problemen met dove kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk146

problemen met dove kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:53

Hi!

Wij hebben een groot dilemma met de kat van mijn moeder. Sinds korte tijd weten we dat hij doof is, sinds de verhuizing van mijn moeder een half jaar geleden veroorzaakt dit echter grote problemen. Zij woont nu namelijk aan een drukke weg en dus durft ze hem niet buiten te laten, hij hoort zo slecht dat hij auto's pas op het laatste moment zou zien (te laat waarschijnlijk..) In het oude huis was dit minder een probleem omdat hij daar zijn rondje kende en er wat minder druk verkeer was. Nu moet hij dus binnen blijven en het is echt lastig om hem binnen te houden, hij wordt helemaal gek van het opgesloten zitten en mauwt vaak en heel hard. Mijn moeder ziet het al een tijdje aan en heeft het overlegd met de dierenarts; deze geeft 'inslapen' als oplossing.

Aangezien het niet meer te houden is binnen en de kat er zelf ook ongelukkig van wordt, denkt ze hier nu wel serieus aan. Maar het is echt zo moeilijk, het beestje is namelijk nog gezond en super speels en levendig. Het voelt dan zo fout en hard om hem in te laten slapen. Moet er zelf ook niet aan denken. Ik zou hem graag in huis nemen maar dat is ook geen oplossing; mijn vriend en ik wonen in een appartement waar hij waarschijnlijk alles eraan zal doen om het balkon af te komen, bovendien zit hij dan lange dagen alleen waardoor het alleen maar erger wordt vrezen we.

Iemand een dergelijk probleem al wel eens gehad? En eventuele oplossingen? Ik wil zelf alles liever dan inslapen, maar mijn moeder wil hem absoluut niet naar het asiel omdat hij ook al wat ouder is..

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:58

Misschien wil iemand hem wel hebben? iemand die bijvoorbeeld een eindje van de weg af woont, als hij dan buiten is denk ik niet dat hij veel behoefte zal hebben om de weg op te gaan. Hier in Drenthe heb je zulke huizen genoeg, er is vast wel iemand die hem wil hebben :D Wel ver weg, zie dat je in Rotterdam woont...

Waar mijn ouders wonen bijvoorbeeld: 200m van de weg af, overal weilanden en bos en dieren genoeg. Daar blijft hij wel. Alleen zij willen helaas niet nog een kat erbij -O-

Lous

Re: problemen met dove kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:02

Onze oude kat had dat ook. Altijd buiten geweest en toen hij doof werd moest hij toch echt binnen blijven voor zijn eigen veiligheid. Dan miauwen ze idd heel hard omdat ze zichzelf niet meer kunnen horen.
Op een gegeven moment schikte hij zich in zijn lot, miauwen werd een stuk minder.
Uiteindelijk is hij zelf op een rustig plekje in huis gestorven.

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:04

Onze kat is ook doof, En wil eigenlijk juist niet naar buiten.. Gelukkig is het als hij buiten is heel rustig en iedereen denkt wel om hem omdat hij doof is. Hij mauwt ook altijd heel hard soms best storend maar hij hoort zichzelf niet.. Daarom doet hij het ook zo hard..

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:05

@ Magiccc: Ja daar zat ik ook aan te denken inderdaad..Daar kan ik mijn moeder waarschijnlijk eerder van overtuigen dan asiel want dat snap ik wel dat ze dat niet wil (daar hebben wij hem zelf ook vandaan gehaald bijna 10 jaar geleden) Ver weg is denk niet zo'n probleem, liever paar 100 km rijden dan inslapen natuurlijk..Bovendien woont mijn moeder in Breda dus dat scheelt al. Haha jammer dat ze er niet nog 1 bij willen maar bedankt voor het meedenken!

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:08

Wij hebben voor onze eigen katten een ren. Ze zijn niet anders gewend en accepteren dit super. We hebben sinds een paar jaar ook nog de bijna 18 jarige kat van mijn moeder. Zij is altijd buiten geweest, maar sinds een tijdje zijn we erachter dat ze niet veel meer ziet en hebben we het idee dat ze dementerende is. Zij mag nu dus ook niet meer naar buiten en blijft in de ren. Ze vindt dit niet altijd even leuk, maar accepteert het toch heel snel, en ze geniet van het zonnetje (als die tenminste schijnt :') ) in de ren. Prima oplossing voor iedereen. Want ook voor haar is inslapen nog echt geen optie!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:13

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom asiel (met kans op een goed baasje) slechter is dan ingeslapen worden? Mits er ook snel een nieuw baasje gevonden wordt natuurlijk. Maar je kunt nog beter zelf een nieuw baasje zoeken dan lijkt me.
Dus gericht op zoek: advertentie op marktplaats, op bokt (mag dat tegenwoordig nog?), in de lokale krant, op facebook etc. Misschien kun je hem in overleg met het asiel wel op www.ikzoekbaas.nl laten plaatsen?
In een ren is ook een super oplossing!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:01

Sofy schreef:
Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom asiel (met kans op een goed baasje) slechter is dan ingeslapen worden? Mits er ook snel een nieuw baasje gevonden wordt natuurlijk. Maar je kunt nog beter zelf een nieuw baasje zoeken dan lijkt me.
Dus gericht op zoek: advertentie op marktplaats, op bokt (mag dat tegenwoordig nog?), in de lokale krant, op facebook etc. Misschien kun je hem in overleg met het asiel wel op http://www.ikzoekbaas.nl laten plaatsen?
In een ren is ook een super oplossing!

omdat dove katten vaak dit soort problemen geven en de moeder van TS een lange asiel periode voorziet? Voor een dove kat is een asiel echt niet geweldig hoor. Communicatie met andere katten is al moeilijk omdat hij ze niet aan hoort komen en verder hoort hij geen geluiden in de vreemde omgeving die hij totaal niet kent. Ik zou het een dove kat ook niet aan doen. Bovendien komt hij bij zijn nieuwe eigenaar weer op het punt dat hij perce naar buiten wil. Een kat met 3 poten kan je in een erg rustige omgeving nog wel naar buiten doen maar een dove kat is vragen om problemen natuurlijk..
Stel dat hij lekker buiten ligt te zonnen en er komt een hond aan met verkeerde bedoelingen...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:05

Heeft kats huis niet een achtertuin?
Kun je daar niet zorgen dat hij er niet meer uitkan? Of een voortuin fabriceren en die afgesloten maken?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:30

sanne_146 schreef:
Hi!

Wij hebben een groot dilemma met de kat van mijn moeder. Sinds korte tijd weten we dat hij doof is, sinds de verhuizing van mijn moeder een half jaar geleden veroorzaakt dit echter grote problemen. Zij woont nu namelijk aan een drukke weg en dus durft ze hem niet buiten te laten, hij hoort zo slecht dat hij auto's pas op het laatste moment zou zien (te laat waarschijnlijk..) In het oude huis was dit minder een probleem omdat hij daar zijn rondje kende en er wat minder druk verkeer was. Nu moet hij dus binnen blijven en het is echt lastig om hem binnen te houden, hij wordt helemaal gek van het opgesloten zitten en mauwt vaak en heel hard. Mijn moeder ziet het al een tijdje aan en heeft het overlegd met de dierenarts; deze geeft 'inslapen' als oplossing.

Aangezien het niet meer te houden is binnen en de kat er zelf ook ongelukkig van wordt, denkt ze hier nu wel serieus aan. Maar het is echt zo moeilijk, het beestje is namelijk nog gezond en super speels en levendig. Het voelt dan zo fout en hard om hem in te laten slapen. Moet er zelf ook niet aan denken. Ik zou hem graag in huis nemen maar dat is ook geen oplossing; mijn vriend en ik wonen in een appartement waar hij waarschijnlijk alles eraan zal doen om het balkon af te komen, bovendien zit hij dan lange dagen alleen waardoor het alleen maar erger wordt vrezen we.

Iemand een dergelijk probleem al wel eens gehad? En eventuele oplossingen? Ik wil zelf alles liever dan inslapen, maar mijn moeder wil hem absoluut niet naar het asiel omdat hij ook al wat ouder is..

een idee om hem dan weg te doen ??? waarom gelijk denken over in te laten slapen :S
en hoe kom je erbij dat een kat binnen houden slecht is/dat hij er ongelukkig van word:S..
wij hebben ook een dove kat,,, en die is echt niet ongelukkig hoor

en een kat kan heus wel alleen thuis blijven hoor en anders en andere kat erbij zetten ??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:31

Optie om een kattenren buiten te maken?