kat drinkt en eet mega veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sax89

kat drinkt en eet mega veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 07:20

Aller eerst is het zo dat deze kat van ongeveer 8 maanden verder groeit als kool een gezonde vacht heeft, heldere ogen een drukte van belang is en het helemaal niet erg vind om zich spontaan in de deur opening te laten vallen om te besluiten dat ie wel genoeg gedaan heeft.
Al vanaf de eerste dag houd hij van eten. We hebben ook een voer systeem aangeschaft zodat hij niet alles in eens alles op tjomp. Al eet hij ondertussen letterlijk als een eekhoorn uit zn pootjes ipv het uit de buisjes te halen en het op de grond te laten vallen.
Maar nu valt het me de laatste tijd ook op dat hij zo 5 minuten aan 1 stuk kan drinken.. nou heb ik zelf zoiets van nu is het wel in verhouding veel eten maakt ook veel dorst.

Deze kleuter is wel gecasteerd trouwens.
zijn er meer bokkers die dit kennen?

Borisje

Re: kat drinkt en eet mega veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:22

Wat voor voeding krijgt hij? In sommige voeding zit veel zout, veel meer dan een kat eigenlijk kan hebben. Dit zorgt voor nierproblemen maar natuurlijk ook dat hij veel gaat drinken, want van zout krijg je veel dorst. :)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 07:24

Hij krijgt perfect fit junior en perfect fit in home

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 07:33

Dat is inderdaad supermarktvoer.

Je moet weten, in vlees (wat katten van nature eten natuurlijk), zit weinig tot geen zetmeel, vlees
zit alleen vol met eiwitten, vet en spiervlees. In brokjes zit veel zetmeel, je zou eens op de verpakking moeten kijken hoeveel procent vlees er in brokjes zit, dit zal hooguit 10% zijn, je begrijpt dat dit voor een vleesetend dier ontzettend weinig is.
De rest is vooral vulling, voornamelijk zetmeel dus. Een kat kan zetmeel niet (of zeer langzaam) verteren. Daarom worden veel dieren dik van brokjes, zetmeel slaat zich op en verteerd niet, het wordt hooguit omgezet in vet.
In de meeste brokjes zit ook veel zout verwerkt, zout slaat zich op in de nieren en dus ook de urine, en zorgt ervoor dat er zout kristallen ontstaan. Dit kan zorgen voor blaasontstekingen en verstoppingen van de urinebuis, ook zorgt het voor nierproblemen, omdat de zuurgraad van de nieren veel te hoog wordt.
De voortekenen van nierfalen zijn veel drinken en veel plassen en een doffe vacht, nu drinkt jouw kat al heel veel, wat dus duid op te veel zout, maar je kunt er nu nog wel wat aan doen.

Ik kan je het hardste aanraden om vers vlees te gaan geven. Er zijn allerlei soorten worsten (carnibest, bibi, carnivoer) die je makkelijk in de koelkast en de vriezer kunt bewaren. Natuurlijk kun je ook karkassen gaan bewaren, maar dat is was 'viezer' en daar heb je ook veel vriesruimte voor nodig.
Wil/kan je dit niet, kan ik je aanraden voer te gaan zoeken waar bijna geen zout in zit, en met een hoog vleespercentage (+60%).

Ook nog een leuke, vlees is erg goed voor de tanden, het zorgt dat tandplak afbreekt doordat de dieren veel moeten kauwen, hoeft hij ook nog minder vaak voor een gebitsbehandeling!

Natuurlijk kun je ook via de dierenarts overstappen op Royal Canin of Hills brokjes. Alleen is dit in verhouding duurder dan vlees geven. Maargoed, niet iedereen wil of kan vlees geven. Met de dierenarts kun je dan het beste overleggen welk voer je kunt geven, maar ik zou persoonlijk geen ander voer dan Royal Canin of Hills geven (of Specific), buiten vlees. :)

Sorry voor het lange verhaal! :))

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:41

Je bent er toch zelf bij wat je voert? Hier krijgen ze 's ochtends en 's avonds een handje. Ze zouden ook maar wat graag zo'n voertoren willen, maar ik ben gekke gerritje niet.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 08:49

Mijn kat had precies hetzelfe!
Maar nu ik perfect fit active voer is het over.
Net of dat beter vult.
Hij at altijd heel veel en kwam maar niks aan, hij is nu wat dikker aan het worden.

Veel drinken kan op nierfalen duidelijk dat moet je goed in de gaten houden.
5 min lang drinken is wel erg lang!!!

En als je onbeperkt voert eet ie dan ook zoveel?
Sommige katten eten juist zoveel omdat ze weten dat ze eerst niks meer krijgen.
Mijn kat eet nu bijna nooit zn bak helemaal leeg (eens per week wel dat er niks slof word) en ik vul dagelijks wat bij.
Hij is super slank en eet alleen als ie trek heeft.
Hij drinkt wel behoorlijk maar geen 5 min achter elkaar ;)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:02

Vers vlees gaat hm niet worden.

Ik dacht dat perfect fit wel aardig gebalanceerd was.
Ik heb 2 katten en ze krijgen sochtends 3 handjes totaal in de toren en daar doen ze het mee. Dit is ook nietcaltijd op hoor. Maar hij is zo'n schrokkop.
Wij zeggen altijd dat hij de oorlog heeft meegemaakt. Sinds dag 1 dat hij gevonden is op de boerderij (vermoedelijk vondeling) schrokt hij. Het kan heel goed zijn dat hij honger heeft gekend en dat hij gelijk aan moet vallen.. heel apart.
En water heb ik altijd 2 bakjes vers staan elke dag.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:04

Misschien is het handig als je toch eens laat testen op nierfalen.
Als je er snel bij bent kun je het heel goed behandelen.
Wacht je te lang dan is het een verloren strijd, dat vergiftigd de kat zichzelf.

Ben benieuwd hoe je er zelf over denkt :)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:05

Je moet eigenlijk altijd kijken naar de ingrediëntenlijst op het voer van je dier. Jaja niet alleen op je eigen eten :').
Wat ik zo kan aanraden is Royal Canin, en Fokker. Fokker is goedkoper, maar wat ik even snel op de ingrediëntenlijst heb gezien is dat daar het meeste dierlijke producten in zitten. Wijzelf hebben royal canin voor de kat, staat de hele dag overigens een schaaltje want mevrouw eet liever andere dingen dan brokkies. En daar doet zij het super op.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:08

Laat hem eens nakijken door de dierenarts. Onze kat dronk en at ook heel veel en bleek suikerziekte te hebben. Hij heeft nu en aangepast dieet en dat scheelt echt heel veel. O merk je dat terug in de kattenbak hij plast nu en stuk minder.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:09

Ik ben het eens met Borisje, Royal Canin en Hils is zeer goed. Voertorentje! wat goed.
Zelf zou ik ook contact opnemen m et DA want veel drinken kan duiden op andere problemen
Dat kunnen ze onderzoeken door bloedonderzoek. Klinkt als een hele leuke kat!

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:16

Kattenbak gebruiken ze samen. Kan niet zeggen wat een bende of nat. Baal er alleen altijd van dat als ie schoon is ze hem helemaal in moeten wijden... :(
Binnenkort moet meneer toch naar de da voor zn enting en chip dan zal ik het zowiezo even voorleggen. Hij is ook absoluut niet mager en mega fit. Te fit vaak volgens de andere kat

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:21

Katten eten in de natuur, zo´n 20 kleine hapjes per dag. 2 keer per dag is dus niet echt natuurlijk. Hier krijgen ze onbeperkt droogvoer en ze zien er beiden super uit en ook geen schrokkerds. Wel doen we dit al vanaf dat ze kitten zijn.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:23

Borisje: Je verhaal over KVV klopt helemaal, maar dat je dan Royal Canin en Hills adviseert staat daar lijnrecht tegenover.... Merken met een zeer laag vleespercentage.

Brokken met veel vlees en weinig/geen graan: Orijen, Acana, Bozita geloof ik ook.. en met taste of the Wild zijn ook goede ervaringen. Allemaal te krijgen bij zooplus.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:25

Chikoha ze krijgen bij mij onbeperkt tot op zekere hoogte. Sochtend gaat er 3 handjes in en daar moeten ze het mee doen. Als het helemaal op is krijgen ze voor ee nacht nog 1 handje.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:27

3 handjes is niet echt onbeperkt. Hier hadden we een buurkat die ook de precieze hoeveelheden op de verpakking kreeg, maar vreselijk mager bleef. Die kwam bij ons mee eten en knapte een heel stuk op.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:29

Ove het algemeen gaat de bak niet leeg. Aan de hand daarvan heb ik geleerd wat ze eten op een dag. Ik kan wel meer geven maar voer dat overstuur gaat heb ik een hekel aan en ik geen ze liever als ik thuis kom van het werk en het is schaars vers erbij. Dan een week lang bijvullen bijvullen. En meneer eet alles op wat voor zn voeten ligt.

Zal vanavond even een goede foto maken van hem. Slank is uhhh niet echt aanwezig bij dezd sterke vent
Laatst bijgewerkt door sax89 op 22-05-13 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:29

Chikohaa: Wat heeft dat met onbeperkt brokken geven te maken? Dat is heel wat anders dan voldoende geven. En dat is per kat verschillend.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 12:31

Hij kan toch eten wat ie wil overdag. Ipv een schepje sochtends en dan een paar uur niks. Schepje smiddags en een paar uur niks.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:35

Kun je zijn ontlasting controleren?
Mijn kat dronk een periode ook ontzettend veel. 1 bakje per dag. Terwijl dit voorheen niet zo was.
Baros loopt altijd buiten en zijn behoeftes deed hij ook buiten. Hij werd ook ontzettend mager. Wat bleek hij was doodziek van Rotal Calin Hypoallergenic. Hij had hele ernstige spuitdiarre. Zo zielig :(
Dierenarts geloofde het niet omdat dat niet kon bij die hypo allergene versie van royal canin.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:35

sax89 schreef:
Ove het algemeen gaat de bak niet leeg.

sax89 schreef:
En meneer eet alles op wat voor zn voeten ligt.

Dit gaat niet helemaal samen :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 13:34

Air schreef:
Borisje: Je verhaal over KVV klopt helemaal, maar dat je dan Royal Canin en Hills adviseert staat daar lijnrecht tegenover.... Merken met een zeer laag vleespercentage.

Brokken met veel vlees en weinig/geen graan: Orijen, Acana, Bozita geloof ik ook.. en met taste of the Wild zijn ook goede ervaringen. Allemaal te krijgen bij zooplus.

Dat weet ik :j Maar aangezien ik paraveterinair ben en dus bij een dierenarts werk, móet ik mensen wel Royal Canin en Hills adviseren, want
sommige dierenartsen staan niet tegenover vers vlees.
Van deze merken (en Specific dan) weet ik dat het goede symptoombestrijders zijn, en als mensen geen mogelijkheid hebben tot vlees geven of het niet willen geven, of niet uit willen zoeken welke verhoudingen op de verpakkingen goed zijn, dan raad ik die twee aan.
Dat is in ieder geval beter dan supermarktvoer.

Orijen is inderdaad ook een heel goed alternatief, maar daar moet je wel wat geld voor opzij willen leggen. De goedkoopste nog net goede brokvoeding die ik ken is DogLovers Gold of CatLovers Gold, 60% vlees.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:40

chikohaa schreef:
sax89 schreef:
Ove het algemeen gaat de bak niet leeg.

sax89 schreef:
En meneer eet alles op wat voor zn voeten ligt.

Dit gaat niet helemaal samen :D

Haha snap ik. Ik bedoelde de laatste zin meer van een snoepje of een stick op zn tijd en hij eet je vingers erbij op. :-)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:34

bij ons eten de jonge katten ook best veel, maar niet overdreven.
bij ons kunnen ze ongeveer de hele dag brokken eten en meestal is er 1 bakje geheel op ( met 4 katten), waaronder de 2 jonge katten er het meeste van eten, beide katers.

hier worden de bakjes savonds weg gehaald zodat ze snachts niet kunnen eten, maar dat is omdat ze anders de hele nacht blijven spelen en wij dus ook niet slapen..
verder krijgen ze whiskas vlees, de brokken zijn van kanjers