Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

dierenfan schreef:oke dus eigenlijk niets duidelijk want een espanol zelf is absoluut veel groter dan een kooiker een kruising kan natuurlijk wel kleiner uitvallen als dit met een klein ras gekruist is.
Echter het kan dus wel zijn dat ze uit rassen komt die in feite in het land van herkomst de erfbewakers zijn. Stel dat haar ouders hele goede erfbewakers zijn dan kan zij wel een heel andere opvoeding krijgen maar als dit genetisch vanaf 2 kanten mee gegeven is dan ga je dit gedrag er niet uit krijgen. het enigste wat kan is het gedrag beperken (dus de hond weg sluiten als er bezoek komt) of misschien kort aangelijnd houden ofzo. Echter dat zou ik zelf nooit willen doen als het mijn hond was en mijn terrein en dat voor een hond van een ander. Maar dat is voor iedereen anders
Ik denk dat je er eigenlijk wel vanuit kan gaan dat ze dit gewoon in haar genen heeft en dat ga je er niet uit krijgen in dat geval. Net als dat een nest pups van 2 zeer goede politiehonden zeer waarschijnlijk allemaal niet geschikt zijn als huishond in een gemiddeld gezin. Daar zijn ze veel te druk en te fel voor. Echter zet je zo'n hond bij iemand die er veel mee sport (maakt niet uit welke sport) dan zal je waarschijnlijk gewoon een leuke en gezellige hond hebben. Net zoals met border collies e.d.
essiesilly schreef:ik denk wel dat je het een heel stuk kunt onderdrukken.. het is moeilijk te zeggen waarom ze het doet gezien wij er niet bij zijn.. doet ze het uit angst, stress of echt 100% zeker dat het territorium gedrag is.. ik ben nl van mening dat het vaker onzeker gedrag is dan men denkt.
click to calm vind ik in dit soort situaties heel goed, http://www.dogsandsports.nl/page59.html wat het dus uiteindelijk ook LEUK maakt voor haar dat er andere honden komen, ipv alleen maar af te straffen welk gedrag ze nu vertoond
Martinedd schreef:deze hond is dus baas in eigen huis.
de eigenaar moet kunnen bepalen of er wel of niet een andere hond op het erf komt.
Sowieso hulp zoeken in deze kwestie, want er is wel degelijk wat aan te doen.
Evt. kun je tijdelijk de hond een muilfkorf omdoen als andere honden komen, zodat ze geen echte schade kan aanrichten.
Want ik neem aan dat ze de andere hond echt pakt en niet een beetje knabbelt aan andere honden.
Probeer er achter te komen waarom ze dit gedrag vertoont, maar dat kun je misschien beter met een deskundige doen.
Deze hond is buiten de deur WEL sociaal, maar op eigen terrein niet. Hij bewaakt zijn eigen terrein, terwijl het terrein van de baas hoort te zijn.
Dat het ligt aan de kruising/ras is onzin.
En vooral de hond NIET opsluiten als er bezoek komt want dan stimuleer je het alleen maar meer!
ik hoop dat je hier wat aan hebt, en ik wens je veel succes met het hondje.
Hou ons op de hoogte
Martinedd schreef:ken je niemand die al jaren in de hondenwereld zit?
die een betrouwbare, stabiele hond heeft.
sowieso met een reu proberen, want reu en teef is eigenlijk altijd minder gedonder.
Welke regio woon je?
Martinedd schreef:deze hond is dus baas in eigen huis.
de eigenaar moet kunnen bepalen of er wel of niet een andere hond op het erf komt.
Evt. kun je tijdelijk de hond een muilfkorf omdoen als andere honden komen, zodat ze geen echte schade kan aanrichten.
Want ik neem aan dat ze de andere hond echt pakt en niet een beetje knabbelt aan andere honden.
Probeer er achter te komen waarom ze dit gedrag vertoont, maar dat kun je misschien beter met een deskundige doen.
Deze hond is buiten de deur WEL sociaal, maar op eigen terrein niet. Hij bewaakt zijn eigen terrein, terwijl het terrein van de baas hoort te zijn.
En vooral de hond NIET opsluiten als er bezoek komt want dan stimuleer je het alleen maar meer!
Hou ons op de hoogte
dierenfan schreef:Martinedd schreef:deze hond is dus baas in eigen huis.
Hou ons op de hoogte
Dat jij het pure onzin vind dat het aan het ras of de kruising kan liggen dat moet je zelf maar weten echter dit is het absoluut niet. Van een geboren erfbewaker kan je geen schattig schoothondje maken en van een schattig vloerkleedje kan je geen bloeddorstig monster maken. Je kan het deels beperken en in goede banen leiden. Je kan ermee om leren gaan maar er 100% uit krijgen zonder enorm veel druk erop te leggen gaat je gewoon niet lukken. Sommige dingen zijn nu eenmaal zo je moet niet proberen alles naar je hand te zetten dat geeft frustraties onderling, veel onduidelijkheid en onbegrip en uiteindelijk 0,0 winst.
hij doet alles wat ik van hem vraag met alle plezier, is sociaal naar honden, katten noem maar op. Omdat IK dat wil.Martinedd schreef:deze hond is dus baas in eigen huis.
Martinedd schreef:Omdat IK dat wil. Ik ben zijn leider, dus luistert hij en vertrouwt hij op mij ( en mijn aanwijzingen)
.Estera schreef:Zucht, er is meer in het leven dan zwart en wit. Wat jammer toch dat altijd alle problemen neerkomen op het wel of geen leider zijn van een hond volgens velen. Ik heb wel echt gigantisch gefaald bij mijn honden dan.
TS: Wij kunnen niet zien of het gedrag voortkomt uit angst, onzekerheid, gebrek aan leiding of territorium bewaking. Dus goed dat je er iemand bij wilt halen, dan kunnen er gericht adviezen gegeven worden. Dat het op neutraal terrein goed gaat is inderdaad geen garantie dat het op eigen terrein wel goed zal gaan, maar het is wel altijd een goede manier om kennis te laten maken.
Estera schreef:Je hebt gelijk TS, je vroeg om ervaringen. Hier geen hond met specifiek territorium gedrag, maar wel eentje die niet elke hond duldt, niet op zijn erf, maar ook niet daarbuiten. Ik heb er gedragstherapeuten bij gehad, maar het hele gebeuren leverde mij, en daardoor de hond, zoveel stress op dat ik er voorlopig voor gekozen heb om het lekker zo te laten. Dan maar geen andere honden op het erf. Hij gelukkig en ik ook.