Toekomstplannen kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Toekomstplannen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:28

Hallo allemaal,

de planning is dat ik dit jaar of volgend jaar op beleid wonen ga. Als het zo lijkt krijgt ik een eigen appartementje. En mag ik mijn dieren meenemen.
Dus mijn kat gaat sowieso mee. Bij mijn moeder thuis is ze niet welkom, die 2 hebben samen oorlog. En bij mijn vader kan ze niet blijven als ik wegga. Omdat de kat heel erg aan mij gehecht is. En ik haar alleen kan oppakken. Bij de rest gromt ze en probeert ze te ontsnappen.

Alleen ik zal overdag op school zitten en hopelijk voor de rest het druk hebben met werken. Dus wou ik er wel graag een kat bij hebben. Maar nu vroeg ik mij af wat is het handigste. Een kitten of een iets wat oudere kat? Mijn kat heeft best veel energie en kan echt adhd aanvallen hebben. Mij leek zelf een oudere kat handiger. Zo kan ik er ook 1 kiezen op karakter. Aangezien ik wel graag een knuffelkat wil. Met mijn kat kun je niet echt knuffelen. Aangezien ik bij mijn mams thuis een echte knuffelkat heb, die het liefst de hele dag in een babyhouding bij je op schoot ligt. Alleen wil ik deze niet meenemen omdat mijn moeder er zeer gehecht aan is. En dat hij niet goed overweg kan met mijn kat.

Mijn kat is dus moeilijk te koppelen aan andere katten. Mijn vader heeft namelijk 3 katten en maar met 1 kat kan ze goed opschieten en speelt en slaap ze samen mee. De andere 2 negeert ze.

Als de katten plots ziek zullen worden dan heb zullen mijn ouders bijspringen en daarnaast heb ik een goedgevulde spaarrekening.

Groetjes, [***]

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:34

Als je die nieuwe kat er bij neemt omdat je overdag op school/werk zit (en het dus eigenlijk voor je kat doet als ik dat goed begrijp) dan kun je beter focussen op het type kat dat bij de huidige kat past en zou ik iets minder kijken naar een kat die qua karakter bij jou past. Het moet tussen de twee katten goed gaan, dat is het voornaamste dan toch? En het zou natuurlijk geweldig zijn als het ook nog een knuffelkat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:41

FlyAway schreef:
Als je die nieuwe kat er bij neemt omdat je overdag op school/werk zit (en het dus eigenlijk voor je kat doet als ik dat goed begrijp) dan kun je beter focussen op het type kat dat bij de huidige kat past en zou ik iets minder kijken naar een kat die qua karakter bij jou past. Het moet tussen de twee katten goed gaan, dat is het voornaamste dan toch? En het zou natuurlijk geweldig zijn als het ook nog een knuffelkat is.

Dat het klikt tussen de katten is natuurlijk het belangrijkste :j

Monster_tos

Re: Toekomstplannen kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:44

Ga eerst goed na of je je kat er wel een plezier mee doet.
Ik werk 40 uur, en ben s'avonds ook veel weg, dus Poes is veel alleen. Maar een andere kat er bij zou ze vreselijk vinden. Ze kan absoluut niet tegen andere katten, en is erg op haar rust gesteld. Dat ze overdag alleen is moet ik wel 's avonds goedmaken. Ze zorgt er wel voor dat ik geen oog dicht doe als ik haar niet eerst minimaal een half uur hebben vertroeteld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:48

Monster_tos schreef:
Ga eerst goed na of je je kat er wel een plezier mee doet.
Ik werk 40 uur, en ben s'avonds ook veel weg, dus Poes is veel alleen. Maar een andere kat er bij zou ze vreselijk vinden. Ze kan absoluut niet tegen andere katten, en is erg op haar rust gesteld. Dat ze overdag alleen is moet ik wel 's avonds goedmaken. Ze zorgt er wel voor dat ik geen oog dicht doe als ik haar niet eerst minimaal een half uur hebben vertroeteld!

Ik doe de kat er plezier mee. Maar ze vind niet alle katten leuk.

Toen ik nog bij mijn moeder woonde kon ze alleen maar goed overweg met haar eigen broertje. Met de andere 2 klikte het niet. Bij mijn vader speelt ze alleen met de kater (gecastreerd) de andere negeert ze gewoon. Waardoor die onzeker worden. Aaien vind ze 5 seconde leuk daarna is spelen, en happen naar je vingers. Ook mag je haar alleen aaien als ze zelf naar je toe komt. Of begint ze over je heen en weer te racen. This echt een dame met karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:49

Als de kat moeilijk te koppelen is zou ik voor een zo jong mogelijke kiezen (liefst een kitten) en een vrouwtje. Die zijn over het algemeen makkelijekr te koppelen dan de al wat oudere katten.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:52

Ik zou het met een volwassen kat niet aandurven denk ik. Kat met kitten combineren gaat meestal veel makkelijker :j
Ik zou ook goed naar het geslacht kijken, want lees in je bericht dat de katten met wie hij/zij goed ging, mannetjes waren?

Succes! Oja, ook bij een kitten zie je al duidelijk karakter, als een kitten extreem knuffelig is, dan weet je dat dat goed zit. Als ie niet heel knuffelig is, is het altijd afwachten.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:55

En is het geen optie om ook de kater van je vader mee te smokkelen?

Daarvan weet je dat het een goede combi is.

Verder is het over het algemeen zo dat een kitten wat makkelijker geaccepteerd wordt, maar daar weet je het het karakter weer niet zo goed van, dus als ze in de pubertijd alsnog ruzie krijgen heb je alsnog pech.

Kortom: lastige keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:56

madelief88 schreef:
Ik zou het met een volwassen kat niet aandurven denk ik. Kat met kitten combineren gaat meestal veel makkelijker :j
Ik zou ook goed naar het geslacht kijken, want lees in je bericht dat de katten met wie hij/zij goed ging, mannetjes waren?

Succes! Oja, ook bij een kitten zie je al duidelijk karakter, als een kitten extreem knuffelig is, dan weet je dat dat goed zit. Als ie niet heel knuffelig is, is het altijd afwachten.

Bij mams thuis was ze de enigste dame. En deed ze alles samen met broertje. Alleen toen ik bij paps ging wonen is het mij verplicht om haar mee te nemen. Omdat mijn moeder niet met haar overweg kon.

Bij mij vader laat ze idd de poezen links liggen en negeert ze hun gewoon. En speelt ze veel met de kater van 3 jaar oud. Wel is zelf ook geholpen.
Daarnaast was ze als kitten super knuffelig. Maar zit nu volop in de pubertijd denk ik. Is net 1 jaar.

Wel wil ik een kat uit een asiel halen. En met goed overleg als het niet klikt dat ik de kat terug kan brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 15:58

kippetje schreef:
En is het geen optie om ook de kater van je vader mee te smokkelen?

Daarvan weet je dat het een goede combi is.

Verder is het over het algemeen zo dat een kitten wat makkelijker geaccepteerd wordt, maar daar weet je het het karakter weer niet zo goed van, dus als ze in de pubertijd alsnog ruzie krijgen heb je alsnog pech.

Kortom: lastige keuze!

nee is geen optie om de kater mee te smokkelen. Paps ik dol op die kat. En heeft met die kat ook de beste band.

En idd erg lastig allemaal. Daarom denk ik er nu al overna. Het is opzich een hele leuke kat. Maar ze kan ook erg lastig zijn.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:01

Mijn ervaring (kitten opvang en eigen katten) is dat poezen altijd wel een stuk moeilijker zijn dan katers. Daarbij trekt ze ook het meest naar de katers bij jou thuis dus ik zou wel kiezen voor een kater. Waarschijnlijk het beste een jonger diertje want dat koppelt vaak het makkelijkst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:05

koenlover schreef:
Mijn ervaring (kitten opvang en eigen katten) is dat poezen altijd wel een stuk moeilijker zijn dan katers. Daarbij trekt ze ook het meest naar de katers bij jou thuis dus ik zou wel kiezen voor een kater. Waarschijnlijk het beste een jonger diertje want dat koppelt vaak het makkelijkst.

Jonger diertje word wel lastiger voor mij. Aangezien het wel meer aandacht eist met opvoeding. Zelf vind ik katers ook leuker. Olijf (de poes) is bij ons binnengekomen als kater. En hebben het nooit goed gecontroleerd. Totdat het na 2 maand een poes bleek te zijn. Maakte opzich niet uit, alleen de castratiekosten werden 70 euro hoger. Maar ze heeft vergeleken bij onze katers een pittig karakter.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 16:08

Goed dat je een kat uit het asiel wilt halen. Als je een kitten met een knuffelig karakter wilt, zou ik er wel opletten dat het er eentje is, die in een thuissituatie is opgegroeid. Volgens mij is het bij de meesten asielen wel zo dat een nestje kittens naar een gastgezin gaat, maar niet bij allemaal. En als je een beetje historie weet van zowel kitten als moederpoes, is dat natuurlijk helemaal fijn.

Ik zou dan echt wel voor een kater gaan :j Voor mijn gevoel zijn die sowieso wel makkelijker te koppelen, ik zit toevallig nu net met mijn kitten die met mijn twee katten wordt gekoppeld (1 gecastr. mannetje en 1 gest. vrouwtje), en het mannetje is er toch al makkelijker mee.

Oja, hier staan goede tips voor het proces: http://www.kittenleeftijd.nl/introductie-kitten/

En schrik er niet van als ze enkele dagen, of misschien nog wel langer niets van elkaar willen weten. Mijn twee katten (destijds 1 jaar en kitten), moesten eerst ook weinig van elkaar weten, en ze nu net een getrouwd stelletje :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 20:44

idd lekker naar een asiel gaan. Vaak zitten daar ook volwassen katten met een super zacht karakter. Als ze in groepshuisvesting zitten dan weten de asiel medewerkers vast wel hoe het karakter van de katten is richting andere katten. Heb zo al veel mensen aan een passend maatje geholpen voor hun andere kat en voor hun zelf. Lang niet alle kittens zijn daar geschikt voor namelijk gezien hun drukke gedrag en alles willen uit en onderzoeken.

Zeker als je niet wil dat je huis verbouwd gaat worden en je hele dagen van huis bent moet je niet beginnen aan een kitten dat nog opgevoed moet worden. De kans dat het kitten gaat verwilderen omdat het overdag geen aandacht krijgt en 's nachts ook niet (dan slaap je natuurlijk) is ook aanwezig en dan krijg je niet het maatje wat je zoekt misschien.

Er zijn volwassen katten die echt niet de hele dag alleen kunnen zijn met andere kat als er geen mensen zijn. Zo'n kat is dus ook ongeschikt voor je. Echter er zijn ook katten die graag knuffelen en goed aanhankelijk zijn maar gerust uren zichzelf kunnen vermaken. Zo'n soort kat zoek jij.

Succes in elk geval met verhuizen en zoeken naar een geschikt maatje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:54

dierenfan schreef:
idd lekker naar een asiel gaan. Vaak zitten daar ook volwassen katten met een super zacht karakter. Als ze in groepshuisvesting zitten dan weten de asiel medewerkers vast wel hoe het karakter van de katten is richting andere katten. Heb zo al veel mensen aan een passend maatje geholpen voor hun andere kat en voor hun zelf. Lang niet alle kittens zijn daar geschikt voor namelijk gezien hun drukke gedrag en alles willen uit en onderzoeken.

Zeker als je niet wil dat je huis verbouwd gaat worden en je hele dagen van huis bent moet je niet beginnen aan een kitten dat nog opgevoed moet worden. De kans dat het kitten gaat verwilderen omdat het overdag geen aandacht krijgt en 's nachts ook niet (dan slaap je natuurlijk) is ook aanwezig en dan krijg je niet het maatje wat je zoekt misschien.

Er zijn volwassen katten die echt niet de hele dag alleen kunnen zijn met andere kat als er geen mensen zijn. Zo'n kat is dus ook ongeschikt voor je. Echter er zijn ook katten die graag knuffelen en goed aanhankelijk zijn maar gerust uren zichzelf kunnen vermaken. Zo'n soort kat zoek jij.

Succes in elk geval met verhuizen en zoeken naar een geschikt maatje ;)

Dankje.

En kitten is daarom idd niet handig. Ook al ben ik nachtmens. Maar heb geen tijd voor de opvoeding. Helemaal niet als het zo'n draak word als huidige kat. Begint nu eindelijk na een jaar rustiger te worden. Maar daar heeft het hele nest last van. En ook al is een kitten zo schattig, ze worden uiteindelijk ook groot.

Mijn kat kan zich prima uren alleen vermaken. Maar als ze geen speelmaatje heeft, dan gaat ze mij zien als een speelmaatje. Heb haar eerst een week apart gehad van de andere katten. En toen kon ik niet meer rustig slapen. Maar ze zit dus boordevol energie. Dus vind een speelmaatje voor haar belangrijk. En zo kan ik een kat uit een asiel ook een fijn huisje geven.