Gerbils zijn geweldig, maar soms.......

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimfee

Gerbils zijn geweldig, maar soms.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 09:49

Hoi allemaal,

Al jaren houd ik gerbils, het zijn onwijs leuke dieren om er naar te kijken en om ze los te laten lopen: zeker als ze al zo aan je gewend zijn, want dan lopen ze gewoon over je heen. Ik maak dan regelmatig mijn huiswerk bij de gerbils, ze lopen dan los in een klein kamertje en zeker toen ik Vera en Kiwi nog had was dat hilarisch. Stel je even voor dat je aan het typen bent en ineens staan twee gerbils op je toetsenbord en je vraagt je af, 'hoe kan dat?!', want ik zat op een bankje in dat kamertje. Na 5 minuten hadden ze al door hoe ze op de bank konden klimmen :+

Nadat Kiwi was overleden bleef Vera over. Ik een leuk gerbilpupje gereserveerd voor Vera, maar helaas werd Vera ineens heel ziek en moest ik haar in laten slapen. Omdat er toevallig het zusje van het pupje nog over was, heb ik er voor gekozen om het houden van gerbils door te zetten.
En daar kwamen Fay en Amy:
Afbeelding
Amy de zwart gevlekte en Amy de wildkleur. Ik had ze hier net, in koppeling want mijn bak is erg groot.
Hoewel ze erg leuk waren samen, had ik een soort onderbuik gevoel dat het vroeg of laat toch mis zou gaan. Ik moffelde dat gevoel weg, want ze waren wel leuk samen. Onderbuikgevoel klopte dus wel, na een jaar zijn de dames flink gaan vechten. Fay had Amy op laten sluiten in een torenhuisje, Amy durfde daar echt niet uit terwijl Fay onderaan het huisje stond te wachten tot Amy er uit zou komen. Wat een kréng.

Goed. Een koppeling tussen die twee zag ik totaal niet zitten, ik als onervaren gerbilkoppelaarster, dus kon ik gelukkig Amy en Fay bij een fokker brengen voor de koppeling. Eerst een weekje in de split (ging fout, eentje kon bij de ander komen dus weer vechten). Afkoelperiode, nieuwe split gemaakt (dit keer wel ontspanningsproof) en daar hebben ze een weekje in gezeten. Bij de fokker ging het direct fout bij de eerste stap van de koppeling. Zo veel haat had de gerbilfokker niet gezien!

Omdat Fay en Amy elkaar tot aartsvijanden hebben uitgeroepen, zijn ze dus maar definitief uit elkaar. Amy is goed te koppelen en heb ik inmiddels thuis zitten met een onwijs leuk gerbilmeisje <3 Fay daarentegen is echt een, ja hoe noem je dat? Verschrikkelijke Fay? Ik-ben-de-baas Fay? Waarschijnlijk moet er een derde gerbil aan haar gekoppeld worden omdat de vorige twee niet lukte.

Maar goed: het goede nieuws is dat Amy een nieuw gerbilvriendinnetje heeft en echt, wat een leuk meisje is dat!
Afbeelding
Afbeelding
Zwart gevlekte is Amy en het blauwvosje is, jawel: Luna!

Nog even wat foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe het verder af gaat lopen met Fay zal ik jullie zsm vertellen.

Groetjes!

Barroco

Re: Gerbils zijn geweldig, maar soms.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:53

Gerbils zijn inderdaad heel leuk, heb ze ook jaren gehad! Gelukkig heb je nu voor Amy een vriendje gevonden, veel plezier met ze!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:24

Gerbils zijn leuk idd, wel jammer van alle problemen. Gelukkig gaat het nu goed! Ik vrees de dag dat één van mijn heren het loodje legt en ik op zoek moet naar een nieuwe.

Hoe groot is je bak :) ? En hoe oud zijn ze nu?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 12:47

De bak waar Amy en Luna in zitten is 100x40x50, lekker ruim dus. Ik heb net m'n tweede bak kunnen halen, deze is 80x35x50 (lekker hoog, zodat er veel zaagsel in kan!).

Dat is wel een nadeel bij gerbils, als er eentje dood gaat moet er een nieuwe komen. Hoewel, dat is nog niet eens een nadeel, maar het koppelen is zo vermoeiend en moeilijk. Konijnen of cavia's koppelen lukt mij nog wel, dus dat kost mij niet zo veel stress, maar gerbils! Hopelijk kan je nog lang genieten van je koppel. Gelukkig zijn er wel veel fokkers die je kunnen helpen met koppelen, dat scheelt.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 11:51

Fay heeft toch gevochten met de oudere gerbil, dus ze wordt gekoppeld aan een pupje. Ik duim echt en ik hoop dat het gaat lukken!

Nimfee

Re: Gerbils zijn geweldig, maar soms.......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 12:40

Het hok is weer aangevuld bij Amy en Luna, en ze waren lekker actief, dus even foto's maken natuurlijk!

Afbeelding
Het hok op dit moment.

Afbeelding
Afbeelding
Beetje bewogen, maar hij is zo leuk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding