Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Telpeva schreef:Hahaha, uit je slaap gehouden worden door wiebelende cavia's
Voor dat andere, heb je genoeg afleiding voor ze? ik merk van mijn diertjes (geen cavia's) dat als ik ze in een woonkamer oid heb staan waar vaak mensen komen, ze niet meer op of omkijken of piepen omdat ze door hebben dat een mens in de buurt van de kooi gewoon lang niet altijd 'eten', of 'aangehaald worden' betekend.
Nimfee schreef:Dat piepen vind ik juist heerlijk. Als je dat vervelend vindt, vraag ik mij af of cavia's wel echt jou ding zijn... Als ze verder maar twee handjes voer krijgen en verder niets, vind ik het trouwens niet gek als ze heel veel piepen. Dan hebben ze gewoon honger!! Hier hebben ze altijd vers hooi en krijgen 1x per dag biks en regelmatig groentes. Ze moeten veel knagen, vooral hooi dus, om de tanden goed te kunnen laten slijten en om de spijsvertering goed op gang te houden.
Fokken zou ik overigens niet doen, er zijn al meer dan genoeg cavia's op de wereld.
AZNLady schreef:Nimfee schreef:Dat piepen vind ik juist heerlijk. Als je dat vervelend vindt, vraag ik mij af of cavia's wel echt jou ding zijn... Als ze verder maar twee handjes voer krijgen en verder niets, vind ik het trouwens niet gek als ze heel veel piepen. Dan hebben ze gewoon honger!! Hier hebben ze altijd vers hooi en krijgen 1x per dag biks en regelmatig groentes. Ze moeten veel knagen, vooral hooi dus, om de tanden goed te kunnen laten slijten en om de spijsvertering goed op gang te houden.
Fokken zou ik overigens niet doen, er zijn al meer dan genoeg cavia's op de wereld.
Ik heb een knaagblok in de kooi hangen, ze krijgen elke dag hooi en elke dag 2 handjes eten.
Ze krijgen afwisselend groentes zoals paprika, wortel , appel, sla ga maar door.
Het zijn ook echt bollies.
Ik heb al 2 keer gedacht dat er 1 zwanger was, maar dat bleek dus niet zo te zijn.
En het piepen vind ik niet erg.
Maar het gewiebel heel de nacht door.
dierenfan schreef:afgezien van het feit dat er al een overschot aan cavia's is en ik dus niet snap dat je wil gaan fokken terwijl je jezelf al ergerd aan de dieren vraag ik me wel af of je jezelf goed ingelezen hebt??
Een knaagblok is namelijk ZEER slecht voor cavia's (en konijnen) daar wordt op de betere websites diverse malen tegen gewaarschuwd dat je die niet moet aanschaffen. En te dikke dieren worden veel moeilijker drachtig. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat 1 van 2 gewoon steriel is. Zijn het toch geen broer/zus zodat je ook nog inteelt gaat doen? Verder als een cavia volgroeid is en nog geen jongen gehad heeft dan mag ze ook niet meer gedekt worden!!! Dat gaat haar dood worden namelijk

Dimphyl schreef:als ik je het mag aanraden; schakel iniedergeval over op ander voer. het voer dat je nu hebt is voor 'knaagdieren', in het algemeen dus, en niet speciaal voor cavia's. hierdoor zal er sowieso te weinig vitamine C in zitten, en dat is gewoon héel belangrijk.
Ik geloof, als ik je teksten zo lees, dat je zelf ook zeker wel wat over cavia's weet, dus ik probeer je niks op te dringen hoor.