Diamant duifjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Diamant duifjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:03

Hallo :)

Wie kan mij wat vertellen over het houden van Diamant duifjes ?
Hebben bokkers deze vogeltjes ?

Wat zijn de do's en de dont's ?
Wat hebben ze nodig en wat juist niet ?
Als je een koppeltje samen hebt en er worden eieren gelegt maar je wil geen jonkies kun je de eieren er dan zo bij weg halen ?

Hoor graag dingen van bokkers :)

Groetjes

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:09

Ik heb ze een tijdje gehouden in mijn voliere. Zeer lief vogeltje die je het beste in een paartje kunt houden.
Geslachtsonderscheid is te zien aan de rode oogring die bij het mannetje wat feller en dikker is als bij de pop.
Ze hebben succesvol gebroed bij mij, soms zelfs meerdere nesten per jaar. Ze aten met de pot mee hier, volierezaad en zangvogelzaad.
Uiteraard ook grit en water.

snowdon

Re: Diamant duifjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:34

Hele vriendelijke gezellige en rustige vogeltjes :)
Erg aandoenlijk hoe het mannetje danst voor het popje.

Wij hadden meerdere nesten per seizoen vroeger. Haalden ook wel eens eieren weg, legde dan van niet nepeitjes neer zodat ze niet meteen weer een nest ging leggen. Maar weet niet meer precies voor hoe lang...

Voldoende vliegruimte lijkt me vanzelfsprekend verder...

We hebben wel eens meerdere poppen gehad bij één man, maar gewoon een koppeltje was het rustigste in de volière.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:37

Mijn ervaring is dat ze fokken als konijnen :')

Maar wij hadden altijd een koppeltje. En ze aten gewoon mee met de rest van de vogels.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:40

Het klinkt iig erg leuk allemaal :D
Ik ga woensdag bij een koppeltje kijken, het is voor mijn vader :)
Een voilere hebben we al nu nog vogeltjes :)
Wat hebben ze verder nodig ? Zand, nestkastje enz.

Fokken als konijnen moeten we niet hebben haha, dan kan ik beter kijken naar nep eitjes om die er neer te leggen... Kunnen diamant duifjes buiten leven ? In de winter snap ik dat ze beter naar de schuur oid kunnen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:45

Die van ons kwamen altijd gewoon buiten, net als de rest. Wij hadden niet echt een kastje, maar zo'n mandje.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:49

Okee en in de winter hadden jullie ze in de schuur of ook buiten ?

Ik las ook iets over een speciaal zand waar ze de zaadjes uit konden pikken, weet alleen de naam niet meer...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:52

Hier ook mandjes :)
En verwarmd binnenhok aan de volière, meer niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:52

WinSel schreef:
Okee en in de winter hadden jullie ze in de schuur of ook buiten ?

Ik las ook iets over een speciaal zand waar ze de zaadjes uit konden pikken, weet alleen de naam niet meer...

Wij hadden sowieso altijd grit in de voliere. Voor de eitjes :) 's winters zaten alle vogels verwarmd in de schuur. En in de lente gingen de deurtje naar buitenvoliere weer los.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:54

Bedankt voor alle antwoorden :D Het word steeds leuker !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:55

Veel plezier met de vogeltjes :D

Momenteel hebben we even geen vogels. Maar als er weer een voliere komt, dan komen er sowieso de diamant duifjes en kwartels :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 20:57

Ja ik vind ze ook erg leuk :D

Meer bokkers met diamant duifjes zijn uiteraard welkom :D
Ik zal jullie op de hoogte houden met de vorderingen hier :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:12

Wij hebben ook een koppeltje diamantduifjes. Het mannetje is aankomen vliegen en toen hebben we na een tijdje een vrouwtje erbij gekocht. Ze moeten wel meerdere vogeltjes gehouden worden. Wij hebben ze in huis in een voliere. Zijn wel gezellige vogeltjes. Momenteel hebben ze hun tweede nestje. Het eerste nestje gaf 1 baby-vogeltje. Die is na een poosje uit het nest gevallen en was dood. Wij hebben nogal domme duifjes. Je kan de eitjes eruit halen als je geen nestje wil. Niet laten liggen of ze vervangen door nep-eitjes. Dan broeden ze zich dood. Je kan ook info krijgen bij een forum, genaamd www.vogelcafé.nl. Daar heeft mijn dochter jaar info weggehaald

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:13

Goed om te weten dat ik de eieren weg kan halen en er verder niks aan moet doen...
Opzich lijkt het me harstikke leuk hoor, jonkies, maar als ze fokken als konijnen lijkt het me niet bepaald handig... We willen ze niet voor de kweek maar voor de leuk :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:19

Ik heb zelf 2 diamantduifjes! Het zijn erg leuke en makkelijke vogels. :j
Ze krijgen hier gewoon tropen voer, water, eivoer, grit, trosgiers, en ook nog een paar keer per week een stukje brood / appel :)

Edit: diamantsuifjes kunnen buiten blijven tot 0 graden, maar het is aan te raden om ze warmer te houden.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-05-13 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:20

Zo te lezen zijn het makkelijke vogeltjes :) Dat is fijn om te weten :)

Heb jij ze binnen of buiten ?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:22

Ik heb ze binnen zitten :)

Nog een tip: plastieken stokjes vervangen door natuurlijke wilgentakken. Omdat plastieken stokjes niet 'mee veren', dat is niet goed voor hun lichaam.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-05-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:23

Okee :) wij willen ze buiten gaan houden onder de overkapping :)

Ik ben ook wel benieuwd naar fotos van jullie voillere ed :) Gewoon als interesse :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:27

Heb een Edit toegevoegd.

Op het moment zitten ze in een redelijk kleine kooi, ze komen 3x per week een hele middag los. Als het een beetje lekkerder weer word gaan ze in mijn binnen-konijnen hok :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:27

Bedankt voor de tip !
Wat wilgentakken in de kooi word het ook gelijk een stuk gezelliger :D

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:33

Ik ben ook op zoek naar een koppeldiamantduifjes. Ik wil graag de gewone zeg maar de grijze. Ik ga mijn volière vergroten en dan is de bedoeling dat er verschillende vogels ik komen. Heb er op dit moment alleen grasparkieten en zebravinken, en ook 1 japanse kwartel en 2 chinese kwartel in lopen. Heb al een koppel valkparkieten gereserveerd. De grasparkieten hadden vorig jaar jonkies en de zebravinken ook. Nu geen nestkastjes opgehangen omdat we gingen vergoten. Nacht hok is klaar nu nog de buitenvoliere het is de bedoeling dat er ook een kleine waterval in komt.

Dus als iemand nog een leuk koppel duifjes heeft en in de buurt hou ik me aanbevolen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:38

Hee je woont vlakbij haha, ik woon in Meeden :)

Leuk om te lezen dat jij ook diamant duifjes wil !

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:42

Mijn vader had ze ook altijd in de voliere. En ik vind ze gewoon heel schattig. Hebben ze nog meer diamantduifjes waar jullie ze weg halen?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:43

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:45

WinSel schreef:
Bedankt voor de tip !
Wat wilgentakken in de kooi word het ook gelijk een stuk gezelliger :D

Ja , het is ook de moeite waard om ze soms een wilgentak met blaadjes te geven , hier pikken ze er aan enzo :')

mhollander schreef:
Ik ben ook op zoek naar een koppeldiamantduifjes. Ik wil graag de gewone zeg maar de grijze. Ik ga mijn volière vergroten en dan is de bedoeling dat er verschillende vogels ik komen. Heb er op dit moment alleen grasparkieten en zebravinken, en ook 1 japanse kwartel en 2 chinese kwartel in lopen. Heb al een koppel valkparkieten gereserveerd. De grasparkieten hadden vorig jaar jonkies en de zebravinken ook. Nu geen nestkastjes opgehangen omdat we gingen vergoten. Nacht hok is klaar nu nog de buitenvoliere het is de bedoeling dat er ook een kleine waterval in komt.

Dus als iemand nog een leuk koppel duifjes heeft en in de buurt hou ik me aanbevolen.

Zeer slechte combinatie. Er is hier al heel vaak geadviseerd om helemaal niks bij grasparkieten te zetten.
Diamantduifjes zijn erg rustig, bijna sullige vogels, en met een beetje pech worden ze letterlijk helemaal gesloopt door de grasparkieten.
Wil je iets bij je grasparkieten, doe er dan een koppel valkparkieten bij, dat gaat prima.

WinSel schreef:
Nee dit was het enige koppeltje....

Ik zag op marktplaats in Delfzijl nog wel een koppeltje...

Is deze kooi geschikt ? http://www.theeuwesdierenwebshop.nl/med ... 8800_1.jpg

Niet heel slecht maar beter zou zijn een kooi die breder is. Liever breed dan hoog zelfs. Er zijn zelden vogels die verticaal vliegen.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 19-05-13 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt