Nieuwe kater bij poes, poes opeens dominant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Nieuwe kater bij poes, poes opeens dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 07:58

Sinds een kleine 2 maanden hebben wij een nieuwe kater (geholpen, 5 jaar) bij onze poes (ook geholpen, 7 jaar).
In het begin ging dit erg goed, lees: ze tolereerde elkaar en sliepen in de buurt van elkaar.

Helaas lijkt het nu bergafwaarts te gaan tussen hen. Mijn poes sluipt vaak naar hem toe en valt hem aan. De kater doet niets maar wordt steeds banger. Hij kijkt met grote ogen naar de deur of zij eraan komt en slaapt ook niet meer in bed.

Wat kunnen we nu het beste doen? Ik begrijp dat het hiërarchie bepaling is en aangezien ze wat ouder zijn kan dit wat langer duren maar ik heb juist een maatje gekocht voor mijn poes.

Weet heeft raad?

dierenfan

Re: Nieuwe kater bij poes, poes opeens dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:31

feliway adapter (te halen in dierenwinkels of bij dierenartsen) in de ruimte waar ze het meeste zijn (is een verdamper die rustgevende feremonen spray af geeft). Valeriaan druppels (te halen bij een drogist) door drinkwater doen of op slaapplaatsen daar worden ze rustig van (let op het ruikt voor ons niet geweldig lekker maar katten zijn er vaak gek op)

En probeer er achter te komen op welke momente de poes het doet, wat er evnetueel aan vooraf gegaan is en of je dat kan voorkomen.

Als er strijd is tussen de katten dan zou ik er persoonlijk in elk geval voor kiezen dat ze op 2 heel verschillende plaatsen kunnen eten/drinken en naar de kattenbak gaan. Als ze onderling wat lopen te klieren zijn dat namelijk de punten waar heel veel stress bij gaat komen kijken en die ze voor elkaar gaan proberen te blokkeren. Zo krijg je dan weer een onzindelijke kat bijv.

Verder proberen jezelf er niet teveel mee te bemoeien (er niet tussen komen als het niet nodig is) en geef in elk geval de poes wat meer afleiding. Probeer eens of ze met jou en een kattenhengel wil spelen om wat energie kwijt te kunnen. Of kijk eens of ze wat moeite wil doen om haar voer ergens uit te halen en geef ze eens wat nieuw speelgoed en wissel dat af.