oude poes, natvoer en herrie....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

oude poes, natvoer en herrie....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 16:12

sinds 2 weken zijn we overgegaan op natvoer voor onze oude poes. (20+ weet niet precies )
we hebben ook een kitten van een halfjaar oud.
reden om op natvoer over te gaan was dat hij toch al 5 dagen minder at/niets. toen ik erbij stond met het eten, kon hij de brokjes niet kauwen. slikte ze heel door, kwijlde alles er weer uit met een beetje bloed erbij. ik heb z'n mond afgeveegd, bakje voer weggehaald en haar water gegeven. na ongeveer een 15 min. heb ik haar een half zakje nat voer gegeven. dit ging er heel makkelijk in. daarom zijn we hier op overgestapt

maar hoe dit nu te voeren?
nu krijgt ze ongeveer 200 gram op een dag ( 30 minder dan de behoefte van een actieve kat van haar gewicht )
ook de kleine eet mee. deze schrokt en eet het voor haar weg dus deze gaat achter de deur eten.
we voeren het nu 3x op een dag. ( het hard voer staat nog onbeperkt aanwezig , wordt eigenlijk niet meer gegeten )
het voer bewaren wij in de koelkast. zodra we alleen maar naar de keuken gaan komt er toch een herrie...
de katten rennen achter me aan ( ja, de kat die een maand terug nog omviel bij het lopen, en heel traag sjokte... )
hoe kunnen we dit nu zo klein mogelijk maken? ( we geven het niet als er zo'n herrie is )

overigens helpt het voer echt fantastisch ! ze is ineens weer vol leven, springt overal op, en zelfs van bank, naar stoel springt ze een 1,5 meter ! terwijl ze echt aan het aftakelen was, en niet eens meer bij ons op schoot durfde te springen op de tuinstoelen. rent rond, en speelt zelfs met de kleine kat ( tot het klaar is, dan op de achterpoten even boksen ) en waarschijnlijk heeft ze dus een dag of 5 niet tot nauwelijks gegeten. ( ik probeerde al van alles , dacht dat het snel over was met d'r )

maar het gedram om voer.......
verschrikkleijk. ik kan het ook niet onbeperkt neer zetten. ze eten door tot het op is.
hoe doen jullie idt met nat voer? ( met brokjes was het schud het bakje en ze eten )

Leandra

Re: oude poes, natvoer en herrie....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:56

Misschien is het een idee om de kat een keer door de dierenarts te laten nakijken. Het kan goed zijn dat hij het aan zijn schildklier heeft. Dat is goed te behandelen. En zeker na het kwijlen/braken met bloed zou ik tocht wel langs de dierenarts gegaan zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:01

Wen er maar aan, ze kennen de geluiden die horen bij lekker voer zo snel. Soms kan het helpen om echt op vaste tijdstippen te gaan voeren maar meestal blijven ze op het openen van de koelkast afkomen. Ik voer soms ook vers voer, er zijn afsluitbare dekseltjes te krijgen en anders een plastic zakje erom en dan gewoon buiten de koelkast bewaren. Met twee katten is het toch binnen twee dagen op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:02

Gewoon negeren. Is behoorlijk kateigen om snel te gaan zeuren :)

Leandra: Op het moment dat een oude kat last van het gebit heeft, daardoor niet goed meer kan kauwen maar het toch probeert vind ik bloed niet heel onlogisch, en braken daarna ook niet. Hele brokken wil het lichaam weer kwijt.

Ik zou overigens wel even langs de DA gaan om het gebit te controleren, het kan ontstoken zijn en dat is zeer naar.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:04

Nat voer is niet goed voor katten. Zit te veel zout in :)
Wat je beter kan doen is, brokjes even laten weken in wat water.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:14

Misschien heb je de mogelijkheid ze apart te voeren?
Bijv. oudere poes 3 x p dag natvoer geven in afgesloten keuken/bijkeuken/ slaapkamer/ garazie :D Dan 15 min. de tijd geven en bakje weghalen. Ondertussen kan jonkie ook eten maar die hoeft natuurlijk geen 3 x p dag dus die heeft dan 1 x pech ;) Weet niet of het geluid zal stoppen maar ze butsen elkaar iig niet op en kunnen in alle rust eten :j

Zo heb ik het gedaan met kittinnetje en oudere poesin met aangepast voer. Succes...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:25

Als er bloed uit de bek komt als ze wil kauwen dan zou ik die avond ngo bij de DA gestaan hebben. Dan kan het wel een zeer oude kat zijn maar ook die hebben recht op een pijnloze bek. Een ontsteking van het tandvlees of rottende tanden doet niet alleen bij mensen erg veel pijn maar ook bij dieren namelijk!!!

Dus geniet ervan dat ze weer goed eet en daardoor op knapt maar laat ze even nakijken door een DA of kijk zelf even goed in de bek of het niet knalrood ziet, pus in zit of rottende elementen ;)

Vorig jaar een poes in het asiel opgenomen die niet meer zou passen in de thuis situatie omdat ze niet meer wilde eten en zich terug trok. Toen wij ze de volgende dag mee namen naar de DA voor controle wisten we gelijk waarom ze niet meer zo goed at. Haar hele bek zat vol, echt VOL met pus. Een poes van 5 jaar maar wat een ellende in haar bek echt absurd dat die mensen daar nooit wat aan gemerkt hadden of naar gekeken hadden. Deze kat moet echt lange tijd enorm veel pijn gehad hebben en dat gun je gewoon geen enkel dier.

Echt dat gebit na laten kijken dus!!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 18:39

haar tandvlees heeft de voor haar normale kleur. ( is wat blauwer dan de jonge poes )
toen de brokjes, in het geheel weer terug kwamen kwam het bloed mee. het kotsen is een standaard dingetje van poeslief. deze doet dit heel vaak. daar maak ik me dus geen zorgen om.
nu eet hij trouwens de harde brokjes ook weer beter. denk dat ze een beetje zwakker was? met die hitte ging het minder.
na het overschakelen op nat voer laat ze ook geen stinkende scheten meer :') ( en af en toe uit de mond stinken. zit verder geen ontsteking )
ze krijgt ook van die dentasticks, die knabbelt ze zo weg.
maar het gebit dus laten controleren ? ( ze heeft al een jaar of 5 vanallerlei ouderdomsongemakken om het zo maar te noemen, haar hele kont wordt kaal in de winter, en komt dan weer terug. toch altijd bij de da wordt ze geprijst om haar gezondheid )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 23:06

Ik weet niet welk merk brokken je gaf en welk merk natvoer je nu geeft? Stinkende scheten en slechtruikende adem komt vaak toch door kwalitatief laag voer.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:32

Sassol schreef:
Ik weet niet welk merk brokken je gaf en welk merk natvoer je nu geeft? Stinkende scheten en slechtruikende adem komt vaak toch door kwalitatief laag voer.

brokken kreeg ze van de lidl. dit was de enige die ze wou eten. ( ze heeft ook hele dure merken gehad )
eeh natvoer? geen idee, van dat coshida ?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 21:32

Ik weet niet hoe goed je echt achterin de bek kan kijken? Sommige tanden en stukken tandvlees liggen best verborgen en die rotten ook het snelst. Ik denk niet dat de tanden zo slecht zijn dat de poes niet kan eten, maar misschien dat hier toch de geur vandaan komt?

Kotst poes ook na het eten van natvoer of alleen bij het eten van brokken? Katten die schrokken geven vaak over. Poes van vrienden van mij heeft dat ook en die kotst inderdaad niet van de brokjes van de Lidl. Heeft waarschijnlijk met de vorm van de brokken te maken.
Coshida zit gelukkig geen graan ed in, maar verder vind ik de ingredientenlijst erg kaal. Weet dus niet of je oude kat hier genoeg voedingsstoffen uit haalt.
Persoonlijk zou ik voor een kwalitatief beter voer gaan, maar ik ben dan sowieso geen fan van natvoer en de meeste brok. Kan een beetje een pietlut zijn wat dat betreft :Y)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 21:38

Sassol schreef:
Ik weet niet hoe goed je echt achterin de bek kan kijken? Sommige tanden en stukken tandvlees liggen best verborgen en die rotten ook het snelst. Ik denk niet dat de tanden zo slecht zijn dat de poes niet kan eten, maar misschien dat hier toch de geur vandaan komt?

Kotst poes ook na het eten van natvoer of alleen bij het eten van brokken? Katten die schrokken geven vaak over. Poes van vrienden van mij heeft dat ook en die kotst inderdaad niet van de brokjes van de Lidl. Heeft waarschijnlijk met de vorm van de brokken te maken.
Coshida zit gelukkig geen graan ed in, maar verder vind ik de ingredientenlijst erg kaal. Weet dus niet of je oude kat hier genoeg voedingsstoffen uit haalt.
Persoonlijk zou ik voor een kwalitatief beter voer gaan, maar ik ben dan sowieso geen fan van natvoer en de meeste brok. Kan een beetje een pietlut zijn wat dat betreft :Y)

haha, eigenlijk zijn hele leven kotst hij. omdat hij indd. schrokt. door de lidl brokjes werd het veel minder. nu met het natvoer heb ik het nog niet gezien.
daarom zou ik voor het kotsen ook n iet naar de da gaan, dit doet hij van kitten af al .