Ik verzorg als vrijwilliger de dieren op de dierenweide in ons dorp, wij zijn
een stichting en zijn opgericht voor een beetje vermaak in het dorp, maar bovenal
om burgers kennis te laten maken met landbouwhuisdieren.
Op onze weide loopt ook een Göttinger minivarkentje (eigenlijk 3) Sophie.
Sophie was eerst een huisvarken, maar aangezien de eigenaresse niet wist
hoe ze een varken moest verzorgen is Sophie via de dierenarts op onze
weide terecht gekomen. Toen ze hier kwam zat ze onder de schurft, was veel te dik
en had flinke gedragsproblemen.
Ze is op dieet gezet, de schurft is behandeld en de gedragsproblemen werden stukken minder toen
ze eindelijk echt varkensgedrag kon gaan vertonen..
Meet Sophie:

Hier loopt ze net van een helling af

Toen Koninginnedag in aantocht was, hebben we besloten om Sophie mee te nemen naar de markt om reclame te maken
voor de dierenweide maar ook om mensen uit te leggen wat de behoeftes van een varken zijn. Ook hadden we een leuke prijsvraag
bedacht waarmee we wat geld op konden halen voor onze stichting.
Deze prijsvraag luidde: Hoeveel tanden en kiezen heeft een varken in totaal?
Uiteindelijk hadden 2 mensen het juiste antwoord (44).
De dagen vooraf hebben we veel getraind met het meelopen aan een riem (in een hondentuigje).
Toen brak Koninginnedag aan.
Sophie trok veel bekijks!

Haar staartje bleef maar rondzwiepen door alle aandacht! Ze vond het heerlijk!

3 seconden na deze foto zat ze op schoot.. Nu ben ik veel gewend, maar had nog nooit een varken op schoot gehad..
Toen ze aan mijn oor wilde gaan knabbelen heb ik haar toch maar weer op de grond gezet

Stukje brood voeren..

Zo liepen we dus met haar rond

Wat was ze braaf aan de lijn over die drukke markt! Dat het zo makkelijk ging hadden we niet verwacht!

Maar.... Dat hadden we eigenlijk even moeten afkloppen..
Vlak na bovenstaande foto wist Sophie het tuig af te krijgen en
liep ze los!! Gelukkig hadden we haar snel weer te pakken.
Omdat een varken geen "handvaten" heeft, had ik haar maar tussen mijn benen geklemd en
de voorpoten omhoog getild. En zoals het een echt varken betaamd kwam daar een hoop geluid bij kijken..
Ze gilde zo hard dat de halve markt kwam kijken of er niks gebeurd was

En ja.. Daar hebben we ook een foto van

Ik ben overigens die mafketel met de koeienhoed (nouja, op de laatste foto niet meer..)
Eenmaal thuis aangekomen kon de grote ster van de dag weer lekker varken zijn, en zo zie ik ze toch het liefst

Het zou leuk zijn als jullie een berichtje achterlaten!