Hond schiet soms weg in het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TrIjNiE__

Hond schiet soms weg in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 17:15

Hallo bokkers,

Ik heb jullie raad nodig.
We hebben thuis 2 honden, een labrador kruising en een Mechelse herder. Max, de herder, wordt in november 2 jaar. Hij is een beetje hyper en heeft veel beweging nodig, en die krijgt hij ook. Hij luistert tijdens het wandelen normaal gezien goed en thuis ook, al is hij soms koppig en doet het niet.

Gisteren waren mijn vader en ik gaan lopen in het bos met Max. We waren op het voorlaatste stuk, een zandpad, voordat we weer op de grote baan waren. Max loopt altijd los in het bos, dit doet hij al heel lang. Enkel als er andere honden voorbijkomen of om even te oefenen met dicht bij mij lopen oid.
Mijn papa zegt opeens:'Max hier he'. En ik vraag wat er is. 'Zie je die ree niet daar?' 'Ooh ja ik ze hem!'
Op dat moment schiet Max weg, achter die ree aan natuurlijk, het bos in.(eigenlijk had mijn vader hem beter al aangelijnd toen hij de ree zag, maarja) Mijn vader en ik roepen hem kei hard terug, maar op zo'n moment luistert hij dus niet meer :( Even later zagen we hem terug op het zandpad en we roepen weer kei hard, maar meneertje loopt gewoon terug het bos in...
We hebben zeker nog 25 minuten zitten rondlopen in het bos 'Maaaax, kom hier!!' Uiteindelijk liepen we terug richting huis, en een voorbijganger zei dat hij richting de grote baan liep. Sh*t... Uiteindelijk zat hij dus thuis voor de poort, wat hij wel vaker doet als ie wegloopt, gewoon naar huis lopen. Wij allebei kwaad op hem natuurlijk.

Hoe zorg je ervoor dat hij op zo'n moment niet wegloopt? Als hij een andere hond ziet en niet aangelijnd is, kan je hem nog terugroepen, maar een ree, dan heeft hij geen aandacht meer voor ons... Hij doet het regelmatig, en meestal komt hij na 5 mnuten wel terug uit het bos, maar hij moest maar eens onder een auto lopen...Hem heel de tijd aangelijnd houden is ook niet fijn, niet voor hem en niet voor mij.

Ik hoop dat er iemand tips heeft?

Groetjes Katrijn

dierenfan

Re: Hond schiet soms weg in het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:48

kwaad worden als hij thuis zit heeft geen nut. Het enigste wat je daarbij kan bereiken is het feit dat hij na wegloop acties (die jullie fout zijn en niet die van hem) de link legt dat hij niet naar huis moet lopen omdat het baasje dan kwaad wordt.

Beter kan je hem veel meer onder appel hebben. Dus regelmatig bij je roepen in het bos en dit belonen met iets wat hij super lekker vind en dit ook afwisselen. De beloning moet niet voorspelbaar zijn voor de hond. Als hij beter luisterd naar het 'hier' kan je hem al makkelijker bij je houden.

Jagen is voor een hond erg leuk. Zeker als hij het eenmaal ontdekt heeft dat hij het kan zal hij er steeds feller op worden. Immers een leuke afwisseling en hij kan al zijn energie erin kwijt. Voor hem is het puur een uitdaging. Helaas is jacht gedrag niet altijd te voorkomen dat blijkt wel bij jou hond. Het beste wat je kan doen is op punten waar je wild verwacht hem niet meer los laten of zelf zeer allert op de omgeving zijn. Ik heb geen jagende honden gelukkig maar ben altijd allert op wat in de omgeving gebeurd. Omdat mijn honden het jagen niet kennen kan ik ze makkelijk bij me houden maar als ik twijfel gaan ze gewoon vast. Als ze het jagen eenmaal kennen is het stukken moeilijker. Immers hij kan ook een vers spoor ruiken en daarop verder gaan. Een herder kan zo'n spoor erg makkelijk volgen. Dat zouden mijn honden dan weer niet doen omdat ze het wel interesant vinden ruiken maar nooit door hebben gehad (tot nu toe gelukkig) dat ze dat wel eens kunnen gaan volgen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:07

Precies wat dierenfan zegt, in ieder geval niet straffen als hij hij thuis komt of al thuis is.

Hebben jullie al geprobeerd om leuker te zijn dat wat er om hem heen gebeurd. Lekkers mee nemen, misschien dol op ballen? Op het moment dat je ziet dat er iets is waarvan je weet dat je hond dat niet kan weerstaan commando lekkers of bal roepen. Dat is interessanter voor de hond dan het commando hier.

Ik heb een wegloper, herplaatser en gaat er soms ook vandoor, wat bij hem niet helpt is zijn naam roepen. Maar het helpt als ik zeg, kijk eens wat ik heb!!!! (gebruik ik altijd in huis als ze iets lekkers krijgen) Moet ik wel op tijd zijn trouwens, het is een grote lobbes van 9 jaar maar kan nog een aardig sprintje trekken. :D

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:11

Oke, dat straffen thuis dacht ik al wel dat niet goed was, maar mijn vader deed het al, hij is niet zo van andere dingen proberen, helaas :( hmm, iets waar hij echt dol op is, weet ik eigenlijk niet. Ballen is vooral onze andere hond. Koekjes is hij ook erg kieskeurig en dat hoeft voor hem niet ook niet. Tja worst, maar ik toch moeilijk worst gaan meenemen als ik ga lopen :+ En wat moet ik dan doen als hij wegloopt en hij komt terug? Als je hem dan beloont gaat hij dan niet denken, ik lekker weglopen, ik word toch niet gestrafd?

xRowina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:19

Nee, als je hem terugroept en hij komt weer terug (ook al is het na een tijdje pas) moet je hem direct belonen dat hij terug is gekomen!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:23

xRowina schreef:
Nee, als je hem terugroept en hij komt weer terug (ook al is het na een tijdje pas) moet je hem direct belonen dat hij terug is gekomen!

Oke! Dan ga ik toch maar eens langs de dierenwinkel voor extra lekkere koekjes :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:39

Ik ben met mijn honden begonnen met de recallgame (kwam ik bij via een hondenforum) dat werkt bij ons heel goed. Ik neem wel superlekkere dingen voor ze mee (knakworst is favoriet, dan wel in hele kleine stukjes. Boterhamzakje vol :+ ) Je moet er wel echt mee gaan trainen maar ik merkte heel snel resultaat :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:43

Miryamk schreef:
Ik ben met mijn honden begonnen met de recallgame (kwam ik bij via een hondenforum) dat werkt bij ons heel goed. Ik neem wel superlekkere dingen voor ze mee (knakworst is favoriet, dan wel in hele kleine stukjes. Boterhamzakje vol :+ ) Je moet er wel echt mee gaan trainen maar ik merkte heel snel resultaat :j

En wat is dat precies? :o

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:44

TrIjNiE__ schreef:
Oke, dat straffen thuis dacht ik al wel dat niet goed was, maar mijn vader deed het al, hij is niet zo van andere dingen proberen, helaas :( hmm, iets waar hij echt dol op is, weet ik eigenlijk niet. Ballen is vooral onze andere hond. Koekjes is hij ook erg kieskeurig en dat hoeft voor hem niet ook niet. Tja worst, maar ik toch moeilijk worst gaan meenemen als ik ga lopen :+ En wat moet ik dan doen als hij wegloopt en hij komt terug? Als je hem dan beloont gaat hij dan niet denken, ik lekker weglopen, ik word toch niet gestrafd?

hij denkt niet ik kan weglopen en als ik terug kom wordt ik gestraft. Nee hij vind het bij de baas komen steeds leuker worden en op ten duur als het bij de baas komen leuker is als het jagen zal hij ervoor kiezen bij jou te komen. Echter het jagen vind hij waarschijnlijk ontzettend leuk dus jij moet enorm goed je best doen om nog leuker te zijn!!

en jawel met worst lopen kan best hoor. Als ik naar een situatie ga waarbij ik weet dat mijn hond opgewonden gaat worden omdat hij het zo leuk vind dan houd ik zijn aandacht bij mij met frikandellen. Deze zijn op elke hoek wel verkrijgbaar en mijn hond is verzot op frikandellen.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 19:57

dierenfan schreef:
TrIjNiE__ schreef:

hij denkt niet ik kan weglopen en als ik terug kom wordt ik gestraft. Nee hij vind het bij de baas komen steeds leuker worden en op ten duur als het bij de baas komen leuker is als het jagen zal hij ervoor kiezen bij jou te komen. Echter het jagen vind hij waarschijnlijk ontzettend leuk dus jij moet enorm goed je best doen om nog leuker te zijn!!

en jawel met worst lopen kan best hoor. Als ik naar een situatie ga waarbij ik weet dat mijn hond opgewonden gaat worden omdat hij het zo leuk vind dan houd ik zijn aandacht bij mij met frikandellen. Deze zijn op elke hoek wel verkrijgbaar en mijn hond is verzot op frikandellen.

Dan ga ik maar eens lopen met worst, dat is eens wat anders :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:57

Vergeet het maar, in dit geval is alleen voorkomen mogelijk, niet genezen.
Jachtinstinct uitleven is dermate zelfbelonend dat je er niets effectief tegenover kan stellen. "Leuker zijn dan jagen" is alleen mogelijk met honden die toch al geen hoge jachtdrift hadden (en dan had je sowieso geen probleem).
Aangelijnd houden in gebieden waar je wild kunt verwachten is de enige veilige oplossing.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:00

Kuggur schreef:
Jachtinstinct uitleven is dermate zelfbelonend dat je er niets effectief tegenover kan stellen. "Leuker zijn dan jagen" is alleen mogelijk met honden die toch al geen hoge jachtdrift hadden (en dan had je sowieso geen probleem).
Aangelijnd houden in gebieden waar je wild kunt verwachten is de enige veilige oplossing.

Ik ga hem inderdaad wat vaker aanlijnen, en op het pad dat we het dichtst bij de grote baan zijn, gaat hij ook vast!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:35

TrIjNiE__ schreef:

schat ik heb hele worsten, frikandellen, boterhammenworst enz versleten hahaha
dus ja ik neem worst (in stukjes) mee als ik ga wandelen :)
als hij weggelopen is en hij komt terug JUIST belonen hij is nl terug gekomen, een hond denkt niet zo als een mens he ;)

en daarnaast denk ik dat je in het geval van de ree idd moet voorkomen, dus weet je dat er wild is hou je hond aan de lijn!
evt aan een lange lijn dat hij toch vrij kan snuffelen

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:39

Oke! Bedankt iedereen!! Voortaan neem ik worst mee tijdens het lopen, en wat vaker aan de leiband houden! :D

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:12

Kuggur schreef:

Wat pessimistisch, zeg nooit nooit. :) Waarom niet een poging wagen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:17

waar ze ook dol op zijn is kippenlever of hartjes die krijg je per kilo in de winkel voor nog geen 3 euro (je kunt ze ook laten drogen en droog voeren)
die in een zakje en wandelen maar :P
en dan steeds weer bij je roepen op de meest verschillende momenten het baasje moet intresanter blijven als de rest :D

werkt bij mijn overvreten honden als een tierelier

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 12:18

Kuggur schreef:

Vind ik een uitermate demotiverende post die vooral alles over een kam scheert. Nergens voor nodig! Mijn herplaatser hier heeft ook een mega ontwikkeld jachtinstinct. Alles wat beestje is wilde ze achteraan, wild, vogel konijnen, haasjes, en katten. Die laatste vooral omdat ze daar graag mee speelde.

Inmiddels is dat echter te onderdrukken als ik haar roep. Zodra zij ergens achteraanschiet is een "É!" voldoende voor haar aandacht. Vervolgens gewoon blij voor roepen en madam komt netjes aangerend.

Kwestie van veel oefenen, volhouden en inderdaad neit boos worden. Soms is het erg moelijk en zjin honden volledig vrij en ongestoord. Maar dan nog kun je ze leren dat jij toch besluit wat anders te willen.

Het is vervelend dat hij de wg naar huis weet te vinden, anders is omdraaien en achter een boom staan effectief. Je hoort toch zeker bij de roedel en die hoort niet zomaar weg te zijn.