Parkieten eten tralies op?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xStephanie

Parkieten eten tralies op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:27

Hallo,

Wij hebben al enige tijd 2 grasparkietjes, hele leuke beesten! Nu valt het mij op dat 1 van onze parkietjes elke dag van onze tralies aan het eten is. Wij hebben een vogelkooitje van metaal, een witte dus omhuld met verf. Of zij ook de verf opeet weet ik niet, ik vind wel regelmatig afgekloven stukken verf naast de kooi.

De parkieten hebben altijd vers zaad, eivoer en schoon water. Hiervoor had ik wat nep plantjes in de kooi hangen zodat ze wat konden klimmen, maar die at ze ook op dus die heb ik er maar weer uit gehaald..
We hebben het al geprobeerd met snoepstokjes zodat ze daaraan konden knabbelen maar die hebben ze vaak binnen enkele uren al op..

Weet iemand waarom zij dit doet en wat ik er tegen kan doen? Het lijkt me namelijk niet gezond dat mijn parkietje haar tralies opeet..

Alvast bedankt!

Set_Elkol

Re: Parkieten eten tralies op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:28

Ik denk dat het door verveling of frustratie komt :)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:29

Heb je tips wat ik er dan aan kan doen zodat ze zich niet meer verveelt? Aangezien ze alles opeet durf ik niks meer in het kooitje te hangen :')

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:30

Leg wat wilgentakjes in de kooi, ik denk dat hij gewoon van nature de bast eraf wil halen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:30

Hoe groot is de kooi en hoe vaak mogen ze er uit?
Wat heb je verder om ze bezig te houden? Knagen en bijten in van alles is parkiet eigen, dat doen mijn valken ook volop. Zo zoeken ze in de natuur hun eten. Heb je wel eens wilgentak voor ze gehaald? Daar zijn ze bij mij uuuren zoet mee, pellen ze de bast van af en is nog gezond ook voor ze.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:31

galley schreef:
Leg wat wilgentakjes in de kooi, ik denk dat hij gewoon van nature de bast eraf wil halen.

Bedankt voor de tip, die eten de paarden ook dus zijn er zat te vinden :))

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:33

Sowieso 1 tip: plastiek stokjes vervangen door wilgentakjes, natuurlijke zit stokken veren namelijk mee (= is beter voor de vogel), integendeel tot de onnatuurlijke! :)

En idd wilgentakjes erin, liefst met blaadjes en al :P
Laatst bijgewerkt door Sjors op 22-05-13 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:34

Waarschijnlijk verveeld hij zich. Is de kooi niet te klein?

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:36

Mars schreef:
Hoe groot is de kooi en hoe vaak mogen ze er uit?
Wat heb je verder om ze bezig te houden? Knagen en bijten in van alles is parkiet eigen, dat doen mijn valken ook volop. Zo zoeken ze in de natuur hun eten. Heb je wel eens wilgentak voor ze gehaald? Daar zijn ze bij mij uuuren zoet mee, pellen ze de bast van af en is nog gezond ook voor ze.

De kooi is volgens mij gewoon standaard voormaat, hij is 65 hoog, 55 breed en 35 diep.. De parkieten gaan beide ongeveer 3x per dag de kooi uit, ook omdat 1 van de parkietjes nog niet tam is. Verder hebben ze dus niks om op te knagen omdat zij dus alles opeet..

De wilgentakjes ga ik proberen! :)

Sjors: Wij hebben houten stokjes in de kooi :)
Suuzepuus: Zie hierboven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:59

Dat is geen grote kooi.
Ik mis een jodiumblok en grit en maagkiezel in je verhaal? wat ze absoluut nodig hebben.

Ik zou kijken voor een andere kooi met andere tralie.Daar dit gaat roesten en metalen zelfs dodelijk kunnen zijn voor ze.

Dat ze knagen is heel normaal maar bij voldoende knaagmateriaal laten ze de tralies wel met rust.

Kijk anders eens op mijn site voor ideeën.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:01

Jeetje, dan heb ik veeel kleinere kooitjes gezien met meerdere vogels erin :oo Bedankt voor je tips en ik ga eens een kijkje nemen!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:17

Ja helaas is dat vaak het geval. Jou kooi valt mee hoor maar is vrij klein als je er een paar leuke speeltjes inhangt is het al snel vol en 35 cm is erg weinig daar is vleugels spreiden vaak al lastig.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:18

De parkietjes zijn beiden wel gekortwiekt en rekken zich graag even languit uit, daar hebben ze nu wel de ruimte voor :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:37

Dat kan ook een reden zijn dat is zo frustrerend voor ze om niet te kunnen vliegen, kan je vergelijken met een mens in een rolstoel.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 14:40

Wilawander schreef:
Dat kan ook een reden zijn dat is zo frustrerend voor ze om niet te kunnen vliegen, kan je vergelijken met een mens in een rolstoel.

Het is hiervoor ook altijd goed gegaan met de eerdere parkieten die wij hadden, toen 1 van onze parkieten nog niet gekortwiekt was bleef ze telkens hangen aan de tralies met haar vleugels, dat is ook weer sneu..

Ik ga op zoek naar wat wilgentakjes en ga een jodiumblok, grit en maagkiezel halen :j