Wie heeft er een kruising berner sennen ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uniekhorse

Wie heeft er een kruising berner sennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 17:31

Zoals de topic titel al aangeeft, wie heeft er allemaal een kruising berner sennen ?
Zelf gaan we zondag bij berner sennen x border collie pups kijken.
Ik ben benieuwd wat jullie van een kruising berner vinden en of jullie tegen veel gezondheidsproblemen aanlopen met jullie kruising berners.

kuzznathalie

Re: Wie heeft er een kruising berner sennen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:54

Jup! Wij (ik woon nu niet meer thuis, dus nu mijn moeder) hebben een kruising Friese Stabij-Berner Sennen! Hele lieve hond, het enige waar hij af en toe last van heeft is zijn huid, vanwege het lange haar. Goed borstelen elke dag, en regelmatig naar de trimmer!

De linker uiteraard ;)
Afbeelding

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:41

Dat is een goed gelukte kruising :)
Houdt hij ook van zwemmen ? En apporteren ? En is hij ook wat speels ?
De meeste berners houden daar niet zo van geloof ik.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:45

De hond van mijn moederis een kruising berner sennen x newfoundland x labrador, echt een lieverd, een knuffelkont, waaks maar blaft bijna nooit (alleen als er 's nachts iets 'raars' op het terrein is) makkelijk met andere honden en gek op zwemmen (komt wss van de labxnewfy) vroeger hadden wij altijd hele berner sennen honden, maar doordat die toch vaak gezondheidsproblemen hebben en daardoor niet zo oud worden en veel dierenartskosten met zich meebrachten heeft mijn moeder gekozen voor een kruising en hij is onwijs goed gelukt!! Hij is helemaal zwart en langharig maar er zaten in zijn nestje ook kortharige pups, pups met berner aftekening en een bruin met zwarte pup, echt leuk :)

Afbeelding

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 13:11

Super, ook een erg mooie hond !
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat begin te twijfelen over de aanschaf van een border x berner.
Heb wat research gedaan op internet, maar je kunt ook een erg energieke hond (border) treffen in het grote uiterlijk van de berner, deze gaat zichzelf en zijn lichaam op termijn in de weg zitten.
De pup die wij op het ook hebben lijkt me ook wat fors toe ( reu) en tja.. ik weet het niet meer zo goed.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:52

Hoi

Ik heb een kruising herderxbernersennen x friese stabij van nu bijna 3,5jaar
onwijs leuke hond slim echt heel slim maar ook te veel gericht op mij.

verder houdt ze van zwemmen is ze uber snel en erg lief voor alle mensen met honden ook al is ze wel n bitch als t nodig is

En hoewel ze onwijs goed luistert is t toch ook geen makkelijke hond.. maar dat heeft imo meer te maken met t feit dat ze met 5 weken al geen mama meer had en met 6 weken dus al bij mij was..
Ze heeft wat gemist.

verder is het wel een enorme knufffelkont(ik niet haha) wel is t een hond die veel energie heeft en ik dus niet an zeggen we gaan 3 dagen niet rennen want dan word ze vervelend wat zich uit in-> plots ziet ze buiten alles en reageert overal op etc maar verder top hond ..

Succes met je keuze
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding hier was ze nog puppppp :) ik vond haar toen mooier dan nu :)

en tot slot
Afbeelding sorry ik kon niet kiezen welke foto ze het best tot haar recht komt..

Groetjes

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:56

Afbeelding

Bento een kruising tussen moeder : Duitse herder x Bordercollie en vader : een Berner Sennen. Hij was het kleinst en kortharigst uit het nest. Ik heb hem via Marktplaats van een boerderij gehaald. Nog nooit zo'n ontzettend lieve hond mee gemaakt. Hij heeft de beste karaktereigenschappen van zijn ouders meegekregen. Hij is lief, aanhankelijk, heeft een super conditie (kan heeul hard rennen), is zacht en mooi. Wat wil je nog meer ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:21

Melina schreef:
[ Afbeelding ]

Bento een kruising tussen moeder : Duitse herder x Bordercollie en vader : een Berner Sennen. Hij was het kleinst en kortharigst uit het nest. Ik heb hem via Marktplaats van een boerderij gehaald. Nog nooit zo'n ontzettend lieve hond mee gemaakt. Hij heeft de beste karaktereigenschappen van zijn ouders meegekregen. Hij is lief, aanhankelijk, heeft een super conditie (kan heeul hard rennen), is zacht en mooi. Wat wil je nog meer ;)

WOWWWW zijn koppie <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3 <3

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:30

:+: Het zijn allemaal wel prachtige honden die jullie laten zien hoor ! :+:
Ik vind het ook fijn als een hond lekker energiek is, en lekker kan rennen en doen.
Maar ik weet niet of ik de goede keuze maak met een berner x border, wat denken jullie ervan ?

@ crypto, jouw hondje lijkt mij als pup ook nog wel een forse pup in tegenstelling tot hoe ze er nu uitziet.
@ melina, mooi hondje ! heeft ook echt het koppie van de stabij :)

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:43

Dankjullie, Bento is ook echt mijn droomhondje!! Ben verliefd <3

Hij heeft dat lieve/sullige denk ik van de Berner.

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:45

@uniekhorse, heb je foto's van de pups? Lijkt mij een hartstikke leuke kruising. Het rustige/sullige/lieve van de Berner en het actieve/op de baas gerichte van de Border. Vaak zijn er een aantal pups die juist meer naar de Berner zullen toe trekken (kleuren/afmeting/vacht) en een aantal meer richting de Border. Wil je juist een grote of een kleine? Lange of korte vacht?

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:52

Wij hebben een berner sennen x Labrador. Oftewel Boulab ;p Eigenlijk ziet ze er vooral uit als een berner sennen op haar kop na. En haar karakter typisch labrador. Ze is enorm speels, ontzettend slim, dol op water, extreem aanhankelijk en energiek. Alhoewel ze ook heel rustig kan zijn, laatst hebben we met de auto 2 uur heen en terug moeten reizen en ze zat gewoon heel erg rustig in de kofferbak, niets aan de hand. Of als ze binnen is kan ze ook heerlijk rustig slapen of bij de schoenen op deel. (typisch boerderij hond ;p)Ze is wel lomp haha, maar het gaat ook heel goed in combinatie met onze hele kleine hondjes en katten. Wel is ze een jager en heeft ze al een aantal keer iets gevangen. Laatst bijvoorbeeld een duif en een konijn. Echter doet ze de andere honden, katten of ons konijn niets. Verder is ze wel echt een buitenhond moet ik zeggen. Ze pikt alles super snel op en kan echt al ontzettend veel qua trucjes. Ze is nu ongeveer 6 maanden.

Ik heb helaas geen recentere foto's ;p;
Hier was ze 9/10 weken;

x
x
xx

Nou hier was ze al iets ouder;
xxx

Nu is ze haar puppyvacht kwijt en heeft ze echt al een aardig dikke en lange vacht gekregen en super glanzend. Wel een beetje slag heeft ze erin hihi;p Ze heeft wel echt dikke en lange poten ;p

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:25

@ Melina, ik zoek inderdaad een wat actievere hond, met een halflange vacht de grote maakt me niet zoveel uit. Het is een reu waar we naar gaan kijken (de enige beschikbare). Ik stuur je een pb voor de foto's.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:27

Wat een leuke kruisingen, soms vindt ik die net zo leuk als een rashond. leuke foto 's !

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:28

^^ Nou onze moon is dat wel haha. Ze is actief en haar vacht is nu wel al halflang ;p Weet alleen niet hoe groot ze zal uitgroeien;p

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:28

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:29

Het is wel lastig inschatten wat voor karakter de pups krijgen met zulke verschillende ouders. Was het een bewust nestje? Ik ben zelf niet zo gek van border collies omdat ze naar mijn mening echt de hele dag aan het werk moeten om gelukkig te zijn. Maar er zit nog wel verschil tussen een werklijn en een gezelschapslijn. Berner sennen honden zijn daarentegen vaak wat lui en rustig, dus een gulden middenweg zou leuk zijn, maar dat weet je. Niet van tevoren! Dat is lastig aan een kruising. Ik zou goed kijken naar het karakter van de ouders (actief, nerveus, rustig, alert, etc)

Edit: mooie hond perylo, daarzie je weinig border collie in terug, gewoon een berner met een rare kleur :p
Laatst bijgewerkt door Reusje0504 op 16-05-13 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:30

xWildrose schreef:
^^ Nou onze moon is dat wel haha. Ze is actief en haar vacht is nu wel al halflang ;p Weet alleen niet hoe groot ze zal uitgroeien;p

Haha nou het is ook echt een bolletje wol zeg !! Lief.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:31

@Reusje0504 qua uiterlijk was het idd een zwart-witte berner maar qua innerlijk meer een collie hoor.
heel intelligent en altijd willen werken.

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:32

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:33

Reusje0504 schreef:
Het is wel lastig inschatten wat voor karakter de pups krijgen met zulke verschillende ouders. Was het een bewust nestje? Ik ben zelf niet zo gek van border collies omdat ze naar mijn mening echt de hele dag aan het werk moeten om gelukkig te zijn. Maar er zit nog wel verschil tussen een werklijn en een gezelschapslijn. Berner sennen honden zijn daarentegen vaak wat lui en rustig, dus een gulden middenweg zou leuk zijn, maar dat weet je. Niet van tevoren! Dat is lastig aan een kruising. Ik zou goed kijken naar het karakter van de ouders (actief, nerveus, rustig, alert, etc)

Edit: mooie hond perylo, daarzie je weinig border collie in terug, gewoon een berner met een rare kleur :p

Ja dat is inderdaad het lastige ervan...
Het zijn alleen zulke leuke hondjes, maar je weet nooit hoe ze uit zullen groeien.
Ben alleen bang dat als het wel een werkwillig hondje gaat worden maar in het grote grove uiterlijk van de berner zit, dat dit qua gezondheid en lichamelijke gesteldheid tegen hem gaat werken..

edit, het was geen gepland nestje trouwens
Laatst bijgewerkt door uniekhorse op 16-05-13 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:47

uniekhorse schreef:
xWildrose schreef:

Haha nou het is ook echt een bolletje wol zeg !! Lief.

Ja klopt, maar nu is ze niet meer zo wollig zeg maar. Ze heeft nu echt een langere glanzende vacht gekregen met een soort slag erin. Boulab is trouwens een erkende kruising, zoek anders maar eens op (;

uniekhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 19:04

Ja ik ken de boulab, vind ik vaak ook mooie honden :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:19

boulab is geen erkende kruising. Men noemt die kruising boulab maar erkend is deze niet.

Als ik mijn rottie x labrador een rottlab noem en vele mensen nemen dat over dan is het niet erkend maar men snapt wat je ermee bedoeld ;) als ik nu zeg dat ik een rottlab heb dan vragen ze waarom het een rothond is :D

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:37

Citaat:
Boulab
FCI Voorlopig erkende rassen
Van Canadese oorsprong, ontstaan in 1990 door een kruising van de Labrador met een Berner Sennenhond, ter verkrijging van een hond met de activiteit van een Labrador en de gehoorzaamheid van een Berner Sennenhond. Hij wordt vaak ingezet als blindengeleidehond.

Hier staat van wel dus weet ook niet haha ;p