puppy tips

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

puppy tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:37

Hoii, wij hebben sind een week een puppy en als we gaan wandelen met hem wil hij nooit van huis naar de stoep lopen hij blijft dan gewoon staan moeten we hem dan lokken ofiets anders? En als er een auto aankomt ofso gaat hij altijd piepen moeten we hem dan negeren en doorlopen? verder loopt die gewoon goed mee.
En hoe doen we hem de eerste keer in de bench toen we het vandaag proberde ging hij de hele tijd blaffen
Dus wie heeft er tips? :)
Grt claudja

Def

Re: puppy tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:39

Misschien ben ik een zeurpiet, maar zijn dit niet dingen die je van te voren gaat bedenken, voordat je een pup aanschaft??
Je kan hier op internet ook heel veel over vinden.

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:41

Voor de bench: Negeren, ook geen negatieve aandacht, want dat beschouwt de hond ook als aandacht en dat wilt ie ook. Als ze een aantal minuutjes stil is, dan pas eruit halen, dat is de beloning voor het stil zijn. Steeds opbouwen en op een gegeven moment is de pup eraan gewend. Succes!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:43

hoi, til um dat stukje van huis naar de stoep gewoon ff op, das jongigheid dat gaat vanzelf over dat hebben bijna alle pups wel een periode.

wat betreft de autos, laat um aan de andere kant lopen niet naast de auto's maar er van weg, zo kan ie vertrouwd er aan wennen, niet te veel aandacht aan schenken, wanneer jij het normaal vind dat er auto's langsrijden zal je pup dat vaak vanzelf overnemen, dus hoe meer aandacht jij er aan geeft zal je pup er aan geven.

bench verblijf moet je oefenen, geef hem wat lekkers in de bench en zijn eten in de bench, gewoon deurtje open laten, valt ie ergens op de grond in slaap breng hem dan naar de bench en laat um daar slapen met deurtje open, wanneer ie dat normaal vind en je brengt hem een x nar de bench al slapend doe je het deurtje een x dicht, wordt ie wakker en hij is stil mag het deurtje weer open en beloon je hem voor het stil zijn, wordt ie wakker en je hebt het stil zijn gemist laat um dan ff en haal hem er pas uit wanneer ie stil is.

suc 6

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:43

Bench, ik ben er persoonlijk geen voorstander. maar als je hem erin doet negeren. niet erbij zitten, niet aaien in de bench. erin en tv kijken of wat anders doen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

Def schreef:
Misschien ben ik een zeurpiet, maar zijn dit niet dingen die je van te voren gaat bedenken, voordat je een pup aanschaft??

dit zijn dingetjes waar zowat elke nw pup eigenaar mee te maken krijgt is geen kwestie van onkunde o.i.d.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

Als hij ergens bang voor is, dat negeren.
Anders denkt je hond dat hij inderdaad ergens bang voor moet zijn als je hem gaat troosten.
Gaan jullie wel naar puppycursus met hem?
Daar krijg je vast ook wel goede tips.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:47

speurneusc schreef:
Def schreef:

dit zijn dingetjes waar zowat elke nw pup eigenaar mee te maken krijgt is geen kwestie van onkunde o.i.d.

Dit zijn inderdaad dingetjes waar elke pup eigenaar mee te maken krijgt en juist daarom heel makkelijk op te zoeken. Je gaat toch van te voren je eerst interesseren in hoe een hond op te voeden? Dan kom je antwoorden op dit soort vragen direct tegen.

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 18:50

mika11 schreef:
Als hij ergens bang voor is, dat negeren.
Anders denkt je hond dat hij inderdaad ergens bang voor moet zijn als je hem gaat troosten.
Gaan jullie wel naar puppycursus met hem?
Daar krijg je vast ook wel goede tips.

Ja morgen voor de eerste keer

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:34

Thincla schreef:
Hoii, wij hebben sind een week een puppy en als we gaan wandelen met hem wil hij nooit van huis naar de stoep lopen hij blijft dan gewoon staan moeten we hem dan lokken ofiets anders? En als er een auto aankomt ofso gaat hij altijd piepen moeten we hem dan negeren en doorlopen? verder loopt die gewoon goed mee.
En hoe doen we hem de eerste keer in de bench toen we het vandaag proberde ging hij de hele tijd blaffen
Dus wie heeft er tips? :)
Grt claudja

Super dat jullie op cursus gaan daar ga je veel leren.

Je eerste vraag de pup is nog jong dus til hem op naar het poep/plas grasveld en daar rustig belonen (niet uitbundig gek doen als hij daar van schrikt) als hij zijn behoefte doet en ook benoemen "braaf, plasje gedaan, plasje doen, e.d." dat hij het plasje gaat snappen. Heel makkelijk als ze dat op commando kunnen.
Terug naar huis lopen willen ze wel en later komt het van huis af lopen vanzelf goed.
Lokken kan ook heel goed met speelgoed of lekkers maar niet gaan trekken en rukken aan de riemn.

Als hij gaat piepen als er een auto langs komt dan hier geen extra aandacht aan geven maar negeren zou ik het ook niet doen. Als hij steun zoekt laat hem dat zoeken (tussen je benen bijv.) maar doe voor de rest niets. Echter als je hem gaat negeren en uit alle macht gaat proberen dat hij geen steun gaat zoeken bij jou dan leert de pup dat hij alles zelf op moet lossen. Je kan beter een hond dhebben die verwacht dat de baas het wel even op lost ;)

Dus is hij bang van auto's? niet erg. Ga lekker aan een drukke weg zitten met de pup en zodra hij rustig is ga je wat aandachts oefeningen doen. Dus kijkt de pup naar jou? Dan geef je wat lekkers. Eventueel gooi je dan wat lekkers voor hem neer en als hij dan weer kijkt naar jou weer wat lekkers enz. Leuke dingen doen dus als er auto's in de buurt zijn. Ga maar met je speeltje op een fietspad met de pup spelen langs een drukke weg. Let erop dat hij niet weg kan schieten en probeer met speelgoed hem leuk en vrolijk te houden. Schrikt hij even van een auto? Niet erg. Gewoon doorgaan met uitdagen tot spel.

Wil je hem een bench aan leren? Niet erg hoor maar doe hem er in als hij eten krijgt en liefst vanaf dag 1 en niet na een week maar dat geeft niet hoor het was alleen makkelijker geweest. Dus pup uitlaten en wat indrukken op doen buiten. Dan lekker moe de bench in met eten en drinken naast jou (dus bijv. naast de bank). Na het eten en de indrukken van buiten is hij vol, verzadigd en moe en kan hij lekker gaan slapen. Gaat hij blaffen? Niets zeggen en niet kijken als hij even stil is hang je je hand door de tralies en vaak gaan ze daar blij tegen slapen. Ik doe ook altijd een grote knuffel in de bench kunnen ze lekker tegen hangen. Heb dus ook altijd een grote maat bench en maak daar een paleis van. Deze bench staat overdag daar waar ik bezig ben, 's nachts naast mijn bed en onderweg in de auto en op mijn werk. Pas als de pup rustig blijft in de bench als ik erbij ben ga ik een stap verder en de ruimte uit. nooit wordt er gereageerd op gepiep en geblaf wel krijgen ze een snoepje als ze rustig blijven. Als ik er weer ben betekend dat niet dat ze uit de bench mogen als ze rustig zijn dan mag dat wel. na een paar maanden is de bench meestal al weer overbodig. Pup is zindelijk, pup kent de huisregels, pup kan alleen zijn en gaat niet meer in snoeren e.d. hangen. Echter tot die tijd is de mega bench met botjes, knuffel, speelgoed, water en eventueel voer de plaats waar hij rustig bij kan komen van alles wat hij mee maakt en ook de plaats waar ik de pup rustig even achter kan laten zonder dat er gekke dingen gebeuren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:53

ik heb de bench aangeleerd, steeds als ze erin gaan klik (clicker) snoepje en plaats zeggen dan deurtje dicht en volledig negeren

het stukje wat ie eng vind zou ik hem ook optillen

hier boven staat het allemaal een stuk uitgebreider ;) :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:27

essiesilly schreef:
ik heb de bench aangeleerd, steeds als ze erin gaan klik (clicker) snoepje en plaats zeggen dan deurtje dicht en volledig negeren

Maar dan wel op tillen voor dat die enge situatie komt en niet op het moment dat de pup aan geeft dat het eng is anders versterk je het 'eng' zijn ;)
Dan ook pas weer op de grond zetten als hij rustig is en niet als hij aan geeft door te gaan stribbelen dat hij neergezet wil worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:30

Puppycursus!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 17:32

dierenfan schreef:
essiesilly schreef:

Maar dan wel op tillen voor dat die enge situatie komt en niet op het moment dat de pup aan geeft dat het eng is anders versterk je het 'eng' zijn ;)
Dan ook pas weer op de grond zetten als hij rustig is en niet als hij aan geeft door te gaan stribbelen dat hij neergezet wil worden.

het ligt er maar net aan hoe je hem optilt.. optillen en aahh rustig maar rustig maar aai aai ja dat gaat niet werken maar gewoon optillen en doen of er niks aan de hand is is niet erg hoor, ook niet op het moment zelf..
idd wel pas weer op de grond als hij rustig is