Zelf je hond trimmen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Zelf je hond trimmen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 21:04

Dat gaat hier als volgt:

Ollie moet zaterdag op show, en dus is het zaak dat ie even ontdaan wordt van overtollig haar. Vaak laat ik dat door de trimster doen, maar nu kwam dat even niet handig uit en dan doe ik het gewoon "even" zelf.. Dacht ik.. :')

Dus ik leg een antislip matje op tafel, en Ol hupst direct op tafel. Hij vindt het heus niet vervelend hoor :P Dikke knuffels als beloning, en dan beginnen we met borstelen. Dat wil zeggen: Ik doe een poging om z'n absurd dikke vacht te ontwarren met de slicker, terwijl Ollie zichzelf de taak toebedeelt mijn handen zo zorgvuldig mogelijk te wassen. Das mooi, dan trim ik altijd met schone handen _O- Na het borstelen begin ik met het moeilijkste, namelijk de voetjes. Ollie lijkt verdorie wel een Brahmakippetje met al dat overtollig haar aan de voeten, dus daar moet de schaar in. Ik begin met de achterpoten. Dat wil zeggen, ik til zijn linkerachtervoet naar achter om onder z'n voeten te knippen, maar Ol kan niet tegen kietelen dus die trekt prompt zijn poten in om te gaan zitten. Dit ritueel herhaalt zich een keer of 20. Ik ga maar even door naar de voorpootjes, waarop Ollie keurig gaat liggen, pootjes helemaal onder z'n lijf gevouwen :')

Zucht..

Laat die voeten dan maar even zitten, de finishing touch komt later wel. Door naar de oren. Beginnen met plukken, wat voor Ol het sein is om strak tegen me aan te gaan hangen. Prompt houdt ie ineens zooooveel van me :') Ik ga derhalve op tafel zitten en dan gaat ie over mijn schoot hangen. Supergezellig :') Vervolgens kom ik met de schaar in de buurt, waarop Ollie direct op zijn zij gaat liggen, oor wat ik moest hebben op de grond. Dan het andere oor doen resulteert in een links-rechts-links liggend hondje :') Lénig dat ie dan ineens is :') Ook lijkt ie de schaar nu voor het eerst te zien, want die ís me een partij interessant om te volgen. Ohja, en mijn handen zijn blijkbaar ook niet schoon genoeg meer..

Als gevolg hiervan knip ik natuurlijk onvermijdelijk een keer in z'n oor, waarop ik de hele missie maar weer afblaas waardoor Ol er nu bijloopt als een halve hobo, met één getrimd, en één ongetrimd oor _O- Het is NIET te doen om dat beest in m'n eentje te trimmen _O-

Hij kán het overigens wel hoor, want bij de trimster blijft ie keurig staan, je kunt aan alle kanten merken dat het niet mijn werk is en juist wél mijn hond _O- Ben ik nou de enige met zo'n onmogelijk sujet?

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:06

ik doe wel eens een poging maar mijn hond blijft totaal niet staan. Ook een probleem al die haren namelijk een labradoodle. veel succes met de show :-)

Thats_Me

Re: Zelf je hond trimmen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 21:30

Trimmen is niet voor niets een vak ;) Wel grappig beschreven en ook herkenbaar haha. Succes met de show!

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:23

Hahahahaha daarom met ik dus ook twee uur bezig wil ik Buddy echt fatsoenlijk borstelen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:09

hahaha daarom laat ik de honden altijd liggen ik ga een uur lopen en geef ze even om bij te komen (drinken en wat minder te hijgen ze zijn dan nogal actief) en daarna gaan ze plat op hun zij en ik ervoor en we gaan beginnen. Dan even pauze, even poten strekken en de andere zijkant. Daarna een bot als beloning ;)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 06:45

hahaha :') Ik heb wel gelachen om je beschrijving!!
Toch maar naar de trimmer de volgende keer

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:59

Haha, herkenbaar is het wel :))
Die van mij vindt het gelukkig héérlijk als ik d'r oren en nek ga borstelen. Poten iets minder. Ik heb het haar gelukkig van jongs af aan aangeleerd, dus kan d'r goed in mijn eentje borstelen. Maar als ik d'r heb gewassen en dan eerst moet föhnen en dan nog borstelen (waar ik in totaal wel 2 uur aan kwijt ben), dat is haar toch wat veel :+
Ik zorg wel altijd dat mijn tafel voor het raam staat, zodat ze lekker naar buiten kan kijken. Beetje afleiding :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:05

Geweldig! Ik mis nog een foto bij het verhaal :P

Ik haal zo'n 2x per jaar een tondeuse over de hondjes hier, meestal geen gezicht, maar wel even heel practisch! :D

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:17

Tja, ik was helemaal alleen dus een foto was wat lastig _O-

@dierenfan liggen heb ik helaas niks aan, hij moet gewoon blijven staan als ik met z'n voetjes bezig ben :') En dat blijkt heel moeilijk te zijn, zeker als je niet tegen kietelen kan _O-

@Thats_me nu is het niet dat ik echt niet weet wat ik aan het doen ben, want ik heb wel fatsoenlijk les gehad in het trimmen van een Welsh Springer, het is ook niet de eerste keer dat ik 'm trim :+ maar ik merk gewoon aan alle kanten dat het voor mij geen "routinewerk" is zeg maar :') Och, voor een keertje moet het kunnen maar volgende keer gaat ie weer lekker naar de trimster _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:20

Hoe vaak moeten Welsh Springers eigenlijk getrimd worden?
Bij mijn hond merk ik al dat er klitten in de oksels zitten als ik een week niet geborsteld heb. Zal bij die van jou ook wel werk aan zitten he, die is ook zo lekker pluizig :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:21

Foto van het resultaat dan? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:32

heeeerlijk die beaucerons die niet getrimd hoeven worden :+ :D
is het uiteindelijk nou wel fatsoenlijk, morgen showww :| haha

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:34

Die van ons gaat altijd op de rug liggen en in de haren happen, ook geen doen :').

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 11:45

8nnemiek schreef:
Hoe vaak moeten Welsh Springers eigenlijk getrimd worden?
Bij mijn hond merk ik al dat er klitten in de oksels zitten als ik een week niet geborsteld heb. Zal bij die van jou ook wel werk aan zitten he, die is ook zo lekker pluizig :D

Valt nog mee, die van mij heeft heel prettig haar wat haast niet klit :) In principe borstel ik 'm 2/3 keer in de week of als er veel zand in z'n vahct zit maar soms ook wel eens een hele week niet, is er ook geen man overboord :) Dus heel zwaar in onderhoud is ie niet, maar hij heeft gewoon heel veel en heel dik haar waardoor het allemaal wel weer een tijdrovende klus is. Het groeit ook als een malle :')

Afbeelding
Dit is een maand geleden en net getrimd, zo moet het dus worden :) oortjes met matige bevedering, nekkie kort, voetjes weer keurig kort.. Staartbevedering hoort ook niet al te lang en bij Ol moet ik dan ook met regelmaat de rest van z'n bevedering (laten) bijpunten omdat het anders te lang wordt.. De rasvereniging raadt aan 4 keer per jaar trimmen maar hier is het vaker "elke maand" _O-

Ter vergelijk, DIT gebeurt er als ik 'm drie maanden niet trim :')

@es, ik ga vanmiddag nog een poging wagen _O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:51

Zo dat groeit hard :wow:
Groeide dat haar bij die van mij maar zo hard!

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 12:15

Ach die Olleke toch .... heeft ook wel iets schattigs Renee <3

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 15:51

prachtig hoe je het allemaal beschrijft, maar huh maak je nu nog wel een beetje een kans bij de show? Of heb je het nu toch maar wat laten fatsoeneren door een trimster?
Trimmen is inderdaad een vak, ik heb de opleiding ooit eens gedaan, maar pfff....ik zou het nooit niet meer willen doen. Ik kwam altijd al jeukend thuis van al dat losse haar, wat overal op en in ging zitten en dan af en toe van die hele vieze honden, al die vlooien die soms met tientallen voor mijn tondeuze uit rende.
In ieder geval heel veel plezier en succes op de show!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:58

Tuurlijk :D Ik trim 'm eigenlijk sinds dat ie een jaar is zelf, het afgelopen half jaar heb ik het even uit handen gegeven omdat ik z'n oren teruggeplukt wilde hebben en dat lukte me zelf niet. Het trimmen zelf is ook echt het probleem niet, als die hond nou maar 's stil zou blijven staan _O- Ik heb dus mijn zusje vanmiddag even ingeschakeld, die houdt m dan eventjes vast :) Was echt nog een klein half uurtje werk, echt even puntjes op de i gezet :) Alleen die nek krijg ik niet zo strak met een effileerschaar, maar hij ziet er weer fatsoenlijk uit nu :)

Het zou ook mijn werk niet zijn idd, zo af en toe een welshje trimmen gaat echt wel, maar wat jij beschrijft is ook echt precies wat mij vreselijk lijkt aan het beroep van trimster :P

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:06

Haha dit klinkt me zo bekend in mijn oren. Ik ben zelf hondentrimster en zie vaak de nodige creaties van baasjes voorbij komen met een minder geslaagd 'doe het zelf- project'. Heel veel mensen onderschatten het toch echt en denken dat ik de opleiding hondentrimster op mijn sokken gehaald heb omdat het 'toch maar hondjes knippen' is. Heerlijk hoe je het omschreven hebt en leuk dat je dit hebt gedeeld. En die blunders maakt iedereen, ik heb in mijn eerste jaar hondentrimmen ook wel eens per ongeluk in iets meer dan haar geknipt :P Al doende leert men en nu gebeurt het me eigenlijk vrijwel nooit meer. Sinds een jaar trim ik ook katten en knaagdieren en konijnen die naar shows gaan.... dat is pas echt feest :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:14

Ha ha, herkenbaar. Ik heb jaren in een trimsalon gewerkt. Daarna 15 jaar niks meer mee gedaan en sinds 3 jaar heb ik een grote langharige kruising bouvier x labrador. Daar kan ik me helemaal op uitleven. Vrije expressie noem ik het maar...... Hoewel ik d'r het laatste jaar alleen nog maar kam en borstel. Ik vind d'r langharig namelijk veel leuker. Veel mensen denken nu dat ze een Briard is!
Succes op de show. Mooie hond.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 06:14

Show is helemaal gelukt, beste reu & BOB, Hopkoning ( :') ) maar ook zijn 5e Belgisch CAC dus nu definitief Belgisch Showkampioen *\o/*

Daarmee ook het eindresultaat van het trimmen: De hond Links is mijn Ollie :D
Afbeelding

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 06:38

Haha grappig verhaal, leuk geschreven. :)
Ik heb zelf ook honden en trim er een ook zelf en gelukkig lukt het me wel aardig, maar ja mijn moeder heeft ook jaaaaren een trimsalon aan huis gehad dus dan leer je dat wel natuurlijk haha.

Ik vind shows altijd leuk vooral hoe sommige honden er soms uitzien :p

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 07:21

gefeliciteerd met je behaalde resultaten van je hond

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 07:33

Gefeliciteerd!!