Ik heb jullie raad nodig.
We hebben thuis 2 honden, een labrador kruising en een Mechelse herder. Max, de herder, wordt in november 2 jaar. Hij is een beetje hyper en heeft veel beweging nodig, en die krijgt hij ook. Hij luistert tijdens het wandelen normaal gezien goed en thuis ook, al is hij soms koppig en doet het niet.
Gisteren waren mijn vader en ik gaan lopen in het bos met Max. We waren op het voorlaatste stuk, een zandpad, voordat we weer op de grote baan waren. Max loopt altijd los in het bos, dit doet hij al heel lang. Enkel als er andere honden voorbijkomen of om even te oefenen met dicht bij mij lopen oid.
Mijn papa zegt opeens:'Max hier he'. En ik vraag wat er is. 'Zie je die ree niet daar?' 'Ooh ja ik ze hem!'
Op dat moment schiet Max weg, achter die ree aan natuurlijk, het bos in.(eigenlijk had mijn vader hem beter al aangelijnd toen hij de ree zag, maarja) Mijn vader en ik roepen hem kei hard terug, maar op zo'n moment luistert hij dus niet meer
Even later zagen we hem terug op het zandpad en we roepen weer kei hard, maar meneertje loopt gewoon terug het bos in...We hebben zeker nog 25 minuten zitten rondlopen in het bos 'Maaaax, kom hier!!' Uiteindelijk liepen we terug richting huis, en een voorbijganger zei dat hij richting de grote baan liep. Sh*t... Uiteindelijk zat hij dus thuis voor de poort, wat hij wel vaker doet als ie wegloopt, gewoon naar huis lopen. Wij allebei kwaad op hem natuurlijk.
Hoe zorg je ervoor dat hij op zo'n moment niet wegloopt? Als hij een andere hond ziet en niet aangelijnd is, kan je hem nog terugroepen, maar een ree, dan heeft hij geen aandacht meer voor ons... Hij doet het regelmatig, en meestal komt hij na 5 mnuten wel terug uit het bos, maar hij moest maar eens onder een auto lopen...Hem heel de tijd aangelijnd houden is ook niet fijn, niet voor hem en niet voor mij.
Ik hoop dat er iemand tips heeft?
Groetjes Katrijn
En wat moet ik dan doen als hij wegloopt en hij komt terug? Als je hem dan beloont gaat hij dan niet denken, ik lekker weglopen, ik word toch niet gestrafd?