konijn zou nu al moeten jongen maar nog steeds niks? raar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vereentjex

konijn zou nu al moeten jongen maar nog steeds niks? raar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 20:55

hai,

ik zit met grote vraagtekens:
wij hebben 2 dwergkonijntjes (allebei heel lief en tam), mannetje en vrouwtje, die hebben we bij elkaar gezet (bewust)
al vanaf februari zitten ze bij elkaar, en ze zijn hartstikke lief voor elkaar.
maar het moeder konijn, heeft nog steeds geen nestje (het is bijna juni)
(terwijl het mannetje wel zijn best doet zegmaar ;) )

is het normaal dat konijnen pas zo laat nog jongen krijgen of?
normaal gesproken komen de konijntjes altijd veel eerder. dit is wel haar eerste nestje.

ik vind haar wel veel dikker dan het mannetje die is juist heel mooi op gewicht, terwijl mevrouwtje iets breder lijk te zijn.

(geen reacties op : 'waarom een nestje er zijn al genoeg konijnen') waarom?: omdat wij hier bewust voor gekozen hebben en alle ruimte hebben (en genoeg mensen kennen die wel jonge konijntjes willen en zeker met dit formaatje :) )

alvast bedankt!,

Linea

Re: konijn zou nu al moeten jongen maar nog steeds niks? raar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:04

Allereerst: als je een vrouwtje wil laten dekkken, moet je altijd zorgen dat je het mannetje na de dekking gelijk weghaalt. Waarom? Na de bevalling is een voedster gelijk vruchtbaar en ik neem aan dat je niet zit te wachten op twee nesten in een tijdsbestek van vier weken. Is ook alles behalve goed voor je voedster en de jongen.

Ik zou ze dus ook gelijk uit elkaar halen, geslachten laten checken, en als je inderdaad een ram en voedster hebt, de komende 35 dagen niet meer bij elkaar zetten. Als je voedster na 35 dagen niet bevallen is weet je zeker dat er geen jongen komen, en kan je ze nog een keer samen zetten als joj graag een nestje wilt hebben. Let wel: alleen om te dekken, en na de dekking gelijk uit elkaar halen. Je wilt echt niet riskeren dat je ram nog bij je voedst zit als ze bevalt ;)

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 23:19

Linea schreef:
Allereerst: als je een vrouwtje wil laten dekkken, moet je altijd zorgen dat je het mannetje na de dekking gelijk weghaalt. Waarom? Na de bevalling is een voedster gelijk vruchtbaar en ik neem aan dat je niet zit te wachten op twee nesten in een tijdsbestek van vier weken. Is ook alles behalve goed voor je voedster en de jongen.

Ik zou ze dus ook gelijk uit elkaar halen, geslachten laten checken, en als je inderdaad een ram en voedster hebt, de komende 35 dagen niet meer bij elkaar zetten. Als je voedster na 35 dagen niet bevallen is weet je zeker dat er geen jongen komen, en kan je ze nog een keer samen zetten als joj graag een nestje wilt hebben. Let wel: alleen om te dekken, en na de dekking gelijk uit elkaar halen. Je wilt echt niet riskeren dat je ram nog bij je voedst zit als ze bevalt ;)

heel erg bedankt :) ik ga ze gelijk nog maar is laten checken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 06:16

er staat overigens zeer, zeer veel informatie over hoe je het beste een dekking kan laten doen of begeleiden gewoon zoeken op google (ja dat kost tijd en veel leeswerk maar tenslotte wil je het ook zelf). Dus onder andere met welke ouderdieren, welke omstandigheden enz. Bijv. ook dat het zeer slecht is als een konijn te dik is. Dit kan (veel) problemen opleveren bij het drachtig worden maar zeker ook bij de bevalling.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 07:55

Hoe oud zijn je konijnen?
Een konijn draagt normaal tussen de 28-32 dagen. Aangezien je zegt dat ze al vanaf februari bij elkaar zitten (en je nu nog geen jongen hebt) zou het wel eens goed kunnen dat er nooit jongen van zullen komen. (of je hebt toch 2 mannetjes of 2 vrouwtjes).

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:55

Niet nergens om, maar weet je heel, heel zeker dat het een mannetje en een vrouwtje zijn? Een dominant vrouwtje kan ook rijden op de ander.
Ik heb dat namelijk ook gehad. Zowel fokker als bekende kenner zeiden dat het een mannetje was, maar aan het einde van de zomer waren er nog geen jongen. Nee, nogal logisch met 2 voedsters!

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:03

Jaa, ik weet heel zeker dat het een mannetje & een Vrouwtje zijn, mannetje is 3 en het vrouwtje nu 1,5.
het vrouwtje is niet dominant, maar is ook niet doodsbang voor hem. Gisteren zag ik dat het mannetje er weer op zat, dus ik denk dat ik hem straks maar apart zet.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:04

Het zou kunnen dat je mannetje al te oud is, soms lukt het al niet meer met 3 jaar...

BelgenGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:11

het kan ook zijn dat het feit dat de ram er nog bijzit
haar rondom de bevalling teveel stress bezorgd waardoor
ze dus steeds haar nestje heeft opgeruimd (jongen opgegeten dus)
Normaal haal je de ram na de dekking bij de voedster weg
en laat je haar daarna met rust

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 10:29

Vereentjex schreef:
Jaa, ik weet heel zeker dat het een mannetje & een Vrouwtje zijn, mannetje is 3 en het vrouwtje nu 1,5.
het vrouwtje is niet dominant, maar is ook niet doodsbang voor hem. Gisteren zag ik dat het mannetje er weer op zat, dus ik denk dat ik hem straks maar apart zet.

1,5 jaar is te oud voor een eerste nest. Dus haal die ram maar snel weg bij haar...
Laat het rammetje castreren en dan kan je ze weer bij elkaar zetten.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:38

ze was al jonger toen ze er bij is gezet, ze is nu ongv. 1 jaar (had het verkeerd op geschreven)
ik zet ze vandaag ook apart ;)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 11:03

Maar, mensen kunnen toch ook naar de opvang voor een leuk dwergkonijntje :D

Als je graag een nestje wilt, kan je anders ook misschien aanmelden als pleeggezin bij een konijnenopvang? Dan kan je een zwanger konijn opvangen en maak je toch nog een nest mee, en je helpt de opvang er mee :) Zoiets wil ik over een aantal jaar ook gaan doen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 12:30

Nimfee schreef:

Als je graag een nestje wilt, kan je anders ook misschien aanmelden als pleeggezin bij een konijnenopvang? Dan kan je een zwanger konijn opvangen en maak je toch nog een nest mee, en je helpt de opvang er mee :) Zoiets wil ik over een aantal jaar ook gaan doen.

dat is een leuk idee! wij hebben toch voldoende ruimte zal er is over nadenken!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:31

Vereentjex schreef:
Nimfee schreef:

dat is een leuk idee! wij hebben toch voldoende ruimte zal er is over nadenken!

Denk dat dat ook het beste is. De jongen kunnen dan terug naar de opvang en de moeder ook. Zo heb je het eens meegemaakt.