Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
FlyAway schreef:Als je die nieuwe kat er bij neemt omdat je overdag op school/werk zit (en het dus eigenlijk voor je kat doet als ik dat goed begrijp) dan kun je beter focussen op het type kat dat bij de huidige kat past en zou ik iets minder kijken naar een kat die qua karakter bij jou past. Het moet tussen de twee katten goed gaan, dat is het voornaamste dan toch? En het zou natuurlijk geweldig zijn als het ook nog een knuffelkat is.
Monster_tos schreef:Ga eerst goed na of je je kat er wel een plezier mee doet.
Ik werk 40 uur, en ben s'avonds ook veel weg, dus Poes is veel alleen. Maar een andere kat er bij zou ze vreselijk vinden. Ze kan absoluut niet tegen andere katten, en is erg op haar rust gesteld. Dat ze overdag alleen is moet ik wel 's avonds goedmaken. Ze zorgt er wel voor dat ik geen oog dicht doe als ik haar niet eerst minimaal een half uur hebben vertroeteld!

madelief88 schreef:Ik zou het met een volwassen kat niet aandurven denk ik. Kat met kitten combineren gaat meestal veel makkelijker
Ik zou ook goed naar het geslacht kijken, want lees in je bericht dat de katten met wie hij/zij goed ging, mannetjes waren?
Succes! Oja, ook bij een kitten zie je al duidelijk karakter, als een kitten extreem knuffelig is, dan weet je dat dat goed zit. Als ie niet heel knuffelig is, is het altijd afwachten.
kippetje schreef:En is het geen optie om ook de kater van je vader mee te smokkelen?
Daarvan weet je dat het een goede combi is.
Verder is het over het algemeen zo dat een kitten wat makkelijker geaccepteerd wordt, maar daar weet je het het karakter weer niet zo goed van, dus als ze in de pubertijd alsnog ruzie krijgen heb je alsnog pech.
Kortom: lastige keuze!
koenlover schreef:Mijn ervaring (kitten opvang en eigen katten) is dat poezen altijd wel een stuk moeilijker zijn dan katers. Daarbij trekt ze ook het meest naar de katers bij jou thuis dus ik zou wel kiezen voor een kater. Waarschijnlijk het beste een jonger diertje want dat koppelt vaak het makkelijkst.
Voor mijn gevoel zijn die sowieso wel makkelijker te koppelen, ik zit toevallig nu net met mijn kitten die met mijn twee katten wordt gekoppeld (1 gecastr. mannetje en 1 gest. vrouwtje), en het mannetje is er toch al makkelijker mee.
dierenfan schreef:idd lekker naar een asiel gaan. Vaak zitten daar ook volwassen katten met een super zacht karakter. Als ze in groepshuisvesting zitten dan weten de asiel medewerkers vast wel hoe het karakter van de katten is richting andere katten. Heb zo al veel mensen aan een passend maatje geholpen voor hun andere kat en voor hun zelf. Lang niet alle kittens zijn daar geschikt voor namelijk gezien hun drukke gedrag en alles willen uit en onderzoeken.
Zeker als je niet wil dat je huis verbouwd gaat worden en je hele dagen van huis bent moet je niet beginnen aan een kitten dat nog opgevoed moet worden. De kans dat het kitten gaat verwilderen omdat het overdag geen aandacht krijgt en 's nachts ook niet (dan slaap je natuurlijk) is ook aanwezig en dan krijg je niet het maatje wat je zoekt misschien.
Er zijn volwassen katten die echt niet de hele dag alleen kunnen zijn met andere kat als er geen mensen zijn. Zo'n kat is dus ook ongeschikt voor je. Echter er zijn ook katten die graag knuffelen en goed aanhankelijk zijn maar gerust uren zichzelf kunnen vermaken. Zo'n soort kat zoek jij.
Succes in elk geval met verhuizen en zoeken naar een geschikt maatje