Hond trauma na aanrijding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pauline

Hond trauma na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:00

Een paar maanden geleden ben ik aangereden met de auto waarbij mijn hond achterin zat in de achterbak.
De klap was niet zodanig dat zij er gewond bij is geraakt maar de achterkant had wel flinke schade.
Na de aanrijding hebben we Belle eruit gehaald en gecheckt maar ze oogde fit en sprong zo terug de auto in.

Echter, ik merk nog altijd de gevolgen. Als ik met haar naar het bos of strand ga hijgt ze echt overmatig en ze gaat niet graag mee mee.
Ze blijft hijgen, onrustig draaien en spurt als ze de kans krijgt de auto zo snel mogelijk uit.
Het is lastig, maar vooral vind ik het erg zielig.

Ze maakt regelmatig ritjes naar leuke activiteiten, korte ritjes met een positieve bestemming.
Voor traktaties is ze totaal niet gevoelig in de auto, ze laat ze liggen.
Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet. Wachten tot het slijt?
Voor katten heb je van die rustgevende spray geloof ik, geldt dat voor honden ook?
Iemand een gouden tip? Of is het gewoon wachten tot het slijt en zo min mogelijk aandacht aan besteden?

Riddershow

Re: Hond trauma na aanrijding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:48

Ik heb ook ooit een aanrijding gehad met mijn hond achterin. De arme boef was op de achterbank gesprongen van angst. Daarvoor was hij vaak autoziek, dus autorijden was niet zijn hobbie en de eerste keren na het auto ongeluk ook niet. Hij was toen een half jaar.

Maar hij is het wel leuk gaan vinden, sprong later zonder problemen in de auto en ging overal mee. Het is dus gesloten :) en hij was stiekem een angstige hond ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 21:55

Wat sneu voor belle!
Ik zie geen andere danwel betere oplossing dan wat je nu doet; korte ritjes naar
Een leuke plek toe. Het zal denk ik toch moeten slijten...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 21:56

Ik vrees het ook maar het is echt sneu om te zien. Hijgen, draaien, even zitten, weer opspringen..

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 23:29

Misschien haar eigen kleedje erbij of een andere hond

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 00:00

Ik had een hond die angstig was en het goed deed op Bach rescue spray. Je zou ook nog een thundershirt kunnen proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 01:05

Begin beginnen.
Hond in auto overladen met snoep en lekkers terwijl het op de oprit staat.
Eerst de auto weer eens leuk maken!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 01:10

Ja kijken of dat te trainen valt met alleen in en uit en niet weggaan en met wat lekkers. en steeds een stapje verder maar laat niet merken dat ze zielig is wat daar heeft ze niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 02:17

Doet ze hetzelfde als je haar (tijdelijk?) op een andere plek in de auto doet Plien? Dus bv met zo'n veiligheidsgordeltje voor honden aan op de achterbank? Misschien is er iemand in je omgeving waarvan je zo'n ding eens kunt lenen om dat te proberen?

Verder lijkt de tip van Hannanes me een goede. Laat 'r gezellig bij je zitten ls je je auto wast of opruimt, of mee laten lopen ls je de boodschappen eruit haalt waar je bij de auto een kluifje eruit kunt toveren oid?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 06:39

Hannanas schreef:
Begin beginnen.
Hond in auto overladen met snoep en lekkers terwijl het op de oprit staat.
Eerst de auto weer eens leuk maken!

echter als de hond dan al zo gestresst is en jij wil het belonen dan beloon je niet het feit dat hij in de auto zit maar het feit dat ze gestresst is daar moet je wel op letten. Dan zou ik eerder de auto open zetten en elke keer dat ze die kant op loop belonen en daarna als ze haar kop bijv. op de auto legt belonen dan als ze de voorpoten erop zet enz. Echter de actie vanuit haar laten komen. Je hebt ook kans dat ze dit totaal niet erg vind om de auto in te gaan omdat ze er dus zelfstandig in gaat maar dat puur het rijden in de auto stress geef. Dan heeft dit weer geen nut. Ik zou er in de auto dan verder niet op letten. Gewoon negeren dus in dit geval en geen geruststellende woorden roepen.
Wat ik dan weer wel zou doen is ze pas uit de auto laten gaan als ze relaxt is en zit of ligt en op commando eruit komen. Niet met dwang maar leren zichzelf even te beheersen ;)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:59

Hierover is een hele goede aflevering over geweest van the dog whisperer.
Ik meen dat het bij een weimareiner was?
ff googlen dan vind je het filmpje vast en hoe Cesar het oploste.
Succes ermee...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:16

Ik ga eens even zoeken.
Snoep werkt niet, ze eet het gewoon niet.
Andere plek zal misschien schelen, ik ga eens kijken. :j
En het mee gaan helpen auto schoonmaken enzo ( dringend nodig := ) vind ik ook een hele goede.

Wat ze ook doet is als ze even ontspant en er wordt een achterklep naast ons dicht gedaan dan krimpt ze echt in elkaar op de klap.

Dank jullie wel allemaal!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 13:18

@dierenfan ik begrijp wat je bedoelt en ik streef daar ook naar.
Maar sommige ze zo hyper dat ze echt niet kalmeert maar zich steeds verder opfokt. Wat dan?
Ben bang dat ze zich pijn doet als ze zich zo blind door de opening perst.

Bach spray heb ik ook nog, moet dat bij honden ook gewoon op de tong?