Jonge kittens, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kirsten4

Jonge kittens, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:13

Hoi bokkers!

Gisteren heeft onze zwerfkat kittens gekregen. Ja, zwerfkat ja. Ze is aan komen lopen, en we hebben haar
maar niks gegeven, anders blijft ze natuurlijk sowieso. Maar ze ging ook niet meer weg. Toen we zagen dat
ze een dikke buik kreeg, zijn we haar toch maar gaan voeren.
Gisteren liep zat ze in de tuin, met een dunne buik! Dus wij overal gaan zoeken naar de kittens. Heeft
ze ze in het oude konijnenhok gebaard :') Het waren er 5, zo lief!
Aangezien m'n ouders het écht niet willen hebben dat ze naar binnen gaan, heb ik maar veel stro in het
hok gelegd, met een kussen, waar ik de kleintjes op heb gelegd (ik had van die plastic handschoenen aan).
Moeders wat eten en drinken neergezet en verder met rust gelaten.

Maar ik weet niet of de kat nou zo'n goede moeder is, ik heb haar ze nog niet zien voeden (misschien doet
ze dit wel) en ze ligt er ook nooit echt dit tegenaan, om ze warm te houden. Niet als ik kom kijken in ieder geval.
De moederkat is een kleine kat, misschien ook nog wel jong, en ze is eerder mager dan dik, en er zaten ook
nog eens 5 katjes in die kleine kat! De katjes zijn best klein, en veel leven zat er nou ook niet in, moet ik zeggen.
Vanmorgen ging ik kijken, en toen leken ze wel dood. Maar of ze nou toch leefden? Je kon het eigenlijk niet goed zien.
Moederkat is erg onverschillig, volgensmij weet ze niet zo goed wat ze moet doen ofzo. Maargoed, toen ik vanmiddag
uit school kwam, bewogen er 2! De rest lag zo stil, ik heb ze opgepakt, en volgensmij zijn die echt dood.. :(
Dus ik heb de twee levende tegen elkaar geschoven.
Ik hoop dus dat de moeder ze toch gevoed heeft, omdat ze nu 'ineens wel leefden'.

Ze liggen natuurlijk buiten (in een nachthok, maartoch, die staat wel buiten), maar de moeder moet ze warm houden,
alleen, ze voelen superkoud aan.. Normaal moet een kussen, stro en een moeder toch genoeg zijn?
Of voelen kittens nooit warm ofzo?

Ik dacht, ik loop wel even naar de welkoop toe, kittenmelk halen. Hebben ze dat niet -.-
Dus als ze morgen nog leven, ga ik na school wel even wat halen. Is dat goed denken jullie? Misschien krijgen
ze wel melk van de moeder, maar ze zijn klein, zwak en koud.. Dus een klein beetje bijvoeden zal denk ik wel goed
zijn toch?

Ik hoop dat er iemand is die mij tips/advies kan geven. Ik wil deze twee namelijk graag in leven houden, maar de moeder
moet het eigenlijk doen!

Hier nog een foto van vandaag, van de twee overgebleven kittens:
Afbeelding

Groetjes,
Kirsten

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Jonge kittens, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:16

Komt de moeder nog wel bij de kittens? Anders zou ik de dierenambulance bellen en vragen of zij tips hebben of dat de kittens (met moeder) opgehaald moeten worden en naar de asiel gebracht moeten worden zodat ze de juiste verzorging krijgen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:16

Bel de dierenambulance, die komen ze als het goed is halen en die brengen ze dan naar het asiel. Of breng ze naar de dierenarts (liefst met moeder erbij, maar als ze ze aan hun lot overlaat kan het ook zonder). Moeders moet sowieso naar de dierenarts, om te worden gecastreerd.

Ik vind het lief van je dat je je best doet voor de kittens maar de zorg hebben voor jonge kittens is erg intensief, helemaal als de moederpoes er niet zelf (ook) voor zorgt.

amberguyt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:17

eigenlijk zou ik dan de dierenbescherming bellen want zo buiten is ook niet goed ..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:18

Ik zou zeggen, bel de dierenambulance en laat deze moederkat met kittens ophalen.
De moeder kan dan na verloop van tijd gecastreerd worden en de kittens kunnen opgroeien in een veilige omgeving en kunnen daarna (net als de moederpoes als ze geschikt is) geplaatst worden.

Je hebt het tot nu toe al goed gedaan (weet even niet hoe oud je bent) zonder de hulp van je ouders.

Maar ik denk dat deze kittens echt beter af zijn in het asiel. Eventueel zouden ze daar ook met de hand groot gebracht kunnen worden mocht blijken dat de moederkat er niet goed voor zorgt.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:19

Lastig! Echt een prachtig kitten die rechtse trouwens :)

Kittens kunnen pas vanaf 7 weken hun eigen lichaamstemperatuur regelen, warmte van moederpoes is dus heel belangrijk. Ze kunnen binnen enkele uren overlijden aan onderkoeling (dat gaat heel hard). Daarnaast hebben ze elke twee uur voeding nodig. Als mams er echt niet naar omkijkt, zijn deze morgen waarschijnlijk ook dood...

Ik zou de dierenambulance/stichting oid bellen, als jij ze niet in huis kan nemen. Je zou er evt een kruik (gewikkeld in doeken) bij kunnen leggen, kunnen ze nog tegen wat warms aan kruipen. Maar ik zou contact opnemen met iemand of een stichting die ervaring heeft met kittens grootbrengen, die kunnen je het beste advies geven :) Een kitten melk voeren is niet zo makkelijk als het lijkt, en er is kans op verslikken waardoor de melk in de longen komt, wat longontsteking kan veroorzaken en waaraan het kitten ook kan overlijden...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:25

Meid, bel gelijk de dierenambulance. De kleur van de kittens is helemaal niet goed!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:26

Bedankt iedereen! Ik zal kijken wat we gaan doen!!
Maar waren deze dan al niet dood geweest, aangezien ze bijna 2 dagen oud zijn nu, als moeders helemaal niets doet? ;)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:29

kirsten4 schreef:
Bedankt iedereen! Ik zal kijken wat we gaan doen!!
Maar waren deze dan al niet dood geweest, aangezien ze bijna 2 dagen oud zijn nu, als moeders helemaal niets doet? ;)

Dat zouden ze zeker, maar de kittens zijn helemaal blauw, terwijl ze lichtroze of zwart te horen zijn! Als ik jou was zou ik gelijk de dierenambulance bellen! Tot nu toe heb je het in ieder geval goed gedaan!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:29

Ooh, als de kleur helemaal niet goed is.. Misschien moeten we dan toch maar de dierenambulance bellen.. :\ Ik wil niet dat ze dood gaan! Ik zal straks even overleggen hoe en wat!
Wat nou als we ze in huis nemen, dan krijgen ze het veel warmer enzo, en als de moeder er dan wel voor zorgt, zou het dan goed zijn? En als ze niks doet dan de dierenambulance bellen?
Er zijn zat kittens die buiten worden geboren, maar het ligt er natuurlijk aan hoe moeders voor ze zorgt!

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:29

Waardoor komt het blauwe trouwens? Door onderkoeling of wat anders?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:32

Als het een wilde kat is, is het geen mogelijkheid om ze mee in huis te nemen. Ik kan me ook voorstellen dat de moederkat er alleen is wanneer jij er niet bent, omdat ze bang is. Ik weet verder ook niet waarom ze blauw zijn, maar ik weet wel dat het niet goed is! Ik heb momenteel zelf ook kittens van 5 week oud, en ook een keer buiten kittens gehad die we te laat opmerkten. 1 werd ook zo blauw, en is vervolgens ook overleden! De dierenambulance kost geen geld hé, dus ik zou dat gewoon doen!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:33

Als je de dierenambulance belt, zou je tot die tijd zelf een kruikje kunnen maken door een plastic fles te vullen met warm water (niet kokend! dan smelt de fles ;( ) en daar handdoeken omheen draaien tot je voelt dat het lekker warm is. Daar zou je de kittens tegenaan kunnen leggen. Misschien helpt dat ze net lang genoeg tot de DA er is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:33

Waar woon je?

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:34

Ik weet niet hoe oud ze precies zijn, maar ik zou ze meenemen naar binnen, en een straalkacheltje oid op ze richten. Volgens mij zijn ze onderkoeld (durf ik niet met zekerheid te zeggen hoor!)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:35

TS woont in overijssel (net op dr profiel gelezen)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:35

De moederkat is zeeeer aanhankelijk, dus in huis nemen zou in principe kunnen. Maar ze loopt er wel vaker bij weg, ze is heel erg onverschillig geloof ik, en ze weet niet wat ze er mee aan moet denk ik. Maar ze leken vanochtend wel dood, en nu "leven ze weer", dus er is toch iets gebeurd. Maar ik overleg met mn ouders straks, als die weer terug zijn. Ik wil natuurlijk het beste voor ze.

@Brainless In lemelerveld, overijssel.
@hinkewal ze zijn gisteren geboren.

Iedereen erg bedankt, maar ik wil toch even wachten tot mn ouders thuis zijn. Kan wel de tip van @Amaris proberen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:36

hinkewal schreef:

Dat heb ik gelezen, maar Overijssel is een beetje groot.
Ik heb nl een moederpoes met jongen liggen.
Als het in de buurt is wil ik ze wel ophalen om deze erbij te leggen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:38

Waarom straks de dierenambulance bellen en niet gelijk? Kleine moeite lijkt me.

09000245.

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:41

Brainless schreef:
hinkewal schreef:

Dit lijkt mij eerlijk gezegd geen goed idee. Jou moederpoes, hoe lief dan ook ruikt opeens iets vreemds in haar nest, en kan daardoor ook de eigen kittens verstoten! (heb dit zelf gehad. Onze overleden buurman kreeg dan kittens, maar die wou ze niet en verzoop ze. Dit kon ik niet aanzien, en heb ze bij onze kittens destijds gelegd. Deze heeft gelukkig alleen de vreemde verstoten en haar eigen wel gehouden. Toen de dierenambulance gebeld, en die zijn ze op komen halen met de mededeling dat het onverstandig was om het te doen)

kirsten4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 15:44

Ik heb een paar flessen met warm water gevuld, die in een handdoek gewikkeld, kleintjes erop. Moeders lag er wel tegenaan net, dus die houdt ze wel warm. Mijn ouders kunnen ieder moment terugkomen, dus ik overleg zo. Misschien kunnen ze namelijk wel naar binnen. Ik denk namelijk dat ze het erg koud hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:46

@Hinkewal
Als je het op de goede manier doet is er niet veel aan de hand.
Je moet ze er natuurlijk niet zomaar bij leggen en weglopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:47

Brainless schreef:
hinkewal schreef:

Maar moederpoes moet ook van straat en gesteriliseerd worden.
Ik zou de dierenambulance bellen zodat ze moeder met kittens ergens kunnen plaatsen en opgroeien.

Maar je aanbod is natuurlijk wel +:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:47

proberen mams te vangen en dan de kittens erbij en de dierenambu bellen. Als het goed is komen die het gezin op halen. Is mams niet herplaatsbaar dan zal ze waarschijnlijk weer uitgezet worden maar in elk geval de kittens worden dan geplaatst in huisgezinnen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:48

Ik zou zowiezo zo snel mogelijk de dieren ambulance bellen, ook zodat ze gelijk nagekeken kunnen worden,indien nodig of mogelijk kunnen hun de verdere beslissingen maken zoals wel of niet bij een moederpoes of fles of dergelijke..omdat deze aan zijn komen lopen weet je ook niet of ze mogelijk iets mankeren wat iets aan gedaan moet worden