Wat te doen met een kat die (waarschijnlijk) drupt... Inc??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kleine_Reijn

Wat te doen met een kat die (waarschijnlijk) drupt... Inc??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 13:53

Zo, mensen die een beetje verstand van dieren en het verhelpen van problemen hebben:

Ik heb een vraagje over mijn eigen huiskat:

Onze poes Simba begint een beetje dement te worden, ook hebben we het idee dat ze incontinent aan het worden is. Ze druppelt een beetje denken we.. Gezien de lucht elke keer in huis.
Zijn daar mogelijkheden voor? Het is een kat van 15 á 16 jaar oud, niet meer de jongste dus en begint nu langzaam maar zeker af te vallen.

Ook komt ze van buiten af elke dag met smerige poten thuis, ze maakt ze niet meer schoon. Ook voor de rest van haar vacht heeft ze niet zoveel aandacht meer!

Elke keer als ze thuis komt, gaat ze eten en drinken, maar tijdens het drinken zet ze een van haar voorpoten in het waterbakje... ??om af te koelen??

Is er iemand die weet hoe, wat, waar, wanneer, etc. ?

Voor meer info moet je maar ff vragen XD

geerke

Re: Wat te doen met een kat die (waarschijnlijk) drupt... Inc??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:04

heeft ze geen blaasproblemen?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:49

Gezien ze ook aan het afvallen is en ze zich niet meer schoon maakt zou ik toch even langs gaan bij de dierenarts. Zodat je in ieder geval grote medische problemen kan uitsluiten. Het kan namelijk goed door ouderdom komen maar er kan ook medisch wat achter zitten. In zo'n geval kun je altijd nog overwegen wel of niet te behandelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:30

Mee eens, eten en drinken is het allerlaatste dat een kat laat, vaak zijn ze nog zo goed als zindelijk. Vachtverzorging die te wensen overlaat is wel een teken dat het niet helemaal goed meer gaat.

Ik weet niet of een kat kan 'druppen', ben je zeker dat ze nergens plast?

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:11

Bloed was goed, urine ook.... Hoe nu verder?

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:12

poes schreef:
Mee eens, eten en drinken is het allerlaatste dat een kat laat, vaak zijn ze nog zo goed als zindelijk. Vachtverzorging die te wensen overlaat is wel een teken dat het niet helemaal goed meer gaat.

Ik weet niet of een kat kan 'druppen', ben je zeker dat ze nergens plast?

Nee, ze plast nergens! "Helaas niet". Dan zou ik tenminste meteen weten wat er aan de hand was...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:13

Accepteren dat je een oudere kat hebt met wat probleempjes, lijkt me. Als het dier kennelijk gezond is maar een beetje dement aan het worden is, tja, demente mensen laten ook wel eens wat lopen. So be it.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 16:49

*Zucht*

Ze wordt ouder, net als ieder ander. Heb al gezegd tegen m'n pa dat ik d'r geen pilletjes meer ga geven. Ze is haar hele leven al gezond! Maar ik geef nooit bij voorbaat al op, ik ga niet denk van: "Ik weet niet wat het kan zijn, maar so be it". Snap je? ;-)

Ze gaat nu al bijna mijn hele leven mee, op de eerste 5 jaar na....

Maar ik vroeg me gewoon af of er nog andere dingen aan de hand konden zijn...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:29

Dat kan helaas alleen je dierenarts je vertellen denk ik.

Katten zijn érg schone dieren, en zeker als ze de vacht ernstig beginnen verwaarlozen, is het tijd om heel kritisch te kijken of ze nog voldoende levenskwaliteit heeft. Ik heb het gezien bij kat van een vriendin, at ook nog prima, maar werd toch steeds slechter te been, vacht erg slecht, het is soms erg moeilijk om dan te weten wanneer het nog goed is...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:46

Klinkt voor het grootste deel als typische ouderdomsproblemen.. Je zou nog is na kunnen laten kijken op problemen met de schildklier, komt heel veel voor bij katten op latere leeftijd.
Voor de rest goed gevarieerd voeren, misschien is kijken naar natuurlijke supplementen. Voor de blaas zou je bijvoorbeeld (in overleg met DA!) cranberry kunnen geven. Verder is kijken of je kattensnoepjes kan vinden met extra vitaminen, mineralen, gist.. en je ouwertje gewoon lekker verwennen :)

Ik heb ook een opoe die ik al sinds mijn 7e heb, die heeft het aan zijn schildklier en kreeg daarvoor pillen, ging een hele tijd goed maar nu spuugt ie ze steeds uit dus hebben we besloten niks meer te geven. Hij is voor de rest nog behoorlijk gezond, niet meer zo soepel, kan wel nog prima voor zichzelf zorgen, maar ik zie er nu al als een berg tegenop dat ie er op een dag niet meer is, dus ik begrijp je gevoel goed :(
Het is nooit een schootkat geweest maar hij krijgt nu extra vaak een aai of een knuffel en af en toe stiekem een flinke plak kipfilet. Meer dan je kat een goeie laatste paar jaar geven kan je niet doen helaas..

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 17:55

ipv pillen voor schildklier is er nu zeer goede voeding van hills nl y/d dit vervangt de pillen maar dan moet die enkel dat voer eten.

Ivm de andere kat zou ik eens proberen wat pijnstiller te geven. Oudere katten zijn vaak niet meer zo lenig en wat stijver waardoor ze het poetsen van hun vacht een hele karwei vinden. We geven die raad vaker aan mensen met oudere katten die het net wat minder doen maar geen ziekte hebben. De pijnstiller die ik bedoel is meloxicam (metacam of novocam). Deze pijnstiller heeft een voor katten lekkere smaak en likken ze bijna altijd vanuit het spuitje op. 1 keer per dag geven gedurende een 10 tal dagen en dan kijken of je verschil merkt in gedrag van kat. is echt wel de moeite waard en is een goedkoop en veilig product.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:49

Bambolina schreef:
Klinkt voor het grootste deel als typische ouderdomsproblemen.. Je zou nog is na kunnen laten kijken op problemen met de schildklier, komt heel veel voor bij katten op latere leeftijd.
Voor de rest goed gevarieerd voeren, misschien is kijken naar natuurlijke supplementen. Voor de blaas zou je bijvoorbeeld (in overleg met DA!) cranberry kunnen geven. Verder is kijken of je kattensnoepjes kan vinden met extra vitaminen, mineralen, gist.. en je ouwertje gewoon lekker verwennen :)

Ik heb ook een opoe die ik al sinds mijn 7e heb, die heeft het aan zijn schildklier en kreeg daarvoor pillen, ging een hele tijd goed maar nu spuugt ie ze steeds uit dus hebben we besloten niks meer te geven. Hij is voor de rest nog behoorlijk gezond, niet meer zo soepel, kan wel nog prima voor zichzelf zorgen, maar ik zie er nu al als een berg tegenop dat ie er op een dag niet meer is, dus ik begrijp je gevoel goed :(
Het is nooit een schootkat geweest maar hij krijgt nu extra vaak een aai of een knuffel en af en toe stiekem een flinke plak kipfilet. Meer dan je kat een goeie laatste paar jaar geven kan je niet doen helaas..

Hey, ja, aan de schildklier had ik ook al gedacht ja! Maar de schildklier is het niet!

Heb een aantal weken bij de dierenarts stage gelopen... Toen kon ik haar nakijken en laten nakijken!

Nou ja, nog maar eens een keertje terug dan!
Hoop dat het niks ernstigs is! Alhoewel ik al het idee had dat ze naar het einde toe gaat, hoop ik toch dat het niets verkeerds is!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 20:12

Begrijp ik dat je al naar de dierenarts bent geweest met deze klachten? Zo ja, wat heeft deze dan gezegd? Want als een kat zulke duidelijke ouderdomsklachten heeft zal er toch ook wel gesproken zijn over hoe je het haar nog zo comfortabel mogelijk kan maken.

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 16:16

Thats_Me schreef:
Begrijp ik dat je al naar de dierenarts bent geweest met deze klachten? Zo ja, wat heeft deze dan gezegd? Want als een kat zulke duidelijke ouderdomsklachten heeft zal er toch ook wel gesproken zijn over hoe je het haar nog zo comfortabel mogelijk kan maken.

Ben er idd al mee naar de dierenarts geweest! Stom dat ik dat er niet in heb gezet, maar ik wilde ff weten hoe anderen er over zouden denken...

De dierenarts had ander voer voorgeschreven, maar dat helpt helaas niet. Pilletjes wil ik mijn beest niet meer geven, tenzij ze 100% zeker werken.