territoriumgedrag hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

territoriumgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:18

Ik val maar direct met de deur in huis. Ik zou graag van mensen willen weten of die ervaring hebben met een hond(en) die te beschermend zijn over hun eigen territorium tegen over vreemde honden. En dan met name of dit ook goed af te leren valt.
Gaat me niet zozeer om hoe dit af te leren al zijn tips nooit weg natuurlijk maar er word wel gezorgd voor begeleiding als in hondentrainer/gedragsdeskundige. Wat ik eigenlijk nog het liefste zou willen weten is waar dit gedrag vandaan kan komen.

Het betreft een 4 jarige hond, is niet mijn hond, maar ik kom daar dagelijks over de vloer en de eigenaar zit er heel erg mee dat de hond hier toch last van heeft. De hond is nu zo'n 3 maanden in het bezit komt van een stichting en ze heeft gezeten in een asiel in Frankrijk. Dus daar komt ze vandaan verder is er niets bekent over haar achtergrond. Buiten dat ze erg gefixeerd is op vreemde honden op haar terrein, is het verder erg lieve hond, sociaal met andere honden. Leeft nu met 2 andere samen dit gaat erg goed in de kennel waar die op dat moment zat(België) heeft hij ook met een andere hond gezeten in een kennel was ook geen probleem. Maar ja zo'n asiel/kennel is natuurlijk geen thuis voor een hond. Zover ik weet is hij begin dit jaar vanuit een asiel in Frankrijk naar Nederland gekomen het is een Nederlandse stichting daar heeft ze eerst gezeten en is toen naar België gegaan. Verder was hij in het begin echt een hyper actieve hond die totaal geen rust in z'n lijf had, inmiddels is ze de nodige kilo's afgevallen en een heel pak rustiger geworden. Ze luistert ook een stuk beter.

Dit probleem is aan het licht gekomen omdat er daar regelmatig andere honden over de vloer komen en ook soms opgepast word op honden als mensen op vakantie waren. Zo ook mijn hond wat dus niet goed ging. Ze gingen direct in de aanval, nu zijn we tijd terug op neutraal terrein gaan wandelen met mijn hond en 2 van hun honden, dit ging hartstikke goed geen een keer een ruzie geweest gewoon goed en sociaal. Dus zo ook met een andere hond dat op haar terrein dus niet samen gaat zijn we wezen wandelen, ging heel goed ze snuffelde zelf aan elkaar dus we waren zeer tevreden tot het moment dat we dus terug thuis waren we kwamen bij de deur aan en het eerste wat ze deed was weer aanvallen.

Het probleem is dus echt haar territorium beschermen. Nu hoop ik dat dit af te leren valt dus daar zou ik graag over willen horen mensen die ook een hond hebben die daar problemen mee had en in hoeverre dat is opgelost of juist niet.
En de oorzaak en of ze dit probleem altijd al gehad heeft komen we natuurlijk niet achter maar ben eigenlijk wel wat benieuwd naar wat de reden zou kunnen zijn.

dierenfan

Re: territoriumgedrag hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 20:38

wat is het ras/kruising?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 20:42

Er staat iets van espanol op haar paspoort. Kruising dan maar schijnbaar zetten ze dit bij heel veel onbekende rassen dat vertelden degene van de kennel. Het is een middelmaatje hond, zwart met een paar witte teentjes en 2 befjes. Ze is ongeveer net zo groot als onze Kooiker.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 06:51

oke dus eigenlijk niets duidelijk want een espanol zelf is absoluut veel groter dan een kooiker een kruising kan natuurlijk wel kleiner uitvallen als dit met een klein ras gekruist is.

Echter het kan dus wel zijn dat ze uit rassen komt die in feite in het land van herkomst de erfbewakers zijn. Stel dat haar ouders hele goede erfbewakers zijn dan kan zij wel een heel andere opvoeding krijgen maar als dit genetisch vanaf 2 kanten mee gegeven is dan ga je dit gedrag er niet uit krijgen. het enigste wat kan is het gedrag beperken (dus de hond weg sluiten als er bezoek komt) of misschien kort aangelijnd houden ofzo. Echter dat zou ik zelf nooit willen doen als het mijn hond was en mijn terrein en dat voor een hond van een ander. Maar dat is voor iedereen anders ;)

Ik denk dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat ze dit gewoon in haar genen heeft en dat ga je er niet uit krijgen in dat geval. Net als dat een nest pups van 2 zeer goede politiehonden zeer waarschijnlijk allemaal niet geschikt zijn als huishond in een gemiddeld gezin. Daar zijn ze veel te druk en te fel voor. Echter zet je zo'n hond bij iemand die er veel mee sport (maakt niet uit welke sport) dan zal je waarschijnlijk gewoon een leuke en gezellige hond hebben. Net zoals met border collies e.d.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:07

ik denk wel dat je het een heel stuk kunt onderdrukken.. het is moeilijk te zeggen waarom ze het doet gezien wij er niet bij zijn.. doet ze het uit angst, stress of echt 100% zeker dat het territorium gedrag is.. ik ben nl van mening dat het vaker onzeker gedrag is dan men denkt.
click to calm vind ik in dit soort situaties heel goed, http://www.dogsandsports.nl/page59.html wat het dus uiteindelijk ook LEUK maakt voor haar dat er andere honden komen, ipv alleen maar af te straffen welk gedrag ze nu vertoond

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 09:30

deze hond is dus baas in eigen huis.
de eigenaar moet kunnen bepalen of er wel of niet een andere hond op het erf komt.

Sowieso hulp zoeken in deze kwestie, want er is wel degelijk wat aan te doen.
Evt. kun je tijdelijk de hond een muilfkorf omdoen als andere honden komen, zodat ze geen echte schade kan aanrichten.
Want ik neem aan dat ze de andere hond echt pakt en niet een beetje knabbelt aan andere honden.

Probeer er achter te komen waarom ze dit gedrag vertoont, maar dat kun je misschien beter met een deskundige doen.

Deze hond is buiten de deur WEL sociaal, maar op eigen terrein niet. Hij bewaakt zijn eigen terrein, terwijl het terrein van de baas hoort te zijn.
Dat het ligt aan de kruising/ras is onzin.
En vooral de hond NIET opsluiten als er bezoek komt want dan stimuleer je het alleen maar meer!

ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik wens je veel succes met het hondje.
Hou ons op de hoogte

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 09:37

dierenfan schreef:
oke dus eigenlijk niets duidelijk want een espanol zelf is absoluut veel groter dan een kooiker een kruising kan natuurlijk wel kleiner uitvallen als dit met een klein ras gekruist is.

Echter het kan dus wel zijn dat ze uit rassen komt die in feite in het land van herkomst de erfbewakers zijn. Stel dat haar ouders hele goede erfbewakers zijn dan kan zij wel een heel andere opvoeding krijgen maar als dit genetisch vanaf 2 kanten mee gegeven is dan ga je dit gedrag er niet uit krijgen. het enigste wat kan is het gedrag beperken (dus de hond weg sluiten als er bezoek komt) of misschien kort aangelijnd houden ofzo. Echter dat zou ik zelf nooit willen doen als het mijn hond was en mijn terrein en dat voor een hond van een ander. Maar dat is voor iedereen anders ;)

Ik denk dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat ze dit gewoon in haar genen heeft en dat ga je er niet uit krijgen in dat geval. Net als dat een nest pups van 2 zeer goede politiehonden zeer waarschijnlijk allemaal niet geschikt zijn als huishond in een gemiddeld gezin. Daar zijn ze veel te druk en te fel voor. Echter zet je zo'n hond bij iemand die er veel mee sport (maakt niet uit welke sport) dan zal je waarschijnlijk gewoon een leuke en gezellige hond hebben. Net zoals met border collies e.d.

Ik heb even Google gebruikt is nu vind ik er twee de Mastin Español en Galgo español weet niet of er nog meer variante zijn maar daar zie ik geen enkele gelijkenis mee qua uiterlijk. Kan dadelijk wel even een foto zoeken. Sommige vinden haar wel op een retriever soort lijken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 09:43

essiesilly schreef:
ik denk wel dat je het een heel stuk kunt onderdrukken.. het is moeilijk te zeggen waarom ze het doet gezien wij er niet bij zijn.. doet ze het uit angst, stress of echt 100% zeker dat het territorium gedrag is.. ik ben nl van mening dat het vaker onzeker gedrag is dan men denkt.
click to calm vind ik in dit soort situaties heel goed, http://www.dogsandsports.nl/page59.html wat het dus uiteindelijk ook LEUK maakt voor haar dat er andere honden komen, ipv alleen maar af te straffen welk gedrag ze nu vertoond

Ja dat is natuurlijk altijd lastig inschatten ben zelf geen hondenexpert dus toch moeilijk. Het is echt direct vanaf dat ze een andere hond ziet dat ze zich dominant opstelt. Angst kan natuurlijk dat het iets van vroeger is. Het is ook niet snuffelen ofzo ze gaat direct in de aanval. Behalve paar dagen terug toen ze een andere hond aanpakte hebben we ze gecorrigeerd, dit leek in eerste instantie te werken maar toen ging ze vervolgens het "spoor" van die hond achterna en viel daarna gelijk weer aan.
Ik zal je link eens gaan lezen. Ze is wel een erg slimme hond.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:12

Martinedd schreef:
de eigenaar moet kunnen bepalen of er wel of niet een andere hond op het erf komt.

Evt. kun je tijdelijk de hond een muilfkorf omdoen als andere honden komen, zodat ze geen echte schade kan aanrichten.
Want ik neem aan dat ze de andere hond echt pakt en niet een beetje knabbelt aan andere honden.

Probeer er achter te komen waarom ze dit gedrag vertoont, maar dat kun je misschien beter met een deskundige doen.

Deze hond is buiten de deur WEL sociaal, maar op eigen terrein niet. Hij bewaakt zijn eigen terrein, terwijl het terrein van de baas hoort te zijn.
En vooral de hond NIET opsluiten als er bezoek komt want dan stimuleer je het alleen maar meer!

Hou ons op de hoogte

Op bepaalde momenten is ze inderdaad baas. De meeste nemen hun hond nu ook niet meer mee mij hond mag er ook niet meer komen van mij omdat het een hoop frustraties oplevert. Het is ook vooral dat ze zelf ook nog andere honden hebben een teckel die wel erg sociaal is maar die is gewend van pup af aan dat er andere honden langs komen. Maar tijd terug was deze dus ook los buiten en ging zich ook bemoeien met de situatie en dus de andere hond helpen waarbij zij zich dus weer keerde tegen de teckel niet zo als op de andere hond(meer vast pakken en niet bijten) gelukkig maar laten we eerlijk wezen als ze dat zou doen heeft de teckel geen kans.

Hulp zijn we wel mee bezig maar willen we wel goed doen en niet de eerste de beste die voorbijkomt pakken en vervolgens het probleem erger maken. Zijn vele die hulp daarbij aanbieden. Maar het moet natuurlijk wel opgelost worden en niet door een of andere trainer erger gemaakt worden.
Het nadeel is ook dat je dus sowieso een andere hond moet hebben en het moet op eigen terrein gebeuren.
Waar is de hondenfluisteraar als je hem nodig hebt. Iemand als hem mag wel langs komen maar ja waar vind je iemand zoals hem in NL.
Iemand die niet alleen de hond helpt maar ook de baas duidelijk kan uitleggen hoe die moet handelen want dat is nog het belangrijkste van al. Hoe moet je reageren op dat moment, wat kun je het beste doen wanneer precies ingrijpen end. Dat is wel iets wat het belangrijkste is dat je weet wat je moet je doen.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 10:22

ken je niemand die al jaren in de hondenwereld zit?
die een betrouwbare, stabiele hond heeft.
sowieso met een reu proberen, want reu en teef is eigenlijk altijd minder gedonder.
Welke regio woon je?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 10:29

Martinedd schreef:
ken je niemand die al jaren in de hondenwereld zit?
die een betrouwbare, stabiele hond heeft.
sowieso met een reu proberen, want reu en teef is eigenlijk altijd minder gedonder.
Welke regio woon je?

Ja een broer van de eigenaar die geeft ook puppycursus en traint politiehonden die sport dan weet eigenlijk niet hoe je dat noemt maar doet ook aan wedstrijden mee en volgens mij geeft die ook lessen in het trainen van politiehonden en behendigheid als het goed is komt daar morgen iemand die ervaring heeft met dominante honden weet verder niet hoe en wat maar dan zullen wel meer horen wat zijn menig er over is en wat we zouden kunnen doen.
We wonen regio Breda(NB). Hebben zondag internet al een beetje lopen afspeuren. Vlakbij zit een hondenschool van Martin Gaus weet alleen niet in hoeverre we daar iets aan zouden kunnen hebben dat is toch meer training en niet zozeer over gedrag volgens mij.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 13:08

Mijn hond heeft er zo nu en dan last van, maar het scheelt dat er bij mij geen honden logeren of in en uit lopen. Mijn hond is een spaanse herder, dus het is ook een soort herder trekje en wat vaker voorkomt bij dat ras. Ze is best pittig tegen andere honden, maar o wee als er een onbekende hond het huis binnenkomt. Het is haar huis dus vreemde honden zijn niet toegestaan volgens haar.
Maar bij ons spelen er nog andere factoren mee, ze heeft een gescheurde kruisband gehad en artrose dus ze is tegen honden wat moeilijker geworden omdat ze bang is dat ze haar pijn gaan doen.

Overigens heb ik vaak het idee dat buiten neutraal terrein is en het beter gaat met andere honden. Maar binnen is toch een eigen plekje en sommige honden zijn daar gewoon fel in. Als je daar mee om wilt leren gaan moet je de signalen gaan herkennen voordat de hond al iets doet. Ik zou daarvoor of op cursus gaan met de hond of iemand mee laten kijken die verstand heeft van hondengedrag. En soms is het nu eenmaal zo dat de hond zo is...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 06:04

Martinedd schreef:

Hou ons op de hoogte

heeft een hond dan helemaal geen rechten dan te spelen als vloerkleedje en ons gehoorzamen?? Je hebt ook nog zoiets als de aard van het dier toch? Of heeft een hond geen wil meer of mogen ze geen eigen karakter meer hebben?

Soms staat me dit soort dingen gewoon tegen. Mijn honden zijn echt niet de baas hier thuis uiteindelijk bepaal ik alles echter hun mogen best wel eigen inbreng hebben. Het zijn levende wezens, geen robotten die naar mijn pijpen dansen toch?

Alle vreemde dieren mag ik mee nemen. Konijnen, weeskittens, vreemde poezen, vreemde honden ze vinden alles goed. Echter mijn boxer geeft aan doodsbang te zijn van puppen in huis. Dan durft hij niet meer te gaan liggen, hij durft niet te gaan slapen enz.

Dus zou ik nu eigenlijk puppen op moeten gaan vangen zodat hij dat maar leert? Ik denk daar niet eens over. Mijn hond is mij veel meer dan welk dier van iemand anders dan ook. Ik pas nog steeds gerust op een pup als het moet in nood daar heb ik geen problemen mee. Echter dan zit de pup wel in de bench of ik ben buiten bezig met de pup en hij mag in mijn slaapkamer lekker rond lopen waar ik dan ook ben uiteraard maar verder niet. Dit wil dus zeggen dat ik met puppen veel buiten ben. Beetje wandelen of op de arm mee sjouwen naar allerlei plekken. Thuis gekomen gaat de pup moe de bench in met wat knaagmateriaal en probleem opgelost.

Ik vind in zo'n situatie echt niet dat mijn hond de baas is over mij, totaal niet zelfs! Als ik iets niet wil dan zeg ik dat en als hij iets niet wilt dan laat hij dat ook merken en als zo'n situatie dan voorkomen kan worden dan voorkom ik die graag!

Dat jij het pure onzin vind dat het aan het ras of de kruising kan liggen dat moet je zelf maar weten echter dit is het absoluut niet. Van een geboren erfbewaker kan je geen schattig schoothondje maken en van een schattig vloerkleedje kan je geen bloeddorstig monster maken. Je kan het deels beperken en in goede banen leiden. Je kan ermee om leren gaan maar er 100% uit krijgen zonder enorm veel druk erop te leggen gaat je gewoon niet lukken. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo je moet niet proberen alles naar je hand te zetten dat geeft frustraties onderling, veel onduidelijkheid en onbegrip en uiteindelijk 0,0 winst.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:57

dierenfan schreef:
Martinedd schreef:

Hou ons op de hoogte

Dat jij het pure onzin vind dat het aan het ras of de kruising kan liggen dat moet je zelf maar weten echter dit is het absoluut niet. Van een geboren erfbewaker kan je geen schattig schoothondje maken en van een schattig vloerkleedje kan je geen bloeddorstig monster maken. Je kan het deels beperken en in goede banen leiden. Je kan ermee om leren gaan maar er 100% uit krijgen zonder enorm veel druk erop te leggen gaat je gewoon niet lukken. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo je moet niet proberen alles naar je hand te zetten dat geeft frustraties onderling, veel onduidelijkheid en onbegrip en uiteindelijk 0,0 winst.

Er zijn inderdaad aangeboren eigenschappen bij bepaalde rassen, maar dat betekent niet dat als je een geboren erfbewaker hebt, er geen andere honden op je terrein kunnen komen.
Ten tweede kun je van een schattig vloerkleedje wel degelijk een monster maken, elk dier is vals te MAKEN( word niet zo geboren)

Ik heb een mechelse herder gehad, dus dat betekend dat hij niet in huis kan/op schoot kan zitten/iedereen van mijn erf af jaagt?
NEE, hij is wel degelijk een schoothondje :D hij doet alles wat ik van hem vraag met alle plezier, is sociaal naar honden, katten noem maar op. Omdat IK dat wil.
Ik ben zijn leider, dus luistert hij en vertrouwt hij op mij ( en mijn aanwijzingen)

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:23

Martinedd schreef:

Martinedd schreef:
Omdat IK dat wil. Ik ben zijn leider, dus luistert hij en vertrouwt hij op mij ( en mijn aanwijzingen)

Zucht, er is meer in het leven dan zwart en wit. Wat jammer toch dat altijd alle problemen neerkomen op het wel of geen leider zijn van een hond volgens velen. Ik heb wel echt gigantisch gefaald bij mijn honden dan -O- .

TS: Wij kunnen niet zien of het gedrag voortkomt uit angst, onzekerheid, gebrek aan leiding of territorium bewaking. Dus goed dat je er iemand bij wilt halen, dan kunnen er gericht adviezen gegeven worden. Dat het op neutraal terrein goed gaat is inderdaad geen garantie dat het op eigen terrein wel goed zal gaan, maar het is wel altijd een goede manier om kennis te laten maken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:41

Estera schreef:
Zucht, er is meer in het leven dan zwart en wit. Wat jammer toch dat altijd alle problemen neerkomen op het wel of geen leider zijn van een hond volgens velen. Ik heb wel echt gigantisch gefaald bij mijn honden dan -O- .

TS: Wij kunnen niet zien of het gedrag voortkomt uit angst, onzekerheid, gebrek aan leiding of territorium bewaking. Dus goed dat je er iemand bij wilt halen, dan kunnen er gericht adviezen gegeven worden. Dat het op neutraal terrein goed gaat is inderdaad geen garantie dat het op eigen terrein wel goed zal gaan, maar het is wel altijd een goede manier om kennis te laten maken.

Er stond ook in de OP dat ik niet echt tips of adviezen wil maar dat ik ervaringen wil van mensen die ook zo'n hond hebben of gehad hebben en of dit toen opgelost is.
De adviezen laat ik ook liever aan een expert aan maar ik ga er vanuit dat meerdere honden zijn die last hebben van dit "probleem" en ik was dus benieuwd in hoeverre dat toen opgelost is geraakt. En of hun wisten wat de oorzaak was van het gedrag bij hun hond.

Jammer dat er niemand reageert die zelf zo'n hond gehad heeft of nog steeds heeft.
Het blijft toch meningsverschil of het af te leren is daarom had ik graag van mensen gehoord hoe dat bij hun is gegaan met hun hond. Zou zonde zijn als het niet af te leren is maar als zo is dan is het zo en is er ook geen man overboord je neemt een hond en die doe je niet voor een wissewasje weg.
Als het daardoor betekend dat er geen "vreemde" honden meer op het erf kunnen komen is dat jammer en zonde vooral voor de eigenaar van die hond. Maar ja als dat zo is dan is dat zo.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:46

Noujaaa ik heb gereageerd hoor, mijn hond heeft er ook een handje van :+ :+

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:53

Ik heb zo'n hond gehad.
Het heeft wel wat voeten in de aarde gehad voor het goed ging.
Wij kregen een pup in huis en hij moest er maar aan wennen vonden we.
Gelukkig is de pup zo uit gegroeid tot een pittige tante die dat gedrag zelf ook niet pikte.
Eigenlijk waren we gewoon kortaf naar gedrag pikten we gewoon niet en leiden dan ook resoluut tot een correctie.
Na een maand ofzo hadden we het er wel grotendeels uit en konden ze zelfs spelen, maar 100% is het nooit meer geworden.

Heel af en toe ging het nog wel eens mis maar met simpele correctie ging dat vaak gewoon weer goed.
Wel moesten we uitkijken op momenten dat we gingen spelen mensen aan de deur kwamen etc etc.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 14:54

Nimfee schreef:
Noujaaa ik heb gereageerd hoor, mijn hond heeft er ook een handje van :+ :+

Sorry bijna niemand :P.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:58

Je hebt gelijk TS, je vroeg om ervaringen. Hier geen hond met specifiek territorium gedrag, maar wel eentje die niet elke hond duldt, niet op zijn erf, maar ook niet daarbuiten. Ik heb er gedragstherapeuten bij gehad, maar het hele gebeuren leverde mij, en daardoor de hond, zoveel stress op dat ik er voorlopig voor gekozen heb om het lekker zo te laten. Dan maar geen andere honden op het erf. Hij gelukkig en ik ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:03

Bedankt voor jullie berichtjes met jullie ervaring. Ik denk zelf ook wel dat het lastig word. Maar ik hoop in ieder geval dat het wel in toom te houden valt. Ze hoeft heus niet sociaal met iedere hond te spelen als ze komen maar gewoon accepteren. Er loopt nog een hondje rond en die heeft niet zo veel op met andere honden die snuffelt even bij andere honden en verder negeert ze de honden gewoon dat zou natuurlijk fijn zijn als dat haar ook te leren is om er gewoon niet op te reageren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 15:09

Estera schreef:
Je hebt gelijk TS, je vroeg om ervaringen. Hier geen hond met specifiek territorium gedrag, maar wel eentje die niet elke hond duldt, niet op zijn erf, maar ook niet daarbuiten. Ik heb er gedragstherapeuten bij gehad, maar het hele gebeuren leverde mij, en daardoor de hond, zoveel stress op dat ik er voorlopig voor gekozen heb om het lekker zo te laten. Dan maar geen andere honden op het erf. Hij gelukkig en ik ook.

Het moet inderdaad wel leuk blijven. Ik vind het nu zelf ook frustrerend en daarom wil ik ook niet dat mijn hond daar voorlopig nog komt. Omdat je zelf al de stress hebt van te voren dat je eigenlijk al weet dat het niet gaat en dat werkt ook alleen maar averechts. En ze loopt ook weleens los. Niet zo vaak maar ook dan is het wel opletten dat er niemand is met een hond. Wat dus een keer gebeurde dat ik hem los mee wilden nemen en er ineens een hond stond.
Mijn hond is ook zeker niet sociaal naar iedere hond de ene gaat wel de andere niet en vind ik ook best ik mag ook niet ieder mens die op deze aardbol rond loopt dus mijn hond hoeft ook niet iedere hond te mogen. Al moet ik zeggen dat mijn hond thuis juist heel sociaal is en het hartstikke geweldig vind als andere honden langs komen ze mogen werkelijk alles van hem.