het veroorzaakt is door met de tanden tegen de rand van zijn eetbakjes te stoten en daardoor wat slijtage ofzo?
als hij er geen last van heeft, zou ik niet meteen aan een breuk denken.